بازدید 80516
وعده بانک مرکزی کامل محقق نشد؛

عقب نشینی از فعال‌سازی رمز دوم پویا در دقیقه نود؛ فشار بانک‌ها یا نبود زیرساخت؟

بانک مرکزی دقایقی قبل در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: «رمز دوم ایستا برای هموطنانی که تاکنون رمز دوم پویای خود را فعال نکرده‌اند، همچنان قابل استفاده است» «برای بالا بردن ضریب نفوذ طرح در آغاز اجرا، استفاده از «سرویس پیامک» برای دریافت رمز دوم پویا از هفته دوم دی‌ماه جاری آغاز شده و به تدریج با اتصال بانک‌های مختلف تا انتهای دی‌ماه به انجام می‌رسد.»
کد خبر: ۹۴۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 22 December 2019

عقب نشینی از فعال‌سازی رمز دوم پویا در دقیقه ۹۰ با فشار بانک‌ها یا نبود زیرساخت؟

تابناک اقتصادیاز امروز مورخه یکم دی ماه ۱۳۹۸ با تصمیم بانک مرکزی برخی بانک‌ها رمز دوم پویا را جایگزین رمز دوم ایستا خواهند کرد.

 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اینکه چرا بانک مرکزی به سمت اجرایی شدن طرح رمز دوم پویا حرکت کرد؟ رمز دوم پویا چیست؟ چه افرادی باید رمز دوم پویا چیست؟ چگونه رمز دوم پویا را باید فعال‌سازی کرد؟ روش دریافت رمز دوم پویا چیست؟ هزینه های فعال‌سازی چقدر است؟ آیا از اول دی ماه دیگر رمزهای دوم ایستا حذف خواهند شد و آن هایی که تلفن های همراه هوشمند دارند، اپلیکیشن دریافت رمز دوم پویا برای هر بانک را از کدام لینک دریافت کنند؟ شاید پرسش بسیاری از مردم در روز اول اجرایی شدن رمز دوم پویا باشد که در ادامه به این پرسش ها پاسخ داده خواهد شد.

فیشینگ چیست و چرا رمز دوم پویا مطرح شد؟

هر کاربر برای خرید اینترنتی باید چهار مولفه را در سایت وارد می کرد تا تراکنش انجام شود، که این چهار مولفه عبارت بودند از: شماره کارت، رمز دوم کارت، CVV2 و تاریخ اعتبار کارت. مولفه های شماره کارت، CVV2 و تاریخ اعتبار کارت بر روی خود کارت ثبت بودند و ورود این سه مولفه باعث می شد که بانک ارائه دهنده خدمات مطمئن شود کاربر کارت بانکی را رویت کرده است و مولفه رمز دوم کارت موردی بود که فرد باید آن را در ذهن می سپرد و یک مولفه شخصی محسوب می شد و قاعده آن به این صورت بود که این رمز دوم باید متفاوت با رمز اول کارت می بود و به همین منظور به جای چهار رقم برای رمز دوم کارت، پنج تا دوازده رقم در نظر گرفته شد.

سیستم امنیتی که بانک مرکزی تعریف کرده بود تا همین سال های اخیر به خوبی و با حداقل انحراف کار می کرد تا اینکه پرونده های فیشینگ روز به روز بیشتر شد. فیشینگ در تعاریف به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و ... گفته می شود.

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی طی مصاحبه ای با اشاره به تعداد کلان پروند‌ه های فیشینگ گفت: روزانه ۸۰۰ پرونده جدید در پلیس فتا ثبت می‌شود که بسیاری از آن‌ها مربوط به فیشینگ است. وی افزود: حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ عدد از این پرونده ها مربوط به پایتخت است.

با افزایش تعداد پرونده های مربوط به فیشینگ و افزایش تعداد کاربران بانکی که حساب آن ها از این طریق خالی می شد، بانک مرکزی و نهادهای مسئول به فکر راه چاره ای افتادند و موضوع رمز دوم پویا مطرح شد.

رمز دوم پویا چیست؟

 رمز دوم پویا بر خلاف رمز دوم ایستا که تاکنون مورد استفاده قرار می گرفت، برای هر تراکنش بانکی منحصر‌به‌فرد است و حتی اگر سارقان، اطلاعات بانکی کاربر از جمله شماره کارت، CVV2 و تاریخ کارت را به‌ دست بیاورند، دیگر نمی‌توانند وارد حساب کاربران شوند و نیاز دارند از رمز پویا اطلاع داشته باشند. طول عمر رمزهای دوم پویا، تنها ۶۰ ثانیه است و پس از آن به دلیل ملاحظات امنیتی این رمز منقضی خواهد شد و کاربر برای تراکنش بانکی از طریق اینترنت باید دوباره اقدام به دریافت رمز دوم پویا نماید.

چه افرادی باید رمز دوم پویا را فعال‌سازی کنند؟

تنها مشتریانی باید نسبت به فعال سازی رمز دوم پویای کارت های خود اقدام کنند که از کارت بانکی خود برای انجام خریدهای اینترنتی یا پرداخت های نیازمند رمز دوم استفاده می نمایند؛ بنابراین، مشتریانی که کارت خود را صرفاً برای انجام خریدهای فروشگاهی یا استفاده از خدمات خودپردازها به کار می گیرند، نیازی به فعال‌سازی رمز دوم پویا ندارند.

چگونه رمز دوم پویا را فعال‌سازی کنید؟

برای فعال‌سازی رمز دوم پویا نیاز است تا شماره تلفن همراه شما توسط بانک تایید شود و فعال‌سازی سازی رمز دوم پویا برای کارت های بانکی فقط و فقط توسط بانک‌های صادر کننده کارت صورت می پذیرد؛ لذا برای اطلاع از روش‌های مختلف فعال‌سازی می توانید از طریق مراجعه حضوری به شعب، مراجعه به وب سایت بانک صادر کننده کارت و یا تماس با مرکز امداد مشتریان بانک خود، اقدام نمائید.

روش های دریافت رمز دوم پویا چیست؟

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متناسب با نیازمندی‌های مشتریان خود، سازوکارهای متنوعی برای ارائه رمز دوم پویا فراهم نموده‌اند. دارندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند از برنامک‌های تولید رمز روی گوشی‌های تلفن همراه خود استفاده نمایند. توجه داشته باشید این برنامک توسط بانک صادر کننده کارت ارائه شده و باید از طریق وب سایت رسمی بانک دریافت شوند. همچنین دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک و یا راهکارهای مبتنی بر کدهای دستوری (USSD) از دیگر روش‌های فراهم شده برای ارایه رمز پویا به مشتریان هستند.

هزینه فعال‌سازی رمز دوم پویا چقدر است؟

فعال‌سازی رمز دوم پویا هیچ گونه هزینه‌ای برای مشتریان نداشته و این خدمت توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، هم راستا با تجربیات جهانی و با هدف صیانت از دارایی‌های مشتریان بانکی در مقابل فعالیت های کلاهبردارانه، فراهم شده است.

آیا رمز دوم ایستا از امروز حذف شده است؟

هر چند بانک مرکزی و مسئولین آن در اطلاعیه‌های منتشره و مصاحبه‌های خود بار‌ها اعلام کردند که استفاده از رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه سال جاری برای همه اجباری و از این تاریخ به بعد دیگر رمز دوم ایستا حذف خواهد شد، با نزدیک شدن به موعد اجرا، بانک مرکزی در یک عقب نشینی آشکار اجرای این طرح را مرحله‌ای اعلام کرد. این بانک در اطلاعیه شماره ۶ خود که در ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۸ منتشر کرد اعلام نمود به‌ منظور رفاه حال مشتریان محترم بانکی و ایجاد فرصت بیشتر برای انجام کار، از ابتدای دی‌ماه اجرای طرح رمز دوم پویا، مرحله‌ای در بانک‌ها و موسسات اعتباری طی چند روز انجام خواهد شد.

اجرای مرحله ای رمز دوم پویا چیست؟

یک مقام مسئول در نظام بانکی در مورد اجرای مرحله ای رمز دوم پویا به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: بانکی که زیرساخت های لازم جهت ارائه رمز دوم پویا را داراست و صددرصد می تواند به مشتریان خود خدمات در این زمینه را ارائه کند، قطعا از امروز رمز دوم پویا را فعال‌سازی و اجرا خواهد کرد اما اگر بانکی این زیرساخت ها را دارا نیست و نمی تواند کامل این خدمات را به مشتریان خود عرضه کند، دیرتر رمز دوم پویا را اجباری خواهد کرد، ولی در نهایت به صورت مرحله ای این طرح برای همه بانک ها اجباری خواهد شد. این مقام مسئول در نظام بانکی در مورد زمان اجباری شدن رمز دوم پویا برای همه بانک ها گفت: هنوز رسما زمانی برای اجباری بودن رمز دوم پویا برای همه بانک ها مشخص نشده و برای رفاه حال مشتریان رمز دوم ایستا همچنان فعال است تا اینکه مشتری رمز دوم پویا را فعال‌سازی کند. وی افزود: سرویس پیامکی ارسال رمز دوم پویا نیز از هفته دوم دی ماه راه اندازی خواهد شد.

بر اساس این گزارش؛ بانک مرکزی نیز طی اطلاعیه شماره ۷ خود که در یکم دی ماه ۱۳۹۸ منتشر کرد، تاکید نمود: «رمز دوم ایستا برای هموطنانی که تاکنون رمز دوم پویای خود را فعال نکرده‌اند، همچنان قابل استفاده است» «برای بالا بردن ضریب نفوذ طرح در آغاز اجرا، استفاده از «سرویس پیامک» برای دریافت رمز دوم پویا از هفته دوم دی‌ماه جاری آغاز و به تدریج با اتصال بانک‌های مختلف تا انتهای دی‌ماه به انجام می‌رسد.»

آنچه مشخص است، تا پایان دی ماه به بانک ها فرصت داده شده تا «سرویس پیامک» را راه اندازی کنند؛ فرصتی که با توجه به مهلت چندین ماهه بانک ها، جای سوال دارد، چرا بانک مرکزی نتوانسته است این بانک ها را در مسیر ایجاد بستری امن برای مشتریان خود، متقاعد کند، چون هرچقدر زمان اجرای کامل این طرح با تاخیر همراه شود، فرصت بیشتری برای سودجویان و کلاهبرداران خواهد بود. 

کسانی که تلفن همراه هوشمند دارند، اپلیکیشن دریافت رمز دوم هر بانک را از کجا دریافت کنند؟

لینک دانلود اپلیکیشن همه بانک ها به منظور دریافت رمز دوم پویا در زیر در دسترس قرار گرفت و شما می توانید با کلیک روی بانک مورد نظر خود به این اپلیکیشن ها دسترسی پیدا کنید؛

  1. بانک ملی/ اپلیکیشن 60
  2. بانک صادرات/ اپلیکیشن ریما
  3. بانک ملت/ اپلیکیشن رمزنگار
  4. بانک تجارت/ اپلیکیشن همراز
  5. بانک سپه/ اپلیکیشن رمزساز سپه
  6. بانک کشاورزی/ اپلیکیشن ریما
  7. بانک مسکن/ اپلیکیشن رمزنما
  8. بانک رفاه کارگران/ اپلیکیشن رمزساز رفاه
  9. بانک شهر/ اپلیکیشن رمز نت
  10. بانک اقتصاد نوین/ اپلیکیشن ارس
  11. بانک پاسارگاد/ همراه بانک پاسارگاد
  12. بانک پارسیان/ اپلیکیشن پارسیان من
  13. بانک سامان/ اپلیکیشن رمزینه
  14. بانک سینا/ اپلیکیشن رمزساز بانک سینا
  15. بانک ایران زمین
  16. بانک توسعه تعاون
  17. بانک آینده/ اپلیکیشن ریما
  18. بانک خاورمیانه
  19. بانک صنعت و معدن
  20. پست بانک ایران
  21. بانک قرض الحسنه رسالت
  22. بانک قرض الحسنه مهر ایران
  23. بانک گردشگری
  24. بانک سرمایه
  25. بانک دی
  26. بانک قوامین/ اپلیکیشن جی بی رمز
  27. بانک انصار/ اپلیکیشن آپان
  28. بانک حکمت ایرانیان/ اپلیکیشن ارس
  29. موسسه اعتباری کوثر
  30. موسسه اعتباری ملل/ سامانه پویانگار ملل (فام)
  31. موسسه اعتباری توسعه
  32. موسسه اعتباری نور/ اپلیکیشن ریما

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که بانک مرکزی به رغم تمام تاکیدات خود بر اجرای طرح رمز دوم پویا از اول دی ماه در یک عقب نشینی آشکار، استفاده از رمز دوم پویا را مرحله ای اعلام کرده است و حتی برای پایان مرحله ای بودن نیز زمانی را مشخص نکرده که این موضوع می تواند به بی نظمی در اجرای این طرح دامن بزند و تشویقی برای بانک های کم کار در این زمینه باشد. بهتر است هر چه زودتر بانک مرکزی زمان پایان مرحله ای بودن را نیز طی اطلاعیه ای اعلام کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۴
من حساب بانکیم درحد واریز یارانه است ولی رمز دوم نمیگیرم چون تصمیم آقایان مثلا مسئول فقط به ضرر مردمه،اینم مثل طرح بیخود ریجستری که فقط ضررش به من مصرف کننده میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
مثل واکس فلج اطفال که نمیزدن میگفتن ضرر داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
ناشناس 14:11 مثال شما هیچ ارتباطی به رمز پویا ندارد رمز پویا باید اختیاری باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
کار باهاش خیلی راحته سخت نگیرید امنیت حسابتون بالا میره
اپلیکیشن بانک ملت از روی سایت قابل دریافت نیست و جالبه بانک به این بزرگی اصلا به روی خودش هم نمی آورد و حتی یک اطلاعیه هم نمی دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
آخه قیاست اشتباهه اگه واکسن هم فلج می کرد نباید می زدیم
من گوشیم اینترنت نداره. میخوام بسته بخرم. بدون اینترنت نمیشه رمز دوم پویا از اپ گرفت. من الان چیکار کنم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
رمز دوم پویا اینترنت نمیخواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
به بانک مراجعه کیید خودشون راهنمایی تون میکنن
ب - کاشانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
علی جان اینکه سوال نداره. برو یک گوشی آیفون 11 بخر همه چیز حل میشه.
با سلام كجاش رايگانه بانك قرض الحسنه رسالت بابت فعال نمودن همراه بانك مبلغ 3000تومان از بنده دريافت نمود چون بدون هرماه بانك با موبايلتون نميتونيد رمز دوم پويا بگيريد
انواع پرداخت های اینترنتی در حال افزایش هستند تمام قبوض، ماهانه و پیامکی شده اند تمام عوارض اتوبان ها، انواع عوارض شهری، تردد، ترافیک، ......... با این حجم پرداخت اینترنتی، رمز پویا فقط بدبختی و سردرگمی مردم را افزایش می دهد باید رمز پویا انتخابی باشد و افرادی که به صورت تجاری پرداخت اینترنتی دارند رمز پویا داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
اتفاقا چون پرداختها بیشتر شده امکان اشتباه هم زیاد شد هکر ها هم از همین استفاده میکنند
رمز سازها گزینه خوبی هستند
اقا من رمز پويا را گرفتم بيشاز ده بار امتحان كردم يا كد ديرتر مي ايد يا اصلا به سامانه وصل نميشود يا مينويسد خطا دراتصال خلاصه كلي مشكلات دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
رمز پویا اینترنت لازم نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
من از بانک پارسیان گرفتم عالیه
از ملی راضی هستم تا حالا خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
یواس اس دی کار نمی کنه پشتیبانش هم میگه اختلال داره مشخصه اصلا برنامه ریزی برای این کار نداشتند و حتی تعداد احتمالی تماسها را نمی دانستند با برنامه بام هم تداخل داره
رمز دوم پویا باید اختیاری و برای کسانیکه درخواست داده اند فعال گردد.
رمز پویا هم مثل رمز ثابت باعث تخلیه حساب فرد میشود!
وقتی سایت جعلی مشابه سایت بانکی ایجاد و اطاعلات سرقت میشود دزد از دو راه اقدام میکند یا ازطریق سایت یا سامانه بانکی ازحساب سرقت شده خرید میکندو یا آن سایت یا سامانه بانکی به حساب سارق ویا کسیکه سارق بااو درارتباط است پیوندو لینک بوده و از حساب سرقت شده بظاهرخرید کرده ولی درواقع پول بحساب خود و یا فرد مرتبط واریز میکندشناسائی سارقان ساده است اگرنام سایت خرید ولینک بانکی مرتبط را پلیس رهگیری نماید!
یکی نبست به آقایون بگه چرا برای حل مسئله بار اون رو به گردن مردم می اندازید با روش فعلی که هر بانک برای خود یه برنامه با راهکارهای متفاوت از بانک های دبگه راه اندازی کرده کجای دنیا اجرا می شه اگه کسی اینترنت نداشته باشه و با تموم شده باشه یا گوشی هوشمند نداشته باشه راه حلش چیه؟ سبستم اس ام اس رمز دوم پویا هم که فعال نیست
بعنوان مثال در کشور دوم اولا چیزی به نام رمز اول و دوم وجود نداره فقط یک رمز وجود داره و در زمان انتقال پول به روش اینترنتی رمز دوم همان لحظه اس ام اس می شود تو کشور ما بجای اینکه نرم افزارهای رابط را اصلاح کنن اومدن روش فعلی که تقریبا برای نیمی از مردم قابل استفاده نمی باشد رو پیاده کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
روش ارسال اس ام اس خیلی بدتره گوشتو ببرن حسابتم خالی کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
ناشناس 14:32
وقتی گوشی سرقت بشه نمیشه رمز دوم گرفت ، چون گرفتن رمز به صورت پیامک هم یک رمز میخواد که سارق نمیتونه به اون رمز دسترسی داشته باشه
همه ش شده دردسر ! چرا اجباریش میکنید؟؟ اختیاری کنید مسئولیتش به عهده دارنده کارت
رمز پویا رو میگیرم ولی تا بلیط اتوبوس بخرم ، زمان یک دقیقه ای تموم میشه و امکان پذیر نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
کمی سخته اما بهتر از خالی شدن حساباتونه
همه کارهای خرید بجز رمز را انجام بدین بعد رمز بگیرین
خیلی راحت تر از اونیه که فکر میکنید
از شهریوره من از ارس یانک انصار استفاده میکنم
"عقب نشینی آشکار، استفاده از رمز دوم پویا را مرحله ای اعلام کرده است" این برای کمک به مردم است اینطوری تیتر نزنید
این طرح باید انتخابی باشه اگر کسی خواست با رمز پویا کارشو انجام بده اگر نخواست هم مسئولیتش با خودشه.من موبایل هوشمند ندارم و مجبورم از پیامک استفاده کنم ولی مسئله اینه که هم سایتای پرداخت اینترنتی گزینه ارسال برای دریافت پیامک رو ندارند و عملا نمی تونم استفاده کنم.چرا باید به اجبار موبایل هوشمند بخرم.پس فقط داره به سمت خدمات برای پولدارها میره
رمز دوم پویا باید اختیاری باشد و برای کسانیکه حجم ترانسفر اینترنتی بالای 3 میلیون در روز دارند اجباری باشد . نه برای مردم بدبختی که فقط قبوض برق و اب و گازشون و شارژ گوشیشون را پرداخت می کنند ِ زیرا جز دردسر واضافه شدن
یک بدبختی به بدبختیهای دیگرشون چیز دیگری نیست .
آیا امکان ارائه یک اپلیکیشن مشترک برای همه بانکها با نظارت بانک مرکزی وجود دارد؟
کاش مسئولین فقط به این فکر کنند که صرفنظر از همه ایرادات اجرایی دیگر، کسی که مثلا ۵ حساب در بانکهای مختلف دارد چه عذابی را باید برای فعال یازی و استفاده این اپلیکیشن های گوناگون متحمل شود.
سلام من از برنامه ارس بانک انصار از حدود شهریور ماه دارم استفاده میکنم
عالیه و اطمینان خاطر برای خالی نشدن حسابم از هکرها دارم.خدایی رفیقم بخاطر یه پرداخت هزارتومانی 25 میلیون نومان پول ودیعه مسکنش رو از حسابش خالی کردن الان تو سر خودش میزنه
ارس برای بانک اقتصاد نوین هم هست خیلی خوبه
رمز ساز بانک سپه را هم دارم خوبه مزیتشم اینه موقع رمز دوم خودش میره داخل رمز ساز و از آنجا هم راحت به برنامه درخواست کننده رمز برمیگرده.
رمزنت بانک شهر بدرد نمیخوره کار باش سختتره و ضمنا روی هر گوشی کار نمیکنه دنبالشم نرید که جواب سربالا میشنوید.چون خود بانک شهری ها به برنامه توجیه نیستند.خیلی ضعیفه
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
معلومه که شما سالی یک بار سروکارت با رمز دوم میفته و اصلا این قضیه رمز دوم برات فرقی نمیکنه وگرنه میدونستی بانک انصار خیلی وقته که یک نرم افزار به اسم آپان رو برای رمزسازی ارائه کرده و برنامش اونقدر داغونه که اکثرا مثل خود من حتی نمیتونن لاگین بشن. مسئولین اون بانکها هم برای کتمان مشکل در سیستمشون به نظرات امثال شما استناد میکنند.
این مسخره بازیها چیه آخه، بیش از 30 نرم افزار تولید رمز؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر یک نفر با 5 بانک کار میکنه باید 5 نفرافزار نصب کنه؟؟؟؟

خب چرا یک نرم افزار تولید نمیشه که کاربر بتونه بعد از انتخاب بانک عامل خود، رمز پویا دریافت کنه؟!!
توان نرم افزاری بسیار سطح پایین بدون الگوریتم و پیش بینی لازم در تعداد تماسها در نوع استفاده ها و ....
مصداق اضافه کردن یک مشکل برای حل یک مشکل دیگر. اگه من خودم حسابی رو که استفاده اینترنتی ازش می کنم رو مدیریت کنم و داوطلب همون رمز ایستا باشم چرا باید مجبور به استفاده از رمز دوم شوم به مردم بگید ریسک استفاده از رمز ایستا در مقابل پویا چقدر است هرکس خودش انتخاب کنه. کسی که با مقدار کمی پول تو حسابش شارژ می خره اگه حسابش هم خالی بشه شاید مشکلی نداشته باشه. خواهشا به این موضوع فکر کنین که مثلا با وارد کردن رمز توی گوشی خودت وارد برنامه همراه بانک بشی بعد بخوای پول رو به حساب دیگری بریزی ازت رمز پویا بخواد تو باید وارد اون برنامه رمزنگار بشی که خودش رمز ورود می خواد اون بهت رمز بده اگه کپی بشه کپی کنی و بعد تو همون برنامه قبلیه اگه بسته نشده باشه وارد کنی تا کارت انجام بشه حالا فکر کنین شما نیاز داری یا ترجیح می دی که از خدمات چند بانک استفاده کنی چه شود!!! یکی باید بیاد فرمول تهیه کنه برای رمزنگاری برنامه های رمزنگار!!!!این چه وضعیه که دائم واسه ما تصمیم می گیرین؟
باید انروید بالاتر از ۵ داشته باشیم. من ندارم یعنی تحمیل خرید تلفنی نو.
هر بانکی که یک رمزینه ساز دارد. یعنی حداقل ۵ رمزینه باید دانلود شود.
از دیروز بانک تجارت رمز اول کارت بنده را عوض کرده و اکنون قادر به خرید از طریق pos یا اخذ پول از خودپرداز نیستم. آیا بانک حق چنین کاری را دارد؟
پاسخ ها
خويي
| United States of America |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
دوست عزيز فعلا از چهار رقم اخر كد ملي ميتوانيد به عنوان رمز استفاده كنيد
اگر مثلا زورگیر محترم یک بعد از ظهر کارت و موبایل من رو دزذید تا صبح کار تمومه؟
راهش اول انتخابی باشد هر کس هر جور که دوست دارد کم کم خواهید دید بیشتر مردم رمز یکبار مصرف استفاده میکند خودم معترض بودم ولی با نصب رمزبان متوجه خوبی طرح شدم
سلام
من بانک رفاه حساب دارم
اولاً که هیچ سازوکاری برای کسانی که گوشی هوشمند ندارن بانک ارائهنداده و عملا کسانی که امکان نصب برنامه رمزساز روی گوشی همراه ندارن امکان فعالسازی و استفاده از سیستم جدید رمز پویا ندارن...
دوما که اینکه حتی خود پرسنل هم تو شعبه ما بلد نبودن طرز استفاده و اعدادی که باید برای رجیستر برنامه استفاده بشه را بلد نبودن و همه مراجعین بلاتکلیف بودن
بهرحال هنوز ساز و کار هنوز مهیا نیست و همه جوانب کار توسط بانک ها ( یا حداقل بانک رفاه ) اندیشیده نشده و بهترین کار تعویق مجدد اجرایی رمز پویاست تا همه شرایط مهیا بشه...
آقا اینهائی که پیگیر جرائم اینترنتی هستن فقط دنبال گرفتن رقاص اینترنتی هستن بعد طرف واسه خودش بانک و درگاه جعلی آنلاین میسازه؟
فقط بانک ملی
بنده خدا ها سه هفته است یک سره تا عصر بانکها شوند باز ه
دلم برای کارمندانش میشوزه
من کارت بانک تجارت را دارم بالطبع رمز دوم از طریق کد دستوری USSD رو فعال و چند روزی بدون مشکل استفاده کردم اما از دیروز کلا غیر فعال شده و تولید رمز صورت نمی گیره
ای کاش ابتدا زیر ساختها و نرم افزارهای مورد نیاز را تولید و امتحان و مطمئن میشدند بعد این کار انجام می دادند
آقا چرا انقدر مسئله رو پیچیده می کنین

تو همون صفحه پرداخت الکترونیک، علاوه بر اطلاعات فعلی یه سوال ساده اتفاقی از مشخصات شناسنامه ای طرف بپرسین مثل اینها:حرف اول نام شما چیست؟حرف آخر نام شما چیست؟حرف اول فامیلی شما چیست؟حرف آخر فامیلی شما چیست؟ حرف اول نام پدر شما چیست؟حرف آخر نام پدر شما چیست؟ تعداد حرف نام پدرشما؟ رقم اول کارت ملی شما چیست؟ رقم دوم،... کارت ملی شما چیست؟................
هزار تا این سوال های ساده میشه تهیه کرد که اگر به طور اتفاقی پرسیده بشه در دسترس کسی که اطلاعات کارت رو با فیشنگ دزدیه نیست.
تو دردسر انداختین مردم رو برای هر کارت باید یک برنامه نصب کنیم ضعف خودشون رو با بیشتر کردن زحمت مردم دارن پوشش میدن
فعال سازی رمز دوم باید اختیاری باشد نه اجباری! به بانک چه ربطی دارد که من میخوام از این سرویس مشکوک استفاده کنم یا نه!
عدم اشنایی و نداشتن تجربه عملیاتی ومدیریتی این طرح از ۳سطح باید برنامه ریزی میشد از گزینه سوالات شخصی و ایمیل و پیامک تلفنی و نتی وهر بانک هم مسولیت تخلیه و دزدی حساب را برعهده باید میگرفت در این صورت زیر ساختها و مسولیت پذیری بانکها بیشتر میشد ومشتری حق انتخاب بهترین ارایه دهنده امکانات بانکی را داشت نه زور گویی بانک و بانک مرکزی
ما به این طرح های بدون پشتوانه وشعارگونه و ناموفق دولت عادت داریم....
کارمند بانک بیچاره توی این جریان دیوانه شدند
کدام کار را درست انجام داده اید که این دومی اش باشد................
هی از این برنامه برو تو اون برنامه یعنی چی
ضمنا هنوز مشکل کپی کارت توسط دستگاه پز برقرار است که بخش قابل توجهی از کلاهبرداری ها را شامل میشود
لطفا کارشناسان محترم مشخص کنند که آیا از اپلیکیشن google authenticator نمیشود استفاده کرد؟ یا هر بانکی سیستم رمز یکبار مصرف خود را باید داشته باشد؟
طرح شکست خورده
کاش این طرح را هماند یارانه!!! اختیاری می کردند آخر واقعا شاید کسی دلش نخواهد چنین رمزی داشته باشد و اهل معامله های انچنانی و البته سر زدن و سفارش دادن هر چیز بی ارزشی از سایتهای نا امن هم نباشد!این سایتهای همسر یابی مثلا از بدو وجود تابلو بود چه چیزی از آب در می آیند که هم پول می برند و هم آبرو! این را که خود فرد باید بداند!
سلام
بانک ملت اپلیکیشن رمزنگار مخصوص گوشی های آیفون را در سایت بانک ارائه نمی کند. اما این اپلیکیشن در سایت سیبچه با پرداخت بیش از صدهزار تومان هزینه اشتراک سالیانه این سایت قابل دانلود است. علت چیست؟ اگر این اپلیکیشن امنیت کافی ندارد چرا به سایت سیبچه داده شده و اگر امنیت دارد چرا خود بانک آن را درسایتش به اشتراک نمی گذارد؟ معنای مشتری مداری این است؟
بنده امروز بیش از ربع ساعت منتظر دریافت رمز دوم شدم. رمزی که حداکثر 120 ثانیه بعد از صدور اعتبار ندارد
!!!
بعد از اینکه از خیر تراکنش گذشتم یه ریز رمز دوم برام میومد
!!!
اين طرح عجولانه وغيركارشناسانه است فردي ميخواهدباكامپيوترخودبه نقل وانتقالات ريالي دست بزندبايد2دستگاه اينترنتي راهمزمان دركنارخودداشته باشدواردكامپيوترشده ومنتظرپيامك بانك ازطريق موبايل بماندآيامسخره نيست مسئولين بكارهاي بچه گانه وغيركارشناسي دست ميزنندتعدادزيادي هستندكه فاقدموبايل هستنددستگاههاقبوض راچگونه به آنهاابلاغ ميكند
بنظرم اولا باید اختیاری باشه چون برای خیلی ها دنیای مصیبت شده. بعضیا کارشون طوریه که یهو چندین خرید یا واریز وجه اینترنتی باید انجام بدن و بیست تا رمز باید بگیرند که عذاب آوره. بعدشم باید یک سیستم یکپارچه و یک نرم افزار واحد یا کد یو اس اس دی میساختند برای این کار. نه اینکه هر بانکی واسه خودش یه چیزی بسازه که اولا خیلیاشون درست کار نمیکنن و ثانیا اگه چندتا حساب داشته باشید باید گوشیتون رو پر کنید از نرم افزارهای بانکها. خلاصه مثل سایر پروژه های ملی از قبیل کارت ملی هوشمند و سهمیه بندی افتضاح بنزین توی این قضیه هم برگ زرین دیگری داره میره تو چشم مردم بدبخت و مسئولین تا قیام حضرت مهدی قراره کشور رو با آزمون و خطا بگردونند و پدر مردم رو در بیارن تا یک کار رو درست انجام بدن.
با رمز دوم پویا از هیچ اپلیکیشن دیگه ای نمیشه شارژ گرفت فقط باید از اپ بانک باشه
من می خوام از رمز دوم استفاده کنم می گه بیش از حد مجاز اشتباه زدین باید برین atm یعنی چی مگه ایستا غیرفعال نشده الان من چیکار کنم
واقعا متاسفم واسه این طرح پویا سازی رمزشون!!!!!!
این رمز فقط یک دقیقه قابل استفاده ست،من چه جوری واسه خرید یه شارژ یا شارژکردن اینترنت همراه مث ِ یه جت عمل کنم؟؟؟
اونم با این سرعت افتضاح نت که همش صفحه رفرش میشه و من باید برگردم رو گزینه ی تولید رمز کلیک کنم....
استفاده از این طرح ُ اختیاری کنن خب.
یه رمز ایستا داشتیم و چند سال استفاده میکردیم،این مسخره بازیا چیه دیگه
اگر‌مبایل‌به‌سرقت‌ رفت‌چی؟
رمز‌پویا‌برای‌همه‌فعال‌میشه
رمز دوم پویا فقط تا حدودی جلوی برداشت اینترنتی رو میگیره . اگه کارتت رو کپی بکنن ده تا رمز پویا هم بدین باز ترتیب پول تو حسابت رو میدن
سلام.کسانی که گوشی اپل دارن از سامانه بام و همراه من استفاده میکنن چون اینها اپلیکیشن نداره و تحت نخسه وب داره .امکان انتقالات و پرداخت خرید با مشکل میخوره.یعنی خواسته باشی برای استفاده از سامانه بام برای دریافت رمز دوم خارج بشی(نه به صورت کامل )موقع برگشت به بام . سامانه کامل بسته شده
واقعا مزخرفه باید این ویژگی رو اختیاری میکردن تا هرکس حساب مهم و پر پولی داشت فعالش کنه نه ماها . سه ساعت باید گیر یه رمز باشیییییییییییم اهههههههههه اه اه
چه لزومی داشت آنقدر پیچیدش کنند یک دفعه رمز پویا را اجرایی می کردند اینطوری دردسرش بیشتر شد . من حساب بانک ملی دارم رمز دومش را فعال کردم ولی کار نمی کند
تورو خدا همان رمز قبلی را راندازی کنید این برنامه کار نمی کند مردم سر کار گذاشتید باید یک برنامه نویس خوب از چین بیارید تا درست کند
افتضاح به تمام معنا...بنده بار اول که این قضابا سر زبان ها افتاد اومدم مثلا حساس بازی در بیارم آخر سر در طی چند روز مجبور شدم سه بار کارت عوض کنم...بعد یه ماه پیش هم گفتن اخرین مهلته و البته رمزم برای یک پرداختی قبول نشد مجبور شدم رمز پویا بگیرم فقط یه بارش دفعه اول قبول کرد بعد از اون دو بار دیگه که خرید کردم دفعه دوم قبول کرد امروز هم میخوام قبض پرداخت کنم قبول نمیکنه که نمیکنه حالا هم میگه تعداد دفعات رمز اشتباه بیش از حد مجاز
مزخرفه اصلا معلوم نيست ستاره ٧٨٠ چطور شارژ همراه ميده
يا اصلا بعصي بانك ها نرم افزار ايفون رو ندارن واسه رمز دو
بعد باز معلوم نيست از چه مبلغي رمز دوم پويا ميخواد چهمبلغي نياز نداره رمز دوم ثابت طرح دادن در حد تار عنكبوت بيخيالش شيد بابا
این اپ رو کی طراحی کرده خواسته از گوگل اتنتیکتور کپی بزنه آخه در یک دقیقه چطور میشه قبوض رو پرداخت کرد حداقل پنج دقیقه وقت میبره که برسی به پرداخت
تو ایران همه لقمه رو دور سرشون میپیچونن.خب دو تا کارت بانکی داشته باشید یکیش کارت اصلی که کل موجودی توش هست و یه کارت برای خرید که نهایتا 500-600 هزار توش بزارید تموم شد از کارت اصلیتون کارت به کارت کنید.این رمز پویا خیلی رو مخه.
رمز دوم رو کپی میکنم بعد پیست میکنم مینویسه رمز وارد شده اشتباه است ، چند بار امتحان کردم بعد دیگه گف بیشتر از حد مجاز وارد کردین ، دوباره رفتم از اول نصب کردم باز میزنم میگه اشتباه هستش رمز ،مشکل چیه ؟؟؟
سلام چرا من وقتی میخام پرداخت کنم رمز پویارو ک می نم مینوبسه سقف استفاده از رمز ایستا ب پایان رسیده در حالیک من رمزپویارو میزنم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر