بازدید 10351

احتمال بازگشت اپیدمی آنفلوانزا در اسفندماه

کد خبر: ۹۴۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 16 December 2019

معاون شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه از احتمال بازگشت اپیدمی آنفلوانزا در اسفندماه خبر داد.

به گزارش تابناک، ملیحه زیبنده‌پور، در گفت‌وگو با ایسنا، آنفلوانزا را بیماری ویروسی در سه نوع A، B و C دانست و اظهار کرد: ویروس‌های نوع A و B آنفلوانزا توانایی ایجاد پاندومی (درگیر کردن بیش از دو قاره) و اپیدمی (ابتلا یک منطقه به بیماری) را دارند.

وی با اشاره به شیوع آنفلوانزا از طریق تنفس و دست دادن و تاکید بر رعایت بهداشت فردی، افزود: در حال حاضر شاهد فروکش اپیدمی آنفلوانزا هستیم، اما احتمال اپیدمی مجدد با شیب ملایم‌تر در اسفندماه وجود دارد.

معاون شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه، میزان شیوع آنفلوانزا در شهرستان را کنترل شده دانست و افزود: این بیماری در شهرستان به مرز هشدار نرسیده و اکثر بیماران بدون بستری در بیمارستان درمان شده‌اند، همچنین هیچ فوتی در شاهین‌شهر و میمه به دلیل عوارض این بیماری گزارش نشده است.

وی با بیان این‌که مدارس هسته اولیه انتشار آنفلوانزا هستند، ادامه داد: کودکان مستعدان اصلی ابتلا و انتقال ویروس آنفلوانزا هستند و افزایش کودکان مبتلا در مدارس یکی از علائم افزایش بیماری در منطقه است.

زیبنده‌پور، با بیان اینکه شروع ناگهانی تب، درد عضلات، گلودرد، سرفه‌های خشک و سردرد از علائم بروز آنفلوانزا است، خاطرنشان کرد: بیماری آنفلوانزا برای افراد با سن بالا، کودکان زیر ۵ سال، مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلب و ریه، زنان باردار، بیماران نقص ایمنی، افراد چاق (BMI بالای ۴۰) ممکن است، باعث بروز عارضه و مرگ و میر شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر، بروز علائم تنگی نفس، درد و احساس فشار در قفسه سینه و شکم، سرگیجه ناگهانی، گیجی، استفراغ شدید یا مداوم، بازگشت تب و سرفه پس از فروکش در بیماران مبتلا آنفلوانزا را از نشانه‌های عارضه دانست و افزود: در صورت بروز این علائم احتمال بروز عارضه عفونت ریه یا درگیری سایر نقاط بدن وجود دارد و بیماران باید به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

زیبنده‌پور، تصریح کرد: درمان ویروس آنفلوانزا در دوره ۵ روزه با ۱۰ عدد قرص در همه بیمارستان‌ها ممکن است و در هر شهرستان این دارو برای بیمارانی که نیاز به بستری ندارند وجود دارد، که در شاهین‌شهر و میمه این دارو در اختیار داروخانه "دکتر میرزاده" است.

وی، با تاکید بر عوارض مرگ و میر در مصرف برخی داروها برای بیماران مبتلا به آنفلوانزا، گفت: برای بیماران مشکوک به آنفلوانزا و بیماران دچار سرماخوردگی به هیچ‌وجه نباید داروی حاوی "کورتون" تجویز شود.

زیبنده پور، دوره واگیر بیماری آنفلوانزا را از یک روز قبل از بروز تب تا ۲۴ ساعت پس از قطع تب دانست و خاطرنشان کرد: در زمان اپیدمی آنفلوانزا هیچ نیازی به تعطیلی مدارس نیست، اما در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری باید از ورود کودک تب‌دار به مدرسه جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر محدودیت تولید واکسن در دنیا، افزود: ویروس آنفلوانزا به طور مداوم در حال تغییر است و تولید واکسن آنفلوانزا سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دوز است.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین‌شهر، به تاثیر مصرف واکسن‌ها و کاهش ابتلای افراد با ریسک بالا اشاره کرد و گفت: واکسن آنفلوانزا با اثر پیشگیری بالا برای افراد دارای ریسک بالا، بسیار موفق و موثر عمل کرده ‌است، یکی از اصلی‌ترین مصرف کنندگان این واکسن‌ها بیماران مبتلا به ایدز هستند که پس از مصرف، هرگز به بیماری آنفلوانزا مبتلا نمی‌شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر