بازدید 5549

چک ها بیشتر در کدامیک از استان ها برگشت خوردند؟

چک به عنوان یکی از ابزارهای مهم نظام پرداخت می باشد و همواره نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان جامعه داشته است. بررسی وضعیت نسبت چک های برگشت خورده  به چک های مبادله شده می تواند تصویر خوبی از وضعیت کنونی اقتصاد ایران را نشان دهد. آمار چک های مبادله شده در آبان ماه سال جاری نشان می دهد که 9 درصد از تعداد و 12 درصد از ارزش کل چک ‌های مبادله ‌شده برگشت خورده اند.
کد خبر: ۹۴۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳ 24 December 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، چک یکی از ابزارهای پرداخت می باشد که همواره در مبادلات اقتصادی و روزمره جایگاه ویژه ای را داشته است. این ابزار پرداخت سنتی به نوعی می تواند شاخصی برای بررسی وضعیت اقتصادی و نماد اعتماد بازار باشد. بنابراین بررسی آمار مربوط به آن شاید به نوعی بتواند وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور را تا حدودی بازگو کند.

آمار چک های مبادله شده نشان می دهد که در آبان ماه 1398 در کل کشور بالغ بر 7.6 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر 836 هزار میلیارد ریال مبادله گردیده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 3.6 درصد افزایش و از نظر مبلغ 1 درصد کاهش داشته است. در آبان ماه 1398 حدود 50.9 درصد از تعداد چک های مبادله ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله گردیده است که به ترتیب با 32.8 درصد، 10 درصد و 8.1 درصد بیشترین سهم از کل تعداد چک های مبادله شده در کشور را در مقایسه با سایر استان ها دارا بوده اند.

مطابق با این گزارش، در آبان ماه 1398 در کل کشور حدود 686 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 11 درصد افزایش و از نظر مبلغ به 2.5 درصد کاهش را نشان می دهد. برگشت خوردن چک دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما بیشترین علت برگشت چک ها در آبان ماه 1398 کسری یا فقدان موجودی بوده است. همچنین بیشترین چک های برگشت خورده مربوط به استان تهران بوده است که در این استان حدود 212 هزار فقره چک به ارزشی حدود 46 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. بعد از استان تهران، استان های اصفهان و خراسان رضوی دارای بیشترین چک های برگشتی به لحاظ تعداد و ارزش بوده اند.

آمارها نشان می دهند که در آبان ماه 1398 در کل کشور 9 درصد از کل تعداد چک های مبادله ای و 12 درصد از کل مبلغ چک های مبادله ای برگشت داده شده است. این آمار در مهر ماه 1398 در کل کشور به ترتیب 8.4 درصد و 12.2 درصد بوده است.

شایان ذکر است که بررسی آمارهای نسبت تعداد و ارزش چک های برگشت خورده به کل چک های مبادله شده در آبان ماه سال گذشته به ترتیب 12.1 درصد و 13.1 درصد بوده است که مقایسه این آمار با آبان ماه سال جاری نشان از آن دارد که این نسبت ها به شدت کاهش یافته است.

چک ها بیشتر در کدامیک از استان ها برگشت خوردند؟

همان گونه که ملاحظه می شود سهم چک های برگشت خورده از چک های مبادله ای در آبان ماه 1398 نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان 97) به لحاظ تعداد و ارزش کاهش یافته که این کاهش می تواند بیان کننده این موضوع باشد که اندکی اوضاع اقتصادی کشور در آبان ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهتر شده است و کاسبان توانسته اند چک های مبادله شده بیشتری را پاس کنند. البته اشاره به این نکات ضروی است که بخشی از این کاهش سهم چک های برگشت خورده به مبادله شده احتمالاً به دلیل نقدی تر شدن معاملات با توجه به رشد نرخ تورم می باشد.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان