بازدید 3580

شافعی: درباره صادرات تصمیم گیر زیاد است

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشکلات بسیاری را پیش روی صادرکنندگان قرار داده است به نحوی که بر اساس برآورده ها دو هزار تا دو هزار و 500 میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی مانده است که این مشکلات صادرکنندگان را به لحاظ نقدینگی دو چندان می کند.
کد خبر: ۹۴۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 02 December 2019

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین شافعی امروز در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امسال سال متفاوتی برای قدردانی از صادرکنندگان است زیرا در یک سال و نیم گذشته با توجه به مسائل مختلف اقتصادی صادرکنندگان مشکلات زیادی  پشت سر گذاشتند و حتی به نادرستی از سوی بعضی ها مورد اتهام قرار گرفتند اما امروز ثابت کردند که چقدر به این مملکت علاقمند و در انجام حرفه ای کس و کار در کشور خود را مقید می داننند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: توسعه صادرات یکی از راه های افزایش رفاه و دست یابی به رشد و توسعه اقتصادی است و تردیدی در این قضیه وجود ندارد و بسیاری از کشورها با تاکید بر صادرات توانسته اند به یک رشد بالایی دست یابند اما یک تفاوت صادرات ما با کشورهای توسعه یافته دارد و آن این است که تکیه اصلی ما و محور اصلی ما در ایجاد درآمدهای صادراتی در طول سال های گذشته تکیه بر مواد نفتی و خام بوده است و این موضوع نمی تواند یک پایداری مفید در توسعه صادرات ایجاد کند، اما دیگران صادراتشان مبتنی بر تولید قوی، رقابتی و فناآورانه است. 

وی خطاب به جهانگیری گفت: با همه اینها جای تاسف است که فروش نفت کاهش یافته و وضعیت اقتصادی کشور در یک سال و نیم گذشته به گونه ای شده که نه تنها تولیدات صادرات محور مورد توجه نبوده بلکه در بعضی مواد به بحرانی تر شدن آن دامن زده شده است و بنابراین اگر نتوانیم با حرکت شتاب دهنده در صادرات نیازهای ارزی را برآورده کنیم در آینده مشکلات ما بیشتر می شود. 

شافعی گفت: ما شاهد تغییر و رویکرد در چند ماه گذشته هستیم و به سمت منطق وصول در حال حرکت هستیم و در ماه های اخیر دیگر نمی گوییم که خدا بخیر کند که فردا چه بخشنامه ای صادر می شود و ما درخواست داریم این وضعیت بهتر از این هم بشود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در خوشبینانه ترین حالت مساله مشکلات اقتصاد نفتی به سطحی نگری در تصمیمات باید توجه کرد. زیرا هر نوع تصمیم اقتصادی باید بررسی شود که این تصمیمات چه تاثیری بر اقتصاد دارد. 

شافعی به موضوع استرداد مالیات به ارزش افزوده صادرکنندگان و ارتباط دادن آن به رفع تعهد ارزی اشاره کرد و گفت: مشکلات بسیاری را پیش روی صادرکنندگان قرار داده است به نحوی که بر اساس برآورده ها دو هزار تا دو هزار و 500 میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی مانده است که این مشکلات صادرکنندگان را به لحاظ نقدینگی دو چندان می کند. 

وی گفت: اما باید سوال کرد که آیا سازمان امور مالیاتی این ابزار را در اختیار ندارد که بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان منوط به بازگشت ارز صادراتی شود.

وی بیان داشت: مساله تامین مالی صادرات خیلی مهم است و از سال 1384 تا کنون سهم مانده تسهیلات بانکی به شدت کاهش یافته و اکنون رقم بسیار ناچیزی است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: درباره صادرات تصمیم گیر زیاد است، اما یک پاسخگو وجود ندارد و علت آن عدم وجود متولی واحد تصمیم گیری در این زمینه است.

وی افزود: صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات باید در هم ادغام شوند و یک اگزیم بانک ایجاد شود تا صادرات از این وضعیت نجات یابد. 

شافعی با اشاره به صنعت گردشگری اظهار داشت: یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری ایران است، بنابراین با صنعت گردشگری توجه ویژه ای شود. 

وی گفت: پایداری ما در گروه حمایت از شرکت های دانش بنیان است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موافقت‌نامه ترجیحی ایران و اوراسیا گفت: قدم های محکمی در این راستا باید برداشته شود در حالی که ما در بعضی از زیرساخت ها از جمله حمل و نقل برای توسعه صادرات به کشورهای اوراسیا مشکل داریم. 

وی افزود: اگر لشکر صادرکنندگان حمایت شوند بسیاری از مشکلات حل می‌شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار