بازدید 11425

بحران «شماره حساب» برای کمک به سیل زدگان!

کشمکش‌های دامنه داری که نتیجه اش، سرگردانی وسیعی در جامعه بوده است. سرگردانی جامعه‌ای که می‌داند، بنی آدم اعضای یک پیکرند و در مواقع بروز بحران می‌کوشد به یاری هم‌نوعانش بشتابد، اما نمی‌داند از چه راهی اقدام و به چه افرادی یا نهاد‌هایی اعتماد کند؟!
کد خبر: ۹۵۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 15 January 2020
تابناک اجتماعیبرای کمک به سیل‌زدگان به هر شماره حسابی اعتماد نکنید؛ این هشداری است که در پایان نبردی بزرگ به مردم داده می‌شود!

به گزارش «تابناک»؛ از دورانی که جهان پهلوان تختی بازار تهران را زیر پا گذاشت تا برای زلزله زدگان پول جمع کند تا همین اواخر، زمانی که آقای بازیگری وارد گود شد تا کمک‌های مردمی را جمع آوری کند و در اختیار آسیب دیدگان یک رویداد قهریه طبیعی دیگر قرار دهد، جامعه ایرانی تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است.

البته همه این تغییرات در قیاس با آنچه در چندسال اخیر تجربه کرده ایم، قابل اغماض به نظر می‌رسند. در قیاس با این چند سال که شبکه‌های اجتماعی نبض اتفاقات را در دست گرفته اند و گاه اتفاقات در بستر آن‌ها شکل می‌گیرد، نه اینکه در آن‌ها بازتاب بیابد و منعکس شود.

دنیایی متفاوت که تفاوت هایش در مواقع بروز بحران بیشتر به چشم می‌آید تا جایی که می‌بینیم افراد سرشناس هم از قافله جا می‌مانند و گاه برای رسیدن به موج‌های مختلف مجبور به همرنگ شدن با جماعت هستند و نتیجه این شتاب گاه برایشان و برای جامعه اتفاق‌های خوبی نیست.

بحران «شماره حساب» برای کمک به سیل زدگان!

به عنوان مثال می‌شود به ماجرای زلزله ازگله اشاره کرد که بحران‌های بزرگتری در پی آن به وقوع پیوست و البته نقش شبکه‌های اجتماعی در رقم خوردنش کم نبود. اینکه کمک‌های مردمی به برخی نقاط نمی‌رسید و در بعضی نقاط تلنبار می‌شد. اینکه همه دوست داشتند خودشان از نزدیک ماجرا را ببینند یا کمک هایشان را توزیع نمایند.

بلبشوی عجیب و غریبی که بعد هم به اشکال دیگر ادامه یافت و موجب شد برخی از بازیگران و ورزشکاران و مشاهیری که قصد داشتند، پا جای پای تختی بگذارند، به مسائل و حاشیه‌هایی گرفتار آیند و افزون بر ایشان، پرونده‌های زیادی در این خصوص برای افرادی گشوده شود که چهره‌های مجازی هستند.

البته این غائله شکل گرفته هنوز پایان نیافته و حتی رفت و آمد برخی چهره‌های سرشناس به مرجع قضایی و تلاش برای تعیین تکلیف مبالغی که تحت عنوان کمک از مردم دریافت کرده اند و حتی بحث و مجادله پیرو قانونی بودن یا نبودن حسابرسی از ایشان در بیرون محاکم قضایی هم ادامه دارد.

مجادلاتی که در برخی موارد به نبردی تمام عیار شبیه شده که یک سمتش این واقعیت مطرح است که اعتماد مردم به نهاد‌های دولتی و فرادولتی و شماره حساب‌هایی که اعلام می‌کنند کم رنگ شده و در نتیجه این موضوع است که به شماره حساب‌های اعلام شده توسط دیگران مراجعه می‌کنند و سمت دیگرش سوءاستفاده‌های برخی از این موضوع است که آن‌ها هم قابل اثبات هستند.

کشمکش‌های دامنه داری که نتیجه اش، سرگردانی وسیعی در جامعه بوده است؛ سرگردانی جامعه‌ای که می‌داند بنی آدم اعضای یک پیکرند و در مواقع بروز بحران می‌کوشد به یاری هم نوعانش بشتابد، اما نمی‌داند از چه راهی اقدام کند و به چه افرادی یا نهاد‌هایی اعتماد کند. بازیگرانی که دستگاه قضایی برایشان پرونده تشکیل داده یا نهاد‌هایی که مدیرانش به دلیل تخلف مالی بازداشت می‌شوند؟

پرسش های بی پاسخ و ابهامات فراوانی که نتیجه اش چیزی شبیه سخنان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور می‌شود که خطاب به شهروندانی که قصد کمک به سیل زدگان را دارند، می‌خواهد تا به هر شماره حسابی اعتماد نکنند و تعبیر برخی از این سخنان، بی اعتمادی به بعضی نهاد‌های دولتی و شماره حساب‌هایی که اعلام می‌کنند است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۸
مردم مقصر نیستند
عملکرد فضاحتبار موسسه ها و نهادهای خیریه در گذشته در کنار شیادی برخی سابریتی ها ( نه همه اونا ) موجب بی اعتمادی شدید مردم نسبت به آنها شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مجلس باید قانون گذاری درستی در خصوص نهاد دریافت کمک ها وضع کند
این مورد وظیفه مجلس است
پول را به حساب سلبریتی ها واریز کنید تا وعده دهند چند سال بعد دهکده الکترونیک برای سیلزدگان بسازند.
هلال احمر بهترین راه حل است
اما فعلا متولی ندارد.
پاسخ ها
سیروان کردستان
| Germany |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
دویست میلیون یورو برای کمک هست ولی برای سیلزده ها باید کیسه گدایی دست گرفت؟
شماره حساب یکطرف ، اجرای صادقانه متولی طرف دیگر
برای کمک فقط یک شماره حساب مرکزی برای آن موضوع کمک وجود داشته باشد و اعلام شماره های دیگر تخلف و پیگرد سنگین داشته باشد
بهترین راه کمک نکردنه. چرا باید مردم برای هر کاری پیشقدم بشوند. پس دولت چکاره است؟ به دولت بفرمایید از صرفه جویی بنزین بره وظایفش رو انجام بده. کمک مردم باعث تنبلی دولت شده مدرسه با مردم بیمارستام با مردم ورزشگاه با مردم پس دولت چی با شماست؟ فقط گران کردن و افزایش دادن تورم و بی خیال مردم شدن. این راهش نیست.
نه براي زندگي ونه براي مرگ برنامه اي نداريم
تو ایران هیچی عجیب نیست.
وقتی که اعتماد عمومی نسبت به دولت لکه دار میشه طبیعیه که مردم اعتماد نکنند. مخصوصا با این همه مصیبت که سر ما می باره از زمین و آسمون
خدا خودش به دادمون برسه
من نیتم کمک کردن هست به حساب هلال احمر پول می ریزم بقیه اش رو می ذارم به عهده مسئولین ، وجدا ن شان و آن دنیا!
همیشه کمک کردیم باز هم کمک میکنیم. ولی پرسش اساسی این است؟
کشور ما حداقل در 10 سال اخیر چندین زلزله و سیل تجربه کرده. جدا از بودجه حوادث غیر مترقبه باید کاملا شفاف مشخص شود که تا کی و تا کجا باید شاهد این باشیم که همه هنر مسئولین این باشد که باید مردم کمک کنند؟
نگاهی به بودجه سالیانه کشور و نحوه تخصیص بودجه دردی است کهنه و سئوالی است قدیمی که نه مرحمی دارد و نه پاسخی.
خدايا كي ها دارند مملكت را اداره ميكنند . چرا يه مرجع يه شماره براي كمك به هموطنان سيستاني اعلام نميكند
اولا مردم اتمادی به این حسابهای اعلام شده ندارند چون واقعا پول و اجناس کمک به سیلزده ها نمی رسد ضمنا اینکار وظیفه دولت است را هر حوادثی رخ میدهد بجای رسیدن فوری به اسیب دیده بیشتر بفکر اعلام شماره حساب میباشد دولت عادت کرده همیشه دست گدایی بسوی مردم دراز میکند تا چند ریال پولی که بهمردم میدهد را بگیرد
والا من که کمک نمی کنم نه برای زلزله نه برای سیل یا هر چیزی به چند دلیل اعتماد و اطمینان ندارم که حتما به دستشون برسه
اولا چچطور برای این مردم گرفتار بدبختی شماره حساب میدن و درخواست کمک میکنن
دوما مثلا خواستی کمک کنی کجا بریزی به حساب سبلریتی بریزی تضمینی نیست درست بشه یا به حساب هلال احمر که رئیسش ..از آب درومد بریزی ممکنه اصلا نرسه به دستتشون
تنها راه اینه که حضوری ببری خودت تحویل بدی که اونایی که میتونن دریغ نکنن
مردميكه دروغ ميشنوند چگونه ميتوانند اعتماد بكنند ،به هنرمندان وووو اعتماد ميكنند ولي مسولين بعداً انهارا اذيت ميكنند
سلام...شاید بهترین راه کمک در حوادث غیر مترقبه مثل سیل وزلزله اعلام یک شماره حساب واحد ومخصوص از طرف استانداری محل وقوع حادثه باشد که مورد وثوق مردم واقع شود سلبریتی ها وسایر اشخاص حقیقی وحقوقی اگر قصد کمک دارند از طریق همین حساب متمرکز باشد
چرا کمک مردمی مگر ایران کشور فقیری است تاسف باره!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان