بازدید 5976
۱
گزارش

باد آمد، هوای تهران پاک شد اما زور فوتبال به استانداری نرسید

نکته‌ دیگری که باید به آن اشاره شود این است که در حال حاضر با وزش باد در سطح استان تهران، هوای تهران تمیز شده و شاید اگر هر دو ارگان با متانت بیشتری با هم کنار می‌آمدند، این دو دیدار برگزار می‌شد.
کد خبر: ۹۴۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ 30 November 2019

در حالی که سازمان لیگ اصرار بر برگزاری دو دیدار استان تهران داشت، اما استانداری تهران اعتقاد دارد که به خاطر آلودگی هوا باید این دیدار‌ها لغو شود. در نهایت حرف استانداری به کرسی نشست و دیدار‌های پرسپولیس – نساجی و پیکان – تراکتور لغو شد.

به گزارش تابناک ورزشی، وارونگی هوا پدیده‌ای است که حتی بنزین ۳۰۰۰ تومانی هم حریفش نشده و باعث آلودگی تکراری هوای کلان‌شهر‌های ایران شده است. در بین کلان‌شهرها، تهران و شهرستان‌های حومه آن وضعیت بدتری نسبت به شهر‌های دیگر دارد و حتی در اتفاقی نادر، دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان تهران به جز چند شهرستان با تعطیلی روبرو شدند.

البته تصمیمات استانداری تهران برای ایجاد محدودیت به ورزش هم کشیده شد و این استانداری از تعطیلی کلیه فعالیت‌های ورزشی در اماکن روباز خبر داد؛ مصوبه‌ای که به معنای لغو دیدار‌های پرسپولیس – نساجی و پیکان – تراکتور بود.

با این حال سازمان لیگ فوتبال که با تقویم فشرده‌ای مواجه است تا جایی که می‌توانست مقابل مصوبه استانداری مقاومت کرد و اعتقاد داشت که هنوز هوای تهران به حدی آلوده نیست که نتوان دو بازی تهران را برگزار کرد. سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ دیشب (جمعه) درباره موضوع لغو بازی‌های امروز (شنبه) تهران توضیح داد: بر اساس قوانین اگر شاخص آلودگی هوا بیشتر از ۱۷۰ واحد باشد، برگزاری مسابقه فوتبال مجاز نیست، اما در حال حاضر بر اساس اعلام سایت‌های مرجع شاخص آلودگی هوا عدد ۱۳۰ را نشان می‌دهد و این عدد نیز رو به بهبود است؛ بنابراین از نظر سازمان لیگ و قوانین بین‌المللی برگزاری مسابقه فوتبال در این شرایط آب و هوایی مشکلی ندارد البته ما نظر نهایی خود را فردا (شنبه) پیش از ظهر اعلام خواهیم کرد.

البته شاخص آلودگی هوا امروز (شنبه) از عدد ۱۳۰ بهبود نیافت و حول و حوش ۱۴۶ متغیر بود که سازمان لیگ فوتبال ابتدای صبح اعلام کرد که باتوجه به این که ورزشگاه‌های آزادی و شهدای شهر قدس در مناطق سالم‌تر تهران قرار دارند، پس شرایط هوا برای برگزاری دو دیدار پرسپولیس – نساجی و پیکان – تراکتور فراهم است.

در ادامه اطلاعیه سازمان لیگ با واکنش تند استانداری همراه شد به طوری که محمد تقی‌زاده، معاون استاندار تهران در تلویزیون اظهار کرد: مسئولیت و عواقب عدم اجرای این مصوبات بر عهده دستگاه خاطی است و باید پاسخگو باشد. شاخص به رغم پیش بینی ما که امروز کاهش پیدا می‌کند؛ متاسفانه همچنان در رنج ۱۵۰ باقی مانده لذا تمام تمهیدات ما برای جلوگیری از انباشت آلاینده‌ها و بدتر شدن شرایط موجود است تا سیر افزایش آلاینده‌ها صعودی نشود. روز گذشته در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا همه اعضاء بر لزوم توقف فعالیت‌های ورزشی در اماکن باز تاکید داشتند؛ لذا از نظر ما نباید بازی‌ها و مسابقات ورزشی امروز در تهران برگزار شود به این ترتیب بازی پرسپولیس لغو است و اگر این مصوبه رعایت نشود دستگاه مسئول باید پاسخگو باشد و این موضوع را در شورای تامین استان مطرح و بررسی خواهیم کرد.

خط و نشان استانداری برای سازمان لیگ و اعلام موضع قاطعشان در برگزار نشدن دیدار‌های استان تهران باعث شد که سازمان لیگی‌ها از موضع خود کوتاه بیایند و دیدار‌های پرسپولیس – نساجی و پیکان – تراکتور را لغو کند.

در ادامه این گزارش به بررسی جنبه‌های مختلف کش‌مکش بین استانداری تهران و سازمان لیگ می‌پردازیم:

چه زمانی هوا ناسالم می‌شود؟

شاخص آلودگی هوا (AQI)، شاخصی است که کیفیت هوا را به صورت لحظه‌ای و روزانه اعلام می‌کند. شاخص آلودگی هوا به ۶ بخش تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

۰ تا ۵۰: پاک

۵۰ تا ۱۰۰: سالم

۱۰۰ تا ۱۵۰: ناسالم (برای گروه‌های حساس)

۱۵۰ تا ۲۰۰: ناسالم (برای تمام گروه‌ها)

۲۰۰ تا ۳۰۰: بسیار ناسالم

۳۰۰ تا ۵۰۰: خطرناک

زمانی که تصمیم نهایی راجع به لغو بازی‌های تهران گرفته شد، شاخص آلودگی هوا نزدیک به شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها بود، اما سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ که در AFC هم سمت دارد، شاخص بالاتر از ۱۷۰ را به عنوان شاخصی که بازی‌های فوتبال لغو می‌شود، اعلام کرد.

تاثیر آلودگی هوا بر عملکرد ورزشکاران چیست؟

براساس تحقیقات انجام شده، آلودگی هوا موجب کاهش بازدهی و عملکرد ورزشکاران می‌شود که یکی از دلایل مهم آن، این است که ورزشکاران در هنگام تمرین کردن ۲۰ برابر فردی که در حال استراحت است، تنفس می‌کند به این معنا که ۲۰ برابر آن فرد آلودگی وارد ریه‌هایش می‌شود.

دلایل دیگر کاهش بازدهی و عملکرد ورزشکاران این است که در هنگام ورزش، آن‌ها به نسبت هوای بیشتری از طریق دهان تنفس می‌کنند که باعث می‌شود هوای آلوده از سیستم فیلتر بینی عبور نکند. همچنین تنفس عمیق‌تر آلودگی در ورزشکاران باعث می‌شود که آلودگی وارد جریان خون آن‌ها شود و که برای ورزشکارانی که سابقه مشکل ریوی و قلبی دارند بسیار خطرناک است. 

لغو نکردن بازی‌ها برای مسئولان سازمان لیگ چه عواقبی در پی داشت؟

تقی‌زاده، معاون استاندار تهران عنوان کرد که مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران براساس ماده ۳ قانون هوای پاک و تبصره‌های ذیل آن بوده و اجرای این مصوبات برای تمام دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است. اگر هم مصوبات اجرا نشود، دستگاه مسئول باید پاسخگو باشد و این موضوع در شورای تامین استان مطرح و بررسی می‌شود.

براساس ماده ۳ قانون هوای پاک، " در مواقع اضطرار، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور و تصویب هیات وزیران باید ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را در پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده کننده هوا برقرار نماید و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم برساند. با برطرف شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده، اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به عموم اطلاع می‌دهد. "

همچنین در تبصره ۲ این قانون آمده است که "در این شرایط تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط در محدوده ضوابط قانونی موظف به همکاری و رعایت الزامات اعلامی سازمان می‌باشند. مسئولان و مدیران مستنکف از این حکم، مشمول ماده (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم – تعزیرات) می‌شوند. "

و اما ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی می‌گوید، چنانچه هر یک از صاحب‌منصبان و مستخدمین و مامورین دولتی و شهرداری‌ها در هر رتبه و مقامی که باشند از مقام خود سوء استفاده نموده و از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضائی یا هر گونه امری که از طرف مقامات قانونی صادر شده باشد جلوگیری نماید به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

با این اوصاف در صورتی که مسئولان سازمان لیگ بازی‌های تهران را لغو نمی‌کرد، باید در شورای تامین استان برای پاسخگویی حضور پیدا می‌کردند، اما باتوجه به این که سازمان لیگ ارگانی غیردولتی است، احتمالا کار به انفصال از خدمت کشیده نمی‌شد.

لغو دو دیدار پرسپولیس – نساجی و پیکان – تراکتور تصمیمی بود که برای سلامت ورزشکاران و هواداران و کاهش آلودگی هوا گرفته شد. البته این تصمیم سازمان لیگ را برای برنامه ریزی بازی‌های معوقه با مشکل روبرو می‌کند. از طرفی باشگاه‌های پرسپولیس، نساجی، پیکان و تراکتور هم به خاطر لغو دیدارشان در آینده با فشردگی مسابقات مواجه می‌شوند، اما در هر صورت باید به این نکته توجه کرد که تصمیم اتخاذ شده در جهت سلامتی ورزشکاران و هواداران حاضر در این دو دیدار بوده است.

نکته‌ دیگری که باید به آن اشاره شود این است که در حال حاضر با وزش باد در سطح استان تهران، هوای تهران تمیز شده و شاید اگر هر دو ارگان با متانت بیشتری با هم کنار می‌آمدند، این دو دیدار برگزار می‌شد.

باد آمد، هوای تهران پاک شد اما زور فوتبال به استانداری نرسید

منبع:ایسنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پس جرا مدارس فردا هم تعطیل هستند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل