بازدید 25230

علت تاخیر در اعلام دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره انتقاد‌های مطرح شده درباره تاخیر در اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراین گفت: ۴ گمانه در خصوص این حادثه وجود داشت که خطای انسانی توسط پدافند یکی از آن‌ها بود و بلافاصله بعد از احراز یعنی ظرف ۴۸ ساعت اعلام شد.
کد خبر: ۹۵۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ 12 January 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: برخی در خصوص علت تاخیر در اعلام علت اصلی حادثه هواپیمای اوکراینی عنوان می‌کنند چرا زودتر اعلام نشد که اصابت موشک به این هواپیما باعث سقوط آن بوده است.

ذوالنوری اضافه کرد: به دلیل اینکه ۴ گمانه در این خصوص وجود داشت که باید آن‌ها بررسی می‌شدند؛ نمی‌شد بدون حساب و کتاب چیزی را اعلام کنند. قطعیت یکی از این گمانه‌ها باید اتفاق می‌افتاد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اول اینکه موشکی که اصابت کرده مانند موشک‌های بزرگ و سنگین نبوده که هواپیما را ساقط کند بلکه موشک ریزی بوده که اصابت آن حتی برای خود خلبان هم احتمالا مشخص نبوده است؛ بنابراین اینکه واقعا بدانند موشک به هواپیما اصابت کرده یا خیر نیاز به بررسی داشت.

ذوالنوری اضافه کرد: ۴ گمانه در خصوص این حادثه وجود داشت که یک گمانه این بود که موشک به هواپیما اصابت شده باشد و دیگر اینکه نقص فنی در هواپیما وجود داشته و موتور آتش گرفته است. گمانه سوم این است که خطای انسانی در کادر پروازی، مهندسین پرواز، چک قبل از پرواز، خلبان و کادر هواپیما اتفاق افتاده باشد و یک گمانه این بود که ممکن است خطای انسانی توسط پدافند اتفاق افتاده باشد که باید این‌ها بررسی می‌شد.

وی ادامه داد: معمولا بررسی‌ها با توجه به اینکه تیم‌های تخصصی باید تشکیل شود و صحنه دیده شده و اسناد و مدارک و مکالمات چک شود، زمان می‌برد که در کمترین فرصت یعنی ظرف ۴۸ ساعت ستاد کل نیرو‌های مسلح توانست این برررسی را انجام دهد و طبیعتا یک شور داخلی و هماهنگی‌هایی در درون خودشان و شورای عالی امنیت ملی زمانی را نیاز داشت که این موضوع را بررسی کنند و نتایج و گزارش را استماع کرده و تصمیم‌گیری کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: تاخیر این چنینی به خاطر بررسی‌های لازم بود که اتفاق افتاد به همین منظور باید دید که ۴۱ سال است نیرو‌های مسلح ما، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همه فداکاری‌های خود آسمان کشور را برای ملت ما امن نگه داشته‌اند و همیشه سینه خود را سپر بلا کرده‌اند و خود را قربانی مردم کرده‌اند، حال یک جایی هم خطا و اشتباهی صورت می‌گیرد.

ذوالنوری افزود: این اشتباه سنگینی است که نباید اتفاق می‌افتاد. مردم عزیز ما هم عزادار شدند و خداوند به خانواده داغدیده صبر و آرامش عطا کند و این غم را بر آن‌ها سبک کند.

وی همچنین یادآور شد: در کشور ما تخلفات و اتفاقات و اشتباهات زیادی صورت گرفته که حتی در جا‌هایی ممکن است بوی خیانت هم در آن وجود داشته باشد، ولی ما ندیدیم کسی بیاید بابت اشتباه خود عذرخواهی کند. اینجا تفاوت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خود را نمی‌بیند بلکه خود را قربانیان مردم می‌دانند اینجاست که یک فرمانده ارشد همه عمر خود را در دفاع از مردم و در عرصه‌های خون، جهاد و شهادت سپری کرده حتی قصور و تقصیر احتمالی دستگاه‌های دیگر را هم به عهده می‌گیرد و جلوی دوربین هر چه دارد با خدا معامله می‌کند. این روحیه ایثارگری و جهادی که ما در فرماندهان و نیرو‌های سپاه می‌بینیم قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هر حال اینجا تفاوت انسان‌های جهادی و افرادی که با خدا معامله می‌کنند با دستگاه‌های دیگر مشخص می‌شود.

ذوالنوری گفت: قطار سمنان باعث کشته شدن عده‌ای از زائران امام حسین شد، اما ما ندیدیم کسی از مردم عذرخواهی کند و بابت کوتاهی‌ها توبیخ شود. حتی وزیر مربوطه نیز در مجلس می‌آید و تبرئه می‌شود، اما امروز ما می‌بینیم آن‌هایی که بغض و کینه سپاه و مدافعان انقلاب را دارند و رهروان خط نفاق هستند که خون مردم از پنجه‌هایشان چکیده امروز علیه تمامیت نظام، ارکان نظام و آن‌هایی که حافظان نظام هستند عقده گشایی می‌کنند و این حرکت یقینا از مردم ما جدا است و نیاز به پیگیری جدا دارد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۵۱
اگر وقت لازم بود چرا از اول گفتین نقص فنی بوده؟ چرا نگفتین زمان لازم داریم که تا نظر نهایی رو بدیم...؟
من یه سوال دارم از رییس کمیسون امنیت ملی مجلس چطور شما نمیدونید یه موشک پرتاب شده در اون تاریخ و از انبار مهمات خالی شده .....
بذار من بگم چرا اعلام نکردید : چون میخواستید حمله موشکی تون به عین الاسد تحت الشعاع این خبر قرار نگیره!!! الانم که گفتین دنیا مجبورتون کرد وگرنه بازم نمیگفتید و به حساب تحریم و تهدید و قصور خلبان میگذاشتین! ول کنید بابا توجیه نکنید!!! اینجوری که پیش میره تا یکی دو روز دیگه مدال افتخار هم به سینه ی عاملان سقوط هواپیما میزنید
سلام
زحمت کشیدید. لابد فکر کردید که ما شاخ داریم
خجالت بکشید!! شرم کنید !!! شما اونقدر که به فکر جناح وجناح بازی هستید به فکر مسئله نیستید!ا وای بر ما !وای برما !که امثال تو اقای ذولنور, بشی نمایده ما!
عذر بدتر از گناه
اول اینکه تاخیر در اعلام با انکار حقیقت در سه روز متوالی بسیار متفاوت می باشد و مردم دلیل اعلام حقیقت را مستندات کشورهای ثالث می دانند.
دوم اینکه هر اشتباهی صرافا با عذر خواهی ظاهری جبران نمی شود و نیازمند حداقل استعفای هدایت گر اصلی است
دلیل آن که فکر می کردند مثل موارد قبلی می توانند ماست مالی کنند ولی نشد.
واقعیت اینه که انقدر مدارک کافی برای پرتاپ موشک بود که دیدید نمیشه لاپوشانی کرد بعد مجبور شدید. دیگه دروغ رو با دروغ مپوشونید یه جایی هم برای عقل و منطق مردم بزارید
کلن تیتر اشتباه است
چشم
خب زمان اون قطار هم کار غلطی کردند وزیر رو ننداختند کنار ! نشد دلیل که !
بررسی هواپیما طول کشید ، بررسی اینکه موشک به چی خورده رو نمی تونستند زودتر به نتیجه برسونن ؟
اون آقایی که اولش اومد گفت هواپیما چرخش بی مورد به سمت پایگاه نظامی داشته چی شد ؟ الان که میگن هواپیما در مسیر خودش بوده ....
یعنی مسئول پدافند ، کریدور پرواز رو درست نمی شناخته ؟
میتونستید خبر رو اعلام کنید و بگید در حال بررسی موضوع هستید
ولی شما تصمیم گرفتید توی چشم ملت نگاه کنید و دروغ بگید
آیا دروغ گناه کبیره نیست؟
بازم که مردم بدهکار شما شد
این ذوالنور اگه این حادثه توسط دولت اتفاق می افتاد هم اینقدر آرام و خونسرد توضیح می دادند یا یا فریادشون گوش مجلسیان رو کر کرده بود...
به راستی سیاست در انسانیت هم رخنه کرده با کمال تاسف.
اقای مثلا نماینده
چیزی که عیان بود شلیک موشک بود که در عرض دو ساعت توسط خارجی ها گفته شد
اما شما سه روز از مردم پنهان کردید
ضمنا موشک 100 کیلیویی شد موشک ریز؟؟؟؟
بیخود می گید
علت تاخیر کوشش برادران در جهت مسکوت نگاه داشتن موضوع بود که مشیت الهی این بود که نشود! ....
ماست مالی
بابا جان به خدا حرف نزنین کسی نمیگه لالین!
موشک بزرگ؟ موشک ریز؟ چییییییی میگی؟! موشک ریز و درشت داره؟ طبق اطلاعات من موشک یک وسیله جنگی که بعد از برخورد با هدف اونم هدف غیر جنگی که هیچ محافظتی تو طراحیش بابت برخورد با جنگ افزارها نداشته به علت انفجار باعث از بین رفتن اون میشه!!!!! حتی اگه ریز باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آقا جان زدین. خودتونم میدونین که زدین. بعد دیدینم که خورده. بعد دیدینم که سقوط کرده! بعد میگین که بررسی کنیم که موتور و مهندسین و نقص فنی و ..... بابا ولمون کنین تو رو خدا!!!!!
از ثانیه ایی که برخورد انجام شده میدونستین که زدین! بایدم میگفتین که زدین. اشتباهی هم زدین. عذر خواهی میکردین. به پای خانوادهاشون میوفتادین. استعفا میدادین. محاکمه میشدین. مجازات میشدین. این کار درست بوده. نه اینکه دروغ بگین تا مدتها که بعد بر اثر فشار و افشای خارجی ها مجبور بشین قبول کنین.
ايشون رو حتما تائيد صلاحيت كنيد
ما به افراد با ذكاوتي چون ايشان نياز مبرم داريم!!!!
سوال: اگه بررسی و نتیجه گیری در خصوص 4 گزینه محتمل زمان بر می باشد چرا از همان ابتدا بدون بررسی عنوان شد که احتمال برحورد موشک یا خطای سیستم پدافند صفر می باشد و روی گزینه نقص فنی متمرکز شده بودند؟
پدر یکی از شهدای سقوط هواپیمای اوکراینی: مراقب باشید در زمین دشمن بازی نکنید

لطفا با بقيه پدر ها نيز صحبت كنيد

اينجا فقط يه پدر نبوده
خواهش میکنم دیگه توجیه نکنید سرتون را از شرم پایین بندازید
این بی گناهان را شهید حساب کردین؟ جالبه. شهدای جان باخته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
جانبداری کردن و تفسیر آوردن دلیل نمیشه اولا یک سوراخ کوچک هم در هواپیما باعث سقوط میشه نیازی نیست تیم تخصصی تشکیل بشه دوما اینهمه آمریکا رو مقصر دانستن و بخاطر ضرر بویینگ متهم کردن از طرف همین سپاه برای چی بود سوما پنج در صد مشکلات از دولت و مجلسه بقیه از طرف نهادهای موازی و منصوبین هست که خوب هم هوای یکدیگر رو دارند خلاصه کل نهادهای موازی باید در وزارتخانه ها ادغام بشه و دولت و مجلس همه کاره نه اینکه سپاه بزنه دولت و وزارت خارجه جواب دنیا رو بدهند ....
الان باید تشکر کرد از عزیزانی که به علت بررسی دقیق تاخیر 72 ساعته در اعلام خبر داشتند.
با ایشون برای هر چیزی نظر میده ولش کنی هزار دلیل دیگه هم میگه
متاسفانه ارائه این دلایل واهی بر بی اعتمادی فعلی افزوده خواهد کرد. متاسفانه متوجه نیستید چی دارید میگید
موشک ریز .....
برادر عزیز . مثل سردار حاجی زاده شرافت داشته باش که فرمود چهارشنبه اعلام کرده اند ...
اگر پهباد آمریکا بود، قبل از انهدام به اطلاع عموم هم میهنان می رسید و نیازی به بررسی نبود!
"ی همچنین خاطرنشان کرد: اول اینکه موشکی که اصابت کرده مانند موشک‌های بزرگ و سنگین نبوده که هواپیما را ساقط کند بلکه موشک ریزی بوده که اصابت آن حتی برای خود خلبان هم احتمالا مشخص نبوده است؛ بنابراین اینکه واقعا بدانند موشک به هواپیما اصابت کرده یا خیر نیاز به بررسی داشت." الان اگر کسی مفهوم این جملات ایشان را فهمید به من هم بگه. شروع شد ماله کشی ها و توجیهات بی منطق
چطور ظرف 3 دقیقه از تعداد کشته ها و مجروح های عین الاسد خبردار شدین اونوقت چیز به این سادگی سه روز وقت می خواست؟
خواهشا چیزی نگید فقط!! فقط و فقط ساکت باشین!! چون تجربه ثابت کرده که تا زبان باز کنید غیر دروغ بر زبانتون جاری نمیشه!!
بعد بررسی هیات بیطرف بین المللی همه دروغاتون افشا میشه.
مثلا یک مورد همین بهانه است که خلبان هم نمیدونسته که موشک خورده!!؟؟ بنده خدا کسی از خلبان انتظار نداره که بفهمه و بگه!! اونی که زده که میدونسته؟؟ فرمانده ش میدونسته شماها باید اعلام می کردین!!
آقای ذوالنوری رفتی سرمه بکشی ، کورش کردی ، زحمت آقایون رو بر باد دادی ، داشت درست می شدها!!!!
آقای ذوالنوری با فرافکنی و مقایسه های بی ارزش و تحلیل های نامربوط اعصاب مردم را بش از پیش داغون نکنید سپاه که خود بشدت نادم است،...
یعنی اونی که موشک را شلیک کرده که مطمئنا 100 نفره دیگه هم همون لحظه از موضوع اطلاع داشتن، نمی دونستن موشک به کجا خورده؟!!!
واقعا زمان زیادی طول نکشید که اعلام شد. اما مسوولان باید یاد بگیرند که در حوادث اینچنینی تا قبل از روشن نشدن موضوع اظهار نظر نکنند و نه چیزی را تایید کنند و نه تکذیب و اظهار نظر را موکول به بررسی اولیه تقریبا مطمن بکنند. متاسفانه برخی مدیران و کارشناسان در این موارد زود به میدانی می ایند و برای خودنمایی اظهار نظر می کنند. اگر سکوت اختیار کرده بودند امروز مسوولان به کتمان و دروغ متهم نمی شدند. این حادثه نشان داد که رسانه های کشور ما بسیار ضعیف هستند و بدنه کارشناسی انها خیلی ضعیف است و دشمن انها را بازی می دهد. رسانه های رسمی کشور مانند صدا و سیما و خبرگزاری جمهوی اسلامی کارشناس خبره ندارند و متاسفانه گرفتار جو و بازیهای جناحی می شوند و مصالح کشور و امنیت کشور را نادیده می گیرند.
رف
این حرف ها درست
ولی اگر مطمئن نبودند حداقل با قاطعیت رد احتمال برخورد پدافند را نمیکردند تا گمانه های دیگر در ذهن مردم تداعی نشود
من شخصا تصورم اینه که اگر فشار کشور های خارجی و احتمالا تهدید انها به اعلام مدارک و عکس های ماهواره ای نبود هیچوقت این مسئله اعلام نمیشد.
به نظر میرسه که ایشون هنوز که هنوزه متوجه موضوع نشده باشن !
طرف دکمه شلیک موشک رو زده و چند ثانیه بعد هواپیما ترکیده. 4تا گمانه وجود داشته دیگه چیه تحویل ملت میدی
هميشه مقاييسها بين بد و بدتر است.
ظاهرا این بار هم قرار نیست کسی جز همان اپراتور مقصر شناخته شود. تابناک هم که همه کامنتها رو سانسور میکنه.
دقيقًا ولي ترامپ زودتر از فرماندهان ما فهميد ولي نميدونم اگه اون نميگفت چي ميشد
عنایت بفرمایید توجیح نکنید ، هر چیزی به جای خود !!!
به فرض به فرض به فرض دستي بودن سيستم اون شخصي يه موشك رو هوا ميكنه نميگه كجا رفت چيو زد كيو زد ، گلوله كه نبوده موشك بوده
ولي اينها در حاليه كه به گفته فرمانده سابق هوا فضا اين سيستم شبكه اي بوده و دخالت انساني در كار نيست
نخست اینکه شما مگر در جریان برخورد موشک بودید اگر شما بودید پس چرا رییس جمهور نبود. دوم آنکه چرا از همان ابتدا اعلام کردید علت سقوط نقص فنی بوده و نگفتید باید بررسی بشه سوم آنکه چرا اعلام کردید جعبه سیاه را به سازنده فواپیما تحویل نمی دید
چهارم آنکه چرا زمانی که شواهد متقن از سوی امریکا ارائه شد اعلام به برخورد موشک نکردید
پنجم آنکه چرا می خواستید صجنه سقوط هواپیما را با بولدزر صاف کنید
چرا عذر خواهی نمی کنید چرا استعفا نمی دید ....
آقای ذوالنور بهتر بود اظهار نظرهای اولیه موکول می شد به بعد از همین بررسی ها نه اینکه ازهمان لحظه اول با قطعیت اصابت پدافند را رد کنند . ضمنا جنابعالی اظهار نظر کارشناسی را واگذار کن به اهل فن
آقای ذوالنوری مردم فرق راست و دروغ را خوب می فهمند. اگر در همان ساعات اولیه سپاه اعلام می کرد که با موشک به هواپیما زده است نیازی به بررسی «4 گمانه» نبود. یعنی 48 ساعت طول کشید تا باور کنند که هواپیما با موشک ساقط شده است؟! بعید است بررسی گزارش شلیک اشتباه موشک به یک هواپیمای مسافربری بیشتر از یک ساعت طول بکشد. شاید 48 ساعت طول کشیده است تا سپاه گزارش بدهد که هواپیمای نظامی را با موشک ساقط کرده است؟ عده ای دوباره «دشمن» را بهانه کرده اند تا هر صدای منتقدی را به بهانه همصدایی با دشمن ساکت کنند. طی 3 روزی که همه مقامات منکر انفجار هواپیما بودند همان «دشمن» تأکید می کرد که هواپیما با اصابت موشک ساقط شده است. حالا جناب ذوالنوری از مردم چه انتظاری دارند؟ مردم به ذوالنوری و امثال او اعتماد کنند یا به «دشمن»؟ دوباره مردم را به چه چیزی متهم می کنند؟ باز سیاست فرار به جلو را در پیش گرفته اند؟!!
این حرفها همه قبول ولی ریس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی هیئت دولت و در کل سران قوا نباید در مورد احتمالات که داده شده قرار بگیرند یا سپاه بالاترین مقام حساب میشه
خدایی داغ این مصیبت با حرفهای اضافه ایشون بیشتر میشه. قبل از اینکه اعلام بشه ایران زده یه جور طرفداری و توجیه میکردن حالا که اعلام شده یه جور دیگه طرفاری و توجیه میکنند. آقای ذوالنوری ملت عقل دارد و میفهمد. لازم نیست همش در حال توجیه و طرفداری باشید. یک مقدار مطالعه کنید و حرفهای سنجیده تر و پخته تر بزنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل