بازدید 21524

اعتراضات؛ بیانیه‌ها و سرانجام وطن ما!

دولت یا حاکمیت باید بتواند با همه مردمش حرف بزند؛ با موافقانش و با معترضان و مخالفانش. باید بتواند دلیل تصمیمات خود را برای آنان توضیح دهد؛ بتواند آنان را قانع کند که برای او و مردم، مهم‌تر از هر ماهیت دیگری این وطنی به نام ایران است که اهمیت دارد. باید بداند اصرار بر صحبت و تعامل با موافقانش و دوری از معترضان، فقط بر تعداد معترضانش می‌افزاید. دولت یا حاکمیت برای همه مردم است و باید پیش از همه چیز بیاموزد که باید با همه آنان تعامل کند.
کد خبر: ۹۴۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ 01 December 2019
تابناک؛سید مسلم بهشی نژاد ـ پس از گذشت حدود یک هفته از اعتراضات در کشور، به تدریج افراد و نهاد‌های مختلف خواستار شفاف سازی در مورد اتفاقاتی که در کشور افتاد، شده اند و مهم‌ترین خواسته آنان ـ آن گونه که در بیانیه‌های برخی افراد و به ویژه در نامه یکی از نمایندگان مجلس خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آمده ـ تشکیل کمیته حقیقت یاب برای مشخص کردن زوایای پنهان، اتفاقات هفته گذشته کشور است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از مطرح شدن این درخواست‌ها و انتشار چند بیانیه در این مورد، تفسیر‌های سیاسی برخی فعالان سیاسی از هر دو طرف، رنگ افراط به خود گرفته است. بدین گونه که برخی صدور این بیانیه‌ها را همراهی با فتنه‌ای می‌دانند که مشخص می‌کند اتاق فرمان آنچه آنان فتنه می‌نامند، در داخل و تحت فرماندهی افرادی است که خواستار کمیته حقیقت یاب شده اند و از آن سو، عده‌ای دیگر، این بیانیه‌ها را نشانه بریدن برخی از افراد در داخل نظام سیاسی و پیوستن به صف اپوزیسیون خارج نشین تلقی و از آن اسقبال کرده اند.

این هر دو نوع واکنش، یعنی اینکه هر کسی که خواهان شفاف سازی است، خود در پشت اتفاقات هفته گذشته بوده یا اینکه هر که خواهان شفاف سازی است، به معنای بریدن او از نظام و پیوستن به صف اپوزیسیون خارج نشین است، هر دو دشمن شفاف سازی و کارکرد همان کمیته حقیقت یاب است.

تردیدی نیست که کمیته حقیقت یابی هم اگر از سوی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود، نمی‌تواند ریشه‌های اتفاقات هفته گذشته را شناسایی کند که علت اتفاقات را باید عمیق و پژوهش محورانه جستجو کرد و جدی به دنبال راه حل برای آن بود.

اما اینکه چه اتفاقاتی افتاد که یک واکنش و اعتراض مردمی از همان ابتدا به خشونت و تخریب گسترده منجر شد، مساله‌ای است که باید همین نوع کمیته‌های حقیقت یاب آن را بیابند. در واقع اینکه با هر اعتراضی، هم مردم و هم حاکمیت باید نگران باشند که ممکن است این اعتراضات به آشوب با تخریب و خشونت گسترده منجر شود، نکته‌ای است که باید به آن توجه جدی و عاجل شود. این یک نگاه است که باید آسیب شناسی شود تا مردم به راحتی بتوانند بدون دغدغه خشونت از سوی برخی از معترضان و یا نیرو‌های نظامی و انتظامی، مطالبه خود را به صورت مردمی از دولت و حاکمیت مطرح کنند.

یک نگاه دیگر این است که اتفاقات هفته گذشته، دیگر به پایان رسیده است و هر کسی خواستار شفافیت در مورد اتفاقات گذشته باشد، خودش همدست است و باید او را هم از همین ابتدا به سزای اعمالش رساند! یا اینکه هر کسی خواستار شفاف سازی شود بدین معناست او از نظام بریده و به اپوزیسیون پیوسته است؛ این هم نگاه دیگری است که کمکی به برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز مردمی نمی‌کند و هر دو در باطن تمایل دارند، خواست و مطالبات مردمی را هر کدام به نوعی ساکت و یا به خارج از مرز‌های کشور وصل کنند.

تردیدی نیست که نگاه آسیب شناسانه و دادن این حق به مردم ـ که شفاف از هر چه اتفاق افتاده مطلع شوند و البته فراهم کردن زمینه برای بیان مطالبات مسالمت آمیز مردم، که نه از مردم کسی کشته شود و نه از نیروهی نظامی و انتظامی و نه وطن ما تخریب شود ـ برای همه مفیدتر و برای بقای وطن، از اوجب واجبات است و این هر دو مستلزم قائل شدن حق برای طرفین است. حق برای برگزاری تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز از یک سو و حق برای محافظت از مردم و اموال آنان در مقابل تخریب و خشونت. این دو حق لازم و ملزوم همدیگر است و در غیاب هر یک دیگری محکوم به شکست است.

مقدمه این هر دو البته، صحبت کردن با مردم لازم است. دولت یا حاکمیت باید بتواند با همه مردمش حرف بزند؛ با موافقانش و با معترضان و مخالفانش. باید بتواند دلیل تصمیمات خود را برای آنان توضیح دهد؛ بتواند آنان را قانع کند که برای او و مردم، مهم‌تر از هر ماهیت دیگری، وطنی به نام ایران است که اهمیت دارد. باید بداند اصرار بر صحبت و تعامل با موافقانش و دوری از معترضان، فقط بر تعداد معترضانش می‌افزاید. دولت یا حاکمیت برای همه مردم است و باید پیش از همه چیز بیاموزد که باید با همه آنان تعامل کند؛ باید بپذیرد که سرمایه اجتماعی همه اش موافق او نیستند، بلکه معترضان هم در صورتی که دیده شوند و تلاش شود با آنان تعامل شود، همه بخش مهمی از سرمایه اجتماعی اوست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴۱
آدم از این جمله کلیشه ای خندش میگیره: ما مسئولان خدمتگزار مردم هستیم! مردم ولی نعمتان ما هستند!
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
مردم مثل مورچه در کارند و نعمت جمع آوری می کنند برای خواص ،مگر اینطوری نیست!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
انصراف آقای لاریجانی از کاندیداتوری مجلس یعنی یک قدم آقای روحانی به پاسخگویی به ملت نزدیکتر شده است
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
پرتقال شهر ما قبل گرانی ها کیلویی ۴۰۰۰ تومان بوده امروز خریدم ۷۰۰۰ تومان!!!!میشود ۷۵ درصد گرانی!!!!تمام حمل و نقلهای ۲ برابر شده هزینه هایش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
مردم انتظار دارند مسولی که نمی تواند وظیفه خودش را درست انجام دهد استفا دهد تا شخص دیگری که فکر و توان بهتری دارد بتواند کار را پیش ببرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
واقعا!
همه دوست دارن به مردم خدمت کنند!
پس معنی خدمت اینست که: دست درجیب مردم کردن!
با سلام. مطلب درست ومنطقی بود. باتشکر از تابناک. فقط امیدواریم گوش شنوایی بین مسیولین باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
الان تو دوره ای هستیم که همه جا دوربین کار میذارن و میبینن کیا بدون دلیل شیشه های اماکن رو میشکوندند
در يك كلمه بفرماييد آشتي ملي تا دير نشده
پاسخ ها
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
آشتى ملى؟شوخى ميفرماييد
كلا عذر خواهى وپذيرش اشتباه تابو هست چه برسه به آشتى ملى
از سال ٦١ كه فله اى كلى جوان از راه يابى به دانشگاه بخاطر تحقيقات ردشدن تا...يكبار نشد بگن اگه حقى ضايع شده عذرخواهى مى كنيم!
مى گن مردم پر رو مى شن
تابناک
کامنتها رو بذار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حتی این حرف های خوب هم به حرف های دم انتخابات تعبیر می شوند بدگمانی عمیق فضا را مسموم کرده و روند رویدادهای وطن و منطقه و جهان نگران کننده است
صحبت از وطن ميشود ملي گرايي طرح ميشود كه خيلي ها موافق نيستند
جامعه روز به روز از هم گسسته تر میشود
درد علاج مملکت ما مبارزه با فساد تمام عیار و نه جناحی است دزدی وفساد .دلیل اینکه اینهمه افراد سرودست میشکنند تا پست بگیرند چیه از بخشداریها تا فرمانداریها و رییس ادارات و مدیرکلیها 90 درصد افراد دنبال نفع شخصی خود هستند
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
صددرصداین افراد دنبال نفع شخصی خودشان هستند
به قول آقای رائفیپور مادر شرایط سخت کنونی فقط یک دوگانه داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
این چه جور سانسور کردن است؟ حد اقل کل جمله را سانسور می کردید. شما این قدر نظر مغایر منافع ملی را منتشر می کنید بعد مطلب مرا اینطور قیچی می کنید.
حتی اعتراض کردن هم باعث نشد بنزین گران نشود
تمام کالاهاگران شد
کاملا بدبخت شدم ديگه چیزی برای ازدست دادن ندارم
حاکمیت باید جوابگو هزاران هزار سوال جواب سوال مردم رابدهد ازجمله سوالات این مردم
1.چرا با جود سرمایه انسانی و مادی از جمله نفت و معدن و گاز و دریاو.... کشور به این روز افتاده
2.چرا فرهنگ مردم رو بالا نبردید که موقع کمبود کالا همه جنس احتکار و انبار کنند.
3.چرا وضعیت صنعت و کشاورزی به این روز افتاده
4.چرا همه جوانان خواهان رفتن از کشور هستند.
5.چرا حق اعتراض و حرف زدن رو از مردم گرفتید
6.چرا صدا و سیما خصوصی خودرو سازی خصوصی و..... نداریم که رقابت ایجاد شود
7.چرا بودجه های نهادهازیاد است و شفاف سازی نمیشود
8.چرا در مورد مسائل مهم کشور رفراندم برگزار نمیشود

و هزار هزار سوال بیجواب دگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اینجا ایران است عزیزم ، سوئیس نیست که این مشکلات حل بشه !!!!
مشکل اینجاس که برخهی به وطن فکر نمی کنن
ای بابا
اگرحقوقي ازكسي ضايع شود ازچه طريقي جهت احقاق حقوق ازدست رفته ميبايست اقدام كند ؟
گرونی تو مملکت بیداد میکنه . گرونی گرونی گرونی
هر وسیله ای برای زندگیت میخوای بخری باید درآمد یک ماه رو بدی و هیچی نخوری و نپوشی و ........
در بین مسئوین و نهاد ها برخی سخت در اشتباهند و فکر می کنند خدمت به اسلام است و غیره. مسئولین سیاسی و مذهبی نیاز به یک گردهمایی و هم اندیشی دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
قدرت یک در صد باعث نابودی نودونه درصد جامعه می شود ما به دمکراسی واقعی نیاز داریم
اگر به مردم مجال اعتراض داده شود و نیروی انتظامی ضامن مراقبت از مردم معترض گردد و در زمان برگزاری راهپیمایی در کنار مردم معترض باشد، هیچ آشوبگر یا اغتشاشگری جرأت به برهم زدن اعتراضات به حقه و مسالمت آمیز را ندارد.... وقتی که مردم را در تنگا گذاشته بدیهی است که یک سخن حق و مطالبه مردمی به خشونت میکشد... هرچند ماهیت و هویت اغتشاشگران و آسیب زنندگان به اموال عمومی و خصوصی هنوز روشن نیست و حتی میتوان شک کرد که شاید اینها کسانی باشند که از طرف برخی جناههای تند رو مأمور به ایجاد آشوب و بلوا هستند

مردم نگران و نا امید هستند..... چرا مسئولین از درک این واقعیت عاجزند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
چرا اینترنت ها باز مختل شده؟
پاسخ ها
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
بسكه برخى به به وچه چه كردن زير زبونشون مزه كرده
اميدوارم تمام دامنه هاى ir رو ببندن ببينم مزش چه جوريه
خود شما نصف پیاما رو سانسور کردی
دشمن دشمن دشمن کشتید ما رو با این دشمن دشمن
تجربه نشون داده که ما از اشتباهات گذشته که خسارت های زیادی هم داشته درس نمیگیریم
همه اش تقصیر دولت است نه تنها این دولت انگار تا هالا دولت خوب نداشتیم قبلی و قبلی تر از اون؟؟ تقصیر مدیران است ؟؟ تقصیر مردم است ؟؟؟ کی بود کی بود من نبودم ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
من نبودم دشمن بود
میوه ها در میادین و فروشگاههای خرده فروشی ۶۰ تا ۷۵ درصد رشد قیمت کرده.
۳ برابر میشود قیمت بنزین تابلو بود قیمتهای خرد و حتی قیمتهای عمده خیلی گران میشود
متاسفانه دولت دیگر اعتباری پیش مردم ندارند. هرچه که بگویند مردم طور دیگری تفسیر میکنند و واقعا حق با مردم است
فقط اعتماد سازی لازم است
مردم را بیچاره کردین بس کنید دیگه، مشکل سیاست دشمنی بیهوده و پرهزینه داایمی با آمریکاست اینو باید به رفراندوم بذارین، اگر نه مشکلات ا امه خواهد داشت و مردم ازبین خواهند رفت
تنها چیزی که برای مسئولان اهمیتی ندارد ایران و ایرانی است. شما هم مثل همیشه از غزه و سوریه بگو تابناک.
مقدمه این هر دو البته، صحبت کردن با مردم لازم است. دولت یا حاکمیت باید بتواند با همه مردمش حرف بزند؛ با موافقانش و با معترضان و مخالفانش.. تابناک جان شما هم اعتقاد ندا ین که مردم هم باید بتونن حرفاشون رو بزنن و حاکمیت گوش کنه؟ مشکل اصلی نگاه امنیتی به حرف زدن و اعتراض مردمه. اعتراض رو حق مردم بدونیم مشکلات اینجور تلنبار نمیشه
راستش اگر مردم باور داشته باشند این گران شدن در مجموع به نفع بیت المال و اقتصاد کشور است با آن کنار میایند چیزی که هست و همه به آن باور دارند این است که هر قدمی که برداشته میشود در نهایت به ضرر مردم و سودش در جیب عدهای خاص میرود نوعی عدم اطمینان در بدنه جامعه نسبت به مسئولین اتفاق افتاده ودیکر مسئولین آن وجاهت وصداقت درعمل را از دست دادهاند و گرنه هر اتفاقی بیفتد و مردم به فشار بیفتند اگر در مسیر درستی باشد پذیرفته میشود تمام مسئولیت این اتفاقات و ناهنجاریها به عهده مسئولین است که آنها درک درستی از وضعیت به وجود آمده ندارند و مشکلات افسار کسیخته را انکار میکنند همه باید مسئولیت خود را درک بکنند سر انجام این وطن در دست همه ماست ما همه باید در آبادانی و پیشرفت آ بکوشیم اگر در آن اتفاقات این چنینی تکرار شود و به جان هم بیفتیم دودش به چشم همه ما خواهد رفت بدانیم که مسئولیت کسانی که مسئول اداره امور هستند صد چندان است و باید خود آنها در وهله اول درست و قانونمند کار بکنند به کشور خیانت نکنند کشور و مردم خوبی داریم بعصا جملگی نا شکر و نا سپاس هستیم خداوند این همه ثروت به این کشور داده و چرا از آن درست و با حساب و کتاب استفاده نکنیم مسئولین کشوری گرداننده و بزرگتر این خانواده بزرگ هستند درک بکنند که عواقب تمام کارها بر عهده آنهاست و آنها در راضی نگه داشتن و عدالت در جامعه مسئول هستند تک تک آهاد مردم در نهادینه شدن عدالت اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی دخیل هستند همه به حق و حقوق یکدیگر احترام و سعی نکنند که مالی را از راه نامشروع و اجحاف به دیگری بدست آورند هر چیزی حلال اش گوراست و خداوند دزست کاران دوست میدارد وبه روزی حلال برکت میدهد بیایید تخم کینه و نفرت را از دل بیرون کنیم از فردایی که در پیش است دست همدیگر را بگیریم بدانیم که آینده در دستتان زحمتکش و تمیز ماست و این کشوررافقط و فقط با عشق و دوستی و راستی میتوان ساخت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان