بازدید 11204

گمرک: چین، کشور اول صادرات و واردات ایران

سخنگوی گمرک گفت: ارزش تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه نخست امسال به ۶۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار رسید که سهم صادرات غیر نفتی بالغ ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار و واردات نیز ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده است.
کد خبر: ۹۴۸۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰ 02 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، سید روح الله لطیفی درخصوص آمار صادرات کشور در ۹ ماهه سال ۹۸ اعلام کرد: در ۹ ماهه سال ۹۸ میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، کوره ونفت سفید وهمچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر یکصدو سه میلیون و ۵۸۷ هزارتن وبه ارزش ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از حیث وزنی ۱۸.۵% رشد داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت به رقم ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار وبه وزن ۲۴ میلیون و ۹۷۹ هزار تن رسیده است.

وی افزود، پنج کشور مقصد صادرات کشور طی ۹ ماهه سال جاری به ترتیب عبارتند از: چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان که حجم صادرات قطعی به کشور چین در ۹ ماهه اخیر ۸۷/۲۴%از نظر وزنی و ۰۱/۱۱% از حیث ارزش، نسبت به کل صادرات کشور را داشته است. همچنین میزان صادرات به ترکیه با ارزش ۳ میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار وبه وزن ۱۳ میلیون و ۸۲۶ هزار تن، ۴۱/۱۲% صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

لطیفی خاطر نشان کرد، میزان صادرات کالا‌های غیر نفتی به امارات متحده عربی ۴۸/۱۰% وبه افغانستان ۴۸/۵% طی ۹ ماهه نخست سال ۹۸ بوده است.

لطیفی در خصوص آمار واردات کشور نیز گفت: بیشترین کشور‌های طرف معامله واردات کشور در طی ۹ ماهه سال ۹۸، چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان بوده اند.

سخنگوی گمرک افزود: واردات کالا به کشور در ۹ ماهه نخست از لحاظ وزنی ۲۴ میلیون و ۹۷۹ هزار تن و از لحاظ ارزش ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده که سهم کالا‌های اساسی بیش از ۱۶.۵ میلیون تن از کل واردات بوده است.

کالا‌های اساسی وارداتی در این مدت زمانی به ترتیب شامل:ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، روغن‌های خوراکی، دارو، جو، گوشت قرمز، کنجاله سویا، قندوشکر، کود وگوشت مرغ هستند؛ که در مجموع نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از حیث وزنی ۱۹% واز حیث ارزش ۱۵% افزایش داشته است. بطوریکه در مجموع آمار واردات از لحاظ وزنی در سال ۹۷، میزان ۱۳ میلیون ۹۲۲ هزارو ۶۷۵ تن به میزان ۱۶ میلیون و ۵۵۵ هزارو ۵۴۱ تن افزایش داشته است. ضمن آنکه از حیث ارزش نیز میزان ۶ میلیارد و ۹۱۳ میلیون و ۵۷۰ هزارو ۲۳۵ دلار واردات در سال ۹۷ به میزان ۷ میلیاردو ۹۴۶ میلیون و ۶۵۵ هزارو ۳۰۵ دلارافزایش را نشان می‌دهد.

لطیفی گفت: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ متوسط هر تن کالای وارداتی ۱۲۷۵ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۸۲ درصد کاهش داشته است.
سخنگوی گمرک تاکید کرد: با شتاب گرفتن صادرات در آذر ماه تراز تجاری کشور در ۹ ماهه سال جاری مثبت ۶۶ میلیون دلار شد.

لطیفی در پایان در خصوص آمار تجاری کشور در آذر ماه گفت: میزان واردات در آذر ماه دو میلیون ۸۵۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۵۳ میلیون دلار و میزان صادرات نیز از لحاظ وزنی ۱۴ میلیون و ۶۳۹ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار بوده است، که با توجه به آمار فوق تراز تجاری کشور در ماه آذر به مثبت یک میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار رسیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی