بازدید 10479
۳

وقتی خواب گوجه برای لاکچری‌شدن تعبیر شد!

این روزها به دلیل افزایش قیمت بنزین، بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازارهای مختلف کشورمان وجود دارد هر چند مسؤولان بارها تاکید کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند به دلیل افزایش قیمت بنزین، قیمت کالاها و میوه‌وتره بار در بازارها افزایش یابد.
کد خبر: ۹۴۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ 06 December 2019

گرانی گوجه به دلیل تغییر فصل و کاهش عرضه در سطح بازارهای کشور سبب شده تا قیمت فروش هر کیلو گوجه فرنگی در شهرهای کشور از جمله تهران به ۲۰ هزار تومان هم برسد و در استان بوشهر هم که قطب تولید گوجه کشور است این محصول با گرانی دو برابری رو به رو شود هر چند مسؤولان می‌گویند به زودی قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس از بوشهر، این روزها به دلیل افزایش قیمت بنزین، بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازارهای مختلف کشورمان وجود دارد هر چند مسؤولان بارها تاکید کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند به دلیل افزایش قیمت بنزین، قیمت کالاها و میوه‌وتره بار در بازارها افزایش یابد.

یکی از مواردی که طی هفته‌های اخیر قیمت آن حتی به سه برابر هم افزایش یافته، گوجه فرنگی است که در سطح کشور کمیاب شده است و مسؤولان می‌گویند گرانی گوجه به دلیل کمیاب شدن آن است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.

استان بوشهر در زمینه تولید گوجه فرنگی خارج فصل از لحاظ سطح کشت و میزان تولید در کشور رتبه نخست و از لحاظ کل تولید سالانه پس از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد.

بررسی میدانی خبرنگار فارس در بازار بوشهر حکایت از افزایش دو برابری قیمت گوجه طی روزهای اخیر دارد. در بازار بوشهر گوجه با قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رود و در برخی شهرستان‌های این استان قیمت فروش هر کیلو گوجه به ۱۲ هزار تومان نیز رسیده است.

در برخی دیگر شهرهای کشور و از جمله تهران، قیمت فروش گوجه بین ۱۴ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان بوده است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران دلیل گرانی اخیر این محصول را تغییر فصل و کاهش عرضه عنوان کرده و وعده داد که در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده با رسیدن محصول جنوب، قیمت این گوجه کاهش می‌یابد.

بوشهر؛ قطب تولید گوجه خارج از فصل کشور

محمد چراغی یکی از شهروندان استان بوشهری است که به فارس گفت: استان بوشهر ظرفیت و پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد و علاوه بر اینکه قطب تولید خرما در کشور است در تولید گوجه فرنگی خارج از فصل نیز از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: یکی از قابلیت‌های مهم استان بوشهر در بخش کشاورزی، تولید خارج از فصل گوجه فرنگی است چرا که در فصول پاییز و زمستان در حالی که در نقاط مختلف شاهد سردی هوا و یخبندان هستیم، استان بوشهر دارای آب و هوای بهاری و فصل برداشت گوجه‌ فرنگی است.

محسن قاسمی‌پور یکی از جوانان بوشهری است که درباره گرانی گوجه به فارس گفت: متاسفانه نظارت جدی‌ای از سوی مسؤولان و نهادهای نظارتی مربوطه در سطح بازار نیست و با توجه به اینکه استان بوشهر قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور است اما شاهد افزایش دو برابری و حتی سه برابری قیمت این محصول در سطح استان هستیم.

قیمت گوجه در حال کاهش یافتن است

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان بوشهر از کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در روزهای آینده به‌ویژه از نیمه دوم آذر ماه خبر داد و گفت: طبق پیش‌بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی هر چه به سمت نیمه دوم آذر ماه حرکت کنیم، برداشت گوجه‌فرنگی از زمین‌های این استان و عرضه آن بیشتر و در نتیجه قیمت این محصول کمتر می‌شود.

نباید شاهد افزایش بی‌رویه قیمت گوجه در بوشهر باشیم

استاندار بوشهر نیز در نشست ستاد تنظیم بازار استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی کشور شناخته می‌شود و اگر قیمت محصول در برخی نقاط کشور افزایش یافته است، معقول نیست که در استان بوشهر نیز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت این محصول باشیم.

عبدالکریم گراوند با اشاره به نقش مهم اطلاع‌رسانی در کنترل قیمت کالا و خدمات، بیان کرد: انتظار مردم این است که با تخلف اقتصادی و کسانی که قیمت‌ کالا و خدمات را افزایش می‌دهند بر اساس قانون برخورد و اطلاع رسانی شود.

وی خواستار استفاده از ذخایر مرغ برای تامین نیاز مردم با قیمت مصوب و جلوگیری از افزایش قیمت شد و گفت: دغدغه تامین سوخت تاکسی تلفنی‌ها، قایق‌های صیادی، وانت‌بارها و پیک‌ موتوری‌ها برطرف می‌شود.

برداشت ۵۶۵ هزار تن گوجه فرنگی در بوشهر

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سطح زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل این استان ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار است و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده امسال ۵۶۵ هزار تن محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر برداشت خواهد شد.

علت گرانی گوجه در سطح کشور چیست؟

محمد تقی منوچهری با بیان اینکه اوج برداشت این محصول در دی‌ماه است افزود: کمترین میزان برداشت گوجه فرنگی در آبان‌ماه است که به همین علت طی روزهای اخیر شاهد کمیاب شدن و حتی گرانی گوجه در سطح استان و کشور بوده‌ایم. گوجه استان بوشهر به دیگر نقاط کشور نیز صادر می‌شود یکی از دلایل گرانی گوجه در بازارهای کشور عدم صادرات بوده است.

وی با بیان اینکه طی روزهای آینده شاهد کاهش قیمت گوجه فرنگی خواهیم بود، ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت گوجه فرنگی در بازار استان بوشهر تا ۲۰ روز آینده در اوج برداشت محصول به شدت افت کند. افت دما و بارندگی اخیر در استان بوشهر در قیمت گوجه فرنگی اثرگذار بود.

منوچهری با اشاره به اینکه تفاوت قیمت زیاد در مزرعه تا بازار برای محصول گوجه‌فرنگی همواره وجود داشته است گفت: اکنون محصول گوجه فرنگی در مزرعه با قیمت هرکیلوگرم ۴۵۰۰ تا ۶ هزار تومان و در بازار بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار تومان است و از ۱۰ روز آینده برداشت حالت طبیعی پیدا می‌کند و قیمت کاهش می‌یابد.

بوشهر تنها تولیدکننده گوجه در این فصل

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز به فارس گفت: گوجه‌فرنگی خارج از فصل در شهرستان‌های دیر، کنگان، دشتستان، جم و دشتی استان بوشهر کشت می‌شود که بیشترین میزان کشت مربوط به شهرستان دیر با پنج هزار و ۴۰۰ هکتار است. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در هفته‌های اخیر عدم تناسب عرضه و تقاضای این محصول در سطح بازار است که هم‌اکنون استان بوشهر یکی از تنها تولیدکنندگان این محصول است.

خواب گوجه برای لاکچری شدن تعبیر شد

به گزارش فارس، طی هفته‌های اخیر خواب گوجه‌فرنگی برای لاکچری شدن تعبیر شد و قیمت این محصول از خیلی از میوه‌های گران‌قیمت نیز بالاتر رفت تا مردم عادی برای تهیه گوجه هم با مشکل روبرو شوند. با توجه به سخنان مسؤولان استان بوشهر به نظر می‌رسد به زودی شاهد کاهش قیمت گوجه در سطح کشور باشیم و با برداشت و صادرات گوجه این استان، مشکلات کمیاب‌شدن گوجه نیز برطرف شود.

حمل و نقل و دوری مسافت یکی از عوامل گرانی گوجه

البته فصل برداشت گوجه در استان‌های شمالی کشور به پایان رسیده و گوجه فرنگی باید از جنوب کشور و استان بوشهر تامین شود و این موضوع به همراه مشکلات حمل و نقل از جنوب به دیگر نقاط کشور به دلیل دوری مسافت سبب شده تا روی نرخ قیمت گوجه تاثیر مستقیم بگذارد.

سود دلالان و واسطه‌گران از کمیاب شدن محصولات کشاورزی

البته همان‌ طور که گفته شد دلیل اصلی گرانی گوجه این است که میزان تولید و عرضه گوجه فرنگی با تقاضا تناسب ندارد و با توجه به صادرات آزاد تقاضا بیشتر از عرضه است. در مورد محصول تولید شده در مزارع و همچنین گوجه فرنگی گلخانه ای صادرات انجام می‌شود و باید تولید به اندازه‌ای باشد که جوابگوی مصرف داخلی و همچنین صادرات باشد.

در پی گرانی گوجه این را هم نباید فراموش کرد که همیشه دلالان و واسطه‌گران سود اصلی را می‌برند و بهره چندانی نصیب کشاورز و فروشنده نمی‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳
به جای پرتاب موشک به فضا و اکتشاف در مریخ ‌، کاری کنید نوسانات قیمت میوه و صیفیجات این چنین نباشد والله در دنیا نوبره . کدوم کشور در دنیا این چنین مشکلات پیش پا افتاده رو داره مگه شاید چند کشور ذلیل از ما بدتر که با سرعت میریم جاشونو بگیریم
جایی سرکوچشون کیلو 3 تومن نیست بریم بگیریم؟
مسئولین و مدیران مرتبط با این موضوع رو باید آویزونش کرد و شلاق زد. و بعد هم از کار بیکارشون کرد.
هر با که تره بار گرون میشه بهانه سیل و طوفان و زلزله و آتش سوزی و رو میارن. مگه تو این مملکت سردخونه و انبار وجود نداره؟؟؟
چرا این محصولات رو که هر سال در ماه های معین گرون میشن رو انبارسازی نمیکنن تا این شوک ها وارد نشه؟؟
چرا تو این چند سال این داستان ها پیش میاد مگه سال های نه چندان دور برف و بارون و طوفان نداشتیم؟ کی میشد که قیمت اینا چند برابر بشه. مشکل فقط مدیریت بد مدیرا هست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان