بازدید 4174
همتی:

در حال حاضر فروشنده ارز از خریدار بیشتر است

شما الان با من به صرافی تشریف بیاورید، می‌بینید کسی حاضر به خرید با قیمت 12 هزار و  950 که در صرافی‌های بانکی به فروش می‌رود، نیست.
کد خبر: ۹۴۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 25 December 2019

در حال حاضر فروشنده ارز از خریدار بیشتر است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به صلاح سیستم بانکی می‌دانم که عضو FATF باشیم، گفت: با حضور ایران در FATF مبادلات بانکی روان‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از مهر، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: بانک مرکزی تاکنون ارزی نداده است و صرافی‌های بانکی خودشان در حال خرید و فروش هستند. این نرخ فروش مشورتی تعیین می‌شود که با بازار هماهنگ باشد. این موضوع که بانک مرکزی اجبار کند و به زور نرخ را پایین بیاورد، درست نیست و ما دخالتی نداریم.

وی ادامه داد: حتی در نیما نیز اینگونه نیست و نرخ آزاد و براساس عرضه و تقاضا است. من خدمت شما عرض کنم نرخی که الان صرافی‌های بانکی گذاشتند، ظاهرا از نرخ برخی کانال‌های خبری پایین‌تر بوده و حتی این رقم نیز در صرافی ها خریدار ندارد. شما الان با من به صرافی تشریف بیاورید، می‌بینید کسی حاضر به خرید با قیمت 12 هزار و  950 که در صرافی‌های بانکی به فروش می‌رود، نیست.

رئیس بانک مرکزی اظهار داشت: الان خریداری وجود ندارد و ما هستیم که خرید داریم. آنها از ما اجازه گرفته‌اند که برای ما بخرند و باید بگویم که در حال حاضر فروشنده از خریدار بیشتر است.

همتی درباره سازوکار رمز یکبار مصرف نیز افزود: در مورد رمز پویا باید بگویم که بعضی از بانک ها ادعا دارند ما اپلیکشین خاص خود را داریم که می‌توانند از طریق آن، کارهای مربوط به رمز یکبار مصرف را انجام دهند و ما نیز اعلام کرده‌ایم که اشکالی ندارد.

وی تاکید کرد: اما برخی از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند نبوده و نمی‌توانند از اپلیکیشن استفاده کنند. بانک مرکزی در واقع سیستم «حریم» را راه‌اندازی کرده و از این طریق این امکان فراهم می‌شود که مشتریان رمز پویا را دریافت کنند.

رئیس بانک مرکزی درباره انتقادات در مورد تعدد اپلیکیشن‌های بانکی اضافه کرد: هر بانکی برای خودش اپلیکیشن دارد و بانک‌ها خودشان تصمیم به این کار گرفته‌اند تا این روند را اجرایی کنند.

همتی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد با پذیرش اف.ای.تی.اف وضعیت اقتصادی بدتر نشود، تصریح کرد: چرا این سوال را از من می پرسید. چه تضمینی وجود دارد که اگر در لیست سیاه برویم، وضع ما بدتر نشود.

وی در مورد اینکه برخی ادعا دارند با پذیرش اف.ای.تی.اف آمریکایی‌ها هدفمندتر مبادلات مالی ایران را رصد کنند، افزود: چه کسی این حرف‌ها را زده است. من مسئول بانک مرکزی هستم و خدمت شما باید عرض کنم که در مبادلات بانکی بین‌المللی استانداردهایی وجود دارد که این استانداردها توسط اف.ای.تی.اف تهیه می‌شود.

رئیس بانک مرکزی عنوان کرد: بنده معتقدم که حضور ایران در اف.ای.تی.اف هیچ مانعی در زمینه تبادلات مالی کشور ایجاد نمی‌کند و این مبادلات روان‌تر و شفاف‌تر می‌شود. ما مسئله‌ای نداریم که از آن نگرانی داشته باشیم.

همتی ادامه داد: ما خودمان بیشتر از آنها مقید بوده و اصول پولشویی را رعایت می کنیم. بنابراین نگرانی نداشته و به صلاح سیستم بانکی می دانم که عضو اف.ای.تی.اف باشیم و خدایی نکرده وارد لیست سیاه نشویم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورهایی همچون چین و روسیه درخصوص عدم عضویت ایران در اف.ای.تی.اف تذکر داده اند، گفت: کسی نمی تواند به ما تذکر دهد. باید بگویم که همه کشورها و بانک هایی که عضو اف.ای.تی.اف هستند، الزاماتی دارند و باید آن را رعایت کنند. طبیعی است که روسیه، چین و دیگر کشورهایی که عضو این نهاد هستند اگر بخواهند الزامات را رعایت کنند، ما دچار مشکل شده و آنها به ما این اطلاع را داده‌اند که اگر ایران وارد لیست سیاه شود، در مبادلاتشان با ما مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

رئیس بانک مرکزی درباره دریافت سود مرکب نیز اظهار داشت: این برنامه حل شده و مصوبه خوبی در شورای پول اعتبار داشتیم که و ان‌شالله از اول سال 99 اجرایی می‌شود. کل محاسبات سود بر مبنایی است که در شورای فقهی بانک مرکزی تصویب می‌شود و از اول سال، اجرایی خواهد شد.

همتی اضافه کرد: در مورد مسائل گذشته نیز اخیرا مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای موارد زیر دو میلیارد تومان داشتیم که به محض ابلاغ، بر اساس سیستم نرخ ساده شروع خواهیم کرد.

وی در مورد افزایش اوراق خرید مسکن نیز بیان کرد: شب گذشته این موضوع در شورای پول و اعتبار تصویب شد و آن را ابلاغ کردیم. جذابیت این اوراق در بازار کم شده بود و به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار تصویب کردیم و امیدواریم تاثیر مثبت خود را بگذارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بانک‌هایی که در اغتشاشات اخیر آسیب دیده‌اند چه زمانی به مدار باز می‌گردند، اظهارداشت: ما تأکید کرده‌ایم که هر چه سریعتر این بانک‌ها بازسازی شوند.

همتی ادامه داد: حجم و تعداد بانک هایی که در این حوادث آسیب دیده اند بسیار زیاد است و برخی از این بانک ها آسیب های اساسی دیده اند و به این راحتی و ظرف یک ماه امکان بازسازی آنها وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در تلاش هستیم هرچه سریعتر این بانک‌ها آماده شوند، تصریح کرد: البته برخی بانک‌ها به این نتیجه رسیده اند که از این فرصت استفاده کنند و یک مقدار موقعیت مکانی شعب را جابجا کنند که ما با این موضوع موافقت کرده اما تأکید کردیم که باید این اقدامات هر چه سریعتر انجام و سرویس های لازم به مردم ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان ذیربط تمام تلاش خود را می‌کنند که در اسرع وقت این بانک‌ها را بازسازی کنند که البته برخی از این بانک‌ها که آسیب کمتری دیده اند، بازسازی شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل