بازدید 26307

چرا گفت‌وگوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با نویسنده کیهان توقیف شد؟

بر اساس آنچه در حساب اینستاگرام این برنامه ادعا شده، تهدید‌های این مقام درباره پخش این برنامه، باعث توقیف آن گشته و این پرسش مطرح شده که آیا تلویزیون حاضر به پخش صحنه تهدید‌های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود؟ پیام فضلی نژاد نیز تعابیر تندی نسبت به اتفاق به کار برده و عاملی را نواخته است.
کد خبر: ۹۴۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷ 31 December 2019

چرا گفت‌وگوی جنجالی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توقیف شد؟برنامه «شوکران» در شرایطی این هفته نیز پخش نشد که پیام فضلی‌نژاد گرداننده و مجریِ آن، علت این اتفاق را فشار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواند که مخالف پخش گفت‌و‌گوی جنجالی ضبط شده با او در این برنامه خواند؛ موضعی که با سکوت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه و این سکوت به معنای تایید تلویحی انگیزه چنین تحرکاتی تلقی شده است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از یک سلسله برنامه «شوکران» با حضور متفکران و طرح نقدهای آنها نسبت به ساختار و فضای فرهنگی ایران، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمان برنامه شوکران با اجرای پیام فضلی‌نژاد بود تا پاسخگوی نقدهای مطرح باشد اما ظاهراً این گفت‌وگو تندتر از آنچه عامل تصور می‌کرده پیش رفته و در نهایت پس از این برنامه، کار به جایی می‌رسد که توقیف می‌شود و با به وجود آمدن دومین حاشیه طی دو هفته برای «شوکران»، این هفته نیز شاهد پخش شوکران نبودیم.

بر اساس آنچه در حساب اینستاگرام این برنامه ادعا شده، تهدیدهای این مقام درباره پخش این برنامه باعث توقیف آن گشته و این پرسش مطرح شده که آیا تلویزیون حاضر به پخش صحنه تهدیدهای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود؟ پیام فضلی نژاد نیز تعابیر تندی نسبت به اتفاق به کار برده و عاملی را نواخته است؛ مواضعی که تصور می‌شد با موضع‌گیرهای‌ متقابل عاملی مواجه شود اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تا اینجا سکوت کرده و دست‌کم مواجهه علنی با این نقدهای تند نسبت به آنچه در «شوکران» رخ داده و مانع از پخشش شده، نداشته است.

چرا گفت‌وگوی جنجالی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توقیف شد؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست گذار و متولی ریل گذاری فرهنگی به عنوان متهم اصلی وضعیت فرهنگی کشور معرفی می‌شود اما در عین حال کارکرد این شورا همواره با نقدهای جدی همراه بوده و برخی ناظران عدم این شورا را به از وجودِ آن تلقی کرده‌اند و این تشکیلات را در زمره آن دسته از تشکیلات قلمداد می‌کنند که کارکرد موثری ندارد و تنها هر سال یک بودجه کلان را می‌بلعد. مشخص نیست پیام فضلی نژاد به همین صراحت پرسش‌های منتقدین را مطرح کرده و اساساً به بررسی این مسائل پرداخته یا لحن از این نیز ملایم‌تر بوده اما تحمل طرف مقابل کم بوده است؟

از سوی دیگر، مسعود معینی پور مدیر شبکه چهارم سیما که ظاهراً در پی این حواشی تحت فشار قرار گرفته، در توییتی واکنش نشان داد و نوشت: «باور کنید ما فرزندان انقلابیم؛ از ما نترسید؛ از نقد ما واهمه نکنید؛ از آن خوف کنید که نسل ما نتواند با نسل شما به تفاهم و همزبانی برسد. بگذارید میراث حضرت امام (ره) از مسیر گفت‌وگو به ما منتقل شود. گفت‌وگو آغاز نوزایی است ممکن است کمی دردناک باشد اما در نهایت یک مولود مبارک پدید می‌آورد.»؛ موضع‌گیری که نشان می‌دهد او و همکارانش مسیر همواری برای تولید و پخش چنین برنامه‌هایی پیش روی ندارند.

این اتفاق که حتی نویسنده کیهان نیز در معرض توقیف پیاپی برنامه‌هایش قرار می‌گیرد و زورش به عدم ممیزی نمی‌رسد، با کنایه‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده که نسبت به گستره فضای نقد ایراد وارد کرده‌اند و عدم تحمل حتی اشخاصی چون فضلی نژاد را تصویری واضح از وضع موجود و همچنین آستانه تحمل متولیان امر قلمداد کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
امیدی می‌رود به آینده ما؟
پاسخ ها
B
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
نه
نظری ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
جواب سوال تیتر آن است که کیهان پارتی داره
هرچه بگندد نمكش مي زنند واي به روزي كه بگندد نمك
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
نمک را بدنام نکنیم هزاران فایده دارد بودجه هم نمی بلعد
مردم سالاری اسلامی که میگن همینه!یعنی مردم باید سالار داشته باشند،تا براشون تصمیم بگیره! اینجوری مردم هم دیگه خسته نمیشند اینکه فکر کنند چکار باید بکنند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
یک بار تاریخ دموکراسیِ کشوری را که زیر پرچمش داری کامنت میگذاری بخوان.
بعدش اخبار روز دنیا را بخوان و ببین غربی ها همین امروز چقدر به مردم دنیا به ویژه خاورمیانه احترام می گذارند.
نقداگربی طرفانه باشد اشکالی ندارد نه اینکه درتمامی برنامه های رسانه میلی فقط کارشناسان تندرو هستند از دوطرف نیستند وفقط هدف تخریب عده ای است نه نقدوبررسی ،جناب مدیر.
ببینین دیگه مجری چی سوال کرده و چی نقد کرده که برنامه نویسنده روزنامه گهربار کیهان رو توقیف کردن!!!!!!! بابا، این که دیگه از خودتونه!!!! هر چقدر هم نقد تندی کرده باشه بالاخره خودی بوده و نمی تونین بگین قصد تخریب داشته
تمام هفته در صدا و سیما و نماز جمعه ها و مساجد نظرات داره پخش میشه

حالا یکیش پخش نشه ، آسمون به زمین میاد
وای به روزی که حتی دوستان هم نتوانند انتقاد سازنده مطرح کنند!
شوکران از معدود برنامه‌های صداوسیما بود که نگاه میگردم اونهم دو هفته هست پخش نمیشه
باتمام احترامی که برای خیلیهاقائلم ولی رای بی رای
وصل که باشی (مهم نیست سمتت چقدر بالا باشه) می تونی هر کاری بکنی جلوی پخش مصاحبه خودت رو گرفتن که کوچیکشه
مسعود معینی پور خودش از جمله افرادی هست که تاحالا ضدگفتگو عمل کردند ، دوسال درشبکه چهار چه کار کرده ؟شبکه در پایین ترین حد بیننده قرار داره بعد توییت می کنه بذارید گفتگو شکل بگیره ، مگه اصلا شماها غیرخودتون کس دیگه ای هم می بینید که باهاش گفتگو کنید!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی