بازدید 3000

اقدام دیپلماتیک بین‌المللی در مصر برای حل بحران سیاسی لیبی

وزیران خارجه کشورهای مصر، فرانسه، یونان، قبرس و ایتالیا برای مهار بحران سیاسی لیبی نشستی در قاهره داشتند.
کد خبر: ۹۵۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 09 January 2020

وزیران خارجه کشورهای مصر، فرانسه، یونان، قبرس و ایتالیا برای مهار بحران سیاسی لیبی نشستی در قاهره داشتند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، وزیران خارجه پنج کشور مصر، فرانسه، یونان، قبرس و ایتالیا پس از نشستی در قاهره در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی بازگشت به روند سیاسی در لیبی و حمایت از نتایج کنفرانس برلین را خواستار شده و مخالفت خود را با دخالت‌های ترکیه در طرابلس ابراز داشتند.

وزیران خارجه کشورهای یاد شده در نشست خود در قاهره تحولات منطقه شرق دریای مدیترانه به ویژه بحران لیبی را مورد بررسی قرار دادند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در این کنفرانس حمایت کشورش از روند سیاسی برای حل بحران لیبی را اعلام و تأکید کرد: طرف‌های مختلف در این روند باید گروه‌هایی قانونی باشند نه جریان‌های خشن همانند آنهایی که مناطق غرب لیبی در کنترل آنهاست.

وی در ادامه ترکیه را متهم کرد از گروه‌ها و شبه نظامیان لیبی که تحت فرماندهی طرف‌های افراطی شناخته شده هستند و برخی از آن‌ها در لیست تحریم‌های شورای امنیت قرار دارند، به صورت مستمر حمایت می‌کند.

وزیر خارجه مصر در ادامه بار دیگر بر مخالفت قاهره با امضای دو یادداشت تفاهم میان آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائز سراج تأکید کرده و آن را بر خلاف توافقنامه صخیرات و قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

همچنین او مخالفت خود را با تهدیدهای مستمر به دخالت نظامی در لیبی برای بالا بردن کفه یک طرف و ضربه زدن به اقدامات بین‌المللی برای تحقق راه‌حلی سیاسی اعلام کرد.

وزرای خارجه چهار کشور دیگر نیز در نشست قاهره درباره آتش بس در لیبی و لزوم حمایت از روند سیاسی در این کشور از طریق کنفرانس برلین و ازسرگیری این روند در هفته‌های آتی از طریق سازوکارهایی بین‌المللی و نیز روند سیاسی لیبیایی-لیبیایی که شامل راهکارهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی مطابق با طرح غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی باشد، توافق کردند.

همچنین وزیر خارجه فرانسه در این کنفرانس اظهار کرد: امضای پروتکل‌های همکاری امنیتی و دریایی میان آنکارا و طرابلس نگرانی بسیاری را ایجاد کرد و باید تأکید کنم بحران لیبی راه حل نظامی ندارد و همه طرف‌های روند سیاسی باید در گفت‌وگو حضور داشته باشند و این روند با آتش بس آغاز شده و پس از آن نهادهای لیبی باید با یکدیگر متحد شده و منابع این کشور به صورت عادلانه میان طرف‌ها تقسیم شوند و در نهایت در مسیر برگزاری انتخابات قدم برداشته شود.

همچنین دو طرف درگیر در لیبی به صورت غیرمنتظره‌ای دو دیدار جداگانه در رم و بروکسل داشتند. این دیدارها با تلاش‌های مسؤولان اتحادیه اروپا برای آرام کردن اوضاع و مهار بحران در این کشور نفت‌خیز انجام شدند.

در واقع رهبران اتحادیه اروپا با فائز سراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی دیدار کرده و نخست وزیر ایتالیا نیز در کاخ ریاست جمهوری این کشور در رم میزبان خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی بود.

برخی منابع در دولت ایتالیا نیز اعلام کردند که قرار است سراج پس از سفر فعلی‌اش به بروکسل وارد رم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل