بازار سرمایه به تعادل رسید

کد خبر: ۹۴۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 05 January 2020

به نظر می رسد بازار پس از عبور از شوک اولیه ناشی از حمله تروریستی امریکا و خرید سهام فروشندگان، جو استراحت و اصلاح را تجربه می کند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: بازار ما به صورت ناگهانی در برابر شوک شهادت سردار سلیمانی قرار گرفت و در واقع برای همه بازارها در دنیا هم این جنایت سنگین و پر ابهام بود. روز جمعه بازارهای جهانی به خصوص نفت با نوسان ۴درصدی مواجه شد که نوسان بسیار بزرگی محسوب می شود، لذا طبیعی بود که بازار روز شنبه با شوک شروع به کار کند.

وی با بیان اینکه بازار در مقطع ارایه لایحه بودجه و ارایه گزارش های فروش آذر ماه نیز مترصد اصلاح بود، اظهار داشت: این امر رخ نداد و متاسفانه ترور سردار سلیمانی این انتظار را فعال کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یک نکته دیگر هم باید در نظر بگیریم ؛ بازار هفته قبل ۶.۴درصد و هفته قبل ۵درصد رشد کرده بود و مترصد اصلاح و استراحت هم بود فقط شاید دلیلی برای آن پیدا نمی کرد.

وی گفت: در حال حاضر به نظر می رسد بازار پس از عبور از شوک اولیه و خرید سهام فروشندگان، جو استراحت و اصلاح را تجربه کند ؛ توجه کنیم که فروشندگان امروز عموما دو دسته هستند دسته ای که شناسایی سود می کنند و فعلا پول را پارک می کنند و بعد با کاهش تنش های سیاسی مجددا خرید خواهند کرد.

دارابی، دسته دوم فروشندگان را افرادی دانست که در قیمت های پایین این چند روز اصلاح پرتفوی انجام می دهند و با توجه به گزارش های پیش روی عملکرد ۹ماهه در حال آرایش مجدد پرتفوی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با توجه به نبود بازار موازی قوی فعال، انتظار نمی رود پولی از بازار خارج شود؛ چون بازار ارز و طلا هم واکنش محدودی نشان داده و اگر فروشندگان بخواهند پولی به بانک منتقل کنند تا یکماه آینده سودی دریافت نمی کنند لذا به نظر می رسد بازار پس از عبور از این مرحله مجدد به تعادل نسبی و جریان رشدی باز گردد.

وی افزود: طبیعی است که برخی از نمادها بیشتر مورد توجه باشند؛ عموم نمادهای بزرگ ما گزارش های فروش آذر ماه خوبی داشتند لذا حتی اگر قیمت سهام آنها تغییری نکند ارزش سود نقدی آنها در بهار سال آینده قطعا بیشتر از سود بانکی است. همچنین بازار برای خرید این گروه از سهام مشتاق تر بود و به تعادل رسیدند .

دارابی با اشاره به اینکه شرکت های کوچک شاید اصلاح بیشتری را نیاز داشته باشند، اظهار داشت: توصیه همیشگی به سهامداران لحاظ کردن وضعیت بنیادی سهام در خرید است؛ چرا که اگر حتی بازار دچار اصلاح شدید هم بشود، همیشه می توان چنین فرض هایی کرد و باز عملکرد ، ارزش دارایی ، ضریب رشد و میزان سود شرکت ها می تواند فاکتور مهمی برای سرمایه گذاران باشد .

وی در پاسخ به این سوال که کدام سهم ها و کدام صنایع در بازگشت بازار و شاخص نقشی تعیین کننده داشتند، گفت: در حال حاضر بازار به صورت مشخص به دو بخش شرکت های بزرگ و کوچک تقسیم شده است. در بخش شرکت های بزرگ عملکرد شرکت ها و گزارش های بورس کالا و انرژی نشان از وضعیت خوب شرکت های گروه های معدنی، پتروشیمی و فلزی و هلدینگ های ما دارد که اینها موج اول جمع آوری بودند.

دارابی افزود: پس از اینها بانک های ما برخی گزارش های چشمگیری داشتند که آنها نیز سریع متعادل شدند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این بخش بزرگ بازار از مدتها قبل دچار رکود بود و بیشتر توجه سرمایه گذاران حقیقی به روند قیمتی سهام کوچک جلب شده است، چون در مقطع کنونی بیشترین خرید را حقوقی ها انجام می دهند حقوقی ها نیز بیشتر بنیادی کار به شمار می روند؛ لذا موج اول به این گروه ها معطوف شده و موج دوم با خریدهای تکنیکی پس از اصلاح قیمتی در سهام کوچک رخ می دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
به تعادل رسید؟؟!!!
تازه سقوط در راهه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر