بازدید 46102

آیا زمانش نرسیده که صدای انقلاب پس از چهل سال به این نقطه هم برسد؟!

اگر قرار باشد جایی را به نسل فعلی نشان دهیم و به ایشان بگوییم اگر انقلاب نشده بود، الان وضع این گونه بود، باید همین حوزه را نشانشان دهیم؛ جایی که نه تفکر انقلابی به آن رسیده، نه تفکر جهادی و نه جنبش‌های عدالت خواهی تا اوضاع این گونه باشد که قوانین ضد شرعی گذشته هنوز در آن مبنای عمل و تصمیم گیری باشند.
کد خبر: ۹۴۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶ 25 December 2019
تابناک اجتماعی«انقلاب به معنای زیر و رو شدن یا پشت و رو شدن است؛ فلسفه انقلاب را این گونه بیان می‌نمایند که ذات و ماهیت یک شیی، لزوماً عوض شده باشد و در نگاه جامعه شناسان هر گونه جنبش اجتماعی توده‌ای که به فرایند‌های عمده اصلاح یا دگرگونی اجتماعی بینجامد، انقلاب نامیده می‌شود.»

به گزارش «تابناک»؛ باورش دشوار است که به فاصله چهل سال از وقوع انقلاب در کشورمان و در حالی که صدای انقلاب در زمان کوتاهی در حوزه‌های مختلف طنین انداز شد و تغییر و تحولاتی بنیادین را رقم زد، هنوز جایی باشد که درهایش بر پاشنه قوانین قبل از انقلاب بچرخد و صدا که نه، نجوای انقلاب هم بدان نرسیده باشد!

این را یوسف مرادی، کارشناس محیط زیست و مسئول دفتر مطالعات تاریخ شفاهی انقلاب دوم می‌گوید که تاکید دارد هنوز صدای انقلاب اسلامی ایران به گوش محیط زیست و سازمان متولی حفاظت از آن در کشورمان نرسیده و اوضاع در آنجا به روال سابق است؛ به روال طاغوتی!

اما منظور از این سخنان چیست؟ مرادی یکراست سراغ «قانون شکار و صید» می‌رود که مصوب سال ۱۳۴۶ هجری خورشیدی است و تاکید می‌کند یازده سال پس از آنکه این قانون بنا نهاده شد، حکومت منحوس پهلوی سقوط کرد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، اما با گذشت چهل سال از این انقلاب، هنوز قانون پهلوی‌ها که «فرح» بانی اش بوده، پابرجا و بر این حوزه در کشور حکمفرماست!
 
آیا زمانش نرسیده که صدای انقلاب بعد از چهل سال به این نقطه هم برسد؟!

قانونی بر جای مانده از دورانی که سازمان حفاظت محیط زیست، «سازمان شکاربانی و نظارت بر صید» نام داشت و هنوز بر مبنای آن فروش پروانه شکار در دستور کار این سازمان قرار دارد؛ اقدامی که مسئولان سازمان تاکید دارند هدف از آن، اقتصادی و تامین برخی هزینه‌های سازمان است، در حالی که مرادی این ادعا را هم مردود می‌داند.

این کارشناس محیط زیست در این باره می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست رسما در سال ۱۳۹۷ اعلام کرده که درآمدش از فروش مجوز‌های شکار در آن سال، یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده است؛ یعنی معادل یک خودروی وارداتی نه از نوع لوکس و یا خودروی سال و صفر کیلومتر؛ معادل یک دستگاه بی ام دبلیوی ایکس ۳ مدل ۲۰۱۵!

مرادی در ادامه به نکات جالب توجهی در قانون یاد شده اشاره می‌کند و می‌گوید: در این قانون از «میرشکار» نام برده شده، در حالی که نسل امروزی نمی‌داند میرشکار چیست و از آن مهم تر، می‌توانند بپرسند اگر میرشکار هست، چرا خان نیست و به جای نماینده به مجلس نمی‌رود؟ بپرسند کاپیتالاسیون چه بود که برچیده شد، اما هنوز شکارچی خارجی می‌تواند پول بدهد و با سفر به ایران گونه‌های ارزشمند کشورمان را شکار کند؟

او می‌افزاید: انقلابیون ۵۷ در همه مسائل انقلاب کردند؛ در دانشگاه ها، در مسائل فرهنگی و... و حتی برای تثبیت استقلال کشور، لانه جاسوسی را فتح کردند، اما در حوزه محیط زیست هیچ کاری صورت نگرفت و هنوز که هنوز است صدای انقلاب به محیط زیست نرسیده و بر اساس قوانین طاغوت عمل می‌شود.

گزاره‌ای عجیب، اما واقعی که مرادی بر ضرورت تغییرش تاکید می‌کند و می‌گوید: بر این باورم که اگر قرار باشد جایی را به نسل فعلی نشان دهیم و به ایشان بگوییم اگر انقلاب نشده بود، الان وضع این گونه بود، باید محیط زیست را نشانشان دهیم؛ جایی که نه تفکر انقلابی به آن رسیده، نه تفکر جهادی و نه جنبش‌های عدالت خواهی تا اوضاع این گونه باشد که قوانین ضد شرعی‌ مانند قانون صید و شکار که بر اساس قانون اساسی کشورمان می‌بایست باطل شده باشند، هنوز مبنای عمل باشند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۸۱
ای برادر، دست بردار. حالا جاهائی که متحول شدن چه گلی یه سرما زدن که بخواد نفعی هم برای محیط زیست داشته باشه. اگر مشکل شما یه اسم قدیمی هست که کسی نمی فهمه، مشکل ما هزاران قانون متغییر شده ایه که کسی بخصوص مسئولین نمی خوان که بفهمن!!! خودشون قانون می نویسن، خودشون تصویب می کنن، خودشون ناظرش میشن و.........خودشون اجارش هم نمی کنن و یا هزار راه در رو براش درست می کنن.

فرض کن یه قانون نانوشته ای هم نوشتن و اسامی قدیمی رو هم عوض کردن، با رویش آقازاده ها چه می کنی؟ با پارتی بازی و سفارشات چه می کنی؟ با تطمیع و زیر میزی ها چه می کنی؟ با تکذیب و نقش بازی ها چه می کنی؟

بله عزیز دل، باید یه فکر به حال قانون گریزی کرد تا قانون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اتفاقا صدای انقلاب خوب به این حوزه رسیده
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
من فکر کردم مطلب راجب کپرنشینای چابهاره با اون تیتر کوبنده ای که زدی چارتا عکس هم از اونا بنداز که یه شام ناهارتون اندازه خرج یه ماه زندگیشونه
حامد الوفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
متن خیلی منطقی بود ولی اینکار راه دارد، کارشناسان محیط زیست یک لایحه پیشنهادی به رئیس سازمان محیط زیست ارائه بدهند. ایشان هم در هیئت دولت مطرح و تویب کند و به مجلس ارسال گردد تا به صورت قانون درآید.
کارکردن بهتر از نالیدن است
یه بنده خدا ...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
تا وقتی قانون نیست یا قانون به روز نشده است آیا قانون گریزی تعریف می شود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دیوار نورد سفارات که ی مدت رئیسش بود با مدرک ایمونولوژی
بیخیال! اینطور گفتن هم فایده ای ندارد!! کسانی که تصمیم می گیرند خودشان ختم اینگونه گفتن ها هستند!!!
همین ته مونده محیط زیست هم مال تو / با این تفکرات عجیب و غریب نابودش کن
قانون مدنی هم مال دوران منحوس...... آن را هم عوض کنید
کارشناس محیط زیسست! مسئول دفتر مطالعات تاریخ شفاهی انقلاب دوم ! والا ما انقلاب هم کردیم این بریز و بپاشها در سفره هم جمع شود، تا فقط افراد دور سفره عوض شوند
از نمایندگان محترم مجلس بپرسید.این عزیزان تمام این 40سال مشغول وضع قانون بودن
به مردم راست بگوییم . بگیم زمان انقلاب امارات , کره , چین , ترکیه , اذربایجان , هند , عربستان , و... کجا بودند و ما کجا و الان انها کجایند و ما کجا ؟
البته مردم خودشان این را می دانند ولی بهتر است شما هم بگید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
از ژاندار مری متطقه که عوامل امریکا اجرا می شد رسیدیم به ابر قدرت متطقه که خودمان دستور می دهیم و تا چند وقت دیگر هم جز ابر قدرتهای دنیا
باور نمی کنی نه خوب تقصیری نداری چون فقط بالا رفتن دلار را فقط می بینی!
ناشناس
| Japan |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دلار که تغییر نمیکنه. این ارزش پول کشوره که در مقابله دلار و دیگر ارزها داره ساعت به ساعت داره ارزشش نیفته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
ناشناس محترم 11:37
. ابرقدرتی که فقط در امور نظامی نیست. الان اقتصاد ما ابر قدرته؟ در محیط زیست حرف اول را می زنیم؟ مدیریت انسانی ما ابرقدرته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
ناشناس 11:37
ابر قدرت کی بودی تووووو؟
خوب بی عرضگی مسئولین محیط زیست است لایحه ای تهیه کنند و به مجلس بفرستند. این هم شکایت و گله دارد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
خب ما هم همین رو می گیم برادر یا خواهر بزرگوار ...
عجب سفسطه ایی ! قوانین طاغوت! مثل اینکه نمیدونید خیلی از قوانین کشور در دستگاههای اجرایی مختلف مربوط به سالهای قبل از انقلاب است حتی قوانین کیفری! اگر قرار است نکته ایی بیان کنید حرف کارشناسی بزنید نه حرفهایی که پیش اهل فن خریداری ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
خب شما بفرمایید حرف کارشناسی در حوزه محیط زیست چیه؟
حتی پایه ریزی فعلی اقتصاد که همه درگیر ضرر های ان شدن برای دهه۵۰ و بعد از گران شدن نفت است که ادامه دارد
بسم الله شروع کنید اول مجلس باید قانون بگذارد بابا ناسلامتی ما مسلمانیم شکار ظلم به حیوان است حتی حیوان پیر که باید شکار حیوان درنده پیر شود باید حیات وحش ایران پر باشد و غنی از حیوانات سلامت و قدرتمند و محیط زیست وظیفه اش فقط و فقط نگهداری و حفظ تمام گونه ها باشد چون حیوانات خودشان همدیگر را تعدیل می کنند اما وقتی پای انسان درمیان باشد با یک گلوله خیلی راحت کلی حیوان را از بین می برد اما حیوان درنده در بازه زمانی طولانی می تواند یک حیوان را شکار کند
ای آقا ... سالهاست تملق و چاپلوسی ردیگه رنگی نداره... مردم هم با همه چفیه بند ها مثل خاوری و امثالهم اشنا هستن.. ؟؟..پس دست به قانون های قدیمی نزن...بزار این یکی سالم بمونه...
نه هنوز وقتش نرسیده
پس هنوز صدای انقلاب به محیط زیست نرسیده وضعش همینه که میبینین
اگه صداش برسه ببینید چی میشه
صدای انقلاب به بانکداری هم نرسیده
خیلی جالبه که تابناک برای شکار و شکارچیها شمشیر رو از رو بسته.همه جای دنیا شکار هست نمی دونم چرا تو ایران شده شمشیر داموکلس؟دوس دارید شکار رو ممنوع کنید؟به عواقش هم فکر کردین؟قانون منع مشروبات الکلی در ایالات متحده یادتون هست که بعدش آل کاپون بوجود اومد و قاچاق مشروبات الکلی اونم با کیفیتی که همه یا می مردن یا کور می شدن.حالا سخت گرفتن برای شکار باعث ازدیاد شکار قاچاق و در کنارش انواع بلاهایی که سر محیط بانان بیچاره ممکنه بیاد.تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
این که نقض غرضه ... چون ممکنه مشکلات دیگری
پدیدبیاد کاری نکنیم؟؟؟؟!!!!
چرا معنی میر شکار را نمیدانند مردم با خون و جان معنی میر شکارو میدونند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
نسل جدید رو میگن ...
با سلام

ایول داری خدایش راست گفتی.
آنچه عیان است چه حاجت به بیان است !!!
مگر آن قوانینی که تغییر کرده اند چه گلی به غیر از اتلاف شدید منابع به سر ما و این مملکت زده اند؟!
کاش ................
چند روز پیش اعلام کردند برای شکار چهارپایان مجوز می دن !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
خخخخخخخخ
آفرین شما یک تشویقی برات ثبت شد
دلم به حال این حیوانات زیبا و بی پناه میسوزه. اکثر آنها عادت کرده اند جلو بیایند و از گردشگران خوراکی دریافت کنند. شکار آنها واقعاً بیشرمی است.
برو بابااااااااااااااااااااااااا
کاش لااقل جاهایی که انقلاب عیان شده درست پیش رفته بود
تا مقایسه درستی بشه انجام داد
مگه وضعیت سایر بخش ها که صدای انقلاب به اونجا رسیده الان چجوریه؟!؟!؟!
این چه حرفی است که پای انقلاب به محیط زیست نرسیده؟ مگر پای انقلاب به آموزش و پرورش رسیده؟ مگر به ادارات رشوه بگیر و اختلاسگران رسیده؟ مگر به روابط اجتماعی و خانوادگی ما رسیده که امار طلاق و دادگاهها سر به فلک می کشد؟ مگر امامان جمعه ما انقلابی عمل می کنند؟ همه جهت دار شده اند
چه تحلیل زیبا و عمیقی واقعا باید به حال محیط زیست که سرمایه ملی کشور است فکری اساسی گردد تا در برابر نسل های آینده شرمنده نباشیم
فرح رفت ولی استخر فرح باقی ماند و کسانی که لایقش هستند می توانند در آن شنا کنند
وقتی برای شکار انسان دو پا اونهم ظرف دو روز براحتی مجوز داده میشه دیگه چه انتظاری میشه داشت؟
همین بی تفاوتی مردم و مسئولین به اتفاقات ناگواری که در کشور رخ میده و همه داشته های ایران رو تهدید میکنه هم چهل سال پیش وجود نداشت و هر چه می گذره بدتر میشه.
ولمون کن تابناک
یکی جلوی‌فروش پروانه شکار را بگیره نایود شدن حیوانات
استاد واسه اینکه اون قانون درست بوده و همون موقع درست اجرا میشده ولی الان درست اجرا نمیشه وقتی ک طرف پول 2کیلو گوشت رو میده واسه مجوز و میاد ازون جا یه بز کوهی 40کیلویی با خودش میبره معلومه ک ی جای کار داره میلنگه
ای خدا، هر دم از این باغ بری میرسد
بهترین قوانین ما مال قبل انقلاب است ، قانون مدنی ، تجارت ، ثبت اسناد و املاک ، ثبت احوال ، اجرای احکام مدنی و... لطفا دست نزنید ، هرچی را دست زدن خراب کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
فرزندم!

اگر بر اون مبنا بخوایم اقدام کنیم که الان شما نمی تونین اینجا مطلبی بنویسن
خودش می گوید کارشناس محیط زیست است ولی در امور حقوقی نظر می دهد ، اگر کاشناس بود و مفهوم کاشناسی را می فهمید خارج از تخصصش نظر نمی داد
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
سوابق ایشون رو می دونین ؟
سللام برادران تابناک عزیز من یک جانباز و رزمنده دوران جنگ تحمیلی هستم نظر واقعی را گفتم وبه کسی توهین نکردم چرا نظرم را منتشر نمی کنید . با ارادت
دیه کامل انسان 250 میلیونه میشه 20 هزار دلار
خارجیه می تونه بیاد راحت ادم شکار کنه دیه اش را هم بده و بره
حیوون که جای خود داره
عجب شوخی بامزه‌ای، خندیدوم، خیلی خندیدوم
هه هه
روزانه میلیون‌ ها دلار گازوئیل و بنزین، دارو و دیگر کالاها از کشور قاچاق میشه و هیچ کس اهمیت نمی ده فقط آقایون گیر ۵۰ دلار درآمد پروانه شکارند
البته این هم بخشی از مافیای گسترده ای است که در سیستم وجود داره
البته همه اینهایی که نظر دادند به غیر از یک دوتاشونهمنظر من بودند .
روز به روز دريغ از ديروز
اقای نماینده حالا که انتخابات نزدیک است چه انقلابی شدی اول اینکه فروش مجوز شکار در همه جای دنیا وجود دارد و همیشه بوده ولی محدودیتهایی هم داشته کدام حیوان چه فصلی با چه سلاحی مهم این است که برای چه مقدار وبا چه نوع سلاحی مثل قلاب تور نیزه تفنگ......
در هیچ کجای زمین مامور کنترل و نگهبانی مناطق قرق از طرف مسولین دستگیر وحبس نمیشود وجدانی کدام قوانین (اجرا شده ) در همه عرصه ها بهتر از قبل بوده
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
عزیزم ...
من ایشونو می شناسم ...
ایشون فرزند تنها شهید محیط بان در دفاع مقدسه که از بچگی دغدغه محیط زیست داشته و کار هم کرده ...


یک طرفه قضاوت نکنیم!
تابناککککک باز اینترنت همراه رو که قطع کردنددددد. کردستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
خخخخخ
اتفاقا در این جهل سال و بویژه بیست سال اخیر محیط زیست کشور نابود شده است.
شکار هم یک نوع تفریح و صنعت است در صورتی که به صورت اصولی کار انجام شود مثل سایر کشورها هیچ نگرانی بابت انقراض حیوانات که برای صید انها مجوز صادر شده باشدوجود ندارد
در برخی کشورهای اروپایی سالانه تعداد زیادی پرنده و .. پرورش داده می شود فقط برای شکار و از این بابت یک چرخه اقتصادی سالم ایجاد می شود
اینطوری که این آقا میفرمایند سنگ روی سنگ بند نمیشود.

مثلا یکی پیدا بشه، بگه که قانون منع مداخله کارکنان دولت، مصوب سال 1342 بوده، اباید برچیده بشه.
میشه عایا!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
بزرگوار ...
برچیده شدن ملاک نیست ...
به روز شدن و ضمان اجرایی داشتن مسئله است که در حال حاضر در این حوزه وجود ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
شكار براي تفريح در اسلام حرام است مگر براي احتياج و ضرورت
انقلاب برای آقازاده ها عالی بود
اینترنت نداریم؟
خوب وقتی یه عده ناکارامد دارن برا مسائل تصمیم میگیرن چه توقعی میشه داشت.
کاش دست از تعصب بر داریم و از امروز شروع به ساختن کنیم
هرچند شخصا بعید میدونم کسی دلسوز باشه
کار زیاد و امکانات کم
ای کاش شروع کنیم
کاش این کارشناس دلسوز محیط زیست میگفت که :
چه کسانی حق شکار و تیر انداختن به حیوانات بیگناه و زبان بسته و کشتن آنها را دارند ؟؟؟؟
الحمدالله ما در کشور از لحاظ اقتصادی نبودن فقر ، نبودن فحشا، نبودن، اعتیاد، نبودن فروش اندام انسان از ناچاری، نبودن دزدی، نداشتن چندین میلیون پرونده در قوه قضاییه، کشته نشدن هزاران نفر سالیانه در جاده ها، نداشتن بیکاری بالا، داشتن درآمد سرانه بالا در منطقه، نداشتن بالاترین فساد اداری و اختلاس و رانت بازی، نداشتن روابط فامیلی در حد گسترده، ندادن آمارهای غیرواقعی، داشتن کمترین زندانی، و بسیاری از توفیقات دیگر که فرصت گفتن آن نیست همه نشان از الگو بودن ما برای دیگران است. همه کشورها در حسرت داشتن مسئولین و مدیریت زبانزد هستند.
چگونه تشکر کنیم؟!!! ملت که شرمنده شما هستند.
بدتر از شکارچی سازمان حفظ محیط زیست وبدتر از آنها برخی قانون گذاران نا آگاه
با اين تيتر كوبنده فك كرم مي خاي از مردم بدبخت كپرنشين دفاع كني
مگه حیات وحشی هم مونده
بابا تمام شمال که آقایان خریدن
از کجا صحبت می‌کنی
آبشار و منابع زیر زمینی به نام خودشان زدن
آقای محترم نویسنده: قدیمیا می گفتن آن زمان شکار به اندازه نیاز آنهم از نوع پا به سن گذاشته شکار می کردند. الان دست هر که نگاه می کنی یک تفنگ جواز شده هست که اگه به یک دسته پرنده برخورد کند تمام آنها را مزنه اگه بز و قوچ باشه که بدتر.
ما که از مطلب این بزرگوار چیزی نفهمیدیم. اولا معلوم نیست ایشون در سازمان حفاظت محیط زیست سمتشون چیه؟ دوم معلوم نیست ایشون به چه چیزی معترضه؟به درآمد کم سازمان ؟ به مجوزهایی که صادر میشه؟ به انقراض نسل گونه های جانوری و گیاهی؟ چرا اصلا همین درآمد کم به جیب آقای ایکس نمیره ؟ چرا من سرم بی کلاه مونده؟
والا قانون تجارت هم مال 1311 است و اصلاحیه آن نیز مربوط به سال 1347 هستش. هنوزم تغییر نکرده . قانون جدید تجارت هم معلوم نیست چه افتضاحی ازش در بیاد.
اون چیزی که قابل توجهه از قانون ، رعایتش مهمه که کلا رعایت معایت در تمامی شئون اصلا مرده.
والسلام
یک روز در جایی محیط زیست از نوع ممنوعه که زیستگاه گونه نادر حیوانات وحشی و اتفاقا آبریز سدی هم هست و در منطقه بالای 2500 متر قرار دارد تعرض به محیط زیست صورت گرفت. مردم رجوع کردند به بزرگان و صاحب منسبان. جواب صاحب منسب این بود که ای آقا یک روزی یک حیوان وحشی از آنجا رد شده ما که نباید به خاطر این مسئله بی اهمیت جلو تخریب محیط زیست بگیریم
به گوش ما رسید برای هفت پشتمون بسه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل