بازدید 19303
نایب رئیس فراکسیون امید در گفت‌وگو با «تابناک»؛

پیشنهاد کدخدایی برای برگزاری رفراندوم، مشارکت در انتخابات را افزایش می‌دهد/ صلاحیت کاندیدها بنا بر مر قانون باشد/ شأن مجلس را به خودش برگردانید

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، دلجویی از مردم بعد از حوادث آبان ماه، بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها طبق مر قانون و اجرای پیشنهاد کدخدایی درباره برگزاری رفراندوم را در افزایش مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار دانست و گفت: حداقل تا چند ماه باقی مانده تا برگزاری انتخابات، شأن مجلس را به خودش برگردانید.
کد خبر: ۹۴۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 18 December 2019

پیشنهاد کدخدایی برای برگزاری رفراندوم، مشارکت در انتخابات را افزایش می‌دهد/ صلاحیت کاندیدها بنا بر مر قانون باشد/ شأن مجلس را به خودش برگردانیدحدود دو ماه تا انتخابات زمان باقی است، ولی همچنان تنور انتخابات داغ نشده و بسیاری از سیاسیون بر این باورند تا زمانی که نتایج صلاحیت کاندیدا‌ها مشخص نشده باشد، بازار انتخابات راکد خواهد بود. البته برخی‌، عوامل دیگری مانند حوادث ماه‌های گذشته بخصوص پس از گرانی بنزین را در ایجاد این اوضاع بی ارتباط نمی‌دانند.

به گزارش «تابناک»؛ نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، دلجویی از مردم بعد از حوادث آبان ماه، بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها طبق مر قانون و اجرای پیشنهاد کدخدایی درباره برگزاری رفراندوم را در افزایش مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار دانست و گفت: حداقل تا چند ماه باقی مانده تا برگزاری انتخابات، شأن مجلس را به خودش برگردانید.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با تابناک در توضیح تاثیر انجام اقداماتی همچون بررسی صلاحیت‌ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات گفت: باید در وهله نخست همه نهاد‌های حاکمیتی با تحلیل درستی از جو جامعه، همه تلاششان را بر ایجاد وحدت و تزریق امید به مردم بگذارند، چون بعد از حوادث آبان ماه، جامعه دچار یاس بسیاری شد. برای همین، این اقدامات کارکرد مثبتی در حضور موثر و گسترده مردم در انتخابات دارد.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از ایجاد روحیه امید بر عهده حاکمیت است، توضیح داد: برای داشتن مشارکت گسترده مردم در انتخابات، باید آن‌ها روحیه ناامیدی را کنار گذاشته و با امید پای صندوق‌های رای حاضر شوند؛ موضوعی که بخشی از آن بر عهده حاکمیت است و بخش دیگر به نهاد‌های اجرایی و اعمال نظراتشان در انتخابات برمی‌گردد. آن‌ها باید صلاحیت کاندیدا‌ها را شفاف و مستند بر مر قانون بررسی کنند.

تابش ادامه داد: ما درباره کسانی که جرم و پرونده‌ای دارند و یا فساد اخلاقی، مالی و اقتصادی شان ثابت شده حرفی نداریم، بلکه حرفمان این است که نپسندیدن کاندیدا‌ها توسط گروه و یا پرونده سازی و ارائه گزارش هایی که در محکمه قضایی ثابت نشده، نمی‌تواند دلیلی بر ردصلاحیت باشد. اگر مردم احساس کنند در انتخابات ویترینی از سلایق و افکار مختلف وجود دارد، آن گاه این موضوع می‌تواند در افزایش مشارکتشان اثرگذار باشد.

وی در توضیح سایر اقدامات برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس به نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی به مقام معظم رهبری در حوادث اخیر بعد از اصلاح قیمت بنزین اشاره و اظهار کرد: به دنبال گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی به مقام معظم رهبری درباره نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث اخیر رهبر انقلاب، دستورهای خوب و عاقلانه‌ای دادند؛ دستورهایی مبتنی بر این که در این حوادث عده‌ای از مردم ـ آن هم عمدتا مردم بیگناه، فقیر و حاشیه نشین ـ کشته شده و باید با شهید دانستن آن‌ها از خانواده هایشان دلجویی شود.

لازم است حکومت تمام قد وارد شده و ضمن جدا کردن صف مردم بی گناه و خطاکار از ضدانقلابیون و گروه‌هایی که معرکه راه انداختند، با جبران خسارت و ابراز همدردی با خانواده‌ها از مردم دلجویی کنند.

تابش با تاکید بر اینکه باید آمار کشته‌ها شفاف اعلام شود، اضافه کرد: باید ضمن دلجویی از خانواده‌های دغدار، از بیت المال جبران خسارت شده و عزم جزم نظام برای مقابله با برخی ناروایی ها، کژی‌ها و کاستی‌ها نشان داده شود. نباید اجازه دهیم رسانه‌های بیگانه با بزرگ نمایی از این اتفاقات برای خود نمد و کلاهی ببافند و بین مردم ایجاد ترس کنند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در ادامه به صحبت‌های اخیر کدخدایی دبیر شورای نگهبان اشاره و اظهار کرد: اخیرا آقای کدخدایی بحثی را مطرح کرد، مبنی بر اینکه رفراندوم تابو نیست و نباید از طرح آن لرزه بر اندام کسی بیفتد و می‌توان حتی رفراندوم را در خیلی از اصول قانون اساسی اجرا کرد؛ برگزاری رفراندوم برای اصول قانون اساسی پیشکش، جامعه به خیلی از موضوعات مهم مبتلاست که رفراندوم می‌تواند ما را از آن بحران‌ها عبور دهد.

وی ادامه داد: این حرف جدی است؛ البته ما گلایه‌هایی داریم که چرا بسیاری از دوستان اصلاح طلب ما به واسطه طرح موضوع رفراندوم در بیست سال گذشته رد صلاحیت شدند، اما اگر این موضوع از طرف یک مقام حاکمیتی بیان شود، مورد طبع و مقبولیت واقع می‌شود؟ این یک نقیصه است که نمایندگان نمی‌توانند در این مسائل ابراز نظر کرده و باید چشمشان به دهان مقام حاکمیتی باشد تا طبق آن نظر دهند؛ همین‌ها باعث ناامیدی در مردم می‌شود.

تابش افزود: همین شرایط را بعد از اعتراضات در موضوع بنزین هم شاهد بودیم، نمایندگان که بین مردم هستند و خسارات مالی و جانی مردم را دیدند، نتواستند در حادثه‌ای که باعث کشتار مردم بیگناه شد، ابراز همدردی کنند، چون باید نگاهشان به این باشد که مسئولان امنیتی چه می‌گویند و بعد حرفشان را بزنند. این نقیصه نه تنها شأن مجلس را پایین می‌آورد که امید مردم را به خانه ملت کم کرده و باعث می‌شود آن‌ها مجلس را کارآمد ندانند.

 

وی تاکید کرد: حداقل تا چند ماه مانده تا انتخابات، شأن مجلس را به خودش برگردانید تا نمایندگان بتوانند بنا بر قانون در بیان اظهاراتشان آزاد بوده و به واسطه عقاید و مواضعشان تحت تعقیب قرار نگیرند. اگر شأن را به مجلس برگردانند، مجلس خانه واقعی مردم شده و نمایندگان هم می‌توانند اظهاراتشان را فارغ از نگاه بخشی از حاکمیت در تایید و یا رد آن بیان کرده و در نهایت احساس امید در مردم ایجاد شود.

تابش در پایان و در جمع بندی با ابراز امیدواری از اینکه صحبت‌های کدخدایی درباره رفراندوم موضع نظام باشد، گفت: درباره رفراندوم با آقای لاریجانی و آقای عارف نیز صحبت کردم، چون اگر این موضوع جدی باشد، می‌تواند در تحرک و امیدبخشی به جامعه موثر بوده و بن بستی در کار‌ها نباشد؛ اگر رفراندوم همزمان با انتخابات مجلس برگزار شود، می‌تواند شوری در مردم ایجاد کرده و احساس نا امیدی را به امید تبدیل کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۲۸
همه رو تایید صلاحیت کنید مجلس پر بشه از باقرخان و ستارخان و مصدق و میرزاکوچک خان جنگلی و ریسعلی دلاور و ... بازم هیچکارست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
مصدق هم بره تو این مجلس فایده نداره
رای بی رای
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
نظر ات مثبت منی ت درج نمی شه برادر الان . رای بی رای
اولا رفراندوم درباره چی؟ دوم اینکه اگر رفراندوم و مجلس،انتخاباتشون همزمان باشد، چون کسانی که قصد شرکت در رفراندوم دارند،مجبورند در انتخابات مجلس هم شرکت کنند که همین مطمئنا سبب سواستفاده خواهد شد. در رفراندوم همزمان هیچوقت شرکت نمی کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
رفراندوم را بزودی کدخدایی تکذیب خواهد کرد چون ایشان هم هیچکاره است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
با سلام پیشنهادات اقای تابش خوب است. رفراندم در باره موضوعات مهم کشور نظیر رابطه با امریکا. اصلاح قانون اساسی. انرژی اتمی. وسایر موارد لازم است.
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
حدف هم اینه که سیاهی لشکر برای انتخابات تولید کنند ، که به آمار ساختگی بخورد!
شان مجلس رو خود مجلسی ها باید برا خودشون حفظ کنن نه دیگران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
وقتی عارف که مثلا قرار بود لیدر اصلاحات در مجلس باشد !؟
در ۴ سال اخیر ، هیچ اقدام و حرکت موثری بنفع مردم و کشور انجام نداد
و الان هم دارد از وزیر کشوری که حداقل باید پاسخگوی حوادث خونبار اخیر باشد با تمام انرژی دارد دفاع میکند !!؟؟؟
واقعا با چه امید و توقعی از مردم انتظار دارید در چنین انتخاباتی مجددا شرکت کنند !!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
شان چیه؟
هر طرح و ترفندي هم بزنين من و خانوادم راي نمي ديم......................
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
دقیقا، خانواده ما هم با هیچ ترفندی شرکت نمیکنند
فریب شوهای شما را نمی خوریم

من رای نخواهم داد
اقاجان رفراندوم در مورد چی?
احتمالا درباره اینکه نمایندگان بجای 4 سال 4.2 سال بمونند!!!!
رفراندومی که خودتان امار آن را می شمارید به درد خودتان می خورد!!!
این بازیا دیگه قدیمی شده
کار از نامیدی خیلی فراتر رفته
کلاه شما دیگه سر مردم نمیره
اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا
بله
حتما همزمان و در یک روز باشه که ملت رو به این بهانه بکشونید پای صندوق رای
اینم بازی جدیده
رای بی رای
رای نمیدممم
رفراندوم با چه نظارتی؟
احتمالا همزمان باانتخابات مجلس یاه رفراندم برگژار میکنن که ایا موافقین بنزین بشه 25 هزار تومن ...که مردم شرکت کنن و بگن نه اونوقت مشارکت تو انتخابات همزمان هم بالا میره!
آره دو ماه شأن مجلس رو حفظ کنید که باز سر ما کلاه بزارید!!
موضوع رفراندوم چی هست؟
شما جیب مارو نزن ، رفراندوم نمیخوایم
من یا رای نمی دم که نمی دم . یا اگر کسانی مجبورن رای بدن که در شناسنامه درج بشه و اخراج شون نکنن به خانما فقط رای بدن .
نظرات منفی و مثبت درج نمی شه و قفل کردنش . رای بی رای
سلام
لطفا بفرمایید چه زمانی مجلس در راس امور قرار خواهد گرفت. فعلا که بود و نبود آن چندان تفاوتی ندارد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر