بازدید 5840

قانون شکنی فدراسیون فوتبال در انتخابات گیلان درماههای پایانی ریاست تاج

کد خبر: ۹۴۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷ 08 December 2019

مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان گیلان برگزار شد و به ظاهر همه چیز خوب بود اما پس از برگزاری غیرقانونی مجمع، مشخص شده که فدراسیون فوتبال با در پیش گرفتن روندی غیرقانونی اساس‌نامه را بدون ضابطه و تشریفات قانونی تغییر داده تا به یک پروسه غیرقانونی وجاهت قانونی ببخشد.

به گزارش تابناک ورزشی، طبق قانون و اساس‌نامه، مجمع هیات‌های استانی می‌تواند با ریاست رئیس فدراسیون یا مدیرکل ورزش و جوانان استان برگزار شود. در مجمع گیلان، نه مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون حضور داشت و نه مدیرکل ورزش و جوانان استان، بنابراین برگزاری مجمع وجاهت قانونی نداشته است.

ماجرا وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که برگزارکنندگان مجمع ابتدا نقدها و ایراهای گرفته شده درباره غیرقانونی بودن مجمع را نپذیرفتند اما در ادامه برای قانونی جلوه دادن کارشان، یک‌شبه اساس‌نامه را تغییر دادند و بندی در آن گنجاندند که طبق آن، مجمع با ریاست یکی از نواب رئیس فدراسیون فوتبال هم قابل برگزاری باشد. این تغییر در اساس‌نامه در حالی انجام شده که هر گونه تغییری در اساس‌نامه باید به تصویب هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برسد و نمی‌توان بدون نظر هیات رئیسه حتی کلمه‌ای را در اساس‌نامه تغییر داد. ضمن این که اگر قرار باشد تغییری در اساس نامه صورت بگیرد باید قبل از برگزاری مجمع به اعضا اعلام می‌شد که چنین اعلامی صورت نگرفته بود.

"وقتی رئیس فدراسیون به عنوان رئیس مجمع و مدیرکل ورزش و جوانان استان به عنوان نایب‌رئیس حاضر نباشند، مجمع وجاهت قانونی ندارد." این را اسماعیل شاد، یکی از نامزدهای ریاست هیات فوتبال گیلان گفته است. کاندیدای هیات فوتبال گیلان همچنین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: عدم شفافیت در فدراسیون فوتبال، دلیل تمام مشکلات است. فدراسیون با ایجاد محدودیت در انتشار آزاد اطلاعات سعی در پیش‌برد اهداف خود و مهندسی انتخابات در هیات‌های استانی دارد.

وی ادامه داد: ایجاد سردرگمی بین افکار عمومی و ارائه اطلاعات غلط جزو سیاست‌های فدراسیون در برگزاری انتخابات هیات فوتبال گیلان بوده است. در خصوص انتخابات هیات فوتبال با دو موضوع مواجه هستیم. موضوع اول ابهامات و اشکالات پیش از انتخابات است که از سوی وزارت ورزش و جوانان، بازرسی استان و کل کشور و اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان به هیات فوتبال استان و فدراسیون ابلاغ شده و تاکنون به آن بی اعتنا بوده‌اند و ابهامات انتخابات هیات فوتبال گیلان برطرف نشده است. موضوع دوم مربوط به روز برگزاری انتخابات است که در این خصوص موضوعاتی در مورد ادعاهای فدراسیون مطرح است که از وزیر ورزش و جوانان و بازرسی می‌خواهم در این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او در ادامه به ایرادهای قانونی برگزاری مجمع انتخاباتی هیات فوتبال گیلان اشاره کرد.
 
۱- آخرین اساسنامه هیات‌های فوتبال استان‌ها و اصلاحیه آن متعلق به ۹۶/۰۷/۲۴ است که در تاریخ ۹۶/۰۷/۲۵ به هیات‌های فوتبال استان‌ها با امضای دبیرکل فدراسیون ابلاغ شده و به عنوان مرجع به آن استــناد می‌شود. مهم‌ترین ماده‌ای که در خصوص موضوع برگزاری انتخابات هیات فوتبال گیلان است تبصره ۱ و ۲ ماده ۱۴ اساسنامه فوق است.

۲- در تبصره ۱ ماده ۱۴ اشاره دارد به این که رئیس فدراسیون، رئیس مجمع استانی است و در صورت عدم حضور، شخص مدیرکل ورزش و جوانان استان، ریاست مجمع را بر عهده خواهد داشت (بدیهی است رسمیت مجمع منوط به حضور رئیس فدراسیون یا مدیرکل ورزش و جوانان استان است). با توجه به اینکه در مجمع انتخابات گیلان این دو مقام مسئول فدراسیون فوتبال و اداره کل استان گیلان حضور نداشتند بنابراین به استناد تبصره یک ماده ۱۴، این مجمع رسمیت قانونی ندارد و باطل است.

۳- در تبصره ۲ ماده ۱۴ اشاره دارد که در صورت عدم حضور رئیس فدراسیون، یکی از اعضای هیات رئیسه یا دبیرکل به عنوان نماینده فدراسیون در رای‌گیری شرکت می‌کند اما نمی‌تواند ریاست مجمع را عهده‌دار شود.

تبصره ۱ و ۲ ماده ۱۴ اساس‌نامه ابلاغی به هیات‌های استانی
تغییر تبصره ۱ و ۲ ماده ۱۴ اساس‌نامه در سایت فدراسیون فوتبال بعد از انتخابات هیات فوتبال گیلان

 

اصلاحیه آخرین اساس‌نامه مربوط به 96/07/24

شاد در ادامه گفت: هیات فوتبال گیلان بر اساس نامه ارسالی مورخ ١٣ تیر ٩٨ و با توجه به اساس‌نامه اصلی و با این فرض که رئیس فدراسیون یا مدیرکل در جلسه شرکت می‌کنند انتخابات را برگزار کرد ولی وقتی نه رئیس فدراسیون و نه مدیر کل شرکت نکردند، انتخابات باطل می‌شد لذا دو روز بعد از انتخابات فدراسیون از ترس آبروریزی نسخه اصلی اساس‌نامه را از سایت برداشت و صفحه ۱۱ آخرین اساس‌نامه را تغییر داد و به آن استناد کرد. مگر اساس‌نامه هیات‌ها شناور است که همواره در حال تغییر باشد؟

او در پایان گفت: با توجه به سیاست عدم شفافیت از سوی فدراسیون فوتبال که از نبود معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان به عنوان حکم در روابط فدراسیون‌ها و ادارات کل سوءاستفاده کرده است، نکته‌ای که در حال حاضر باید بدان توجه داشت این است که ابتدا بر اساس آخرین اساس‌نامه، انتخابات به دلیل غیبت رئیس و نایب رئیس، باطل و سپس ابهامات و اشکالات قانونی که از سوی وزارت ورزش و بازرسی ابلاغ شده است مورد بررسی و رفع و اصلاح قرار گیرد تا شاهد برگزاری انتخاباتی سالم در آینده‌ای نزدیک باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر