بازدید 12531

سیل و سهم اندک «سیستان و بلوچستان» از سرانه «توجه»!

سهم اندک وسیع‌ترین استان کشور از «توجه» مسئولان و مردم که موجب می‌شود چهار پنج روز متوالی، سیزده شهرستان این استان درگیر سیلاب باشند؛ اما تازه دستور‌هایی برای رسیدگی به مشکلات ایشان صادر شود و فراخوان‌های عمومی برای جمع آوری اقلام مورد نیاز ایشان شکل گیرد و دست به دست شود.
کد خبر: ۹۵۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 14 January 2020
تابناک اجتماعیپهناورترین استان کشور که باید بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کند، در بی توجهی شدید، با مشکلاتش دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش «تابناک»، با فاصله گرفتن از فاجعه هواپیمای اوکراینی، سرانجام مجالی برای طرح مشکلات این روز‌های اهالی سیستان و بلوچستان فراهم آمد؛ مشکلی تکراری به نام سیل که هر بار با قدرت فراوان بخش‌های وسیعی از این استان را در هم می‌کوبد و هر بار با تاخیر مورد توجه قرار می‌گیرد!

کافی است، سری به موتور‌های جست و جوی اینترنتی بزنید و اخبار مربوط به سیلاب‌های گذشته در این استان را مرور کنید تا دریابید تاخیر و تعلل در رسیدگی به سیل زدگان این استان، همواره بخشی جدایی ناپذیر از سیلاب‌های پرشمار سیستان و بلوچستان بوده است.

سیل و سهم اندک «سیستان و بلوچستان» از سرانه «توجه»!

کندی عجیب و غریبی که ممکن است ناشی از پهناور بودن این استان باشد. اینکه وسعت زیاد موجب تاخیر در شناسایی مشکلات و شکل گیری واکنش به آن‌ها شده است تا جایی که لازم است چند روز از سیل بگذرد تا بحران در رسانه‌ها بازتاب بیابد، ابعادش روشن شود و مسئولان را مجاب به واکنش نماید.

درست مانند آنچه این روز‌ها شاهدش هستیم و می‌بینیم که به فاصله چند روز از بی خانمان شدن هموطنانمان، به ویژه در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان و حتی مناطق مجاور در استان کرمان، تازه نهاد‌ها و دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف به آن واکنش نشان داده و وعده همراهی با سیل زدگان را می‌دهند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسیده، سیلاب اخیر موجب قطع دسترسی بسیاری از مناطق این استان به یکدیگر، محاصره شمار زیادی روستا و آواره شدن جمع بزرگی از اهالی این خطه شده و نیاز به لوازم ابتدایی زندگی از جمله آب، غذا و وسایل گرمایشی، عمده‌ترین نیازمندی سیل زدگان است.

وضعیتی که بیم تشدید آن در ساعات و روز‌های آتی می‌رود به ویژه اگر بدانیم احتمال تکرار بارندگی وجود دارد که در آن صورت معلوم نیست چه بر سر مردم خواهد آمد. با این یادآوری که سیلاب اخیر تا همینجا هم خسارات مالی زیادی بر جای گذاشته، جان چند تن را هم ربوده و افزون بر این، لطمه سنگینی به آتیه مردم زده، چون دام‌های زیادی را غرق کرده و کشاورزی را ریشه کن نموده است.

انبوه اتفاقاتی که کمتر مورد توجه مان قرار گرفته است، آنقدر کم که شاید بتوان سیستان و بلوچستان را کم توجه‌ترین استان کشور نامید؛ چه در مواقعی که بحرانی بروز می‌کند و چه در زمانی که زندگی عادی جریان دارد و این عادی بودن برای اهالی این خطه یعنی تحمل گرد و خاک دایمی، خشکسالی شدید و هولناک، بیکاری و سلسله آسیب‌هایی که در پی این‌ها می‌آیند.

سهم اندک وسیع‌ترین استان کشور از «توجه» مسئولان و مردم که موجب می‌شود چهار پنج روز متوالی، سیزده شهرستان این استان درگیر سیلاب باشند، اما تازه دستور‌هایی برای رسیدگی به مشکلات ایشان صادر شود و فراخوان‌های عمومی برای جمع آوری اقلام مورد نیاز ایشان شکل گیرند و دست به دست شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۰
تازه اگردستوررهبری نبود دولت حتی نیم نگاهی هم نمی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
کل مسولین کشور اینقدر درگیر مشکلات ده کشور عربی و امریکا و اسراییل هستند کلا وقتی صبح بیدار میشوند حواس انها بسمت همان کشورها هست . یعنی اگر امروز شهر و استانی اتفاق عجیبی بیفتد خیلی مهم نیست . مهم اتفاقاتی هست که بشود روی ان مانور سیاسی داد . هر چه زودتر حواس ها باید بسمت ایرلن باشد . راه سازی . سد سلزی . اسفالت راه ها و روستاها . محیط زیست . بیمارستانهای خوب ساخته شود پل های ۸۰ سال پیش بازنگری و استحکام سازی شوند . .....اموزش و پروش در صدر مسایل قرار گیرد . ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
بی توجهی به سیستان و بلوچستان شروع شده به نحوی که هنوز عدهای در کپر زندگی می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
تا دیروز همه مشغول موشک و هواپیما بودند اکنون نوشتن این انتقادات وجهی ندارد بخصوص از طرف شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
حرفهای امید بخش بزنید تا همه باهم به کمک مردم اسیر درسیل بشتابیم.
اونوقت گله میکنیم چرا امثال ریگی ها از این خطه بر می خیزند. محض رضای خدا به این استان و مردم محروم و نجیبش برسید. و دست اندرکاران یک روز خودشون رو بجای اونها بگذارند. کلام بزرگان:
هرکه صبح کند و به امور مسلمین اهتمام نورزد مسلمان نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
بعد از فاجعه کرمان، سانحه هواپیما، سقوط اتوبوس در دره، خارج شدن قطار از ریل، و سیل اخیر ، فقط یک زلزله کم داریم تا زنجیره ی بلاها و مصیبت ها کامل گردد
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
هرچی مصیبت میکشیم از شعارهای مرگ‌و نفرینی هست که هفته قبل داده شد . روشنفکران جامعه میگویند که هر جا تخم مرگ و نفرین و کینه و خشم بکاری همان را درو خواهی کرد . وقتی زبان و فلسفه و منطق و عقل و علم و دمکراسی هست چه نیازی به این اشعار هست . آرمانهای ملت با ارمانهای مسولین کلا در تضاد هم هستند
تو این مملکت مرده ها مهمتر از زنده هان هیج اقدام برای کاستن رنج زنده ها نمیکنیم این چه حکایتی است دیگر
اگر این اتفاق توی خوزستان افتاده بود الان نماینده هاشون با مایو توی مجلس ظاهر میشدند و داد مظلوم نماییشون همه را کر می کرد.
واقعا مردم سیستان مظلوم هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
خوزستان که بدتره بگو تبریز واصفهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
تو این وسط چی میگی؟
اگه نماینده عرضه داشته باشه باید هرکاری بکنه واسه مردمش.حتما بی عرضه اند
خدایا، اینجا کجاست؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
جایی است که مردم آن زندگی سلحشورانه ندارند
مدیریت در کشور در بدترین وضعیت قرار داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
بزرگوار مدیریت کجا بود مگه مدیزیت بوده در این کشور نفتو میفروختن تقسیم میکردن الان نفت نمونده اینه
اگر ناراضی هستند جم کنن برن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
حالا يكي يه شكري خورده... شما شورشو در نيار لطفا.... شوخيشم خوب نيست!!!!
مدیریت کشور غیر علمی و بسته است. و جوانهای متخصص و دانشمند ما چون کار گیر نمی اورند دسته دسته مهاجرت می کنند. فامیل بازی و باندبازی در ادارات دولتی و شرایط سخت استخدامی و گزینش و حراست مملکت را تهی کرده است.
سخن شما بخشی از حقیقت است. بخشی دیگر پنهان.
بخش دیگر بی رحمی قبایل و مردم به همدیگر است.
سرمایه داران پلوچ مالیات پرداخت نمی کنند، عوارض شهرداری مثل ما پرداخت نمی کنند.
قتل زورگویی، نا امنی و تجاوز هنوز در آنجا بسیار وجود دارد. ازهمین رو سواحل مکران و مسیر بین راه آباد نمی شود
پاسخ ها
یارو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
الان اینو گفتی میخواهی چه چیزی را توجیح کنی؟
یعنی می فرمایی اونجا جاده نداره و پل نداره چون قبایل باهم درگیرن؟
دولت این وسط چه کاره است ؟
یه کمی فکر کن بعد اظها فضل کن
کسی مجبورت نکرده
سیل کجا بوده اینها جنگ روانی است؟؟؟
نیروهای مسلح با تمام امكانات به کمک سیلزده گان مظلون سیستان و بلوچستان بشتابند تا ضمن انجام وظیفه خدمت به ملت، بلکه خدمات چشمگير قدری از آلام مردم ایران ناشی از سرنگون کردن هواپیمای اکراینی بکاهد.
فدای صورت سرخت
انوقت ميگويند چرا درانجا قاچاق بيداد ميكند وانتظار امنيت هم دارند سيستان وبلوچستان مردماني محروم ونجيب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
قاچاق داریم تا قاچاق.قاچاق کالا توی تهران باکلاس ومرفه چند برابر جاهای دیگره.
آقايون مسئولين!!!! بخواهشا ، لطفا، به داد اين مردمان بيچاره برسين !. بخدا اونا هم آدمن... والا ب اله...آدمن گناه دارن .. به خدا قسم اين بچه ها مال همين كشورن.. غريبه نيستن... گناه دارن ..به فريادشون برسين
مسئولان ب فکر برنامه ریزی تعطیلات نوروزی خود و خانواده هستند،زمانی برای کمک به سیل زدگان مظلوم شرق کشور ندارند.
درکشورهائی که چارت سازمانی ومدیریتی سالم واستاندارد دارند تمام نقاط کشور ازرشدی برابر ویا درصورت وضعیت بد واضطراری تمام نقاط کشور رنجی برابر را تحمل میکنند ولی درکشورهائی با مدیریت چندگانه مردم درحال فرار ازکشور و اگرنشد هجوم به پایتختها وشهرهای بزرگ هستند مثال بسیار روشن ایران عراق پاکستان ما نبایستی اینگونه نوشته ها را عبور از خط قرمز ونویسنده را مایوس کنیم چرا درتهران تا برفی باعث ترافیک میشود سریعا شهرداری مورد هجمه قرار میگیرد واگر درکردستان وکرمانشاه ولرستان وسیستان وبلوچستان مردم درقرن اتم حمام وگاز و آب نداشته باشند وجوانان بیکار ومعتاد بشوند وقتی سیل یا برف یا زلزله آنجاهارا نابود کرد تازه ما میفهمیم همچین استانی هم داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یکی زنگ بزنه روحانی وجریان سیل سیستان و بلوچستان رو بهش بگه ، نکنه خبر نداشته باشه جمعه بخواد متوجه شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
از اول انقلاب تا حالا کلا سیاست به این بوده شهرهای مرزی سرمایه گذاری نشه
کاش جزئی از خاک سوریه بود!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
اگر یک میلیون ا را به این مردم اختصاص می دادند نیازی به کمک مردم نبود
شما خودت یه رسانه ای .
چقدر سخت بود براتون چهار تا تیتر بیشتر بزنید تو این مدت .
بحث کم توجهی نیست. بحث بی تفاوت شدن هست. اینقدر در این مملکت فجایای طبیعی و غیر طبیعی رخ داده طی چند سال اخیر که دیگه نه فقط مسئولین بلکه مردم عادی هم بی حس شدن. همین دو سه سال اخیر رو نگاه کنین چند تا بلای طبیعی فقط در یک سال می آد، پشت سر هم. مثل تعداد کشته هامون توی سفرهای عید یا تعطیلات تابستان. جوری شده که اگه آمار بالای هزارتا نیاد مریض می شیم یا اگه یه هفته توی این مملکت خبر حادثه ناگوار از اخبار پخش نشه نگران و مضطرب می شیم.
بحث کم توجهی نیست. بحث بی تفاوت شدن هست. اینقدر در این مملکت فجایای طبیعی و غیر طبیعی رخ داده طی چند سال اخیر که دیگه نه فقط مسئولین بلکه مردم عادی هم بی حس شدن. همین دو سه سال اخیر رو نگاه کنین چند تا بلای طبیعی فقط در یک سال می آد، پشت سر هم. مثل تعداد کشته هامون توی سفرهای عید یا تعطیلات تابستان. جوری شده که اگه آمار بالای هزارتا نیاد مریض می شیم یا اگه یه هفته توی این مملکت خبر حادثه ناگوار از اخبار پخش نشه نگران و مضطرب می شیم.
هموطن فریاد کمک
هیچ توجه کردین که چقدر سانحه و حوادث پشت سرهم میادوملت رو درگیرمیکنه؟باکشورهای همجوارمون مقایسه کنیدغیرعادی و عجیبه وای به کشورهای پیشرفته!!
اکثر مناطق این استان محروم فاقد بازدهی اقتصادی هستند . اب برق جاده و...نیست . در هر روستا تعداد کمی بز گوسفند و...وجود دارد . نقش انها در تولید ملی صفر است . بهتر است ساکنین انجا را به مناطق دیگر کوچ دهند .
برای کشته شدکان سانحه هوایی در ایران قرار نیست مراسمی . عزاداری . نصب پوستری . عکسی . شعاری . داده شود ؟ اینها هم ایرانی بودند . چرا یک روز عزاداری اعلام شد . ؟ مراسم کی قرار هست انجام شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان