بازدید 8821
۲

یک عامل مهم در پیشگیری از بیماری‌ها

زمانی که تعادل میکروبیوم در بدن از بین می‌رود به این مفهوم است که برخی انواع و گروه‌های باکتریایی بر باکتری‌های دیگر غلبه کرده که در این شرایط عملکرد مطلوب آن‌ها را مختل کرده و در نهایت این شرایط به بروز انواع گسترده‌ای از بیماری‌ها از قبیل چاقی، سرطان، بیماری التهابی روده و بسیاری از بیماری‌های دیگر منجر می‌شود.
کد خبر: ۹۴۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷ 05 January 2020

افراد معمولا به نقش میکروب‌های موجود در روده - میکروبیوم - در بهبود وضعیت سلامتی، آگاهی و توجه چندانی دارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، تعداد قابل توجهی از این باکتری‌ها در بدن وجود دارند که کارکردهای آنها متفاوت است؛ برای مثال کمک به کنترل التهاب و درمان سرطان و همچنین کنترل میزان انرژی دریافتی از مواد غذایی و خلق و خو از جمله آن‌هاست.

زمانی که تعادل میکروبیوم در بدن از بین می‌رود به این مفهوم است که برخی انواع و گروه‌های باکتریایی بر باکتری‌های دیگر غلبه کرده که در این شرایط عملکرد مطلوب آن‌ها را مختل کرده و در نهایت این شرایط به بروز انواع گسترده‌ای از بیماری‌ها از قبیل چاقی، سرطان، بیماری التهابی روده و بسیاری از بیماری‌های دیگر منجر می‌شود.

اختلاف نظرهای متعددی در مورد راهکارهای موثر در برخورداری از میکروب‌های سالم در روده که نقش موثر در حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها دارد، مطرح شده با این حال در یک موضوع توافق نظر وجود دارد و اینکه بدن انسان به میکروبیوم متعددی نیاز دارد که بتواند به سرعت با انواع گسترده‌ای از مواد غذایی مصرفی تطابق پیدا کند.

سایت "مدیکال اکسپرس" به برخی از راهکارها برای برخورداری از میکروبیوم سالم و متنوع اشاره کرده است:

مصرف میوه‌ها و سبزیجات

درحالیکه تمامی مواد غذایی مختلف موجود در رژیم غذایی می‌تواند بر میکروبیوم روده اثر بگذارد، "فیبر خوراکی" در شکل‌گیری میکروبیوم سالم تاثیر دارد. مصرف میزان قابل توجه و متعدد از میوه‌ها و سبزیجات راهکاری مهم و موثر در تغذیه باکتری‌های سالم در روده است.

افزودن نشاسته مقاوم

بسیاری از ترکیبات نشاسته‌ای موجود در رژیم غذایی همچون نان سفید و پاستا به سرعت تجزیه شده و جذب می‌شود. اما بخشی از این نشاسته در برابر هضم مقاوم است و همچون یک فیبر خوراکی عمل کرده و باکتری‌های موجود در روده را تغذیه می‌کند. تاثیر نشاسته‌های مقاوم در حمایت از تمامی عملکردهای میکروبیوم روده شناخته شده است. سیب‌ زمینی و حبوبات از جمله منبع نشاسته‌های مقاوم هستند.

مصرف فیبرهای غذایی مختلف

نه تنها تمامی میکروبیوم‌های روده بلکه تمامی فیبرها مشابه نیستند. برخی از فیبرها و میکروبیوم‌ها بهتر از انواع دیگر ترکیب می‌شوند. به همین دلیل لازم است افراد بررسی کنند که چه نوع فیبرهای خوراکی باعث می‌شود روده از سلامت بهتری برخوردار شود.

ورزش کردن

انجام مرتب حرکات ورزشی نه تنها برای سلامت قلب بلکه برای سلامت روده توصیه می‌شود. مطالعاتی که به تازگی انجام گرفته نشان می‌دهد برخی از "لاکتات" تولید شده در حین ورزش کردن بر برخی از میکروب‌های روده اثر می‌گذارد هرچند چرایی و چگونکی آن مشخص نیست.

افزودن خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک به رژیم غذایی

خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک مواد غذایی هستند که وجود انواعی از میکروارگانیسم‌ها در آن‌ها مشاهده می‌شود که برای سلامت مفیدند. انواع مختلفی از میکروارگانیسم‌های مفید وجود دارند که به مواد غذایی از قبیل ماست اضافه شده یا به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده وجود دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یک تئوری هست که میگه ما در کنترل باکتری ها و ویروسها هستیم مثلا همین ویروس سرماخوردگی تمایل شدیدی به نفوذ کردن به قشر مغز رو دارد تا بتواند فرد را به حضور در جمع ترغیب کند و بتواند به بقیه هم تسری یابد.
به تجربه ثابت شده اين حرفا را كسي به گوش نميگيره بنابراين متاسفانه تلاشتان بيهوده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان