بازدید 19220
۵

شاید انتخابات بنزین را ۱۵۰۰ تومان کند/ دلجویی از مردم در عمل و نه در شعار

حدود یک ماه و نیم از تصویب و اجرای افزایش قیمت بنزین می‌گذرد، ولی نمایندگان مجلس همچنان در تلاشند تا بتوانند قیمت‌ها را اندکی تعدیل کنند؛ هرچند تا کنون هیچ یک از این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و چندین ایده مطرح از سوی آن‌ها در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مسکوت مانده است.
کد خبر: ۹۴۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰ 30 December 2019

شاید انتخابات بنزین را ۱۵۰۰ تومان کند/ دلجویی از مردم در عمل و نه در شعارحدود یک ماه و نیم از تصویب و اجرای افزایش قیمت بنزین می‌گذرد، ولی نمایندگان مجلس همچنان در تلاشند تا بتوانند قیمت‌ها را اندکی تعدیل کنند؛ هرچند تا کنون هیچ یک از این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و چندین ایده مطرح از سوی آن‌ها در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مسکوت مانده است.

به گزارش «تابناک»؛ با اینکه نماینده‌ها به ظاهر با افزایش قیمت‌ها مخالفند، گویا در باطن خیلی هم با آن مخالفتی ندارند و می‌توان گفت که مشکل اغلب نماینده‌ها با میزان افزایش قیمت است. به عبارت دیگر، هیچ یک از آنان با افزایش قیمت بنزین مخالف نیستند، ولی درصد افزایش پیدا کرده را مناسب با شرایط موجود نمی‌دانند.

البته ناگفته نماند که نزدیکی انتخابات قریب الوقوع و افزایش تورم ناشی از بالا رفتن قیمت بنزین نیز مزیدبرعلت شده است تا نماینده‌ها را وادار به انجام برخی کار‌ها برای کاهش ـ هرچند اندک ـ قیمت سوخت کند.

اکنون که زمان بودجه است، بهترین فرصت برای ارائه پیشنهادهای سوختی است و بهارستانی‌ها قصد دارند، از این فرصت بیشترین بهره را ببرند تا شاید بتوانند اندکی از بار مشکلات مردم و البته رای دهندگان خود بکاهند.

به همین منظور، چند طرح برای کاهش قیمت بنزین در مجلس آماده شده و نمایندگان سناریو‌های مختلفی درباره‌ی بنزین در سال آینده دارند و به دنبال این هستند که این وضع را به عدالت نزدیک‌تر کرده و در صورت امکان، بنزین برای سال آینده به صورت تک نرخی در جایگاه‌ها عرضه شود.

بهروز بنیادی، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق در خصوص این موضوع گفته است: مجلس این اختیار را دارد که به هر مساله‌ای ورود پیدا کند. در جریان بررسی بودجه سال آینده نیز نظریات و پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس مطرح خواهد شد.

وی افزود: یکی از نکاتی که در ذهن نمایندگان وجود دارد این است که چطور می‌توان وضعیت بنزین را به نحو بهتری مدیریت کرد؛ اما این که مصوبه جدیدی در این باره وجود داشته باشد یا نه، هنوز نمی‌توان در این باره اظهارنظر قطعی کرد.

بنیادی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی دولت، موضوع مربوط به هدفمندی و حامل‌های انرژی به صورت اعداد کلی آمده، یادآور شد: ما هنوز وارد بررسی تبصره‌های بودجه در بحث حامل‌های انرژی نشده‌ایم، ولی به محض ورود به جزییات موضوع، نظریات مختلف همکاران در این باره ارائه می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: نمایندگان سناریو‌های مختلفی درباره‌ی بنزین دارند که در محافل چند نفره مطرح است. همگی آن‌ها به دنبال این هستند که چطور می‌شود این موضوع را به عدالت نزدیکتر کرد. در حال حاضر درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر اختصاص می‌یابد، ولی در این بین خانوار‌هایی هم هستند که از این وضعیت ناراضی اند.

البته نماینده‌ها طرح‌های دیگری نیز دارند، به گونه ای که برخی از آن‌ها صحبت از بنزین ۱۵۰۰ تومانی در سال ۹۹ به میان می آورند، طوری که سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد تک نرخی کردن بنزین و تعیین قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر آن را به کمیسیون تلفیق بودجه سال ٩٩ داده است.

بهرام پارسایی اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان دونرخی بودن بنزین را موجب فساد و رانت می‌دانند، من و تعدادی از همکارانم در چهارم آذر طرح دوفوریتی تک نرخی کردن بنزین را به هیات رئیسه مجلس ارائه کردیم که این طرح در نوبت بررسی است.

وی همچنین ادعا کرد: به رغم اینکه شصت امضا برای در اولویت قرار گرفتن آن جمع شد، به آن توجهی نشده است!

نماینده مردم شیراز افزود: با آغاز بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق، همان طرح دو فوریتی را در قالب پیشنهادی به نمایندگی از امضاکنندگان طرح دوفوریتی به کمیسیون تلفیق ارائه کردم. پیشنهاد ما این است که بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومان تک نرخی و بسته‌های حمایتی حذف شود. اگر قرار است، درآمد حاصل از آن به قشرهای آسیب‌پذیر پرداخت شود، به دهک‌های بسیار پایین (حدود ١٠ میلیون) داده شود، چون یکی از دلایل حمایت رهبری از مصوبه افزایش قیمت بنزین، کمک به قشرهای آسیب‌پذیر بود، ولی هم اکنون این کمک‌ها شفاف نیست.

پارسایی خاطرنشان کرد: پس از اجرای مصوبه سران قوا، مبنی بر اصلاح قیمت سوخت، برخی نمایندگان مجلس به دنبال اصلاح این مصوبه بودند و طرح‌هایی برای کاهش قیمت مطرح شد، اما متوقف گشت. از سویی آنچه رهبری بر آن تاکید داشتند، از جمله جلوگیری از تورم و گرانی و حتی کمک معیشتی به ۶٠ میلیون محقق نشد و بالعکس تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین شوکی به بازار وارد کرد که هنوز هم ادامه دارد و همین موضوع نشان می‌دهد جوانب امر در نحوه اجرای این تصمیم رعایت نشده است.

وی در پایان با بیان اینکه برخی نمایندگان دیگر هم پیشنهاد‌هایی مثل قیمت ۱۸۰۰، ۱۷۰۰ و ۲۰۰۰ تومان را برای بنزین مطرح کرده‌اند، ادامه داد: در صورت حمایت از تک‌نرخی کردن، سایر گزینه‌ها می‌تواند مجددا باعث نارضایتی گروه زیادی مثل راننده‌های تاکسی شود و قابل تصویب نیست. شاید این تصمیم مجلس بتواند پاسخی به مطالبات مردم باشد؛ همانطور که دلجویی‌هایی از برخی آسیب‌دیدگان حوادث آبان ماه صورت گرفته است. چنین کار‌هایی نشان می‌دهد، ما به صدای اعتراض مردم بی‌توجه نیستیم و این بهترین دلجویی از عموم مردم آن هم در عمل و نه در شعار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۷
انتشار یافته: ۵
حتما حتما
اگر مرد هستید دلار رو بیارید پایین . اینهمه دولت ریال رو ضعیف کرد بس نیست ؟ً! هنور کسری بودجه جبران نشده ؟!
قیمت 1500 سهمیه ای + قیمت 2200 آزاد ، این نظر بنده است.
اگر پوپولیستی نباشد بهترین تصمیم است چون نه فشار زیادی می اید به مردم (البته روش فعلی و سهمیه ای بهترین یارانه برای اقشار ضعیف و زیر خط فقر است) و نه نیازی به دادن یارانه است و هم دولت بخشی ازکسری بودجه اش را بهتر جربان می کند
باز هم نزدیک انتخابات شد و لازم است که مردم همیشه در صحنه باشند.!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل