بازدید 13020

تجربه تلخ ضرر 40 میلیون تومانی در فروش خودرو

از زمانی که جمعیت انسان‌ها زیاد شد، افرادی به‌دنبال فریب سایرین و سواستفاده بودند و همیشه هم یک راهی برای خود پیدا می‎کردند. از طرفی همه می‌دانیم که در کنار بازار مسکن، بازار خودرو یکی از پرحاشیه‌ترین بازارها در ایران است. خرید و فروش خودرو هم موضوعی است که آن را می‌توان گل سرسبد کلاهبرداری‌ها دانست.
کد خبر: ۹۴۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ 03 December 2019

از زمانی که جمعیت انسان‌ها زیاد شد، افرادی به‌دنبال فریب سایرین و سواستفاده بودند و همیشه هم یک راهی برای خود پیدا می‎کردند. از طرفی همه می‌دانیم که در کنار بازار مسکن، بازار خودرو یکی از پرحاشیه‌ترین بازارها در ایران است. خرید و فروش خودرو هم موضوعی است که آن را می‌توان گل سرسبد کلاهبرداری‌ها دانست.

 دو مورد از محیط‌هایی که بهشتی برای کلاهبرداران است، بازار‌های خرید و فروش خودرو و سایت‌های ناامن آگهی خودرو است که نظارت دقیقی بر آگهی‌دهندگان ندارند. کمی تلخ است بگوئیم، اما در رویارویی با دلالان باید بیشتر از هرچیز دیگری، بدبینی را خرج کنید تا با مراقبت از سرمایه خود، در امان باشید.

در ادامه به یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در فروش خودرو اشاره خواهیم کرد که به واسطه استفاده از پارکینگ دوقبضه روی خواهد داد.

پارکینگ دوقبضه، اشتباه در فروش خودرو و ضرر میلیونی

من یک ساندرو مدل 97 با چند تکه رنگ‌شدگی داشتم که قیمتی حدود 150 میلیون تومان داشت. برای فروش خودرو در سایت دیوار آگهی گذاشتم. اگرچه نوشته بودم قیمت مقطوع اما تماس‌های متعددی داشتم که درخواست تخفیف می‌کردند. از طرفی بنده در آگهی درج کرده بودم که فقط از ساعت 5 بعد از ظهر به‌بعد پاسخ‌گو هستم اما زمان تماس خریداران که اغلب هم دلال بودند از هیچ نظمی پیروی نمی‌کرد.

برای رهایی از تماس‌های مکرر خریداران، آگهی را پاک کرده و تصمیم گرفتم روش دیگری را برای فروش خودروی خود انتخاب کنم. به یکی از بازار‌های خرید و فروش خودرو مراجعه کردم. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، فردی به سمت خودروی من آمد و با بررسی‌هایی که انجام داد، اعلام کرد که با قیمت پیشنهادی من موافق است؛ رفتار و ادبیات‌اش نشان می‌داد که از خودرو چیز‌های زیادی بلد است و با آگاهی کامل می‌خواهد اقدام به خرید کند و این مسئله که تخفیف نمی‌خواهد، شدیدا به‌ دلم نشست.

به خریدار اعلام کردم که خودرو چندجا رنگ شدگی دارد و خریدار هم اعلام کرد که خودش متوجه رنگ شدگی شده است اما اصرار داشت که حتما به محضر مراجعه کنیم و قولنامه محضری تنظیم کنیم. من از همه شرایط راضی بودم و نوشتن قولنامه را به خریدار سپردم و او هم چیزی از قطعات رنگ‌شده در قولنامه ذکر نکرد و 20 درصد هم برای ضرر فسخ قرارداد درنظر گرفت تا خیال من از این بابت هم راحت باشد! فقط خریدار برای دریافت کامل وجه و تحویل خودرو، از من یک روز مهلت خواست. من هم که قولنامه دستم بود و با خیالی راحت قبول کردم. در نتیجه خودرو را به پارکینگ دوقبضه منتقل کردیم و هر دو قبضی را دریافت کردیم که با تحویل هر دو قبض، خودرو اجازه خروج می‌گرفت.

فردای آن روز به پارکینگ مراجعه کردیم و در کمال تعجب دیدم که خریدار به همراه یک کارشناس در محل حاضر شده است؛ کارشناس مشغول کارشناسی شد و تمامی عیب‌های خودرو که حتی به ذهن‌ام هم نمی‌رسید را اعلام کرد.

فرد خریدار، فردی ساده نبود؛ در اصل من ساده بودم و او آدمی کلاهبردار که کارش را بلد بود. فرد کلاهبردار گفت: یا خودرو را 130 میلیون بفروشم و یا ضرر عقد قرارداد قولنامه را پرداخت کنم تا بتوانم با تحویل دو قبض، خودرو را از پارکینگ درآورم.

تصمیم به شکایت گرفتم و بارها از کار و خانواده زدم تا در جلسات دادگاه حضور پیدا کنم. متاسفانه تمامی شواهدات و مدارک بر علیه من بود و خریدار ادعا کرد که در زمان معامله من چیزی در مورد ایرادات خودرو به او نگفته‌ام. دو بار به دادگاه رسیدگی مجدد مراجعه کردم و هر بار شکست خوردم در نتیجه به‌جز هزینه وکیل مجبور شدم ضرر فسخ قرارداد را هم تمام و کمال پرداخت کنم. خودروی ساندرو من پس از سه ماه از پارکینگ خارج شد و در مجموع 40 میلیون هم از جیب پرداخت کردم.

راهکاری جدید برای فروش بدون دغدغه خودرو

دیگر با این اوضاع به هیچ‌کس در فروش خودرو اعتماد نمی‌کردم حتی جرات نمی‌کردم سراغ راه دیگری برای فروش خودرو بروم تا اینکه از طریق یکی از دوستانم با یک نمایشگاه آنلاین فروش خودرو به نام همراه‌مکانیک آشنا شدم. با تحقیقات بیشتر فهمیدم که این سایت چند سالی است که اقدام به فروش خودروهای کارشناسی شده می‌کند.

وارد سایت شدم و از طریق آدرس hamrah-mechanic.com/car-sell ثبت سفارش کردم. طبق چیزی که در سایت نوشته شده بود خودروی من بدون دردسر و بدون نیاز به پاسخگویی تلفنی فروخته می‌شد. من درگیر رویایی با دلالان متعدد نمی‌شدم. مشاور حقوقی همراه مکانیک در تمام مراحل حاضر بود و بر نحوه عقد قولنامه نظارت داشت. در نهایت اینکه هیچ هزینه‌ای برای دریافت این خدمات از همراه مکانیک پرداخت نمی‌کردم.

با این روش فروش خودرو، همراه مکانیک توانست لبخند رضایت را بر روی لب‌هایم بیاورد. این بار اعتماد من به یک مجموعه باسابقه جواب داد و خودرو به قیمت مناسب و در زمان مناسب و مهم‌تر از همه بدون دردسر و درگیری فروخته شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر