بازدید 6304
۲

۵۶ فوتی براثر آنفلوانزا در کشور تاکنون

این همه گیری از شهریور آغاز شد و تا هفته گذشته در کل کشور, ۳۷ مورد فوتی داشت و در هفته گذشته هم ۱۹ مورد به آن اضافه شد
کد خبر: ۹۴۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷ 03 December 2019

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت: از ابتدای آغاز موج همه‌گیری آنفلوانزا در کشورمان تاکنون، ۵۶ نفر براثر این بیماری فوت شدند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسین عرفانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما گفت: این همه گیری از شهریور آغاز شد و تا هفته گذشته در کل کشور, ۳۷ مورد فوتی داشت و در هفته گذشته هم ۱۹ مورد به آن اضافه شد. با اشاره به اهمیت و مشخصات بیماری آنفلوانزا افزود: این بیماری با توجه به اینکه واگیردار است به راحتی می‌تواند اشاعه یابد. وی با اشاره به اینکه این بیماری در مقایسه با پارسال تغییر آن چنانی نداشته است، ادامه داد: فعلاً قضاوت در این باره زود است.

عرفانی افزود: با توجه به اینکه امسال هوا زودتر سرد شد از اواخر مهر شاهد شروع شیوع آنفلوانزا در کشور به تبعیت از دیگر کشور‌های نیمکره شمالی بودیم.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشتر کسانی که بر اثر بیماری آنفلوانزا فوت شدند بیماری زمینه‌ای داشتند. وی ادامه داد: کودکان زیر ۵ سال، افراد سالمند بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار، افرادی که چاقی مفرط دارند، کسانی که بیماری قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن ریوی، کبدی و کلیوی و دیابت و یا سرطانی دارند و کسانی که بیماری‌های عفونی مانند HIV دارند از جمله افرادی هستند که در معرض خطر بیشتری در مبتلا به بیماری آنفلوانزا قرار دارند.

دکتر عرفانی افزود: حدود ۹۸ درصد موارد آنفلوانزا، عفونت تنفسی ساده است و با استراحت در منزل و بدون نیاز به آنتی بیوتیک و بدون نیاز به مراجعه با پزشک، درمان شوند. عضو کمیته کشوری آنفلوانزا هم با حضور در این برنامه گفت: بیماری آنفلوانزا در طول قرن‌ها وجود داشته و در ابتدای فصول سرد سال، شایع می‌شود. دکتر مسعود مردانی دشتی با بیان اینکه امسال هم ویروس H۱N۱ شیوع بیشتری پیدا کرده است، ادامه داد: ۹۸ درصد بیمارانی که دچار این بیماری می‌شوند با استراحت و خوردن مایعات و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهبود پیدا می‌کنند، اما برخی افراد در معرض خطر حتماً باید در ابتدای شروع فصل سرد سال، واکسن تزریق کنند.

او افزود: دوره حاد بیماری آنفلوانزا حداکثر سه تا ۵ روز است و بیشترین تراوش ویروس آنفلوانزا در دستگاه تنفسی در سه روز اول ابتلا به این بیماری اتفاق می‌افتد. آقای مردانی به برخی توصیه‌های بهداشتی از جمله دست ندادن و روبوسی نکردن در آیین‌هایی مانند آیین ختم و مانند آن در فصول سرد سال اشاره و اضافه کرد: شست و شوی دست، راه ساده‌ای برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزاست.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا گفت: باید در زمینه زدن واکسن آنفلوانزا، فرهنگ سازی شود، زیرا بسیاری از افراد و حتی برخی پزشکان از اثربخشی این واکسن، مطمئن نیستند در حالی که این گونه نیست و استفاده از این واکسن در پیشگیری از ابتلا به این بیماری، اثربخش است. او با تاکید بر اینکه شستشوی دست ساده‌ترین راه پیشگیری از بیماری آنفلوانزا است، افزود: حتی شستشوی ۳۰ ثانیه‌ای دست با آب معمولی ویروس آنفلوانزای H۱N۱ را کاملاً از بین می‌برد.
آقای مردانی اضافه کرد: در حال حاضر واکسن آنفلوانزا برای یکسال موثر است، زیرا ویروس‌ها هر سال ممکن است تغییر کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا آلودگی هوا در تشدید انتشار بیماری آنفلوانزا موثر است؟ گفت: سکون هوا انتشار عفونت‌ها را تسریع می‌کند به همین علت مردم در این شرایط از حضور در اماکن پرجمعیت خودداری کنند. آقای مردانی افزود: ۲ تا ۳ هفته دیگر موج نخست اپیدمی بیماری آنفلوانزا به پایان می‌رسد. وی اضافه کرد: برای درمان بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا نباید آنتی بیوتیک مصرف کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه استان اصفهان هم مانند اکثر استان‌های کشور درگیر همه گیری آنفلوانزاست، گفت: بیمارستان‌ها آمادگی کامل دارند و ۶ بیمارستان دولتی و بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی و برخی از بیمارستان‌های خصوصی با آمادگی کامل برای پذیرش بیماران آنفلوانزا در خدمت مردم هستند. دکتر طاهره چنگیز افزود: مشکلی از نظر کمبود تخت بیمارستان و مشکلی از نظر امکانات درمانی و تجهیزات نداریم. وی ادامه داد: کمتر از ۵ درصد بیمارانی که مبتلا به آنفلوانزا می‌شوند نیاز به درمان جدی دارند و بیش از ۹۵ درصد با مراقبت در منزل و استراحت و درمان غیر دارویی می‌توانند بهبودی کامل یابند.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی از قبل، تدارکاتی را برای واردات دارو در نظر گرفته بود بنابراین برای بیماران بستری، دارو به اندازه کافی وجود دارد و با توزیع مجدد دارو که در دو روز آینده انجام می‌شود مشکلی از نظر کمبود دارو نخواهیم داشت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: استان مازندران هم مانند دیگر استان‌ها به علت سرمای زودرس و موج جدیدی که امسال درباره آنفلوانزا داشتیم، این بیماری زودتر از سال‌های گذشته آمده و تعدادی از مازندرانی‌ها هم درگیر بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا بودند و هستند.

دکتر حامد روحانی زاده ادامه داد: امسال تعداد مبتلایان مازندرانی به بیماری حاد تنفسی در مقایسه با پارسال حدود ۲ تا ۳ برابر شده است که بخشی از آن‌ها بیماران آنفلوانزایی هستند. آقای روحانی زاده افزود: بخش زیادی از آن‌ها به صورت سرپایی و در منزل درمان می‌شوند و تعدادی از آن‌ها هم به مراکز سرپایی و بستری مراجعه می‌کنند و امکانات بستری برای آن‌ها فراهم است. وی با بیان اینکه دارو به میزان کافی برای بیماران این بیماری در استان مازندران فراهم است، تاکید کرد: از این لحاظ مشکلی نداریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه اپیدمی بیماری آنفلوانزا در مشهد هم وجود دارد، گفت: با وجود زائران فراوان در مشهد، جمعیت مبتلا در این شهر مشابه بقیه استان هاست. دکتر مهدی قلیان با اشاره به اینکه در مشهد آموزش‌های همگانی به صورت مداوم در برنامه‌های تلویزیون در حال انجام است، افزود: با همکاری شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی هم آموزش‌هایی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا در دست اجراست. وی تاکید کرد: بیماری آنفلوانزا در مشهد در حد کنترل است و از نظر تامین دارو هم مشکلی نداریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
من مطمئنم که روحانی هنوز این خبر رو نشنیده وگرنه حتما عکس العملی متناسب با ان انجام میداد مثلا میخندد و یا شاید هم کار دیگری بکند. احتمالا هنوز خوابه و بیدار نشده که این خبر رو بهش بگن.
متاسفانه در ادارات به كاركناني كه بيمار شده باشند به سختي مرخصي ميدهند كه همين موضوع باعث افزايش ميزان نرخ ابتلا به انفوانزا مي گردد. از وزارت محترم كشور انتظار مي رود كه طبق بخشنامه فوري به تمام ادارات آنها را ملزم به رعايت اين موضوع نمايند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر