بازدید 10074

چرا دیگر تهران جای زندگی کردن نیست؟

کد خبر: ۹۴۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷ 18 December 2019

بررسی آمار شرکت کنترل هوای شهر تهران نشان می‌دهد که در ۲۷۲ روز گذشته، ۲۵ روز پاک، ۱۹۲ روز سالم، ۵۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها در شهر تهران به ثبت رسیده است. این در حالی ست که در مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ روز پاک، ۲۱۷ روز سالم و ۴۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و روز ناسالمی برای تمامی گروه‌ها گزارش نشده است که نشان می‌دهد هوا در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته آلوده‌تر بوده است.

به گزارش تابناک، محمد درویش، کارشناس محیط زیست در گفتگو با فرارو گفت: "در حالی که مدیریت کلان کشور باید براساس نظام عدالت محورانه و توزیع عادلانه ثروت و امکانات در سایر مناطق کشور اقدام می‌کرد تا مردم بیشتری علاقه‌مند به این نباشند که خانه و کاشانه خود را رها کنند و وارد تهران شوند. اما باز تلاش کردیم که تعداد اتوبان ها، بزرگراه ها، پارکینگ‌های طبقاتی را اضافه کنیم و تلاش شد تا بهترین مراکز درمانی وفرهنگی و بهترین مال‌ها در تهران مستقر شود و همچنان بهترین دانشگاه‌ها در تهران مستقر هستند و این روند همچنان ادامه دارد. "

 

از مهرماه سال جاری تاکنون، ۸ روز مدارس تهران به علت آلودگی هوا تعطیل شده است و تعدادی بسیاری زیادی از مردم هم در اثر آلودگی هوا به مراکز درمانی مراجعه کرده اند. در روز‌های اخیر نیز میزان آلودگی از مرز بسیار ناسالم هم عبور کرده تا بحران بزرگ تهران بیشتر خودنمایی کند. البته شهردار تهران هم در مورد افزایش آلودگی هوا در روز‌های اخیر گفته که اگر آلودگی هوا توسعه می‌یافت باید شهر تهران تعطیل می‌شد.

بررسی آمار شرکت کنترل هوای شهر تهران نشان می‌دهد که در ۲۷۲ روز گذشته، ۲۵ روز پاک، ۱۹۲ روز سالم، ۵۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها در شهر تهران به ثبت رسیده است. این در حالی ست که در مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ روز پاک، ۲۱۷ روز سالم و ۴۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و روز ناسالمی برای تمامی گروه‌ها گزارش نشده است که نشان می‌دهد هوا در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته آلوده‌تر بوده است.

البته در روز‌های گذشته وضع بسیار وخیم‌تر هم شد. به شکلی که میزان ذرات معلق در هوا در برخی محلات تهران از مرحله قرمز عبور کرد و به مرحله بحرانی بسیار ناسالم رسید.

شهردار تهران هم با اشاره به رسیدن میزان ذرات معلق در هوای تهران به ۲۰۰ پی پی ام، گفته که " این حالت خطرناک است و وقتی در چنین شرایطی از آلودگی هوا قرار می‌گیریم باید شهر تخلیه شود که البته این امر ناشی از تمرکز است و برای کنترل آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید به مسأله تمرکزی توجه شود. "

این در حالی است که کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست هم اواخر آبان ماه گفته بود که "به دلیل عدم رعایت استاندارد‌ها توسط کارخانه‌های خودروسازی، تیرماه امسال آلودگی گاز اُزُن در هوا آن قدر زیاد شد که باید ۱۱ روز تهران را تعطیل می‌کردیم. "

با عبور آلودگی هوای تهران از مرز هشدار، برخی نمایندگان مجلس نسبت به عدم اقدام برخی نهاد‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوا انتقاد کرده اند. در این رابطه سید فرید موسوی نماینده تهران در توئیترش نوشته است: " فاجعه آلودگی هوا در حالی رخ می‌دهد که قانون هوای پاک را چند سال پیش تصویب کردیم، اما خیلی از دستگاه‌ها با استنکاف از اجرای آن، عملا جان شهروندان را به بازی گرفته‌اند. درخواست کردیم که مجلس، قصور دستگاه‌ها از اجرای این قانون را بررسی و در صورت احراز، موضوع پیگرد قضایی شود. "

بهرام پارسایی نماینده شیراز هم به شدت از خودروسازان و سه قوا انتقاد کرده و در توئیترش نوشته است: "۸۲درصد آلودگی هوای تهران از خودروهاست. آلودگی هوا عامل سالانه ١١هزار مرگ و ده‌هاهزار بیمار سرطانی و تنفسى در کشور است. ۹۵درصد خودرو‌های کشور تولید داخل هستند. کجای دنیا به عامل کشتار جمعی شهروندان جایزه می‌دهند؟ حمایت رانتی و بى‌تفاوتى سه قوه نسبت به مافیای خودرو شرم‌آور است. "

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت آلودگی هوا گفته که" پیش بینی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که طی هفته آینده بارندگی نخواهیم داشت و احتمال افزایش دوباره آلودگی هوا با توجه به ادامه پایداری هوا بسیار زیاد است. "
چرا تهران از بحران آلودگی هوا خارج نمی‌شود؟
محمد درویش معتقد است که بهبود کیفیت بنزین وخودرو‌ها برای کاهش میزان آلودگی هوا آدرس دادن اشتباه است وباید به بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی توجه شود.

تعداد ساکنان تهران بیش از ظرفیت آن است
محمد درویش، کارشناس محیط زیست در گفتگو با فرارو گفت: " از سال‌ها پیش اکولوژیست‌ها میزان بارگذاری در تهران را با توجه به مجموعه شرایط اقلیمی، سرعت باد غالب و آب قابل استحصال در مخروط افکنه البرز مرکزی - که این شهر در وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربعی از آن قرار گرفته - را بین ۲.۵ تا سه میلیون نفر تخمین زدند. "

وی ادامه داد: "بهترین کیفیت و سرویس دهی در چنین منطقه‌ای حداکثر برای سه میلیون نفر امکان پذیر است. اما در چنین شرایطی از سرشاخه رودخانه کرج و طالقان به تهران آب منتقل کردیم وحالا قرار است از سرشاخه‌های لار و سد هراز هم آب به این شهر منتقل کنیم وبه این ترتیب جمعیت را اضافه کردیم. "

درویش افزود: "تهران قرار بوده با منابع آب سد لتیان حیات خود را به صورت پایدار ادامه دهد. اما سد لار، ماملو، کرج و طالقان احداث شد و حالا هم قرار است سد هراز زده شود، و فکر کردیم که اگر مشکل آب مردم را حل کنیم می‌توانیم به جای سه میلیون نفر، ۱۰ میلیون نفر را در تهران ساکن کنیم. "

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: " حجم سکونتِ بیش از حد مردم در جایی که متوسط باد غالب، کمتر از ۲ تا ۳ متر در ثانیه است، به شدت می‌تواند مشکل آفرین باشد و در مواقعی از سال بحران وارونگی هوا ودیگر مشکلات اساسی را به دنبال داشته باشد. "

وی گفت: "تهران یکی از بالاترین رکورد‌های فرونشست زمین را در جهان دارد. این فرونشست درجنوب غرب به میزان ۳۶ سانتیمتر و در جنوب شرق ۲۵ سانتی متر بوده و باعث شده تا تهران با پدیده فرونشست شدید زمین هم دست وپنجه نرم کند. "

درویش خاطرنشان کرد: "علاوه بر این بحران، تهران در هر ۱۰۰ هزارنفر، ۷ هزار نزاع خیابانی را شاهد است، بالاترین میزان خودکشی و افسردگی را به خود اختصاص داده است و نیروی انتظامی در تهران بالاترین میزان هزینه‌ها را برای امنیت صرف می‌کند. این مسائل نشان دهنده این است که اصل قضیه غلط بوده، چراکه هنوز هم از محل فروش تراکم و آینده، می‌خواهیم هزینه خدمت رسانی را تامین می‌کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر