بازدید 31638
مرور روزنامه‌های چهارشنبه یازدهم دی ماه؛

آمریکا به دنبال محاصره تهران؟!/ آیا مردم فقط باید «ایستادگی» کنند/ آقای روحانی، فرض کنیم ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، چه می‌کنیم؟!

۲۰۲۰؛ سال انتخاب‌های دشوار جهان، دستور حمله به شورای نگهبان توسط پمپئو به روایت کیهان، مسئول آلودگی هوا کیست؟ تجمع معترضان عراقی مقابل سفارت آمریکا، افتتاح با روحانی، مسئولیت با حناچی، ورود دستگاه قضا به مبارزه با فساد در شهرداری‌ها، ۲۰ سال زندان برای یک آقازاده، بازداشت سه قاضی در پرونده طبری؟ چه کسانی باید در انتخابات شرکت کنند؟ فراخوان ترامپ از عراقی‌ها برای ضدیت با ایران و برخی استانداران علیه روحانی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۴۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۳ 01 January 2020

آمریکا به دنبال محاصره تهران؟!/ آیا مردم فقط باید «ایستادگی» کنند/ آقای روحانی، فرض کنیم ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، چه می‌کنیم؟!۲۰۲۰؛ سال انتخاب‌های دشوار جهان، دستور حمله به شورای نگهبان توسط پمپئو به روایت کیهان، مسئول آلودگی هوا کیست؟ تجمع معترضان عراقی مقابل سفارت آمریکا، افتتاح با روحانی، مسئولیت با حناچی، ورود دستگاه قضا به مبارزه با فساد در شهرداری‌ها، ۲۰ سال زندان برای یک آقازاده، بازداشت سه قاضی در پرونده طبری؟ چه کسانی باید در انتخابات شرکت کنند؟ فراخوان ترامپ از عراقی‌ها برای ضدیت با ایران و برخی استانداران علیه روحانی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه یازدهم دی ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که تجمع معترضان خشمگین حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی مقابل سفارت امریکا در بغداد و توییت‌های ضدایرانی ترامپ همراه با تحلیل‌هایی از وضعیت منظقه پس از اتفاقات اخیر در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌ها به برجسته‌ترین محور خبری تبدیل شده است.

اظهارات روز گذشته رئیس جمهور روحانی با عناوینی همچون مردم باید واقعیت‌ها را بدانند (ایران) لطمه به امید مردم خیانت به کشور است (شهروند) و مشکل آلودگی هوا فقط مخصوص ایران نیست (ابتکار) و این بخش از سخنان وی که گفت: اگر در سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم ۲۰۰ میلیارد دلار در اختیار کشور قرار می‌گرفت مورد توجه انتقادی یادداشت نویس‌های چند روزنامه قرار گرفته است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

آیا مردم فقط باید «ایستادگی» کنند

مهدی فرشادان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی یادداشتی که در شماره امروز روزنامه ایران چاپ شده، نوشت: کشور ما هم اکنون در شرایط مقاومت است و شکی در این وجود ندارد که بار فشار این مقاومت توسط مردم و کف جامعه به دوش کشیده می‌شود. کما اینکه پس از اقدام نامتعارف امریکا در خروج از برجام و آغاز دور جدید تحریم‌ها تقریباً اکثر سیاسیون کشور «مردم» را مخاطب تشویق خود برای صبر کردن در برابر این شرایط می‌دانستند و آن‌ها را دعوت به ایستادگی و تحمل بیشتر می‌کردند. این خواسته‌ای کاملاً منطقی و عقلانی است، به شرط آنکه طرف دیگر آن معادله نیز از چشم دور نماند. طرف دیگری که ناظر به وظیفه حکومت در قبال همین مردم در چنین موقعیتی است.


هر حکومت و نظامی در دنیای جدید و با پیدایش قواعد حکمرانی دموکراتیک، وظایف و مسئولیت‌های گسترده و وسیعی در قبال مردم خود دارد که مهم‌ترین آن‌ها دیدن و به رسمیت شناختن مطالبات آن‌ها و باز نگه داشتن راه انعکاس صدا و انتخاب آن‌ها در زمینه حکمرانی است. اتفاقات آبان ماه اخیر در کشورمان هر چند بدون شک متأثر از دخالت‌ها و نفوذ خارجی بود، اما نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که بستر آن بر زمینه نارضایتی‌های عمومی و مشکلات زندگی روزمره مردم ما بنا شده است. جامعه ما در حداقل ۱۵ سال اخیر به جز مدت کوتاهی در فاصله اجرای برجام تا خروج امریکا از این توافق به طور مداوم و مستمر زیر بار فشار‌ها و تحریم‌های خارجی بوده که تأثیر آن مستقیم در اقتصاد، معیشت و زندگی روزمره تک تک مردم منعکس شده است.
آمریکا به دنبال محاصره تهران؟!/ آیا مردم فقط باید «ایستادگی» کنند/ آقای روحانی، فرض کنیم ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، چه می‌کنیم؟!
همین موضوع به تنهایی کافی است تا زمامداران ما را بر آن بدارد که حتی بیش از نظام‌های متعارف دموکراتیک برای تحقق انعکاس صدا و حق انتخاب جامعه بکوشند. اما در کنار این باز هم عامل دیگری وجود دارد که بار این مسئولیت در قبال مردم و ضرورت توجه به آن را دوچندان می‌کند. مردم ما در شرایطی این فشار‌ها را تحمل کرده‌اند که در مقابل در سطوح بالای قدرت و متنفذین سیاسی نیز شاهد بروز تخلفات، فساد‌ها و سوء استفاده‌هایی بوده‌اند که امروز نه تنها کسی منکر وجود آن نیست بلکه تقریباً تمام ارکان عالی حاکمیت به وجود آن اذعان کرده‌اند.

در این فضا در حالی که جامعه ما سال‌هاست در حال تحمل فشار‌های مختلفی است، هیچ منطقی حکم نمی‌کند که از ابتدایی‌ترین حقوق خود در فرآیند انتخابات محروم بماند و نتواند از نتایج آن منتفع شود. در واقع محدود شدن گزینه‌های قابل انتخاب برای جامعه در فرآیند انتخابات پاسخی نیست که جامعه در حال مقاومت و تحمل فشار‌های تحریم را به ادامه این مسیر تشویق کند. این وضعیت خواه ناخواه بخش مهمی از جامعه را به این نتیجه خواهد رساند که حاکمیت بدون مشروعیت دادن به حق انتخاب او تنها مردم را برای مقاومت در برابر تحریم‌ها می‌خواهد، بی آنکه مطالبه و صدای آن‌ها را بشوند و به رسمیت بشناسد. ارسال چنین سیگنالی هم به متن جامعه و هم به فضای بین‌المللی در شرایط فعلی به هیچ عنوان رفتاری مدبرانه نیست.

آمریکا به دنبال محاصره تهران

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در روزنامه جهان صنعت با عنوان آمریکا به دنبال محاصره تهران نوشت: آنچه که هم‌اکنون در صحنه عراق دیده می‌شود، ایجاد نوعی محاصره منطقه‌ای در اطراف تهران از حالت محاصره منطقه‌ای غیرفعال به محاصره منطقه‌ای فعال است. قبل از روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحده آمریکا اساسا دکترین آمریکا به سمت و سوی ایجاد فضایی در جهت محدود کردن همکاری‌های بین‌المللی ایران و محاصره منطقه‌ای تهران رقم می‌خورد.


اخیرا در حمله‌ای که به منطقه سبز بغداد شد یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و سپس ما شاهد حمله وسیع آمریکا به پایگاه‌های نظامی نیرو‌های وابسته به ایران در عراق بودیم که منجر به تحریک این نیرو‌ها برای اشغال سفارت آمریکا در بغداد شد. پیش از آن آمریکایی‌ها با پیش‌بینی همین موضوع، سفارت را کاملا خالی کرده و تنها نیرو‌های محافظ و امنیتی در سفارت حضور داشتند و مقابل تظاهرکنندگان در واقع دفاعی نکردند و بدین ترتیب زمینه‌های ایجاد فضای ضدآمریکایی در بغداد را برای شکل دادن به یک حرکت جدید در پرتاب کردن نظام جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، به همین دلیل است که ترامپ در توئیت خود نوشته است که ایران مسئول حمله به سفارت آمریکا در عراق است و در این ارتباط دولت عراق را مسئول حفاظت از سفارت آمریکا در عراق دانسته است.
آمریکا به دنبال محاصره تهران؟!/ آیا مردم فقط باید «ایستادگی» کنند/ آقای روحانی، فرض کنیم ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، چه می‌کنیم؟!
به نظر می‌رسد با رخداد‌های اخیر در عراق محاصره غیرفعال علیه تهران در منطقه در آینده‌ای نزدیک به محاصره فعال و حتی رسیدن به مرز‌های یک جنگ گرم تمایل پیدا می‌کند. آمریکایی‌ها بد نمی‌دانند که بتوانند زمینه‌های ایجاد فضای مساعد برای به صفر رساندن امکان صدور نفت ایران را فراهم کنند و در صورت ادامه این حملات و درگیری‌ها در عراق، امکان حمله به مناطق نفتی ایران و پالایشگاه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد و بدین ترتیب آمریکایی‌ها می‌توانند با ایجاد نقصان در صدور نفت ایران، جلوی قاچاق نفت و دور زدن تحریم‌ها را از مبدا بگیرند، چراکه با ایجاد یک فضای ضدایران و حمله به مناطق نفتی، استخراج نفت و احیانا زمینه‌های تسلط بر این مناطق را به صورت مستقیم یا نیابتی فراهم و بدین‌ترتیب گلوگاه اقتصاد ایران را نیز مسدود می‌کنند.


به هر تقدیر اکنون عراق روی شن روان قرار دارد؛ شن روانی که در حواشی خود نیز دچار لغزندگی شده است. ایران از عراق پس از حمله آمریکا به عراق، در جهت ریزش نظام تمامیت‌خواه صدام حمایت‌های جدی به عمل آورد تا بتواند زمینه‌های همکاری بیشتر میان تهران و بغداد با توجه به وجود جمعیت قابل قبولی از شیعیان در عراق را داشته باشد و بتواند زمینه‌های این همگرایی را از طریق معبر عراق، نزدیکی به ملت‌های عربی و گسترش سطح مقاومت و بالطبع نفوذ ایران در کشور‌های منطقه در چارچوب محوریت مقاومت ایجاد کند که به هر تقدیر با چالش‌هایی، چون چالش بحران سوریه، رودررویی عربستان با ایران در یمن و گسترش آن به حوزه لبنان روبه‌رو شد و بدین ترتیب ما شاهد یک جنگ نیابتی سخت میان ایران و قدرت‌های رقیب منطقه‌ای و قدرت‌های فرامنطقه‌ای بودیم که در برابر نوعی اتحاد نانوشته میان ایران و روسیه شکل گرفت و مقاومت و جبهه موافقتی را که قبلا نام گذاشته‌ام، تشدید کرد، بنابراین جبهه موافقت آمریکا تحکیم بیشتری پیدا کرد.


آمریکایی‌ها خود را از درگیری مستقیم در یمن کنار کشیده شاهد رودررویی عربستان با ایران و دیگر کشور‌های دولت‌های عربی موافق با عربستان با کش و قوس‌های متفاوتی در این سال‌ها بوده‌ایم که بحران سوریه در مرکز ثقل آن قرار داشت. بهمن سوریه از قله‌های این کشور به دو سمت لبنان و عراق سرازیر شد و اکنون دامنه‌های آن در حال گذر از مرز‌های عراق به سمت خاک ایران و درون ایران در حال نشانه گرفتن است، بنابراین باید گفت: این بازی خطرناکی است که اگر به زودی کنترل نشود، می‌تواند زمینه‌ساز گسترش هیجانات ناشی از این محاصره، از وضعیت محاصره به رودررویی شود.

آقای روحانی، فرض کنیم ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، چه می‌کنیم؟!

جواد غیاثی در یادداشت روز امروز روزنامه خراسان با موضوع قرار دادن بخشی از سخنان روز گذشته رئیس جمهور با عنوان فرض کنیم ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، چه می‌کنیم؟! نوشت: رئیس جمهور دیروز در مراسم افتتاح قطار برقی هشتگرد به انتقاد‌ها از دولت در خصوص مدیریت ضعیف این گونه پاسخ داد که طی دو سال ۹۷ و ۹۸ در مجموع ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و ۱۰۰ میلیارد دلار منابع اعتباری خارجی از دست رفته است و تصریح کرد: وقتی آب نیست و غذا نیست، طرف هرچه قوی باشد در خطر قرار می‌گیرد». با یک محاسبه ساده معلوم می‌شود که چنان چه طی دو سال اخیر دو میلیون بشکه در روز از صادرات نفت کشور از دست رفته باشد و متوسط قیمت نفت را هم دست بالا ۶۰ دلار در نظر بگیریم کل درآمد نفتی از دست رفته ۴۴ میلیارد دلار در سال خواهد بود. حالا بماند که قطعا طی این دو سال دو میلیون بشکه در روز از دست نرفته است. چرا که تحریم نفتی از آبان ۹۷ شروع شد و طی ماه‌های قبل از تحریم هم، بسیاری از مشتریان بیش از میزان معمول خود خرید کردند؛ بنابراین متوسط سالانه در حد معمول بوده است. بعد از آن هم تا اردیبهشت ۹۸ مشتریان اصلی معافیت داشتند و اکنون هم صادرات صفر نیست!


از این موضوع هم بگذریم که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که درآمد نفتی جهش کرد و هر روز از برقراری خطوط اعتباری چند ۱۰ میلیارد دلاری از کشور‌های مختلف خبر می‌رسید و ارز‌های آزادشده در طول مذاکرات هم در اختیار کشور بود، چه تحولی رخ داد؟ مگر در همان سال ۹۶ برخی از مردم به خاطر مشکلات معیشتی به خیابان نیامدند؟
آمریکا به دنبال محاصره تهران؟!/ آیا مردم فقط باید «ایستادگی» کنند/ آقای روحانی، فرض کنیم ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، چه می‌کنیم؟!
به این هم کاری ندارم که با یک جست وجوی ساده، می‌توان اظهاراتی از خود ایشان یافت که ناقض اظهارات فوق است. آن جا که تحریم‌ها را فرصتی برای رشد یا فرصتی برای انسجام توصیف کرده بودند یا آن جاکه پیش از ریاست جمهوری، ضعف مدیریت داخلی را علت اصلی و تحریم‌ها را مشکل فرعی کشور دانسته بودند. به این هم کاری ندارم که انگیزه رئیس جمهور از این گونه اظهارات چیست؟ واضح است که ایشان در موقعیت فعلی، مجبور است در برابر منتقدان و جناح رقیب (که البته بین آن‌ها منصف هست و غیرمنصف هم هست) از خود دفاع کند؛ بنابراین ورود به این موضوع، ورود به دعوایی است که به ما مردم، ربطی ندارد!


به هر کدام از موضوعات فوق که بپردازیم، تکرار مکررات و بازی کردن در زمینی است که گرهی از مشکلات کشور باز نخواهد کرد. مطرح کردن موضوعات جنجالی، حربه اهالی سیاست است برای انحراف افکار عمومی. به این هم کاری ندارم که چطور شده اهالی سیاست هنوز در دهه ۷۰ و ۸۰ سیر می‌کنند و شگرد‌های قدیمی را در برابر جامعه‌ای استفاده می‌کنند که به این بازی‌ها واقف است و با یک جست وجوی ساده تناقضات گفتار و رفتار افراد را در موقعیت‌های متفاوت، پیش چشم می‌بیند. می‌خواهم به یک موضوع مهم‌تر بپردازم که شاید یک گام به پیش باشد.


همین الان فرض کنیم که تحریم‌ها رفع و لوایح FATF (به عنوان موضوع دیگری که مدت هاست محل دعوای سیاسی است و قطعا به اندازه‌ای که محل بحث و جدل است مهم نیست) تصویب شده است. همه درآمد‌های معمول برقرار شده و نه تنها سالانه ۲۰۰ میلیارد دلاربلکه هزار میلیارد دلار بر درآمد بخش عمومی کشور افزوده شده است. آیا تضمینی هست که تحولی رخ دهد؟ این منابع سرشار در مسیر کدام برنامه توسعه مدون استفاده خواهد شد؟ مگر در نیمه دوم دهه ۸۰ درآمد‌های سرشاری نداشتیم، چه شد؟ آیا سیاست گذاری کلان اقتصادی به نحوی تغییر کرده است که شرایط پیشین تکرار نشود؟


آیا اصلاحی در سیستم بوروکراسی کشور رخ داده است که میزان زیادی از منابع را تلف نکند و حجم بیشتری را فراری ندهد؟ در این نظام حکمرانی اقتصادی که مسائل پیچیده و مهم اقتصادی را در یک جلسه شبانه بررسی می‌کند و به تصمیمی فاجعه بار می‌رسد، چه تضمینی وجود دارد که منابع حاصل، مثل سال‌های ۹۲ تا ابتدای ۹۷، صرف سرکوب بازار‌ها و ایجاد رکود و توزیع رانت و تشدید فرار سرمایه نشود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵۱
جنگ شد رفت پی کارش بابا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
قابل توجه ملتمسین مذاکره
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ملتمسین بدون اذن....نمی توانند حتی دست با نماینده بدهند..اما پاسخگو چه کسیست ؟؟اگر کشور و مردم که به فقر رسیدن ویران تر شوند؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
چقدر خوشحال هستند !؟
کاسبان تحریم و جنگ!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
از فردا بورس بجای روزی ۵ هزارواحد ۵۰ هزارواحد میره بالا !!! جالبه همه اعتراف میکنن اوضاع اقتصادی دربدترین شرایط هست وسالی ۹ درصد رشدمنفی داریم رکودهمه جیزوفلج کرده ازاونور بورس ایران رکورد دار رشد دردنیاست خخخخ
تا وقتی اولویت ها از نظامی به اقتصادی تغییر نکنه دریای پول هم به سمت ایران سرازیر بشه فایده ای برای مردم نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
فعلا که دولت داره سال به سال بودجه نظامی رو کاهش میده ،با وجود اینهمه تهدیدات آشکاردشمن و پایگاه های نظامی دشمن در اطراف مملکت.
کدوم اولویت نظامی؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
و صد البته جاه طلبی های اشتباه در اشتباه جنگهای نیابتی در منطقه
که تماما شکست خورده
و یا در حال شکست خوردن هستند !؟
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
دنیا چه زیباست و شما چه طبع لطیف و انسانی دارید ، ولی شما اگه قدرت نداشته باشی تو این دنیا به راحتی هر کاری بخوان باهاتون میکنن ، مثل لیبی سوریه و عراق و بدتر از اونها ، شما توجه کنید یه طرف ما پاکستان و افغانستانه یه طرف عراق ، زیرمون خلیج فارس که محل عبور بخش اعظمی از انرژی فسیلی دنیاست ، زیر همون منطقه هم دنیای انرژی هستش و اسراییل هم تو منطقه هست که ما اصلا فرض میکنیم با اون کار نداریم ، توی منطقه ما هم شیعه هست سنی هست وهابی و سلفی هم هست ، این منطقه و خصوصا ایران که بین دو دریا هست و تنوع قومیتی به شدت بالایی داره از هر بمب ساعتی بدتره ، در ضمن شما نقشه جهان رو تو اینترت ببین تنها راه ارتباط زمینی غرب با شرق فقط روسیه و ایران هست و راه دیگری وجود ندارد ، این منطقه فوق فوق ماورا استراتژیک هست دوست من نه استراتژیک ، ،متاسفانه اگه ایران قدرت نظامی نداشت خیلی خیلی اتفتقات متنوعی میتونست و هنزم میتونه برای ایران رخ بده امیدوارم مردم به این درک برسن وگرنه شاید اتفاقات تاریخیه بسیار عجیب غریب در این سرزمین رخ بده که صفحات سیاهی به کتب تاریخ ایندگان اضافه کنه
ناشناس
| Canada |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
بودجه دفاع ایران در حال کاهشه و دشمنان این خاک در حال افزایش.
جناب مطهری نیا حال شما خوب است؟عزیز اگر امریکا هزینه رویارویی با ایران را ناچیز تصور می کرد که خیلی سال قبل این کار را می کرد.حماقتی که انها در عراق مرتکب شدند و باعث تحریک احساسات ملی عراقی ها شدند می تواند تبدیل به‌کلنگ گور انها شود این جماعت با دهها لشگر نتوانستند از پس عراق اشغال شده بر ایند و فرار کردند حالا شما فکر می کنی با چند صد نظامی در دو سه پایگاه کوچک می توانند منطقه را کنترل کنند؟ انچه که مانع تحقق اهداف انها در نقابل ایران می شود هم صرفا قدرت مخوف بازدارندگی ماست و اگر کاری را که شما گفتی نکرده اند چون نمی توانند
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ببخشید آقارضا چیزی که باعث فرار آن زمان آمریکایی شد پول ایران بود.الان میخواهیم برای فراریشون چی خرج کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ابر قدرتها هزینه جنگهای خود را از منابع طبیعی و نفت کشورهایی که بهشون حمله کرده و تصرف کرده جبران می کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
مردم عراق اکثرا خوب میدانند ، که چه کسانی دیروز که اکثرا صورت ها خود را پوشانده بودند !؟
به سفارت امریکا در بغداد حمله کردند !؟
اگه ۲۰۰ میلیارد اضافه داشتیم، میرفت پیش۷۰۰ میلیارد زمان احمدینژاد، به مردم که چیزی نمیرسید...
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اگه داشتیم الان تو سومالی و یک کشور دیگه برای کمک رفته بودیم هیچ فرقی به حال ما نمی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
میرفت تو جیب برادر فلانی و داماد فلانی و دخترمظلوم فلان وزیر و قس علیهذا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
حداقل جای نفت ها در زیر زمین جایش امن تر است !؟
و حساب پس انداز مردم است و چنانچه بیرون بیاید
قطعا به جیب مردم نخواهد رفت
و صرف آبادانی کشور نخواهد شد
مقاله آقای غیاثی در روزنامه خراسان کاملا صحیح است...
یک رکورد جدید گینسی در اختلاص می زدیم و در تاریخ ثبت می کردیم
با 200 میلیاردهای قبلی چکار کردن ؟! نوش جان اختلاسگران و غزه ولبنان و عراق و فلسطین و....
همون بهتر که این پولها نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اختلاسگران رو کنار غزه و لبنان و... نذار. هزینه کردن در عراق و سوریه و لبنان و...دقیقا هزینه برای حفظ امنیت ایران و مردمش هست. و مبلغ این هزینه هم بسیاربسیاربسیار نسبت به نتیجه و نسبت به ریخت و پاشها و اختلاسها ناچیز هست. بودجه نظامی کشور حدود5درصد ازکل بودجه کشور هست. از این 5درصدناچیز ببین چقدر ناچیزترش صرف تامین امنیت کشور در ورای مرزها میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
نفت در زیر زمین جایش امنتر است
چرا از واقعیت فرار میگنیم.
امریکا همان را که انتظار داشت انجام شد
...
اگه سریع واکنشی منطقی و مثبت نکنیم بازنده میدان هستیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
باید قبول کنیم ، که ترامپ شطرنج باز قهاری است
و خدا به مردم و کشور کمک کند
پکن تغییرات مهمی دربرجام درحال وقوع است
بورس همچنان رکوردمیزند !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
روزی به طور متوسط ۵ هزارواحد میره بالا همش حبابه همه هم اینومیدونن ولی کسی صداش درنمیاد وای به روزی که ابن حباب عظیم بترکه !
این اقدام هیچ سودی برای ملت ایران ندارد
نویسند مقاله درست گفتند،اما راه کار را نگفتند و اینکه چرا به اینجا رسیدیم؟!! ۹۹درصد مردم نه امریکا را مقصر میدونند و نه کشورهای منطقه رو،مقصر اصلی خود ایران هست،ایران که جان نداره! منظورم کسانی در ایران قدرت دستشون هست! ...جنگ اصلا چیز خوبی نیست،با مراجع به رای و نظر مردم شر امریکا و هر کسی دیگر را بخودشون برگردانید،بخدا مردم و کشور در خطر است
من هم معتقدم
اگر هزاران میلیارذ دلارم اضافه بشه به سرمایه مملکت ، تغییر محسوسی نخواهیم داشت
چرا فقط ماها مقاومت میکنیم ....مدیران و وزرای خادم و زحمتکش و فرزندانشان که واقعا زحمتکش ماها هستند هم کمی مقاومت کنند بهتر میشود...و این میسر نمیشود مگر با تعدیلسازی حقوق مزایا...
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
نه جانم یه سری بزن فرودگاه ببین چطور مایحتاج داروییشان رو براشون دیگران و خودشون وارد میکنند.
ملا نصرالدین هر شب زنش را کتک میزد ، همسایه ها گفتند ملا چرا زنت را کتک میزنی ؟
گفت خرج خورد و خوراکش را که نمیدهم ، رخت و لباسش را هم که نمیتوانم تامین کن ، اگر نزنمش چطور معلوم شود من همسرش هستم ؟
حالا حکایت مسئولین و ما مردم است !!!!
ضمنا گران شدن نان درست بعد از روز 9 دی و سایه آن بر ما ملت مقاوم مبارک !!!؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
دمت گرم
خوشمان آمد
بهترین کار این است که ایران در ونزوئلا یه عالمه سپر موشکی و تانک و ... بذاره

همچنین چند موشک هسته ای (که میدونم داریمش) خیلی قوی در آنجا مستقر کنه

و با کوچکترین حرکتی از سوی آمریکای خائن کل آمریکا را با خاک یکسان کنه

مچکرم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
به فرض که این پروژه ی عجیب شما اجرایی شد
تانک ها رو چطوری میخواید از ونزوئلا ببرید امریکا؟
دوره قبلت یا دوره احمدی نژاد از 200 میلیارد دلار ها داشتید چیکار کردید به این ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
هزارئ یک پروژه استارت زد ، پروژه فوق عظیم کارت سوخت که تعویض تمام نازل های بنزین در جایگاه بود استارت خورد (فقط نرم افزار پشتش رو من اطلاع دارم یکی از بزرگترین پروژه های نرم افزاری بود که تعویض نازل ها در جایگاها هزار برابر پروژه بزرگتری بود از نرم افزارش)، مسکن مهر پردیس رو بنده خودم رفتم افرادی الان صاحبخونه هستند که خودشون میگن ما خواب خونه دار شدن رو هم نمیدیدیم ، روستاهای بسیار بسیار زیادی مردم وام های تعمیر میکن گرفتن و خونه های کاه گلی رو با سیمان و بتون ساختن ، متاسفانه ماها فقط خودمون رو نگاه میکنیم و شهر های بزرگ رو
اگر تمام متن مذاکرات منتشر بشه که شما آقای روحانی باید بری خارج دیگه اینجا نمی تونی بمونی.
با حمله کاتیوشایی به آمریکاییان، عملا کبریت شروع جنگ را روشن کردند
و اوضاع بشدت خطرناک و بحرانی شده است .
دوستان اینو اقای روحانی که برا ما نمیگه برای وابستگان میگه... اگه اینجوری نبود الان 200 میلیارد هممون بیشتر داشتیم
حسن روحانی دهم دی ۹۸: ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت تحریم درسالهای ۹۷-۹۸ به مردم ایران،؛ دست مسوولان درد نکنه واقعا، در تمام دنیا مسوولین اشتغال ایجاد می کنند و سرمایه میارن مملکتشون، مسئولین ما دقیقا برعکس کار میکنند
تیتر رو بازنویسی بفرمایید بهتر است!!
آیا «فقط مردم» باید ایستادگی کنند؟؟
مرگ خوبه برای همسایه اگر مر بر امریکا رو از این اقایون بگیرن دیگه چه حرفی دارن بزنن امریکا اگه بده چرا اقا زاده هاشون همه گرین کارت امریکا رو دارن
حتماً با درآمد بیشتر کلید می خریدی؟
کل اب دریاها تبدیل به نفت بشه و در اختیار ایران قرار بگیره و همه رو هم بفروشن باز هیچ تغییری در وضع مردم ایجاد نمیشه.مگه تا حالا کم فروختن؟خب کو؟چیکارش کردن؟حالا گیرم یه سال هم نتونن بفروشن چی میشه مثلا
آقای روحانی، فرض کنیم ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، چه می‌کنیم؟!
میدادند سوریه را می ساختند و ....
-چه فرقی میکند که نفت فروش برود یا نرود به حال مردم هیچ کم یا زیادی نمی کند همین بهتر که نفت فروش نمی رود وبه جیب این اقایان وکشورهای مرد بحث نمی رسد. دوران احمدی نزاد چقدر نفت فروش رفت کجای مملکت درست شد چه سودی برای مردم داشت پول ملی کشور را به چه روزی انداختند کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس را ببین که برای مملکتشان چه ارامشی وچه پشتوانه ای ساختند .چه داشتند .
چرا مال منو منتشر نکردی ؟ اگه خیلی بده یه دستی سر و روش بکش تا راست و ریست بشه ، شما که تو این کار استادی
این کشور یکبار در یک دوره 700 میلیارد دلار بدست آورده هیچ تغییری در زندگی مردم نکرده است الان هم 200 میلیارد دیگه میامد وضعیت بهتر نمیشد متاسفانه
اگر رئیس جمهور 200 میلیون دلار داشت، تبدیل به واردات خودرو می کرد
سپس با فروش آن خرج حقوق دولتی ها می کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر