بازدید 5947

مجلس در راس امور است اما بالاترین نهاد نظام نیست

کد خبر: ۹۴۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ 03 December 2019

معاون قوانین مجلس گفت: مجلس، از حیث نوع انتخاب نمایندگان که مستقیم از سوی مردم است و از جهت نوع وظایف نظارتی و تقنینی در رأس امور قرار می‌گیرد و به معنای بالاترین نهاد نظام نیست.
حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ امام خمینی(ره) بنیان گذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی به صورت مکرر فرمودند که «مجلس شورای اسلامی یکی از قوای اصلی کشور است، جایگاه و اهمیت بسیار والایی دارد و در رأس تمام نهادهای کشور دانسته شده است.»

حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در توضیح تعبیر امام خمینی(ره) درباره «مجلس در رأس امور است»، به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، گفت: هر نهادی در کشور مسئولیتی را به شرط وظایفی دارد. وقتی گفته می‌شود که یک نهاد در رأس امور است؛ به معنای دخالت در وظایف سایر نهاد‌ها نیست کما اینکه در تعارض با ولی فقیه هم نخواهد بود.

در راس امور بودن به معنی دخالت در کار سایر قوا نیست

وی تاکید کرد: «مجلس در رأس امور است» به معنای دخالت در امور دولت یا قوه قضاییه نیست. اینکه امام اشاره کردند، ناشی از این است که مجلس مردمی ترین نهاد است زیرا متشکل از نمایندگانی است که از تمام نقاط کشور به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند. مجلس نمایانگر سلایق و نظرات مختلف است و هیچ گاه در دولت و قوه قضاییه نمی‌توان شاهد این میزان تنوع سلیقه و عقیده بود بنابراین مجلس نماد مردم سالاری است.

میرمحمد صادقی یادآور شد: بر اساس فرمایش امام خمینی(ره) از آنجایی که مردم در رأس امور هستند، مجلس هم به تبع مردم در رأس امور است. در شرایط کنونی مجلس روزنه باز بین مردم و حاکمیت است زیرا آسان ترین نهادی است که مردم می‌توانند به آن مراجعه و حرف دل خود را بیان کنند. دفاتر نمایندگان به روی عامه مردم باز است در حالی که دسترسی مردم به نهادهای دولتی یا حتی نهادهایی مثل شهرداری سخت است یا به آسانی مجلس نیست.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر دو کار مهم کشور یعنی قانونگذاری و نظارت از وظایف اصلی مجلس است. هر قانونی که مجلس وضع کند، سایر نهادها ملزم به اجرا و تبعیت از آن هستند. بنابراین از حیث نوع انتخاب که مستقیم از سوی مردم است و از جهت نوع وظایف (نظارت و تقنین) مجلس در رأس امور است.

وی با بیان اینکه تعبیر امام خمینی(ره) مبنی بر «مجلس در رأس امور است» نافی اصل تفکیک قوا نیست، گفت: قوای و نهادهای مختلف وظایفی دارند و در رأس امور بودن مجلس برای ریل‌گذاری قانون و نظارت است.

میرمحمد صادقی در ادامه تاکید کرد: مجلس «در رأس نظام» به معنی تبعیت همه نهادها و قوا از مجلس نیست و این اصطلاح را تنها به این نوع می‌توان تفسیر کرد که قانونی که مجلس تصویب می‌کند، برای همه بخش‌ها، نهادها و قوا لازم الجرا است اما به معنای بالاترین نهاد در کشور نیست.

معاون قوانین مجلس دهم افزود: اصطلاح «در رأس نظام» مربوط به شخص اول کشور است که به صورت شفاف مقام معظم رهبری بالاترین مقام کشور و در رأس نظام است و در همه کشورها هم بالاترین مقام حکومتی در رأس نظام است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی