بازدید 14267
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

اخذ هرگونه مالیات بر سپرده‌های بانکی به نفع کشور نیست/ هیچ مجوز قانونی برای این کار وجود ندارد

چند وقت پیش، سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی با رونمایی از پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، درصدد گرفتن مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام برآمدند که بر اساس آن، باید از همه کسانی که در بانک سرمایه گذاری کرده و سود دریافت می‌کنند، مبالغی به عنوان مالیات کسر می‌شد.
کد خبر: ۹۴۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸ 02 January 2020

نماینده‌ای که ۵۰ تومان رای می‌خرد، رای خود را به یک سفر می‌فروشد/ عده‌ای رای خود را ارزان می‌فروشندانتشار پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی و ارائه پیشنهاد اخذ مالیات از سود سپرده، واکنش های زیادی به دنبال داشت و کار به جایی رسید که وزیر اقصاد و رئیس بانک مرکزی دریافت مالیات بر سود سپرده های بانکی را تکذیب کردند و به تازگی نیز سازمان مالیاتی اعلام نمود، سود سپرده های بانکی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نمی شود؛ موضوعی که به تایید رئیس مجلس شورای اسلامی رسید و گفت که سران قوا مصوبه‌ای درباره اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی نداشتند.

به گزارش «تابناک»؛ یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اخذ هر گونه مالیات از سپرده‌های بانکی به نفع کشور نیست و باعث فراری دادن سپرده ها از بانک‌ها می شود گفت: زمانی می‌توان از سود سپرده‌های بانکی مالیات گرفت که نرخ سود سپرده از نرخ تورم بیشتر باشد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک در واکنش به این موضوع با تاکید بر اینکه در شرایط تورمی فعلی کشورمان، گرفتن هرگونه مالیات بر سپرده های بانکی هیچ مبنای علمی، تخصصی و قانونی ندارد، اظهار کرد: در کشورهای مختلف مالیات از سود سپرده‌های بانکی به عنوان پایه مالیاتی در نظر گرفته می شود؛ البته مشروط بر اینکه میانگین نرخ تورم از نرخ سود سپرده بانکی کمتر باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در حال حاضر نرخ تورم بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی است و به همین دلیل سود سپرده ها نتوانسته بازده متناسبی با تورم داشته باشد. اگر تورم در کشور را ۴۰ یا ۵۰ درصد و سود سپرده ها را ۲۰ درصد در نظر بگیریم، سپرده‌گذار می‌تواند به جای سپرده گذاری در بانک، زمین، املاک و مستغلات خریداری کند و به ازای این سرمایه گذاری ۴۰ درصد سود به دست آورد.

پورابراهیمی اضافه کرد: اگر نرخ تورم کمتر از سود سپرده باشد، نرخ بازدهی سرمایه گذاری ناشی از سپرده کمتر از نرخ تورم خواهد بود و سپرده گذار در این حالت به جای تشویق تنبیه خواهد شد؛ در نتیجه زمانی می‌توان از سود سپرده‌های بانکی مالیات گرفت که نرخ سود سپرده از نرخ تورم بیشتر باشد.

نماینده کرمان و راور در مجلس توضیح داد: اگر میانگین نرخ تورم بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی باشد، یعنی نرخ بازده از محل سود سپرده منفی است. در این صورت چگونه می خواهند از نرخ منفی، مالیات بگیرند؟ این یعنی گرفتن مالیات از سود سپرده در شرایط فعلی غیرتخصص، غیرعلمی و غیراجرایی و در حال حاضر هیچ مجوز قانونی برای این کار وجود ندارد.

پورابراهیمی در عین حال تاکید کرد: اگر کشور به ثبات اقتصادی برسد و سود سپرده بانکی بیشتر از نرخ تورم باشد می‌توان از مابه التفاوت آن مالیات دریافت کرد؛ نباید با برخی تصمیمات، سپرده‌ها را از بانک‌ها فراری داد که به نفع اقتصاد کشور نیست و در نهایت این سرمایه‌ها به سمت بازارهای موازی غیرمولد می‌روند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته اخذ مالیات از سایر دارایی‌های پایه، اقدامی ممکن و شدنی است، باید پایه‌های مالیاتی متناسب با شرایط کشور باشد؛ بنابراین، گرفتن مالیات بر مجموع درآمد، عایدی املاک و مستغلات حلقه مفقوده و جزو ضرورت ها به شمار می آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
سال 96 منزل فروختیم، که بتوانیم در شهری دیگر منزلی بسازیم برای سکونت خودمان نه برای بساز بفروشی... دقیقا شروع کار ما مصادف شد با خروج ترامپ از برجام و گران شدن دلار ، بسیار ضرر کردیم و الان با مقداری پولی که در بانک گذاشتیم و با سود آن در حال تکمیل ساخت ساختمانمان هستیم. حتی وقتی سیف سکه به نصف قیمت بازار پیش فروش کرد، ما نخریدیم و حالا با نگرانی وضعیت اقتصادی کشور رو نگاه میکنیم. اگر قرار باشد بر همین پولی که حاصل زحمت یک عمر است و در بانک گذاشتیم مالیات ببندند در تکمیل ساخت دچار مشکل خواهیم شد. این اقدام بسیاری از مردم را عملا تشویق میکنند به سوی بازار های سکه و دلار بروند و فشار تقاضا آنها را گران میکند.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
سیف سکه یک ساله را ۱۳۰۰ پیش فروش کرد نه نصف قیمت بازار! همان موقع سکه در بازار آزاد کمتر از ۱۶۰۰ بود. یعنی در صورت ثبات قیمتها، سود خرید سکه در حدود همان سود پس انداز یکساله بود. پس چرا حرف بی پایه می زنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
ونزوئلا
ونزوئلا
ما داریم
می آییم
جناب پور ابراهیمی عزیز حرف شما کاملا صحیح است اما در مورد مالیات بر عایدی سرمایه باز همین مغلطه را تکرار کردید و باید بدانید در شرایط تورم ۴۰ درصدی هیچ بازاری حتی سکه و مسکن هم به نرخ ثابت عایدی ندارند که بخواهی از انها مالیات بگیری و بجای این کار ماشین عوامی گری از طریق چاپ پول و پخش کردن بین مردم به توهم بهبود معیشت را متوقف کنید که ناممکن است
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
هنوز مالیات بر عایدی سرمایه تصویب نشده ولی به طور کاملاً غیرقانونی و راهزنانه در حال مالیات ستانی هستند. در این کشور قانون به هیچ انگاشته می شود. به هشت دلیل متقن به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ایم ولی صدور حکم را آن قدر به تعویق افتاده تا دارایی با فشار بی پایه بر شهروندان کار غیرقانونی خودش را پیش ببرد. به شخصه دیگر قانون را در این کشور قانون را فاقد هرگونه ارزش عملی می دانم.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
از همین جا متوجه شوید که فقط این ملت است که باید همه هزینه های دولت را پرداخت کنند
بنزین را گران کردن درصدی از افزایش
قیمت را بین خودمان پخش کردن
خدایی به عقل جن هم نمیرسید
وضعیت تورم خودش به معنی افت ارزش پول و به نوعی مالیات است
پاسخ ها
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
احسن، بانكهاى دولتى وشبه دولتى سودهاى بيست درصد وبالاتر دادن، بعد يهو با چهاربرابرشدن قيمت دلار دوبرابر سودى كه به ملت دادن ازجيبشون كشيدن بيرون، اونايى كه دلارخريدن نه براى دلالى بلكه براى حفظ قدرت خريد بردن
بانكهابايد سودبه حسابهاى متغييركه دلالندويكروز ده ميليون توحساب يه روز دوميليارد سودنده درحالى كه چون گردششون بالاست سودخوبى ميگيرند، دلالى هم مى كنند
آقا من راضیم به پولهای من مالیات وضع بشه به شرطی که برای همه وضع بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
اونوقت فرق ارباب و رعیت چیه
ببینید با مالیات بسن بر سود بانکی می تونید فاتحه بانکها رو بخونید و اونارو کونفیکون کنید!
بیشتر سرمایه گذاران بانکی، کسانی هستند که نمی توانند دلالی کنند
چون مجلس درراس اموراست!!
مالیات بر درآمد متناسب و منطقی بسیار ضرور است. اهمیت ندارد از چه طریق و یا چه کسی درآمد کسب شده ولی اخذ مالیات آن در جهت حصول بهتر عدالت اجتماعی لازم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
مالیات بردرآمد باید تورم زدایی شده باشد. وگرنه از اصل سرمایه مردم برخواهند داشت. همان طور که الان به طور کاملاً غیرقانونی و اجحاف آمیز در مورد خریداران شفاف سکه از بانک مرکزی عمل می کنند.
خوب سپرده ها بالا 2 میلیارد رو مالیات بگیرید
با سازکار علمی اقتصاد نرخ تورم را به ۳ درصد برسانید نیازی به این‌جور سیاست های شتابزده نیست . اگر در کشورهای پیشرفته دیگر اینکار را میکنند دلیلش این هست که تورم به نقطه صفر رسانده با ۲۵صدم درصد هست .آن کشورها تنش های انقلابی گری و انقلابی بودن و انقلابی ماندن را ندارند . بلکه رشد اقتصادی و رفاه عمومی الویت دولت ها هست در این دولت هدف بهشت بردن مردم نیست
اگر تورم کنترل نشود تبعات آن زیاد هست . وقتی در شرایطی که تورم ۸ درصد بود وسود بانکی بابت هر یک میلیون تومان برابر با ۲۰ هزار تومان بابت سپرده یکساله تا ۵ ساله بوده است حالا که تورم به ۴۷ درصد رسیده سپرده با محاسبات یکساله ۱۵ درصد محاسبه میشود . بنابراین روحانیون محترم روزگاری خیلی بانک برمیداشتند که این روش ربا هست حالا پولی که بابت بازنسشتگی بمن داده بودند سه سال پیش در بنک سپرده گداری کردم هم ارزشس را سه برابر از دست داد هم سود فعلی هم کم ارزش شده است متاسفانه مکانیزمی در بانک ها وجود ندارد که از ارزش پول مردم محافظت کند
باید مالیات گرفته شود.زیرا افرادی میلیاردر هستند که دارایی خود را درهیچ کجا ثبت نکردند.برای مثال شخصی همه املاک.مغازه ها.خودروها و ....به نام دیگران است وتنها سندی که دارد یک قولنامه عادی است.این شخص باید در انتهای سال مالی از محاسبه تراکنش ها و گردش مالی اش مالیات گرفته شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
به شما چیزی می رسد؟
شما از هر راه قانونی که پول سپرده ها را بدست آورده باشید، مالیاتش را داده اید. حال برای بار دوم از آن مالیات کم شود با منطق جور در نمی آید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
این دولت کاری به قانون ومنطق و عدالت و حق در مالیات ستاندن ندارد. وگرنه با سپرده گذاران ارزی و خریداران سکه از بانک مرکزی بر خلاف همه اصول رفتار نمی کرد و همزمان بازار غیرشفاف آزاد را به حال خود وانمی گذاشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
اینا قانون مانون سرشون نمی شه
سود بانکی سودی است که هرگز وجود نداشته , خود بانکها در بورس واملاک سرمایه گذاری می کنند!!! دولت باید سود بانکی را به زیر 10 درصد برساند . سود بانکی 20% تورم 33% درست می کند که در برخی از کالاهای پرمصرف اثرش را دریکسال نشان می دهد !!!
واما بازار سرمایه با توجه به پتانسیل عظیم ان کافی است برترازنامه ان دقت کنید وبراحتی ضمن مشارکت در تولید و ایجاد درامد برای کارگزاری ها و سهامداران خرد سود واقعی بدست بیاورید بطور مثال سهام فپنتا با شش شرکت سود ساز در یک ماه اینده بازدهی 33% درصدی دارد وبرای نه ماه اینده بازدهی 210% درصدی و یا سهام شفن برای یک ماه اینده بازدهی 44% وبرای نه ماه اینده 240% درصدی!!!
الان دیگه کی پول تو بانک میزاره هر چی بخری سر سال 100درصد سود داره حالا با سود سالانه 9درصد فکر نکنم نقدینگی بانکها بیشتر از مصارف جاری بانک باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
اونهایی که پول تو بانک میزارن حقشون هست مالیات بدن
شما بی جا کردین که به نفع کشور نیست و هر کس خواست پول خارج کند و ببرد به سمت دلار و ارز وطلا و ماشین و خانه و یا خارج از کشور مالیات سنگین بگیرید
نکند نغع خاصی.....!!!
کفگیر بدجوری به ته دیگ خورده ؟ بین اضمحلال کامل و قطع کردن دست نورچشمی ها و ابوالمشاغل ها و نجومی بگیرها و .... باید یکی انتخاب شود. هی راه دیگری نیست دست بردن در جیب مردم فقط اضمحلال را سریعتر می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
چرا یک راه دیگر هم هست. مردم را گروه گروه می کنند و پول هرکدام را جداگانه به اسم مالیات ولی کاملاً غیرقانونی می گیرند و در حالی که یک گروه غارت می شود، بقیه مردم کف می زنند و هورا می کشند. این است فرهنگ مردم ما!
خیلی از کشورها اتفاقا هم سود بانکی از تورم پایین تر است و هم مالیات می گیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
عمو جون اونجا اینکارو میکنند که سرمایه به سمت تولید برود اینجا با انجام اینکار دلال بازی زیاد میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
عمو جان مالیات گرفته می شود در ان دلال بازی که افزایش قیمت ندهند!!!!
البته این اتفاق خوب است اما به محض فعال شدن ملت پولهایشان را ار بانک ها می کشند بیرون و خلاص!
بهتر است مسئولین جلوی فرار مالیاتی را بگیرند و همینطور از ارگانهایی که معافیت مالیاتی دارند مالیات بگیره
قانون چیه بابا؟دلت خوش یاخودتوزدی به کوچه علی چپ؟هرکاری دلشون بخوادمیکنن..مردم هم که اعتراض کنن..همونی میشه که توآبانماه شد.
کاملا به نفع تولید است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
کدام تولید؟ تولید جنس بی کیفیت با قیمت تمام شده غیررقابتی و بالا؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
تولید شغل برای نوه نتیجه های ناکارامدتر از خودشان
پول کم میاد باید دست در جیب ملت کرد.
بعد جاهایی دیگر حیف و میل شود.
وقتی اصول اقتصاد را متفکران بسیار بسیار دانا نفی کنند و برای خودشان هر روز که از خواب پا میشن اصل اقتصادی درست می کنند اون جامعه حالا حالاها از جاش نمی تونه بلند شه
حسن روحانی دهم دی ۹۸: ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت تحریم درسالهای ۹۷-۹۸ به مردم ایران،؛ دست مسوولان درد نکنه واقعا، در تمام دنیا مسوولین اشتغال ایجاد می کنند و سرمایه میارن مملکتشون، مسئولین ما دقیقا برعکس کار میکنند و با دشمنی بیهوده و بی دلیل با آمریکا خسارات جبران ناپذیر تاریخی به ملت میزنند!
اگه تا امروز شک داشتم الان دیگه مطمئن شدم میخوان از پولهای بانکی مالیات بگیرن . همیشه همین بوده اول شایعه میکنن بعد تکذیب و درنهایت اجرا . مثل بنزین....
دولت بجای اینکه ازدلالها مالیات بگیره می خواد از سپرده گذار بانکی مالیات بگیره
چرا از این سلبریتی های بی درد مالیات نمی گیرید
ببخشید، خدا می داند من در تمام عمر، دنیناری از سود بانکی نگرفتم. این یک کار احمقانه است. شوک دیگری نظیر پایین آوردن نرخ سود بانکی به اقتصاد وارد می کند. اگر به کشور دلبستگی این کار را نکنید.
کفگیر دولت مدتهاست به ته دیگ خورده
وقتی قبل از انتخابات بنزین رو گرون می کنند یعنی وضع خیلی خیلی خرابه و حاضر شدن خودزنی کنند
دولت داره به هزاران کارمند خانم که داره مرخصی های طولانی مدت بارداری میده و بعد از اون هم تا 5 سال عملا تا ظهر کار می کنند اینها از جیب کی باید تامین بشه؟
زمان پیش فروش سکه هم مدام اخذ مالیات را تکذیب می کردند. ولی بعداً بقول خودشان نقره داغ کردند.
ازپولدارها مالیات نمیگیرند از کارگران مالیات سنگین مجلس تصویب می کند پزشکان و کارمندان بهتر از کارگرها
بانک ها که ورشکسته هستند این کار باعث میشه زودتر کشور به بن بست بیشتر اقتصادی نزدیک میشن.
اخذ مالیات از سپرده بانکی آنهم در شرایط تورم بالای 45 درصد یعنی اینکه مردم سپرده هاشون را از بانک بر می دارند و ورشکستگی بانکها و فاجعه
سپرده های اندک مردم بدخت را که با هزاران خون دل جمع کرده اند مفرغ کردن و حالا هم در فکر گرفتن مالیات از انند...
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی