بازدید 3795
رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضائی؛

تاکید بر تعیین تکلیف تمامی بازداشت شدگان حوادث اخیر/ هوای ناسالم پایتخت پیگیری جدی مسئولان را می‌طلبد

رئیس قوه قضائیه، جلوگیری آمریکا از ورود دارو به کشور را مصداق بارز تروریسم اقتصادی و جنایت علیه بشریت دانست و خواستار اقدام واقعی جامعه جهانی در مقابل اقدامات ضدبشری ایالات متحده آمریکا شد.
کد خبر: ۹۴۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱ 16 December 2019

تابناک اجتماعیرئیس قوه قضائیه، جلوگیری آمریکا از ورود دارو به کشور را مصداق بارز تروریسم اقتصادی و جنایت علیه بشریت دانست و خواستار اقدام واقعی جامعه جهانی در مقابل اقدامات ضدبشری ایالات متحده آمریکا شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه ضمن قدردانی از تلاش های رئیس و اعضای کارگروه پیگیری مسائل قضایی و وضعیت بازداشت شدگان اغتشاشات آبان، بر ضرورت تداوم پیگیری ها تا حصول نتیجه نهایی و تعیین تکلیف تمامی بازداشت شدگان این حوادث در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرهای دیگر طی روزهای اخیر، هوا و محیط زیست سالم را از محوری ترین حقوق عامه دانست و با بیان اینکه حقوق عامه یک مساله شعاری نیست، اظهار کرد: همه بخشها باید احیای حقوق عامه را نکته محوری مسئولیت خود بدانند و ما به عنوان دستگاه قضایی نیز طبق قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، موظف به صیانت و پاسداری از حقوق عامه هستیم. بر این اساس، دادستانها و بخشهای نظارتی قوه قضاییه باید موضوع حقوق عامه را با جدیت دنبال کنند.

رئیسی ادامه داد: در خصوص آلودگی هوا، سخن از مچ گیری نیست بلکه ضرورت پاسخگویی دستگاه های مسئول مورد تاکید است. هر کس در هر بخش مسئول این موضوع است باید پاسخگو باشد، دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی نیز در بعد نظارتی باید پیگیری کنند. این بحث تنها در مورد هوا مطرح نیست بلکه مشکلات دیگر در حوزه محیط زیست نیز باید مورد توجه باشد. به عنوان مثال، امروز وضعیت زیست محیطی منطقه کوت عبدالله در استان خوزستان از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه و پیگیری باشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته از سوی دستگاههای امدادی و دولت در رابطه با زلزله زدگان آذربایجان شرقی، بر ضرورت تداوم خدمات رسانی بویژه با توجه به سرمای این منطقه، تاکید کرد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکست آمریکا در برابر مقاومت ملت ایران در جریان حوادث اخیر در کشور، به موضوع جلوگیری آمریکا از ورود دارو به کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: آمریکا به دلیل اینکه در همه عرصه ها میدان را از دست داده و در قضایای اخیر نیز فتنه و توطئه اش نقش بر آب شده است، به اقدامات دیگری روی آورده که از جمله آنها جلوگیری از ورود دارو به کشور است.

وی افزود: این اقدام با هیچ مبنای حقوقی و انسانی سازگاری ندارد و مصداق بارز تروریسم اقتصادی و جنایت علیه بشریت است. جامعه جهانی باید هوشیار باشد و بداند که آمریکا هر جا برایش مقدور باشد، به حقوق ملتها دست اندازی می کند و بر این اساس، یک اقدام واقعی در برابر گستاخی آمریکا نیاز است.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از این جلسه، به موضوع زندان ها اشاره کرد و با بیان اینکه من روی موضوع زندان و وضعیت زندانیان بسیار حساسیت دارم، دستور داد که ظرف مدت ۲۰ روز در سراسر کشور، وضعیت تمام کسانی که به هر دلیلی در بازداشت به سر می برند بررسی شود تا افرادی که امکان آزادی آنان وجود دارد و بازداشتشان غیر ضروری است، آزاد شوند.

بر اساس این گزارش، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از بررسی وضعیت زندانیان استان اصفهان در پی سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به این استان، از آزادی ۴۴۵ زندانی در استان اصفهان و ادامه اقدامات برای آزادی برخی زندانیان دیگر خبر داد.

حجت الاسلام دکتر هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز در این نشست اعلام کرد: آیین افتتاح همزمان طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» در چهل مسجد استان البرز با حضور مقامات استانی برگزار شده است.

حجت الاسلام بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری نیز با اشاره به ابطال یک مصوبه در خصوص موسسات حقوقی گفت: از این پس موسسات حقوقی برای فعالیت خود نیاز به اخذ مجوز دارند و موسساتی هم که تا پیش از این تاریخ تاسیس شده اند باید ساماندهی شوند.

بهرامی در پایان، گزارشی از عملکرد دیوان عدالت اداری ارائه کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر