بازدید 14558
چالش تازه برای مدیران سینمایی؛

نسخه تازه آشغال‌های دوست‌داشتنی با ۵۰ دقیقه تغییر در جشنواره فیلم فجر!

تاکنون سابقه نداشته یک فیلمساز آنچنان میزان قابل توجهی سکانس در مرحله تولید ضبط کرده و استفاده نکند که با این سکانس‌های اضافه بتواند یک نسخه کاملاً متفاوت و تازه را ارائه نماید. به همین دلیل در این ارتباط خلاء قانونی وجود دارد و مشخص نیست امیریوسفی می‌تواند برای این فیلم را به عنوان یک اثر تازه پروانه نمایش بگیرد و آن را اکران عمومی کند؟
کد خبر: ۹۴۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ 09 December 2019

نسخه تازه آشغال‌های دوست‌داشتنی با 50 دقیقه تغییر در جشنواره فیلم فجر!نسخه جدید فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» با عنوان «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» در شرایطی با پنجاه دقیقه تفاوت نسبت به نسخه پیشین متقاضی حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد که در قوانین پیرامون چنین اقدامی خلأ قانونی وجود دارد و بر این اساس اقدام محسن امیریوسفی کارگردان این فیلم سینمایی با قانون تعارضی ندارد و مسئولین برای نخستین بار با وضعیتی مواجه شده‌اند که باید درباره آن تصمیم بگیرند؛ فیلمی که حتی اگر در جشنواره فجر رد کنند، باید درباره اکران عمومی‌اش تصمیم‌گیری کنند!

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی پس از شش سال پیگیری مداوم امیریوسفی از ۲۳ بهمن هزار و سیصد و نود و هشت رفع توقیف شد و در سالن‌های سینما به نمایش عمومی درآمد. «عصبانی نیستم» چهار بار تا پای اکران رفته بود؛ اما هر بار به نحوی مانع از این اتفاق شدند تا اینکه در نهایت حجم اعتراضات و فشار‌ها به حدی رسید که مسئولان سینمایی این فیلم را اکران کردند تا از فشار خلاص شوند.

با وجود این، هزینه‌هایی که عدم اکران این فیلم در نوبت چهارم در پی داشت و شاید عصبانیت طیف وسیعی از سینماگران که جنبه رسانه‌ای پیدا کرد، باعث شد بازی تازه‌ای به راه نیفتد و این فیلم سرانجام اکران عمومی شود. نسخه اصلی این فیلم سینمایی که در جشنواره برلین به نمایش درآمد، ۱۱۰ دقیقه بود، ولی نسخه‌ای که در سنیما‌ها به نمایش درآمد ۹۹ دقیقه شد.

پس از آخرین نوبت لغو اکران «عصبانی نیستم»، ۱۲۰ سینماگر مشتمل بر مطرح‌ترین چهره‌های سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نسبت به وضع موجود سینما و نیز به بى‌اعتبار شدن پروانه نمایش و سانسورهاى چندباره که موجب به وجود آمدن فضاى ناامنى در عرصه سینما و تضییع حقوق هنرمندان مى‌شود، انتقاد کردند؛ نامه‌ای که نشان داد درمیشیان بر خلاف اغلب کارگردانان‌ِ همکارش، تا زمان اکران فیلمش از پای نخواهد نشست و با گذر از فیلمش، به سراغ اثر تازه‌ای نمی‌رود.

نسخه تازه آشغال‌های دوست‌داشتنی با 50 دقیقه تغییر در جشنواره فیلم فجر!

اکنون پس از پایان آن اکران، محسن امیریوسفی از فیلم پیشین نسخه‌ای تازه آماده کرده که حدود ۱۰۰ دقیقه است و بخش عمده آن حاوی سکانس‌های تازه است و ۵۵ دقیقه آن با نسخه اکران شده، متفاوت است. امیریوسفی برای این نسخه تازه از فیلمش با عنوان «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» فرم حضور در جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرده است؛ فرمی که او در چندین دوره جشنواره فجر برای نسخه پیشین پرده کرده و هر بار به بهانه‌ای فیلمش را نپذیرفتند و در نهایت با اکران فیلم، تصور مدیران سینمایی چنین بود که ماجرا به پایان رسیده، اما امیریوسفی حالا فصل تازه‌ای را گشوده است.

محسن امیریوسفی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده این فیلم گفته است: «این تفاوت شامل پانزده دقیقه سکانس‌های اضافه شده و حدود چهل دقیقه پلان‌های جایگزین شده با نسخه اکران شده که جداگانه فیلمبرداری شد. البته فیلمنامه "آشغال‌های دوست داشتنی اصل" دقیقا منطبق بر پروانه ساخت فیلم اولیه است و از نظر متن قانونی مشکلی برای ساخت و تولید نداشته است.»

تاکنون سابقه نداشته یک فیلمساز آنچنان میزان قابل توجهی سکانس در مرحله تولید ضبط کرده و استفاده نکند که با این سکانس‌های اضافه بتواند یک نسخه کاملاً متفاوت و تازه ارائه نماید. به همین دلیل در این ارتباط خلأ قانونی وجود دارد و مشخص نیست امیریوسفی می‌تواند برای این فیلم را به عنوان یک اثر تازه پروانه نمایش بگیرد و آن را اکران عمومی کند؟ با توجه به سکوت قانونی ظاهراً در این زمینه و حتی درباره حضور در جشنواره فجر، منعی وجود ندارد، اما این فقط قانون مکتوب است!

امیریوسفی در مورد عجیب بودن این اتفاق و هفتمین تلاشش برای حضور این فیلم در جشنواره افزود: «قبول دارم که در تاریخ سی و هشت ساله جشنواره فیلم فجر این اتفاق بی سابقه‌ای است، ولی عجیب‌تر این است که نسخه قبلی هم شش بار در جشنواره ثبت نام کرد، ولی حتی به هیات انتخاب نشان داده نشد! و قرار بود با اکرانش همه چیز کُن فیکون شود، ولی نه تنها اتفاقی نیفتاد که با استقبال مردم با هر سلیقه فکری روبرو شد آن هم در بدترین فصل اکران بدون سینما‌های حوزه هنری و بدون تبلیغات تلویزیونی.» و در واقع انگار بازی از اول شروع شده و چالش تازه‌ای پیش روی مدیران سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر شکل گرفته است.

فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» تنها فیلم توقیفی است که ارجاعات بسیار واضح و مستقیمی به حوادث سال ۱۳۸۸ دارد. این فیلم روایت یک مادر است که دخترش در جریان درگیری‌های سال ۱۳۸۸ دستگیر شده و حال مادر از سوی یکی از دوستانش ترغیب می‌شود برای اینکه دخترش بیش از این به دردسر نیفتد، تدبیری بیندیشد و در این مسیر اتفاقات جالبی رخ می‌دهد. سوای داستان این فیلم سینمایی، «آشغال‌های دوست داشتنی» یکی از آثار قوی در حوزه جلوه‌های ویژه بصری محسوب می‌شود و در حوزه فنی سینمای ایران، یک گام به جلوست. شهاب حسینی، حبیب رضایی، اکبر عبدی، نگار جواهریان، صابر ابر و شیرین یزدان بخش بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند؛ بازیگرانی که برخی‌شان در زنده نیستند!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل