بازدید 14001

دلایل سفر ناگهانی بن سلمان به ابوظبی

روزنامه رای الیوم به نقل از منابع آگاه در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دلایل احتمالی سفر غیرمنتظره ولی‌عهد سعودی به ابوظبی را برشمرد.
کد خبر: ۹۴۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵ 27 November 2019

روزنامه رای الیوم به نقل از منابع آگاه در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دلایل احتمالی سفر غیرمنتظره ولی‌عهد سعودی به ابوظبی را برشمرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس شبکه العربیه روز سه شنبه در خبری فوری اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در سفری غیرمنتظره روز چهارشنبه به ابوظبی می‌رود، بدون اینکه هیچ گونه جزئیاتی در مورد موضوعات مورد بحث توسط طرفین یا دلایل واقعی که این سفر را برای بن سلمان ضروری کرده است، ارائه دهد.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به نقل از منابعی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نوشت: دستور کار گفت‌وگوهای میان ولی‌عهد سعودی با همتای خود در ابوظبی شامل مسائل متعددی است که در راس آن بند اصلاح روابط میان دو کشور است که در مقطع اخیر به دلیل اختلافات متعددی تحت تاثیر قرار گرفته است.

این منابع مهم‌ترین اختلاف میان عربستان و امارات را در دیدگاه‌های آن دو نسبت به چگونگی پایان جنگ یمن وعقب نشینی بخش اعظم نیروهای امارات، آشتی با قطر و نحوه برخورد با آن در جریان اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری در ماه آینده در ریاض دانست.

منابع عربی بند دیگر دستور کار گفت‌وگوی ولی عهد سعودی در ابوظبی را با روابط میان عربستان سعودی و مصر مرتبط خواند که گفتند این روزها روابط میان این دو کشور دچار تنشی خاموش است. «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر از زمان اجلاس سران عربی در اواخر ماه رمضان گذشته دیگر به ریاض نرفته است در حالی که هفته گذشته در سفری غیرمنتظره به ابوظبی رفت که در نتیجه این سفر، امارات بیست میلیارد دلاری به صندوق سرمایه گذاری در مصر اختصاص داد.

منابع عربی همچنین گفتند: امارات از اینکه عربستان کانال گفت‌‌وگوها با صنعا را در چارچوب بررسی راه حل نهایی جنگ یمن گشوده بدون اینکه امارات را در آن شریک کند، سرزنش کرده است.

رای الیوم نوشت: شاید برجسته‌ترین عنوان رسمی این دیدار ادای احترام به درگذشت شیخ سلطان بن زاید ، برادر ناتنی ولی‌عهد ابوظبی باشد ، اما دلایل و موارد ذکر شده در بالا و چگونگی برخورد با آن ، موفقیت یا عدم موفقیت این دیدار را تعیین می‌کند .

مورد دیگری که بر آن سرپوش گذاشته شده تلاش عربستان برای ترغیب بانک‌ها ، شرکت‌ها و ثروتمندان امارات عربی متحده به خرید سهام آرامکو و سرمایه گذاری میلیاردها دلاری در این زمینه برای تأمین نقدینگی خزانه عربستان است که اواخر سال جاری اعلام خواهد شد و ممکن است کسری تا 60 میلیارد دلار داشته باشد.

گزارش‌های اولیه حاکی از قصد امارات برای اختصاص 1.5 میلیارد دلار برای خرید سهام در عرضه عمومی است، اما این مبلغ کمتر از حد انتظار است ، علاوه بر اینکه این قضیه به طور رسمی تأیید نشده است.

گمانه زنی‌هایی هم وجود دارد مبنی بر این که شاهزاده بن سلمان ممکن است بعد از سفر به ابوظبی به قاهره برود در صورتی که تلاش شیخ محمد بن زاید برای باز کردن یخ روابط بین دو کشور به نتیجه برسد یا اینکه شیخ بن زاید در حالی که حامل دیدگاه عربستان است، بار سفر به قاهره ببندد و برای پر کردن شکاف میان مصر و عربستان تلاش کند.

سفر بن سلمان به ابوظبی ساعاتی پس از دیدار وی با ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که به عربستان سفر کرده بود صورت می‌گیرد.

شیخ محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی ماه گذشته با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان درباره هماهنگی مشترک در زمینه‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر