بازدید 30081
«تابناک اقتصادی» در گفتگو با عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی بررسی می‌کند؛

عقبگرد ۷۰۰ تومانی دلار از کانال ۱۴ هزار تومانی/ پیش‌بینی آینده قیمت دلار چیست؟

وحید شقاقی شهری گفت: در اوج تنش‌های نظامی، بازار آزاد ارز نرخ دلاری را تجربه کرد که در گذشته و حدود یک ماه پیش نیز تجربه کرده بود و این در حالی بود که همگان با این حجم از وقایع انتظار نرخ‌های بالاتر از این مقدار را داشتند. این نشان می‌دهد که در بدترین شرایط سیاسی و ممکن، قیمت دلار در بازار آزاد جهش بزرگی را نداشت و این جای بسی امیدواری است.
کد خبر: ۹۵۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳ 09 January 2020

عقبگرد ۷۰۰ تومانی دلار از کانال ۱۴ هزار تومانی/ پیش‌بینی آینده قیمت دلار چیست؟

تابناک اقتصادیدر یک هفته اخیر قیمت ارز، سکه و طلا بر مدار صعودی قرار داشت و با توجه به اُفت شاخص کل بورس دوباره همه نگاه ها به سمت بازارهای مذکور جلب شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در روز گذشته مورخه 18 دی ماه 1398 قیمت دلار در صرافی ها به نرخ 13280 تومان از مردم خریداری و به قیمت 13380 تومان به متقاضی فروخته می شد. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 14880 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 14980 تومان به متقاضی فروخته می شد. البته در این میان، خبرها از بازار آزاد حکایت از رشد دلار تا نرخ 14130 تومان داشت و یورو و درهم امارات نیز به ترتیب به قیمت های 15750 و 3820 تومان معامله می شد. بعد از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در شب گذشته و عقب‌نشینی ترامپ از رجزخوانی‌های پیشینش، نرخ ارز فرو ریخت به طوری که امروز طبق آخرین خبرها قیمت دلار و یورو در صرافی های بانکی با کاهش نسبت به روز گذشته به ترتیب به 13200 و 14700 تومان رسیدند. در بازار آزاد نیز بررسی ها حکایت از آن دارد که قیمت دلار تا 13350 تومان کاهش یافته است که این رقم نسبت به روز قبل، حدود 700 تومان ریزش داشته است.

متعاقب ریزش قیمت دلار، قیمت در بازارهای طلا و سکه نیز فرو ریخت. قیمت هر گرم طلای 18 عیار در مقایسه با روز گذشته با افتی 23 هزار تومانی به 480 هزار تومان رسید و قیمت هر سکه بهار آزادی با کاهشی 260 هزار تومانی حدود 4 میلیون و 670 هزار تومان در حال معامله است.

حالا پرسش این است که پیش بینی ها در مورد ادامه روند قیمت دلار چیست؟ آیا بازار ارز، بازاری مناسب برای سرمایه گذاری است؟

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: نوسانات در بازار ارز عمدتاً به عوامل اقتصادی و سیاسی وابسته است. عوامل سیاسی که بر روی بازار ارز تاثیر می گذارند، اثراتی ماندگار ندارند و عمده عواملی که می تواند تاثیرات ماندگاری بر بازار ارز داشته باشد، عوامل اقتصادی است.

اقتصاد ایران کشش قیمت های بالاتر از 12 هزار تومان برای دلار را ندارد

شقاقی در ابتدا با اشاره به بازار نیمایی به عنوان اصلی ترین و مهمترین بازار برای خرید و فروش ارز گفت: از آنجا که بخش عمده ای از خرید و فروش ارز به منظور واردات و صادرات و در سامانه نیما انجام می شود شنیده ها از بازار نیمایی حکایت از آن دارد که واردکنندگان حاضر به خرید دلار به قیمت هایی بالاتری از 12 هزار تومان نیستند.

این نشان می دهد که اقتصاد ایران کشش قیمت های بالاتر از 12 هزار تومان برای دلار را ندارد. به عبارت بهتر واردکننده می داند که اگر دلار را از صادرکننده بالاتر از قیمت 12 هزار تومان خریداری و با آن کالایی وارد کند، این کالا در بازار به دلیل قیمت بالاتر، خریداری نخواهد داشت.

در اوج تنش های سیاسی و نظامی قیمت دلار جهش بزرگی نداشت

وی در مورد بازار آزاد ارز نیز گفت: عوامل سیاسی که ماندگاری آنچنانی در بازار ارز ندارند، بر روی نرخ های ارز در بازار آزاد تاثیر بیشتری می گذارند. در دو روز اخیر که تنش های بین ایران و آمریکا به اوج خود رسید و حتی احتمال جنگ نظامی بین دو کشور تشدید شد و ایران نیز گام دیگری را برای خروج از برجام برداشت، همگان شاهد آن بودند که نرخ دلار در بازار آزاد در نهایت تا حدود 14100 تومان افزایش یافت و این سقف افزایش قیمت دلار بود. مقصود این است که در اوج تنش های نظامی بازار آزاد ارز، نرخ دلاری را تجربه کرد که در گذشته و حدود یک ماه پیش نیز تجربه کرده بود و این در حالی بود که همگان با این حجم از وقایع انتظار نرخ های بالاتر از این مقدار را داشتند. این نشان می دهد که در بدترین شرایط سیاسی و ممکن، قیمت دلار در بازار آزاد جهش بزرگی را نداشت و این جای بسی امیدواری است.

شقاقی شهری در مورد روند قیمت دلار در روزهای آینده نیز گفت: پیش بینی می شود با فروکش کردن تنش های سیاسی و نظامی قیمت ارز در روزهای آینده کاهش بیشتری یابد. اشاره به این نکته نیز ضروری است که مردم نباید نگران عواقب حاصل از خروج از برجام باشند چرا که دیگر تحریمی نمانده که اروپایی ها بخواهند اعمال کنند.

اروپایی ها در یک سال اخیر هیچ گونه گام عملی برای وعده هایی چون اینستکس برنداشتند و خروج از برجام بهترین اقدام ایران در بهترین زمان ممکن بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در ماه های اخیر نیز گفت: چون ایران با عراق به سمت یک تجارت گسترده گام برداشته بود بنابراین تنش ها و ناآرامی ها در کشور عراق در ماه های اخیر که از جانب آمریکایی ها و در راستای گسست روابط بین ایران و عراق برنامه ریزی شده بود بر روی بازار ارز و اقتصاد ایران تاثیر داشت و در روزهای اخیر و با توجه به حوادث تلخی که اتفاق افتاد، نشان داده شد که پیوند ایران و عراق مستحکم تر از گذشته شده است و نمی توان از ناحیه عراق در آینده نگران نوسانات در بازار ارز بود.

شقاقی شهری گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران از شرایط حساسی عبور کرده است و نباید نگران خروج از برجام و تنش های نظامی باشیم. از روز شنبه نیز باید منتظر ادامه روند نزولی قیمت دلار، طلا و سکه باشیم. البته در آینده برای اینکه قیمت دلار را در وضعیت باثباتی داشته باشیم و بتوانیم این قیمت را بین قیمت 12 تا 13 هزار تومان حفظ کنیم طبیعتاً باید حواسمان به موضوعاتی چون کنترل خروج سرمایه، کنترل میزان واردات، هماهنگی بین سیاست های پولی، ارزی و تجاری، انضباط مالی و کاهش کسری بودجه در سال آینده باشد.

وی افزود: در چند روز اخیر کمیسیون تلفیق مصوب کرد که از خانه ها و خودروهای لوکس مالیات گرفته شود و این باعث خوشحالی است چرا که هر تصمیم عقلایی که در مجلس برای کاهش کسری بودجه گرفته شود می تواند بسیار بر اقتصاد ایران اثربخش باشد.

شقاقی ادامه داد: شنیده ها حکایت از آن دارد که شهروندان کشورهای همسایه برای خرید ملک و زمین در ایران اقدام کرده اند که این موضوع می تواند بر تراز حساب سرمایه از طریق ورود سرمایه تاثیر مثبت بگذارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پایان صحبت‌های خود به مردم توصیه کرد که از سرمایه گذاری در بازار ارز بپرهیزند چرا که این بازار جز ضرر و زیان چیزی عاید آن‌ها نخواهد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
اینده دلارقطعاویقینا هرچقدرخراب باشد به اندازه اینده وخیم وفوق بحرانی بورس بد نخواهدبدلود
خلاصه همه پیش بینی های سفارشی اقتصادی ازازل تا ابد:
مسکن و طلا وارز اصلا وابدا خوب نیستند وبه درد سرمایه گذاری نمیخورندوقیمتشان همیشه حباب دارد ودرحال کاهش است !
درمقابل بورس نورچشمی هرگزحباب نداشته وسالی سیصد برابرمیشودو کلی سوداوری دارد وبهترین بازار برای سرمایه گذاری است بعداز اون سپرده گذاری دربانک ها توصیه میشود !!!!!
قيمت واقعي دلار بين هشت تا نه هزار تومان است
ببین یه سخنرانی چقدر در قیمت دلار تاثیر داره اون وقت ما می خوایم با امریکا بجنگیم خدایی یه کم فکر کنیم
سلام
ارزش دلار از ده روز قبل از ۲۰۲۰ شاهد پایین آمدن بود چون انس طلا افزایش بی سابقه‌ای رو در کوتاه مدت تجربه کرده است و نسبت به ارزهای دیگر دلار تضعیف شده است
قیمت ملک و خودرو و ارز سه برابر شد پس قیمت کارخانه هم سه برابر هست در حالی که در بورس قیمتهاو سهام هنوز سه برابر نشده پس بورس حا دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
ارزش کارخانه به درامدش ومحصولاتی هست که تولیدمیکنه نه چهارتا اجر دستگاه زنگ زده !!!
تو را خدا نگذارید این دلار پرواز کند
واردات رو محدود کردید، قیمت ارز رو دستوری تعیین میکنید بعد میگید جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.
راست میگید قیمت خونه و ماشین رو پایین بیارید
خدایی شما یه دقیقه بعد تو ایران رو تو هر موضوعی میتونی پیش بینی کنی
دلار بماند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی