بازدید 11914
خبر نگران کننده برای سینماگران؛

ریزش میلیونی تماشاگران همزمان با افزایش تعداد سالن‌های سینما

سال ۹۷ در کل کشور حدود ۲۸ میلیون قطعه بلیت سینما فروخته شد و امسال تا به امروز تنها ۲۱.۵ میلیون قطعه بلیت فروش رفته است! یعنی باید تا پایان سال شش و نیم میلیون بلیت دیگر فروخته شود که کاری است تقریبا غیرممکن! سیاست‌های دولت در حوزه سینما انقباضی و سختگیرانه شده و طبیعی است که این سیاست در کنار مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه چشم انداز سال ۹۹ سینما را پر مخاطره جلوه می‌دهد...
کد خبر: ۹۴۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸ 18 December 2019

ریزش میلیونی تماشاگران همزمان با افزایش تعداد سالن‌های سینمابا وجود تداوم افزایش شمار سالن‌های سینما در سال هزار و سیصد و نود و هشت، شاهد ریزش میلیونی تماشاگران سینمای ایران بودیم؛ اتفاقی که با توجه به رشد کمرشکن هزینه تولید در سینمای ایران و افزایش شدید قیمت تمام شده برای سینماگران نگران کننده خواهد بود و اگر تداوم یابد، این نگرانی رو به فزونی می‌گذارد و می‌تواند بر تولید سینمای ایران نیز تاثیر بگذارد.

به گزارش «تابناک»؛ فعالیت بخش خصوصی و توسعه سالن‌های سینما به ویژه در دل مجتمع‌های تجاری منجر به افزایش سالن‌های سینما در سال‌های اخیر شده و گمان می‌رفت با افزایش این سالن‌ها، با نسبت مشخصی شاهد افزایش فروش سینمای ایران و بزرگ شدن ابعاد مالی این هنر-صنعت باشیم و این رابطه مستقیم تا سال گذشته نیز برقرار بود؛ اما در سال کنونی شرایط به کلی تغییر کرده و با وجود تداوم افزایش تعداد سالن‌های سینما، فروش سینما کاهش یافته و این کاهش نیز میلیونی بوده، به حدی که زمینه ساز نگرانی شود.

ریزش میلیونی تماشاگران همزمان با افزایش تعداد سالن‌های سینما

این ریزش شدید مخاطبان سینما و کاهش محسوس فروش میلیون‌ها بلیت سینما، تا حدودی به افزایش فشار اقتصادی و حذف یا کاهش خرید بلیت سینما از سبد گروهی از خانوار‌ها بازمی‌گردد و تا حدودی نیز می‌تواند نتیجه مهندسی غیرحرفه‌ای اکران و نمایش عمومی عمده آثار مهم سینمای ایران در پنج ماه نخست و خالی شدن دست سینمای ایران برای ماه‌های بعد باشد؛ وضعیتی که باعث شد مدیران متوسل به کمدی‌ها برای حفظ فروش گیشه شوند و این روش ظاهراً جواب داد، اما حالا مشخص شده آنقدر موثر نبوده که حتی شاهد بلیت فروشی به اندازه سال نود و هفت باشیم.

امیرحسین علم الهدی، کارشناس سینما در یادداشتی پیرامون این شرایط حساس سینما نوشت: «قراری که گذاشته بودیم این بود که با افزایش سالن‌های نمایش در سراسر کشور تعداد مخاطبان نیز قاعدتاً افزایش پیدا کنند، اما قضیه برعکس شد و با افزایش سالن‌های سینما مخاطب در سال ۹۸ کاهش یافته است! پارسال در کل کشور حدود ۲۸ میلیون قطعه بلیت سینما فروخته شده است و امسال تا به امروز تنها بیست و یک و نیم میلیون قطعه بلیت فروش رفته است! یعنی باید تا پایان سال شش و نیم میلیون بلیت دیگر فروخته شود که کاری است تقریبا غیرممکن!»

ریزش میلیونی تماشاگران همزمان با افزایش تعداد سالن‌های سینما

مدیر پیشین گروه سینمایی هنر و تجربه پیرامون ریشه‌های این وضعیت، تاکید کرد: «سیاست‌های دولت در حوزه سینما انقباضی و سختگیرانه شده است و طبیعی است که این سیاست در کنار مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه چشم انداز سال ۹۹ سینما را پر مخاطره جلوه می‌دهد! اگر قرارمان را فراموش کنیم، سینما مستعد بازگشت به سال ۹۱ است که نهایتا هفت میلیون بلیت در کشور ۸۰ میلیونی فروخته شد! همه چیز آماده تزریق ناامیدی است؛ سینما را ناامید نکنیم در زمانه‌ای که همه چیز تیره و تار است....»

نگرانی‌ها پیرامون بازگشت سینمای ایران به دوران رکود جدی است و قطعاً اگر این اتفاق رخ دهد بر سرمایه گذاری گسترده بخش خصوصی در سالن‌سازی و همچنین فرآیند‌های تولیدی تاثیر به شدت مخربی خواهد داشت، چرا که اگر فروش سینما افتی بیش از این داشته باشد، نه ساخت سالن سینما مقرون به صرفه است و نه تولید فیلم‌های باکیفیت با سرمایه‌گذاری قابل توجه، منطق اقتصادی دارد. از این منظر باید کوشش کرد وضعیت سینما را به سرعت تغییر داد، پیش از آنکه مسیر دوباره به دوران رکود بازگردد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱
باز شزوع کردی به نق زدن ؟ شد یه بار خبر خوب بدی؟
دلیل ریزش ها :

۱۵ درصد بخاطر گرانی بلیط
۸۵ درصد بخاطر رو شدن دست سلبریتی های به ظاهر هنرمند اما نون به نرخ روز خور و فاقد هنر !!!!!!!!!!!!!!!!!!
؟؟؟،؟؟؟؟؟،۳۰۰۰؟؟؟؟؛؟؟؟؟؟.
مردم پول ندارن نون بخرند شما چی میگی؟
با این اوضاع، آدم باید خل باشه که بره سینما
زماني كه سينما رونق داشت و مردم براي تفريح اونو انتخاب ميكردن ، سينما ها را نتنها زياد نكرديد حالا با پخش فيلم هاي بدون رقيب خارجي و كيفيت پايين چطوري ميخواهيد مردم رو به سالن سينما بكشونيد وقتي ميشه بجاي سينما ، اينترنتي بهترين فيلم هارو دانلود كرد و در خانه ديد ، بدون ترافيك ، بدون هزينه ، بدون سانسور، بدون استرس و.....
بعدازسالها در سینمایی در مرکز شهر که دوران جوانی زیاد اینجا میرفتم برای دیدن فیلمساز فرزندانم بلیط رزرو کردم
فکرمیکردم با افزایش جمعیت صف گیشه طولانی تر از گذشته تا خیابان کشیده شده باشد
ولی زمان آغاز فیلم در سکوت و خلوتی وارد سالن شدم وازدیدن صندلیهای خالی حیرت کردم در کل شاید ۲۰ نفر در سالن نبودند حس میکنم بهمین زودیها این سالن بخاطر زمین مرغوبش به مجتمع خرید چندین طبقه تبدیل شود
جدای از فیلم های بی محتوا و چرت و پرت روی پرده، بلیط سینما تو یه روز عادی شده 20 هزار تومن یعنی اگه دو نفر آدم با در آمد معمولی هفته ای یه بار بخوان سینما برن میشه ماهی 160 هزار تومن، برای هر بار 20 تومن هم پول تنقلات بدی (حداقل) میشه مجموعا ماهی 240 هزار تومن
سلام تابناک جان
نظر بنده هیچ ربطه به این مطلب نداره.
فقط می خواستم اطلاع بدونم که ADSL در همه منازل برای سایت های خارجی کار نمی کنه،
من نمی تونم سایت هیچ مجله خارجی رو باز کنم. یاهو، گوگل، سایت معتبر پابمد همه بسته شدند.
می خوام مقاله ام رو سابمیت کنم در BMC Cancer . اصلا سایتش باز نمیشه. حتی سایت مجلات داخلی هم که به خارج متصلند باز نمیشه. تنها سایت هایی که باز میشه، سایت تابناک و همشهریه. حتی عصر ایران هم باز نمیشه.
میشه لطف کنید پیگیری کنید؟ مرسیییی
اینترنت بین الملل در شیراز از ساعت یازده صبح امروز پنجشنبه قطع شده تابناک عزیز لطفا بررسی کن
وقتی تو 9 ماه 21.5 ملیون بلیت فروخته بشه به احتمال زیاد تو 12 ماه میشه 29 ملیون

آقای کارشناس چرا غیر ممکنه ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار