بازدید 15505

معنای خودانتقادی تاجیک و قوچانی از اصلاح‌طلبان؛ انتخابات مجلس را ببازید تا در انتخابات ۱۴۰۰ برنده باشیم!

برخی بر همین اساس اعتقاد دارند، پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم از سوی هر جناحی، می‌تواند مقدمه‌ای بر پیروزی آن جریان در انتخابات ۱۴۰۰ باشد. در صورتی که تحلیل تاجیک و قوچانی اولا به این موضوع اشاره دارد که باید ژنرال‌های خسته اصلاح طلب کار را به جوان تر‌ها و نیرو‌های با انگیزه بسپارند و در ثانی شکست را در این انتخابات به بهای پیروزی در انتخابات بعدی پذیرا شوند...
کد خبر: ۹۴۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 09 December 2019

محمدرضا تاجیک، دو روز پیش در مصاحبه ای از اصلاح طلبان در مقطع و شرایط فعلی ابراز ناامیدی کرد و خواستار انجام یک پالایش جدی درون این جریان شد. این خط روز گذشته توسط «محمد قوچانی» ادامه پیدا کرد و او نیز خواستار یک شکست و پایان برای اصلاح طلبان شده و تحقق این موضوع را به معنای شروعی دیگر و آغاز بهتر برای جریان اصلاحات دانسته است؛ موضوعاتی که به نظر می رسد مطرح شدن آن خیلی به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامده است.

به گزارش «تابناک»؛ اینکه در روزهای ثبت نام افرادی که متقاضی کاندیداتوری برای مجلس یازدهم هستند، چنین موضوعاتی از سوی برخی اصلاح طلبان مطرح شود، موضوعی است که جای سؤال دارد؛ اما به هر حال این مساله در محافل خصوصی این جریان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است که چرا باید خودانتقادی علنی و البته غیرواقعی در چنین برهه ای صورت بگیرد.

تاجیک: اصلاح‌طلبان فاقد انگیزه هستند؛ ژنرال‌ها باید کنار بروند

محمدرضا تاجیک در مصاحبه ای با اشاره به اینکه امیدی به اصلاح طلبی ندارد، گفت: جریان اصلی اصلاح‌طلبی را فاقد انگیزه و آمادگی و استعداد برای تغییرات می دانم. به باور من، نه تنها یک چرخش گفتمانی در فضای اصلاح‌طلبی ضرورت تاریخی دارد، بلکه یک چرخش میان نخبگان اصلاح‌طلبی و حاملان و عاملان تاریخی آن هم ضرورت تاریخی دارد. حتی اگر ما بتوانیم در شرایط کنونی گفتمان اصلاح‌طلبی را تاریخی کنیم و با نیازهای تاریخ اکنون‌مان وفق بدهیم، اما اگر بر دوش همان حاملان و عاملان گذشته بگذاریم، ره به‌جایی نمی‌بریم.

معنای خودانتقادی تاجیک و قوچانی از اصلاح‌طلبان؛ انتخابات مجلس را ببازید تا در انتخابات 1400 برنده باشیم!

وی عنوان کرد: این امر از دیدگاه مردم، این طور تحلیل می‌شود که این‌ها به بن‌بست رسیده‌اند و می‌خواهند تاکتیکی برای برون رفت از آن پیدا کنند؛ بنابراین، ما باید به چهره‌ها و نیروهای جدید مجال بدهیم؛ به ‌کسانی که پر از استعداد هستند، اما رؤیت نمی‌شوند. پس باید به کسانی که خود را ژنرال‌های جریان اصلاح‌طلبی تعریف کرده‌اند و یک مقدار به تعطیلات تاریخی و استراحت احتیاج دارند، اجازه بدهند نیروهای باطراوت و با انگیزه وارد صحنه شوند تا جریان جدید اصلاح‌طلبی بر دوش اینان قرار بگیرد. در این صورت، شاید بتوانیم جریان اصلاح‌طلبی را بازسازی کنیم.

چرا تاجیک به انتقاد از اصلاح‌طلبان پرداخت؟

به نظر می رسد آنچه تاجیک در خصوص شرایط فعلی اصلاح طلبان گفته، به رویکرد آنها در مجلس و همچنین ائتلافی که این جریان با اعتدالگرایان برای تشکیل دولت ائتلافی داشته اند، برمی گردد. بسیاری از کارشناسان انتقادات زیادی به خصوص به عملکرد دولت و اصلاح طلبان مطرح کرده و اعتقاد دارند تشکیل دولت ائتلافی منجر به آنچه وعده داده شد، نشده و بیشتر وقت آقایان سیاسی و دولتی صرف درگیری ها شده تا انجام کار برای مردم!

به فاصله یک روز از صحبت هایی که تاجیک مطرح کرده است، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و سردبیر روزنامه سازندگی با انتقاد از سیاست‌های انتخاباتی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، انتخابات مجلس یازدهم را «آغازِ پایانِ اصلاح‌طلبان خسته» دانست.

قوچانی: باید شکست بخوریم تا برنده باشیم

«محمد قوچانی» در یادداشتی از بی‌برنامگی عارف و شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و نوشت: امشب برای نخستین بار عاجز شدم از تیتر زدن برای خبر کسالت‌باری که ناگزیر بودم بر صفحه یک سازندگی بنشانم: نه اینکه به رسم این روزگار از انتخابات عبور کرده باشم، بلکه بدان سبب که بی‌کفایتی شورای عالی اصلاح طلبان در راهبری انتخاباتی آنان را باید روایت می‌کردم. آقای عارف فکر کردند، چون خودشان نامزد نمی‌شوند، نیاز نیست در مقام رییس شورای عالی اصلاح طلبان از دیگران دعوت کنند و دیگر بزرگان...

وی افزود: این روز‌ها آن قدر علیه نهاد انتخابات و اصلاحات حرف زدند که خودشان هم ظاهرا از اصلاحات و انتخابات پشیمان شدند و توبه کردند و از سر بی‌خیالی و بی برنامی و به نظرم بریدگی ما را مقابل اصولگرایان جوان رها کردند. حتی اگر فکر کنیم مردم رای نمی‌دهند، حق نداشتیم در برابر آرمان‌های اصلاح طلبی این قدر بی‌مسئولیت و باری به هر جهت باشیم. نمی‌شود هم حرف‌های انقلابی زد و هم حرف‌های انتخاباتی. نمی‌توان هم اپوزیسیون بود و هم چشمی به حاکمیت داشت.

معنای خودانتقادی تاجیک و قوچانی از اصلاح‌طلبان؛ انتخابات مجلس را ببازید تا در انتخابات 1400 برنده باشیم!

قوچانی تاکید کرد: این "آغاز یک پایان" است. "آغاز پایان اصلاح طلبان‌" خسته و نااستواری که فقط در زمین هموار می‌توانند سیاست ورزی کنند. ما به یک شکست نیاز داریم تا به خود آییم و اصلاح‌طلبی را اصلاح کنیم. ما اصلاح طلب می‌مانیم، حتی اگر در اقلیت باشیم... این بی‌تدبیری است که ما را اقلیت می‌کند، نه رای اکثریت.

انتقاد از تحلیل تاجیک و قوچانی در محافل اصلاح‌طلبانه

شدت انتقاد این دو چهره اصلاح طلب از اصل و رئوس جریان اصلاح طلبی و به اصطلاح ژنرال های این جریان به اندازه ای تند و تیز بود که طبق شنیده ها در جلسات و محافل خصوصی از چنین رویکرد و تحلیل هایی به شدت انتقاد شده و حتی برخی نقش دولت در تحریک این افراد برای نگارش چنین مطالبی را پررنگ ذکر کرده اند. به خصوص در شرایط فعلی که جریانات سیاسی بیش از هر زمان دیگری نیاز به یکپارچگی و وحدت دارند.

تاجیک انتقاد کرده که چرا اصلاح طلبان محافظه کارند و باید کار سیاست ورزی را رها کرده و عرصه را برای جوانان باز کنند و قوچانی هم انتقاد کرده که چرا تعداد کمی از چهره های سرشناس این جریان به میدان آمده اند و از این ترسیده اند که شاید مردم پای صندوق رأی نیایند و لذا آنها هم نیامده اند. او گفته همزمان نمی شود اپوزیسیون بود و نیم نگاهی هم به حاکمیت داشت و پیش بینی کرد اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات شکست بخورند تا این شکست باعث بازسازی دوباره چهره شان برای انتخابات مهم ۱۴۰۰ بشوند.

دست‌های اصلاح‌طلبان پیش از آغاز نبرد، بالا رفت!

می توان این گونه گفت که این دو چهره اصلاح طلب از کنشگران و تصمیم گیرندگان این جریان می خواهند درباره انتخابات مجلس یازدهم خیلی سخت نگیرند و حتی برای فراموش کردن مردم از آنچه به عنوان عملکرد مشترک دولت اعتدالگرا و اصلاح طلبان بر جای مانده است، حساسیتی برای در اختیار گرفتن کرسی های مجلس یازدهم نداشته باشند و به اصطلاح این شکست را مقدمه ای بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تلقی کنند.

هرچند شاید بتوان این مساله را هم نوعی استراتژی سیاسی و انتخاباتی دانست، نگاه دیگری هم وجود دارد که برخی بر همین اساس اعتقاد دارند پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم از سوی هر جناحی می تواند، مقدمه ای بر پیروزی آن جریان در انتخابات ۱۴۰۰ باشد. در صورتی که تحلیل تاجیک و قوچانی اولا به این موضوع اشاره دارد که باید ژنرال های خسته اصلاح طلب کار را به جوان ترها و نیروهای با انگیزه بسپارند و در ثانی شکست را در این انتخابات به بهای پیروزی در انتخابات بعدی پذیرا شوند.

البته این نگاه در بین اصلاح طلبان مخالفان جدی دارد و آنها اعتقاد دارند این نگاه سطحی به گردش نخبگان سیاسی و همچنین عرصه به دست گیری قدرت نه تنها مفید نیست، بلکه خود انتقادی لختی که اکنون صورت گرفته است ـ آن هم در شرایطی که تکلیف برای انتخابات مجلس یازدهم در حال روشن تر شدن است ـ هم می تواند به جریان اصلاح طلبی آسیب برساند و هم اینکه به معنای پذیرش انتقاداتی است که جریان رقیب درباره حضور چهره های این جریان (اصلاح طلبان) در دولت و مجلس دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۲
روحانی چرا تیم اقتصادی دولت را با وجود تحمیل انواع بحران‌ها بخصوص بحران بنزینی تغییر نمی‌دهد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
دوباره انتخابات شود دوباره 24 میلیون آقای روحانی رای دارد.
گشنگان خدمت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
گریه بر مزار اصلاحات مثل گوری که مرده در آن نیست اصولگرایان به روز شدند رایحه خوش خدمت پایداریچیها و جمنا و.. اما اصلاح طلبان هنوز زیر علم تکرار سینه میزنند
در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، چه اصلاح طلبان برنده انتخابات شوند چه اصولگرایان، در هر صورت مردم بازنده هستند.
ای کاش از مردم نظرخواهی کنند که آیا مجلس می خواهید یا نه؟ مجلس یک هزینه اضافی هنگفت است.
جناب تاجیک جناب قوچانی با حرف و تئوری نمی شود کاری برای ملت انجام داد باید کار کرد باید از خود زد، این همه از امیرکبیر تعریف می کنید کدام مدیر و یا وزیر اصلاح طلب شبیه امیرکبیر است خسته نشدید از این همه طرح ها و حرفها.
اصلاح طلب هایی که تاریخ مصرف گذشته شدن
حنای شما اصلاح طلبان تا زنده ایم برایمان رنگی ندارد
احتمال رأی گرفتن اصلاح طلبان از مردم بسیار کم است. مانند دوره دوم شورای شهر که توسط خود دوم خردادیها انجام شد و بدون دخالت شورای نگهبان هم بود شکست بسیار زیاد بود.
دلیل این ششکست ها بی توجهی اصلاح طلبان به معیشت مردم و مطرح کردن مسایل دست دوم مانند کنسرت، حضور بانوان در ورزشگاه و ربنای شجریان و عادل فردوسی پور است.

احمدی نژاد بنزین را 7 برابر کرد ولی چون با مردم درمیان گذاشت مردم اغتشاش نکردند و اصلاح طلبان مردم را نامحرم می دانند
اصلاح طلبی یه فریب بود بدنیا نیوند تا بمیره چیز قابل اصلاحی وجود نداشت از اول
چه اصلاح طلب ، چه اصولگرا هیچ کدوم
پ ملت دیگه گول شما رو نمیخوره و برای همیشه با صندوق های رای خداحافظی کرده ، آخه هنوز زخم وان ماه رو فراموش نکردیم
باور بفرمایید اکثریت مردم نمی دانند و یا فراموش کرده اند که مسولان این دو دار و دسته کیانند و چه می خواهند و منظورشان چیست . من خودم فراموش کرده ام و حوصله ای هم برای پیگیری اخبار این امور باقی نمانده, به نظر می رسد هر دو طیف اصولگرا و اصلاح ظلب برای مردم امتحانشان پس داده و مردم را از خود نا امید ساخته اند, مردم می گویند دیگر حساب باز کردن روی اینها فایده ندارد پس ول للش.
اصولگراها خیلی وقت پیش بود که واسه مردم مرده بودند،اصلاح طلب ها در آبان ۹۶ و ۹۸ برای ما مردم ایران مردند،و دیگه تکررررار نخواهیم کرد
حنای هیچکدومشون رنگی ندارد و نداشت ما خودمون رو گول میزدیم ,
خیلی فیلم سینمایی سیسای وجاسوسی می بینید. چرا مساله را این همه پیچیده می کنید.اصلاحات واصول گرا ها جایی تو مردم ندارند
گرانی وبدبختی مردم را ول کردی چسبیده این جوان سیاسی ویا اون کیک چی گفته وپشت پرده را شرح می دهید نان وآب ملت را شرح بده گرانی را بگو و....
چون مملکت از لحاظ اقتصادی در شرایط شروع بحران است
من اصولگرا نيستم ولي ايراني متعصب هستم ضربه اي كه اصلاح طلبان به مردم وارد كردند قابل مقايسه نيست اعتماد مردم را كشتند با بي اختياري خود
قبلا اصولگرایان مردند الان اصلاح طلبان و دوباره مردم اب روی قبر اصولگرایان میریزند ولی فایده ندارد مرده که زنده نمیشود در اینده دوباره مردم اب روی قبر اصلاح طلبان خواهند ریخت و انزمان هم دوباره کسی زنده نمیشود
حکایتی برگرفته از مثنوی معنوی"

مردی برای خود خانه ای ساخت و از خانه قول گرفت که تا وقتی زنده است، به او وفادار باشد و بر سرش خراب نشود و قبل از هر اتفاقی وی را آگاه کند و خانه نیز پذیرفت.

مدتی گذشت. تَرَکی در دیوار ایجاد شد. مرد فوراً با گل ، ترک را پوشاند. بعد از مدتی در جایی دیگر از دیوار ترکی ایجاد شد و باز هم مرد با گل ، تَرَک را پوشاند و این اتفاق چندین بار تکرار شد و روزی ناگهان خانه فرو ریخت.

مرد با سرزنش، قولی که گرفته بود را یاد آوری کرد و خانه پاسخ داد: "هر بار خواستم هشدار بدهم و تو را آگاه کنم، دهانم را با گل گرفتی و مرا ساکت کردی؛ این هم عاقبت نشنیدنِ هشدارها! "

نکته مدیریتی : برای بقای سازمان خود، گوش شنوا داشته باشید!
رای نمی دهم
این اصلاحطلب عزیز طوری می گوید ببازیم و بعد ببریم مثل این که به بازی فوتبال مشغول است. شما با چه رویی با مردم صحبت می کنید؟
دیدید دمکرات و آزاد اندیش نیستید نظرمرا درج نکردید
بدون شک هر سه جناح اصلاح طلب ،و اصولگرا ،و اعتدالیون ، در انتخابات مجلس شکست میخورند ، و عده ای چهره های جدید و با کمترین آرأ‌ ، وارد مجلس میشوند ،که بخش عظیمی از آنان فقط بله قربان گو هستند ؟ ،،
كشور نياز به تغيير و جذب نخبگان ايراني و مشاركت سياسي و تشكيل احزاب ساسي مسقل را دارد تا انگيزه مشاركت جمعي در توسعه و سازندگي كشور مهيا گردد.
وقتی 70 درصد اختیارات و تصمیم گیری های مهم و اساسی مملکت در دست افراد و یا نهادهای غیر انتخابی است ، اصلاحات از طریق انتخابات یا غیر ممکن و یا حرکت آن لاک پشتی است.
نه به انتخابات نمایشی و فرمایشی
دیگه اکثریت رای نخواهند داد غیر یک گروه حداقلی که فله ای عمل میکنند.
عقلمون کمه؟

دیگه هرگز انگشتم رو جوهری نمیکنم
آرزوی من ایرانی کنار هم نشستن اطلاح طلب و اصولگرا و همفکری این دوتفکر در سامان بخشیدن به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشوره. یعنی میشه.......
رای نمی دهیممممممم
بیچاره ها چه زود خودشون رو باختن.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی