بازدید 5612

تاثیر ساعت بیولوژیکی بدن در یادآوری خاطرات

کد خبر: ۹۴۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ 19 December 2019

محققان ژنی در موش‌ها شناسایی کردند که به نظر می‌رسد در زمان‌های مختلف روز، فراخوانی حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین چگونگی فراموش کردن موش‌ها را قبل از بیدار شدن از خواب بررسی کردند.

به گزارش تابناک به نقل از نیوز، پروفسور ساتوشی کیدا از دانشکده شیمی بیولوژیکی کاربردی دانشگاه توکیو، گفت: "به نظر می‌رسد، ما اولین ژن را در موش‌های خاص برای بازیابی حافظه، شناسایی کردیم. "

هر وقت چیزی را فراموش می‌کنید، شاید به این دلیل باشد که شما واقعا آن را یاد نگرفته‌اید مانند نام شخصی که یک دقیقه قبل معرفی شده، اما الان نام وی را فراموش کردید، یا ممکن است به این دلیل باشد که شما قادر به یادآوری اطلاعاتی نیستید که مشخص نیست در کجای مغز ذخیره شده است.

بسیاری از محققان حافظه، چگونگی ایجاد خاطرات جدید را تحقیق می‌کنند و تحقیق در مورد زیست‌شناسی فراموشی به دلیل دشواری‌های تمایز بین ندانستن و عدم یادآوری بسیار پیچیده است.

کیدا گفت: "ما آزمون حافظه طراحی کردیم که می‌تواند بین عدم یادگیری در مقابل دانستن و عدم توانایی در به خاطر سپردن تفاوت قائل شود. "

 

محققان، خاطرات موش‌های جوان ماده و نر بالغ را آزمایش کردند. در مرحله یادگیری و مرحله آزمایش حافظه، محققان به موش‌ها اجازه دادند تا چند دقیقه یک شیء جدید را کشف کنند.

بعد از آن، در مرحله فراخوان آزمون، محققان مشاهده کردند که موش‌ها در چه زمانی جسمی که قبلا تجربه کردند دوباره لمس می‌کنند. محققان فراخوان موش‌ها را با استفاده از همان شیء در زمان‌های مختلف روز آزمایش کردند.

آنان آزمایش مشابهی را با موش‌های سالم و موش‌های سالم بدون BMAL۱، پروتئینی که ژن‌های بسیاری را تنظیم می‌کند، انجام دادند. معمولا این پروتئین قبل از بیدار شدن و قبل از خوابیدن نوسان دارد.

موش‌ها قبل از اینکه به‌طور معمول از خواب بیدار شوند و بعد از اینکه به طور معمول به خواب روند، شیء را تشخیص دادند، اما ۲۴ ساعت بعد از آزمایش، این شیء تشخیص داده نشد.

موش‌ها با پروتئین مذکور و موش‌های سالم بدون BMAL۱ همان نتایج را داشتند، اما موش‌های بدون BMAL۱ حتی قبل از بیدار شدن به طور معمول، فراموشی بیشتری داشتند. محققان هنگام آزمایش موش‌ها در شناخت یک جسم یا تشخیص موش دیگر نیز همان نتایج را مشاهده کردند.

محققان دریافتند، زمان روز، قبل از بیدار شدن از حالت عادی، هنگامی که سطح BMAL۱ به طور معمول پایین است، باعث می‌شود موش‌ها چیزی را که به طور قطعی آموخته و می‌دانند به یاد نیاورند.

وی گفت:" محققان پیش از این معتقد بودند که ساعت داخلی بدن یا ساعت شبانه روزی که وظیفه تنظیم چرخه خواب را بر عهده دارد، بر یادگیری و شکل‌گیری حافظه تأثیر می‌گذارد و اکنون شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد ساعت شبانه روزی حافظه را تنظیم می‌کنند. "

محققان نقش BMAL۱ را در بازیابی حافظه در ناحیه خاصی از مغز بنام هیپوکامپ ردیابی کردند. علاوه بر این، محققان BMAL۱ طبیعی را به فعال شدن گیرنده‌های دوپامین و اصلاح سایر مولکول‌های کوچک سیگنال‌دهی در مغز متصل کردند.

وی در ادامه افزود: "اگر بتوانیم راه‌هایی برای تقویت بازیابی حافظه از طریق مسیر BMAL۱ شناسایی کنیم، می‌توانیم از آن در مورد بیماری‌های انسانی مانند اختلال حافظه یا زوال عقل و آلزایمر نیز استفاه کنیم. "

با این حال، موارد مؤثر در توانایی‌های فراخوانی حافظه که به طور طبیعی به زمان روز بستگی دارد، هنوز هم ناشناخته باقی مانده است.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان