بازدید 10889

کم‌کاری دو نهاد برای کارگران مشاغل سخت

تامین اجتماعی و کارفرما‌ها در ارتباط با حق السهم سخت و زیان آور بودن مشاغل سنگین در حق کارگران اجحاف می‌کنند برخی مواقع کارگران مجبور می‌شوند برای بازنشستگی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان پرداخت کنند.
کد خبر: ۹۴۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷ 18 December 2019

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران، گفت: تامین اجتماعی و کارفرما‌ها در ارتباط با حق السهم سخت و زیان آور بودن مشاغل سنگین در حق کارگران اجحاف می‌کنند برخی مواقع کارگران مجبور می‌شوند برای بازنشستگی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان پرداخت کنند.

به گزارش «تابناک»، سید هادی ساداتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، درباره مشکلات کارگران در بحث سخت و زیان آور، اظهار کرد: شغل‌های سخت و زیان آور شناخته شده از نظر قانون معرفی شده است، اما کارفرما‌ها برای پرداخت حق سهم سخت و زیان آور مشکلاتی برای کارگران ایجاد می‌کنند.

وی با اعلام اینکه کارفرما‌ها نسبت به پرداخت چهار درصد شرایط سخت و زیان آور اقدام نمی‌کنند، تصریح کرد: کارگر از عدم پرداخت سخت و زیان آور دچار خسارت می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران بیان کرد: اگر کارفرما نسبت به عدم پرداخت حق سخت و زیان آور اقدام نمی‌کند رافع مسؤولیت تامین اجتماعی نیست.

این مسؤول اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی مکلف به اختصاص سهم چهار درصد حق سخت و زیان آور است و باید مبلغ را در قالب جریمه از کارفرما دریافت کند.

ساداتی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی با توجه به تعاریفی که از سخت و زیان آور بودن مشاغل دارد حق چهار درصدی را دریافت می‌کند، اما نه از کارفرما به صورت غیر مستقیم از کارگر دریافت می‌کند که به نوعی قانون‌گریزی تامین اجتماعی به راحتی مشهود است.

وی با اعلام اینکه تامین اجتماعی در عدم دریافت حق‌السهم زیان آور بودن دو تخلف عمده دارد، گفت: سکوت در برابر کارفرما و دریافت از کارگر از جمله مواردی است که باید به آن پاسخ داده شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران با اعلام اینکه برخی از کارمندان تامین اجتماعی به دلیل عدم اشراف به قانون، اطلاعات نادرست به کارگر در ارتباط با سخت و زیان آور می‌دهند، اظهار کرد: کارگری داریم که به من اعلام کرد، بنده حق‌السهم شرایط سخت و زیان آور بودن را پرداخت کردم، اما سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد من موافقت نمی‌کند و تعداد بیمه‌پردازی‌ام را در یک و نیم ضرب نمی‌کند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: کارگر در این شرایط مجبور می‌شود که ۴ الی ۵ سال حق بیمه اضافه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

ساداتی ادامه داد: کارمندان تامین اجتماعی چرا کارگر را مجبور به پرداخت حق بیمه می‌کنند در صورتی که می‌توانند با دریافت جریمه از زیان ۱۰ تا ۱۵ میلیونی در روز‌های سخت شرایط اقتصادی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: برخی از این پرونده به دیوان عدالت اداری منتقل شده و با وجود دریافت رای به این دلیل که کارگر شرایط سخت و زیان آور بودن را پرداخت نکرده از نظر تامین اجتماعی قابل غیر قابل بررسی اعلام شده و برای همیشه پرونده مختومه شده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران اضافه کرد: با مشاغلی که سخت و زیان آور اعلام شده نباید دوگانه برخورد شود، خبرنگاری جز مشاغل سخت و زیان‌آور است در اجرای این قانون هم استثناء قائل می‌شوند و برخی‌ها از این لیست حذف می‌شوند.

این مسؤول ادامه داد: نمونه بارز دوگانه بودن شغل سخت و زیان آور در واحد‌های صنفی هم مشاهده می‌شود، برخی از واحد‌های تولیدی سخت و زیان‌آور بودن مشاغل را رعایت و مابقی بدون هیچ مشکل نسبت به حق کارگر اجحاف می‌کنند.

ساداتی یادآور شد: بحث کلی ما در ارتباط با سخت و زیان آور بدون شغل کارگری این است که باید حق چهار درصدی توسط کارفرما پرداخت شود یا اینکه نسبت به کاهش مخاطرات کار اقدام کرده تا مشمول این قانون نشود، اگر مشمول این قانون است باید نسبت به پرداخت حق و سهم خویش اقدام کند.

وی در پایان گفت: تعدادی از کارفرما‌ها نسبت به پرداخت حق چهار درصدی سخت و زیان‌آور بودن بی‌تفاوت هستند سازمان تامین اجتماعی هم چندان توجه‌ی به این موضوع ندارد، برای اینکه کارگر‌ها دچار مشکل نشوند انتظار است که کارفرما از سوی تامین اجتماعی ملزم به پرداخت این حق شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار