بازدید 22495
یک پایگاه آمریکایی عنوان کرد؛

رزمایش بی سابقه دریایی ایران، روسیه و چین حامل چه پیامی است؟!

اما اهمیت استراتژیک این نیز باید گسترده‌تر درک شود. این منطقه‌ای است که شاهد افزایش فعالیت‌های نظامی بوده است. ایالات متحده در ماه نوامبر برای محافظت از حمل و نقل در آب‌های خلیج فارس یک عملیات دریایی را در بحرین انجام داد و واشنگتن همچنین قصد دارد با مشارکت استرالیا، بحرین، عربستان سعودی، انگلیس و سایر بازیگران در این مسیر گام بردارد.
کد خبر: ۹۴۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵ 25 December 2019

روابط ایران، روسیه و چین در چند سال گذشته بیش از پیش گسترده تر و راهبردی تر شده است و بسیاری از کارشناسان بر این باورند رزمایشی که قرار است هفته آینده میان سه کشور برگزار شود، می توان آغاز دور جدید و جدی تری از پیوندهای راهبردی این سه بازیگر باشد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، سردار شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح در نشست خبری گفت: این رزمایش بسیار مهم و مشترک بین ایران، روسیه و چین از شنبه آینده (هفتم دی) در شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: اقیانوس هند و دریای عمان یکی از نقاط کلیدی برای تجارت جهانی است و کشور‌هایی که برای تجارت از این مسیر استفاده می‌کنند باید در امنیت کامل باشند.

رزمایش بی سابقه دریایی ایران، روسیه و چین حامل چه پیامی است!؟

کارشناسان و رسانه‌های بین المللی برآنند که رزمایش فوق بیش از پیش همگرایی میان ایران، روسیه و چین در حوزه امنیتی و راهبردی را تقویت می‌کند.

در همین راستا، پایگاه آمریکایی «اوراسیا ریویو» در گزارشی نوشت: تعهدات امنیتی بالقوه بین این سه بازیگر همگرایی روزافزون آن‌ها برجسته کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: مانند بسیاری از ترتیبات دیگر، این نمایانگر رشد ترکیبی از پیوند‌های موجود بین سه کشور و همگرایی‌های اخیر به دلیل روند‌ها و تحولات گوناگون، از جمله مخالفت فزاینده با ایالات متحده است که بیش از گذشته در زمان دونالد ترامپ افزایش یافته است. این روند می‌تواند منجر به پیوستن بازیگران دیگری همچون پاکستان به این ترتیبات شود.

کانون توجه این ترتیبات و تعهدات جدید، رزمایش دریایی مشترکی تحت عنوان کمربند امنیت دریایی است که به گفته مقامات نظامی ایران قرار است از ۲۷ دسامبر در اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شود.

صرف نظر از آنچه گفته می‌شود و علنی گفته نمی‌شود، خمیرمایه ژئوپلیتیکی محور سه جانبه فوق الذکر کاملاً مشهود است: هر سه رابطه‌ای نسبتاً خصمانه با ایالات متحده دارند و ثابت کرده اند که به طور فزاینده مایل به انجام اقدامات همکاری جویانه در حوزه امنیت هستند. همانگونه که دریاسالار خانزادی عنوان کرد رزمایش مشترک بین سه کشور، چه در زمین، دریا و هوا، نشان دهنده گسترش چشمگیر همکاری بین آن‌هاست.

رزمایش بی سابقه دریایی ایران، روسیه و چین حامل چه پیامی است!؟
 

اما اهمیت استراتژیک این نیز باید گسترده تر درک شود. این منطقه ای است که شاهد افزایش فعالیت های نظامی بوده است. ایالات متحده در ماه نوامبر برای محافظت از حمل و نقل در آب های خلیج فارس یک عملیات دریایی را در بحرین انجام داد و واشنگتن همچنین قصد دارد با مشارکت استرالیا، بحرین، عربستان سعودی، انگلیس و سایر بازیگران در این مسیر گام بردارد.

به طور کلی، چین، ایران و روسیه انگیزه ای برای بهره گیری از رزمایش دریایی سه جانبه برای نشان دادن میزان تعهدات متقابل خود دارند؛ برای نمونه، از چشم انداز ایران که مستقیم بدان اشاره شده است، تمرین دریایی سه جانبه ارسال یک پیام استراتژیک است که سه کشور شرکت کننده «با توجه به علایق مشترک و غیر مشترک» به روابط استراتژیکی در مناسبات خود رسیده اند. از سوی دیگر، چین نسبت به اظهارات رسمی احتیاط کرده است، تا حدودی به این دلیل که تحلیلگران امنیتی چینی می گویند پکن نمی خواهد به درگیری های خاورمیانه کشیده شود.

با این حال، برای کشورهایی مانند هند، نگرانی هایی در مورد شرکای اضافی به ویژه پاکستان وجود دارد که احتمال دعوت آن به این ائتلاف سه جانبه وجود دارد.

در همین رابطه، خبرگزاری آناتولی نیز در گزارشی درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین به نقل از تحلیلگران ژئوپولتیک و روابط بین الملل تاکید کرد که این رزمایش در واقع نمایش قدرت به آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ایران در حال آماده سازی برای برگزاری یک رزمایش دریایی مشترک با روسیه و چین در اقیانوس هند است که برای ایران، اولین رزمایش از این نوع از زمان انقلاب اسلامی در سال 57 به شمار می آید.

آناتولی در ادامه با اشاره به تلاش های اخیر آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه به بهانه حوادث چند وقت گذشته در آب های خلیج فارس و حمله یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان گزارش داد: رئیس جمهوری ایران نیز در پاسخ طرحی را برای برقراری صلح در منطقه ارائه داده و از کشورهایی که در امتداد تنگه هرمز به علاوه روسیه و چین خواسته است تا به آن بپیوندند.

اکنون پیوستن روسیه و چین به رزمایش دریایی مشترک با ایران بسیار بااهمیت است چون مسکو متحد استراتژیک تمام عیار تهران به شمار می آید و پکن نیز بزرگترین خریدار نفت ایران است.

اینکه این رزمایش نظامی نشان دهنده حمایت روسیه و چین از ایران در صورت وقوع یک درگیری نظامی باشد یا یک همکاری نظامی عادی بین این سه متحد، این روزها به شدت موضوع گمانه زنی هاست.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک کارشناس ژئوپولتیک متخصص در روابط ایران و آمریکا می‌نویسد: این رزمایش شاید سلطه جهانی آمریکا را به چالش نکشد اما در حال حاضر، ظرفیت‌ها و گزینه‌های استراتژیک آمریکا در آسیا و شمال آفریقا را محدود می‌کند.

همچنین یک تحلیلگر امور بین الملل با بیان اینکه رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین نمایش قدرت تهران و متحدانش به آمریکاست، تصریح کرد: ایران در حال تغییر تاکتیک پدافند نظامی اش است و می‌خواهد یک پیام به غرب مبنی بر این بدهد که مرزهای دفاع دریایی کشور در حال توسعه است و به همین دلیل خلیج فارس برای این رزمایش انتخاب نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۵۰
اول برو سرچ کن بزرگترین شریک تجاری امریکا کیه بعد حماسه سرایی کن
همه میدون برای کار کردن تو دنیا باید امریکا راه اومد
اولیشونم چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
خوب نصف بودجه سالیانه کشور ، خرج این مانور تبلیغاتی خواهد شد !؟
چه به ما می رسه ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
بدبختیش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
امنیتش در آینده و اینکه وضع از اینی که هست بدتر نشه
سلام ما نان میخواهیم. والسلام. اول ملت را از گرانی و بدبختی نجات بدهند. بعد هر هفته رزمایش بزارند
هیچ نفعی برای کشور ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
همیشه که نباد به منافع فکر کرد...بعضی وقتها یا باید شکار باشی یا شکارچی...بنظرم ما شکار مناسبی خواهیم بود برای غربیها...!!1
پول اضافی داریم
کدوم کشور از دوستی با روسیه خیر دیده ما دومیش باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
افغانستان و اوکراین و کره شمالی و کوبا
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
مرگ بر روسیه
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
ارمنستان
ایا میتوان انتظار داشت که مانند غربی ها متحد شرقی ایجاد شد و تمدن جدیدی ایجاد کرد توسط این سه کشور قدرتمند؟
البته اگر روس ها.....
پیامش اینه که اگر جنگی به پا شود حتما زمین این جنگ ایران خواهد بود. چین و روسیه حالا حالاها از نظر جنگ مستقیم امنیت سرزمینی دارند.
بدبخت ایران و ایرانی....
یعنی اینکه نه شرقی نه غربی چی شد!!!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
چه ربطی به نه غربی و نه شرقی داره؟
یه رزمایش بین کشورهایی که در مسئله مقابله با غرب منافع مشترک دارن
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
یعنی اینکه خانواده و بستگان را بفرستند غرب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
منظور از نه شرقی نه غربی ایدئولوژی نبوده؟
حامل پيام فلاكت و بدبختي مردم ايران . افتابه لگن هفت دست شام و ناهار هيچ چي . هواپيماي سي سال پيش رو سوار ميشيم شعار تو خالي ميديم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
سی کجا بود ؟؟؟ بالای ۴۵ سال
همین که گفتید روسیه متحد تمام عیار ایران هست!!!!!!
نشان میده از روابط سیاسی جهان هیچ چیزی نمی دانید و برای تابناک متأسفم که دست به دامان چه تحلیل گرانی شده است!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
حتما شما تحلیل گر بهتری هستی چون روسیه رو دوست نداری
بلوک عربستان ، از بلوک ایران قویتر است ؟ نیروی دریایی روسیه ،و چین ،و ایران ، در صورت درگیری نظامی با امریکا ،و انگلیس ، یکهفته دوام نخواهد آورد ؟، زیرا گذشته از قدرت دریایی امریکا ،و انگلیس ، روسیه تنها راه دست رسی به اقیانوس هند ،و دریای عمان ،و خلیج فارس از تنگهٔ بسفور میگذرد که ممکن است ترکیه اجازه خروج به روسیه را ندهد ،و از دریای سیاه هم با مشکلات عدیده ای روبرو میباشد ،و چین هم علاوه بر ضعف قدرت دریایی ، هزاران مایل با منطقه فاصله دارد ، اما امریکا از پس از پایان جنگ اول جهانی در منطقه پایگاه دریایی دارد ،و چندین کشور ثروتمند منطقه نیز همراه امریکا میباشند ،و نهایت انگلیس ،و اروپا و‌ناتو هم همراه امریکا میباشد ،و در همسایگی چین ژاپن و کرهٔ جنوبی را همراه دارد ،، و در اقیانوس هند هم هندوستان ،و استرالیا ،و دیگر متحدان ،خود را دارد ؟، اینکه در صورت وقوع درگیری نظامی کشور چین ،و روسیه از ایران حمایت کنند ، خواب ،و خیالی بیش نیست ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
بلوک عربستان؟خود عربستان چیه.چرا شما عربستانیها همش از متحدینتون دم می زنید؟خودتون چی هستید؟دلتون رو خوش نکنیددر صورت بروز جنگ شما همون اول داغونید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
بلاخره دنیا در این شرایط حساس نیاز به یک
جنگ تمام عیار داره...و چه جنگی بهتر از این..تازه توی کتابهای دینی غربیها پیشگویی هم شده..!!1
حالا بگید ببینیم از دشمن فرضی که شکست نخوردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
شاید کشته و اسیر هم داده باشن
ببینم ایران کاری می کند آخر تا روسیه بلای کره شمالی سر ایران بیاورد(کره یک کشور واحد بود که بدلیل جنگ جهانی دوم کره شمالی در اتلاف ضد آمریکا بود و کره جنوبی در اتلاف آمریکا قرار شد بعد از جنگ جهانی دوم انتخاباتی زیر نظر سازمان ملل برگزار شود و کره بصورت یکپارچه گردد که دخالت بیجای شوروی در کره شمالی و ممانعت از برگزاری سبب شد که کره تاکنون دو تیکه شود این نهایت کمک شوروی سابق (روسیه) به یک کشور است .)
این رزمایش این پیام را داره که از شعار ( نه غربی ، نه شرقی ، جمهوری اسلامی ) رسیدیم به ( نه غربی ، فقط شرقی )
نوکری غرب هزار بار شرف بر پادوی چین و روسیه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
از فکر نوکر بودن بیا بیرون
رویای پتر کبیر که دسترسی به آبهای آزاد بود به حقیقت پیوست
چین ابر قدرت هست باید باهاش رابط داشته باشیم
واقعا از پیامهای بالا متاسف شدم. چقدر ترسو و غربزده داریم. اگه مدافعان وطنمون مثل اینا بودن..
تو دنیا همیشه یارگیری بوده. مطمئن باشید آمریکا بیشتر از شما روی این رزمایش حساب باز کرده! مشکلات ما که ربطی مسائل نظامی ندارد. نظامیان قهرمان ما چهل سال است که امنیت را بر قرار کردند ولی از این فضای خوب که ارزون هم بدست نمیاد متاسفانه مدیران و دست اندر کاران اقتصادی نتوانستند همگام با نظامیان ما پیش بروند!
اطمینان حاصل کنید از بعد نظامی که لازمه استقلال و کار اقتصادی ست آنقدر پیشرفت کردیم که کشورهای چین و روسیه حاضر هستند که خود را در فضای بین المللی به چالش بکشند و در این رزمایش شرکت کنند.
آرزو میکنم دولت های ما از کار موفق نظامیان ما درس بگیرند و خود باوری را در خود تقویت کنند!
مرگ بر روسیه مرگ بر چین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مرگ بر آمریکا و انگلیس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
روسيه رو نميدونم ولي چين يكي از دو قدرت بزرگ فعلي دنيا و صد البته قدرت اول دنيا در دهه آينده است ، چرا نبايد باهاش رابطه نزديك داشته باشيم؟
آينده نگري هم چيز بدي نيست
ای کاش به جای ماهواره و هسته ای کمی هم به اقتصاد و اشتغال و آبادانی ایران فکر می کردیم ... چقدر نمایش تبلیغاتی ؟ این نمایش های تبلیغاتی چه خیری برای مردم داره ؟
لعنت به روسها وچین حرامخور...............
حامل پیام بدبختی برای ما
در صورت بروز جنگ مستقیم و نامحدود بین ایران و ایالات متحده یا حتی اسراییل دو کشور روسیه و چین به هیچ وجه به نفع ایران وارد جنگ نخواهند شد، در اسناد استراتژیک چین و روسیه رویارویی نظامی مستقیم با آمریکا به هر دلیلی منع شده
خدا کنه فقط روسیه و چین به خاطر مستعمره جدید جنگ نکنند.
پاسخ ها
علی
| Germany |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
تابناک : قسمت اولش چی شد؟ ساتسور کردی
خدایا شکرت...اگه این رزمایشا نبود ما الان مثل بقیه دنیا خوار و ذلیل آمریکا شده بودیم...فقط ماییم که میفهمیم...فقط ما مستقلیم تو دنیا...مرسی که اینقدر فهمیده ایم و بقیه دنیا نفهمن...
شوروی هم خیلی به قدرت نظامیش مینازید..
تابناک هرچندوقت یکباریک مطلب بی ارزشی راعلم میکندکه بعضابامثبت ومنفی هائیکه خودش بخودش میدهدبه خواسته اش برسدوماراسرکارمیگذارد
سلام
جنگ هیچ برنده ای نداره تنها کسی که سود می بره فروشنده اسلحه است
به عنوان یک ایرانی انتظار دارم در همین بحبوحه به هر شکل مقتضی شناورهای بحرین مورد اثابت قرار گرفته و غرق شوند،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر