بازدید 17512

اعتراضات به پایان رسید، ما مانده ایم و روایت هایمان و آینده!

خطر اینجاست، کسانی که این اعتراضات را روایت می‌کنند، اولا به دنبال راحت‌ترین مسیر بروند و تماما آن را به عامل خارجی مرتبط کنند؛ دوما، بخشی و جناحی به مسأله نگاه کنند و راه حلی موقتی برای آن در نظر بگیرند و سوم اینکه حتی به فرض پیدا کردن نزدیک‌ترین روایت از علل نارضایتی مردم، مثل خیلی از زمان‌های دیگر، تدبیر و حل آن را معوق کنند و به تأخیر بیندازند.
کد خبر: ۹۳۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴ 24 November 2019

سید مسلم بهشتی نژاد-اعتراضات خیابانی، همزاد انتخابات است؛ گاهی مردم راهی صندوق‌های رای می‌شوند تا صدایشان را به گوش حاکمیت برسانند و گاهی هم راهی خیابان‌ها می‌شوند تا صدای خود را بلند‌تر و فوری‌تر به گوش حاکمان برسانند؛ اعتراض، خود یک فعالیت مدنی قابل قبول است؛ هرچند در مدیریت اعتراض توسط مردم و نهاد‌های مدنی از یک سو و رفتار حاکمیت در قبال این اعتراضات نکته‌های فراوانی هست.

به گزارش «تابناک»؛ اعتراضات صورت گرفته به افزایش قیمت بنزین در شهر‌های مختلف کشور به پایان رسیده؛ اما نکته‌ای که در این میان مانده، روایتی است که از این اعتراضات در آینده از سوی مسئولان و متولیان امر وجود دارد و هر روایتی، لاجرم به یک رفتار خاص در قبال اعتراضات احتمالی در آینده منتهی خواهد شد.

یک روایت این است که این اعتراضات از پیش برنامه ریزی و سازمان دهی شده بوده و گروه هایی، از نارضایتی نسبی و فشار‌های اقتصادی وارده بر مردم سوءاستفاده کرده و هدف خود برای ایجاد آشوب و هرج و مرج را در کشور دنبال کرده اند. در این روایت احتمالا مقصر اصلی، نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند که بموقع اقدام به شناسایی این گروه‌ها و منهدم سازی آنان نکرده اند. در روز‌های گذشته چند تن از نمایندگان مجلس با این روایت، خواستار استیضاح وزیر کشور شده اند که چرا در جهت حفظ امنیت و آرامش کشور، کوتاهی کرده است.

یک روایت دیگر این که علاوه بر سوءاستفاده آشوبگران، مردم از اداره کشور، توسط یک دولت خاص، خسته شده و نمی‌توانند تا انتخاباتی دیگر صبوری کنند و آشفتگی در وضعیت اقتصادی خود و کشور را به دولت نسبت می‌دهند و به همین دلیل است که برخی نمایندگان مجلس از استیضاح رئیس جمهور سخن می‌گویند. در واقع راه حل آنان ناظر بر این روایت، تغییر دولت و رئیس جمهور است.

یک روایت دیگر هم این است که هرچند فشار‌های اقتصادی علت اصلی اعتراضات مردم است، در یک نگاه کلی، مردم در جستجوی کرامت اند؛ عاملی که کرامت و عزت نفس آنان را خدشه دار کند، روح و روان آنان را آزرده می‌کند. این احساس خدشه دار شدن کرامت، فقط ناشی از مشکلات اقتصادی نیست؛ در بیشتر اوقات، نگاه و رویکردی که نهاد‌های مختلف حاکمیتی به مردم به عنوان یک شهروند دارند، احساس عزت نفس شهروندان را تقویت یا تضعیف می‌کند. در یک نگاه مردم فارغ از تفاوت دیدگاهشان مقدرات یک کشور را می‌آفرینند و گاهی از مردم فقط برای گرم کردن صحنه استفاده می‌شود؛ احساس کرامت مردم در این دو دیدگاه با هم تفاوت دارد. گاهی ممکن است مردم از شدت تبعیض در جامعه احساس کنند که در کشور، شهروندان به شهروندان درجه یک و دو، طبقه بندی شده اند، این کرامت مردم را از بین می‌برد. گاهی ممکن است مردم احساس کند، اگر چه صدای آنان شنیده می‌شود، تفسیر حرف صریح آنان را در قالب‌های دیگر به گونه‌ای گم و بی اثر می کنند. حتی در سیاست خارجی، جایگاه و منزلت کشور در مجامع بین المللی، نگاه دیگران به شهروندان ایرانی و ... همه به کرامت انسان مرتبط است. کرامت عنصری است که اگر از بین برود، ممکن است از شهروندانی جسور و دغدغه‌مند به شهروندانی بی خیال تبدیل شوند.

شاید تصمیم گیران و تصمیم سازان، روایات‌ متعدد دیگری از این اعتراضات داشته باشند. خطر اینجاست، کسانی که این اعتراضات را روایت می‌کنند، اولا به دنبال راحت‌ترین مسیر بروند و تماما آن را به عامل خارجی مرتبط کنند؛ دوما، بخشی و جناحی به مسأله نگاه کنند و راه حلی موقتی برای آن در نظر بگیرند و سوم اینکه حتی به فرض پیدا کردن نزدیک‌ترین روایت از علل نارضایتی مردم، مثل خیلی از زمان‌های دیگر، تدبیر و حل آن را معوق کنند و به تأخیر بیندازند.

اعتراضات به پایان رسیده است؛ اما نوع روایت نهاد‌های تصمیم گیر، مسیر آینده را مشخص می‌کند. مسئولان سخت گیر و دوراندیش، روایات‌ دقیق و راه حل‌های جسورانه را پیشنهاد می‌کنند و مسئولان آسان گیر با ذهنیتی موقتی در خواب آرامش بعد از اعتراضات به خواب می‌روند. مهم این است که روایت‌های دقیق و چندگانه حتی اگر پذیرش شان سخت باشد، جایگزین روایت‌های سهل و ساده همیشگی شوند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱۳۱
انتشار یافته: ۸۵
مشکل خاورمیانه مردمانش هستند
مردمی ساده و بخیل
مطمئنی مگه ارزونی اومده که اعتراضات به پایان رسیده
تنها راه تغییر نوع نگاه مسئولان به در درجه اول مردم کشور و بعد از آن به جهان است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
این امانپدیر نیست ۴۰ سال کم نیست!
با این تورم وحشتناک اگر مردم اعتراض نکنن عجیبه،هیچ جای دنیا یه شبه انقدر چیزا گرون نمیشه،تازه مردم تا الان هم خیلی با دولت راه اومدن
اعتراض یکی از نشانه های پویایی و زنده بودن جوامع مختلف هست. اما متاسفانه در ایران به دلیل اینکه صدای معترضین هیچ وقت شنیده نمیشه این اعتراضات به آشوب کشیده میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
دمت گرم
گرونی اعتراض سرکوب بعدشم تظاهرات خودجوش
دوباره از نو گرونی اعتراض سرکوب بعد تظاهرات خودجوش
و ...
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
قشنگتر از این نویشد توصیف کرد.
و این دور باطل ادامه دارد....
خدا کنه هر چه زودتر ارزونی بیاد و اوضاع اروم بشه
تابناک جان حتما نظر مهم منو درج کن

به نظر من چرا باید روایت اغتشاشات و اعتراضات اخیر که دست مایه و حاصل ارثز ایدئولوژی سوسیالیست ها با افکار تضاد گونه و جهان بینی دو سویه است رو هرگز در اختیار دشمن و بی تدبیری مسئولین که حاصل تعلیم و تربیت سکولار و آمریکای جنایتکار که هر لحظه با تجاوز به کشورها در صدد تزویر و ریا کردن مردم هر مملکت طبق آرای آن مملکت به بار خواهد نشست را روایت کرد.
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
دوشواری
ما اصلا دوشواری نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
ترجمه شو مینوشتی لااقل
چشم کف پات
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
یکبار نه صد بار متن را بخون ببین چی از می فهمی.نمیدونم سطح سواد تو چقدر ولی بکار بردن چندتا کلمه که ادای اون هم مشکل و بعد جمله بندی درهم و برهم تنها یه چیز را نشون میده اونهم اینه که یه چیزی یه جایی خوندی .اومدی حرف بزنی ولی راه رفتی
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
بده به یه نفر ترجمه کنه حرفاتو بعد بذار . خودت فهمیدی چی گفتی؟
لطفا اینترنت رو هم اضافه کنید که هنوز وصل نشده
عامل اصلی نارضایتی اکثریت امت نوبخت ودولت روحانی هستند که با وعده های دروغ وپرداختیهای ناعادلانه بین کارمندان وبازنشستگان با مقامات ووزرا اکثریت ملت را به زیرخط فقر بی سابقه برده اند واقلیتی به ثروتهای بادآورده رسیده اند و با توجه به سه بر ابرکردن قیمت بنزین ووعد ه پرداخت کمک های معیشتی به 18میلیون خانواده که بالغ بر60میلیون نفر میشدند متاسفانه اکثریت اقشارآسیب پذیر منجمله خودمن که بازنشسته سازمان زیرمجموعه ریاست جمهوری هستم بادرآمد زیرسه میلیون تومان مشمول دریافت چنین مبلغی نشده ام درحالیکه درزیر فشار اقتصادی کمرشکن درحال له شدن هستم وشرمنده خانواده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
نمیدونم کی هستی ولی برو یه کم بدون تعصب اطلاعاتت رو بیشتر کن ، حوصله ندارم جوابت رو بدم
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
این تند روها فکر میکنند با شلوغ کردن و وارونه نشان دادن واقعیت همیشه موفق هستند
عامل اصلی نارضایتی اکثریت امت نوبخت ودولت روحانی هستند که با وعده های دروغ وپرداختیهای ناعادلانه بین کارمندان وبازنشستگان با مقامات ووزرا اکثریت ملت را به زیرخط فقر بی سابقه برده اند واقلیتی به ثروتهای بادآورده رسیده اند و با توجه به سه بر ابرکردن قیمت بنزین ووعد ه پرداخت کمک های معیشتی به 18میلیون خانواده که بالغ بر60میلیون نفر میشدند متاسفانه اکثریت اقشارآسیب پذیر منجمله خودمن که بازنشسته سازمان زیرمجموعه ریاست جمهوری هستم بادرآمد زیرسه میلیون تومان مشمول دریافت چنین مبلغی نشده ام درحالیکه درزیر فشار اقتصادی کمرشکن درحال له شدن هستم وشرمنده خانواده
این مسئولین نظر کرده درگاه حق اند و بری از هر گونه خبط و خطا هستند و این عوام کالانعامند که اشتباه میکنند !!!!!!!!!
هم مرگ بر جهان شما نيز بگذرد
هم رونق زمان شما نيز بگذرد
وين بوم محنت از پي آن تا کند خراب
بر دولت آشيان شما نيز بگذرد
باد خزان نکبت ايام ناگهان
بر باغ و بوستان شما نيز بگذرد
آب اجل که هست گلوگير خاص و عام
بر حلق و بر دهان شما نيز بگذرد
اي تيغتان چو نيزه براي ستم دراز
اين تيزي سنان شما نيز بگذرد
چون داد عادلان بجهان در بقا نکرد
بيداد ظالمان شما نيز بگذرد
در مملکت چو غرش شيران گذشت و رفت
اين عوعو سگان شما نيز بگذرد
آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست
گرد سم خران شما نيز بگذرد
بادي که در زمانه بسي شمعها بکشت
هم بر چراغدان شما نيز بگذرد
زين کاروانسراي بسي کاروان گذشت
ناچار کاروان شما نيز بگذرد
اي مفتخر بطالع مسعود خويشتن
تأثير اختران شما نيز بگذرد
اين نوبت از کسان بشما ناکسان رسيد
نوبت ز ناکسان شما نيز بگذرد
بيش از دو روز بود از آن دگر کسان
بعد از دو روز از آن شما نيز بگذرد
بر تير جورتان ز تحمل سپر کنيم
تا سختي کمان شما نيز بگذرد
در باغ دولت دگران بود مدتي
اين (گل) ز گلستان شما نيز بگذرد
آبيست ايستاده درين خانه مال و جاه
اين آب ناروان شما نيز بگذرد
اي تورمه سپرده بچوپان گرگ طبع
اين گرگي شبان شما نيز بگذرد
پيل فنا که شاه بقا مات حکم اوست
هم بر پيادگان شما نيز بگذرد
اي دوستان خوهم (که) بنيکي دعاي سيف
يک روز بر زبان شما نيز بگذرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
عجب دل پُری....
چیزی که تابناک میخواد بگه ولی در لفافه و پوشش میگه اینه که : برادران و دوستان مسئول حالا میگیم دشمن، دشمن ولی سرتون رو از زیر برف در بیارید. ملت تا مغز استخوان ازمون ناراضی و منزجرن.
لطفا بگید #6369* شون کار نمی کند سر کاریم؟
تنها صدایی که شنیده نشد صدای بیکاران و فقرا بود که اعتراض کردند
مشکل اینجاست که متأسفانه اکثر مردم، تفاوت اعتراض را با توحش درک نکرده اند.

شاید به نظر، گزنده صحبت می کنم. ولی حقیقت امر این است؛ صحنه هایی که در طی هفته گذشته شاهدش بودیم، چیزی جز وحشی گری، جنایت، غارت و امثالهم نبود.

باید قبول کنیم که این مردم، فقط زبان زور را می فهمند و چنانچه خدای ناکرده فقط دو روز به حال خود رها شوند، زنده زنده همدیگر را خواهند خورد. چیزی که از تمدن 2500 ساله گفته می شود، توهمی بیش نیست. وحشی گری در خوی اکثر مردم وجود دارد.

به چه حقی، فروشگاه و خانه و مغازه مردم را به آتش کشیدند؟؟ به چه حقی به سرباز و درجه دار مملکت حمله کردند؟؟

حق چنین افرادی، مرگ است. مرگ بدون هر گونه ترحم

امیدوارم سانسور نکنی. چون حقیقت را گفتم. اگر هم همگی مخالفت کنند، باز چیزی جز حقیقت نیست. پس بهتره کسی تعداد منفی ها را به رخ من نکشه. چون از حرفم بر نمیگردم. حتی اگر تمامی مردم روی زمین مخالفت کنند
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
قرصاتو بخور بخواب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
تو رو نباید بهت جواب داد!
باید بذاریم توی جهل خودت باقی بمونی! چون ادم حس میکنه با ماشین زمان از قرون وسطا اومدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
یک مشت حرف مفت، یک مشت حرف مفت.
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
مگر تا بحال به اعتراض اهمیت داده اندکه معترصان در امنیت و عاقلانه اعتراص کنند!؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
شما راحت باش واقعا...
بهترین صفحه ای که در ماههای اخیر در تابناک خوانده ام
حرف دل مردم بود

مردم به همه چیز و همه کس بدبین شده اند
ناکارآمدی دولت های محمود و حسن تر و خشک را باهم سوزاند
مطمئن باشید در انتخابات عکس العمل غافلگیرکننده ای از سوی مردم خواهید دید
گرانی ها از اکنون شروع شده اند و تا زمان انتخابات با توطئه ی بنزینی دولت و افزایش مشکلات معیشتی ، مردم از صندوقهای رای فاصله خواهند گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
تحلیلی بجا
به جای اینکه برای یک بار صدای مردم را بشنوند هربار آنها را عوامل بیگانه معرفی می کنند یک روز مجال بدن معترضین راهپیمایی کنند اونوقت مشخص میشه
با گرون کردن بنزین قیمت همه چیز سیصد برابر شده
سلام
بکار بردن اولا دوما سوما از لحاظ نگارشی غلط هست
خوشبحال مهناز و مزدک و دیگران که می توانند مهاجرت کنند،ما چه کار کنیم،ما مستضعفان راهی جز مهاجرت به دیار باقی نداریم،اگر نمی ترسیدم خودکشی می کردم،افسوس
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
همینطور از گرسنگی هم آدم میمیرد و احتیاج به خوکش نیست.
انقدرفشار روی طبقه مستضعف در سراسر کشورکه اکثرا به نان شب محتاجند و یا هشتشان گرو نه هست زیاد هست که بقول معروف جانشان به لب رسیده و کارد به استخوانشان رسیده است و از جان خود سیر شده اند ومردن را دراین شرایط به زنده ماندن ترجیح میدهند.
وقتی نرخ جدید بنزین اعلام شد عین زدن کبریت به بنزینی( فقر وفاقه ) بود که درسراسر کشور پاشیده شده بود و ناگهان مشتعل و منفجر شد!!
و چون این شرایط توسط مسئولینی که با ایل و تبار خود بصورت موروثی بر سرنوشت مردم حاکمند ایجاد شده است و برای رفع ان چاره اساسی اندیشیده نشده است درست مثل اتش زیر خاکستر هست و هر موقع کوچکترین فرصت بروز و ظهور یابد بسرعت برق و باد فراگیر خواهد شد یا مثل زلزله ای هست که دارد به تاخیر می افتد و هرچه این تاخیر بیشتر شود به شدت وتخریب ان افزوده خواهد شد.
به هر حال مسئولین فقط دنبال کاخ نشینی و ساخت باستی هیلزها و رانت خواری و همه چیز خواری و انتقال ثروت مردم به کشورهای خارجی واصلا بفکرشان خطور نمی کند که حدود 70درصد مردم غرق در مشکلات زندگی و درحال از بین رفتن هستند.
بهرحال نیروی انتظانی و سپاه و بسیج وارتش و مردم مستضعف همه از طبقه فقیر جامعه هستند واگر اینان همدیگر راجهت ایجاد امنیت بکشند فایده ان تنها به همین طبقه غارتگر و اشرافی و همه چیزخوار میرسد و ضررشان به همین طبقه فقیر جامعه خواهد رسید و نیزضرر ان به نظام حاکم بر ممکت هم خواهد رسید و چهره ان بین این طبقه فقیر بمرور تخریب خواهد شد و این طبقه اشرافی نو کیسه همه چیزخوار اولین گروهی خواهند بود که با ثروتهای غارت شده و با خانواده و ایل و تبارشان مثل خواص محمدرضا شاه به دامان غربیها پناهنده خواهند شد و میدان را خالی خواهند کرد.لذا، حاکمیت نباید با طرفداران واقعی خود باید تمام هم و غم خودرا صرف رفع نیازهای اساسی و ابتدایی زندگی این کوخ نشینان بقول حضرت امام رحمت الله علیه بنماید
ماباید هشیار وبینا باشیم
از بهرحفظ ایران بایدتوانا باشیم
واتحادواتفاق داشته باشیم چون بقول حافظ با اتحاد و اتفاق میتوان جهان گرفت.
ما مانده ایم نه
وا مانده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
ما مانده ایم چون در صحنه ایم
در صحنه ی آنها مانده ایم
برای آقا زاده ها مانده ایم
تاثیر 88 رو چند سال بعد دیدیند تاثیر 96 و 98 رو هم در آینده ای بسیار نزدیک میبینند .. نمیشه که بگین همه اغتشاشگرند .. این روی نسلی تاثیر میگزاره .. حالا ندید بگیرین اما واقعیت عوض نمیشه ، موج مهاجرت متخصصین و خشم و بی اعتمادی کارگران و عموم مردم رو چه جوری میخواین حل کنین؟ ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
جان مطلب رو ادا کردی دوست عزیز
اینترنت شهرایی که تو اعتراضات بیشترین نقش رو داشتن رو وصل نمی کنند تا مردم ادب بشن
روحانی چهارشنبه به آذربایجان می رود .باز هم با حرف هاش درد سری تازه درست خواهد کرد این خط اینم نشون.
توجه کنید، "اعتراضات پایان یافت" به معنای راضی و قانع شدن نیست.
این پولی رو که قرار شد به ۶۰ میلیون بدن من از هرکسی پرسیدم میگن نریختن لطفا امارشو بدید که باور کنیم
چرا اینترنت موبایل وصل نمیشه؟گرفتار شدیم خدایی.
چرا اینترنت استانی وصل میشه
دلیل منطقیش چیهههه
فنی؟ واقعا کلافم
اینترنت ایرانسل کی وصل میکنین اه
ول کنید اینترنت رو وصل کنید ...
آن خطاط سه گونه خط نوشتی
اولی خود خواندی نه غیر
دومی خود خواندی و غیر
سومی نه خود خواندی نه غیر
آن خط سوم من هستم (حضرت شمس)
حالا شما هم هرچی دوست دارید بنویسید بستگی داره نوشته شما رو کی بخونه و با چه ضمینه فکری بخونه
به عبارتی هر کسی از ظن خود شد یار من
از درون من نجست اسرار من
توی متونی که از تاریخ نوشته میشه هیچ کدومش قابل استناد کامل نیست چون اصولا تاریخ رو دو دسته مینویسند غالب و مغلوب
غالب مینویسه پس از فتح من آباد کردم و چنین و چنان
مغلوب مینویسه پس از فتح از کشته پشته ساختن و با خون آسیاب گرداندن
که هر دو روایت دروغ و دور از واقعیت محض است تاریخ قابل استناد نیست چون آدمیزاد بنده خود بزرگ بینی و شاخه و برگ دادن است چون ادمیزاد ممکن الخطاست و تقریبا همه ابنا بشر دستی در تغییر اصل هر چیزی که نقل شده دارند
مشکل و درد مردم معیشت و وضعیت اقتصادیشونه . اگر اقتصاد درست شد امنیت و آرامش جامعه و مردم هم برقرار میشه
راه حل = تشکیل کره شمالی نوین
مسلما در جریانات اینچنینی افراد فرصت طلبی هم هست که به کشور صدمه بزنند ولی در کل مردم مشکلات معیشتی دارند با تصمیمات نسنجیده هم به اقتصاد کشور و هم به مردم ضرر فراوان زده میشود چیزی که در نظر گرفته نمیشود نظر مردم است در فضای کنونی گران کردن شاید باری از دوش دولت برخواهد داشت ولی در آینده نزدیک باز به علت بی تدبیری و نداشتن برنامه مدون برای اقتصاد کشور باز چرخه موجود تکرار خواهد شد نا کارآمدی و عدم اداره امور توسط دولت فعلی برای همگان ثابت شده است جا داشت که تیم اقتصادی درست حسابی و کاردان در راس امور کشور قرار میگرفتند مگر چه کسی میخواهد کشور دچار تنش و هرج ومرج شود در موقعیت حساس کنونی جهان و تحریمهای ناروا از سوی غرب باید از یک ریال کشور به نحو درست استفاده و مدیریت شود قدر مسلم عوامل خارجی در فکر از هم پاشیدن کشور ما هستند ولی وجود مشکلات و ناررضایتی هرروز بیشتر و بیشتر شده و عقل سلیم حکم میکند که عوامل سیاستگزار در اقتصاد کشور باید جلوی گرانی های موجود را گرفته و ثبات اقتصادی را به کشور باز گردانند نه که خودشان با گران کردن بعضی اقلام ضروری عاملی برای ایجادگرانی در کشور و افزایش فشار بر مردم گردنند
برخی مسئولان کشورمان در طول این چهل سال نشان داده اند شاید پاکدست ترین انسانهای روی زمین باشند ، شاید در طهارت و تقدس همسان فرشته گان باشند اما در علم اقتصاد ، در اجرای عدالت اجتماعی و در سیاست خارجی از اطلاعات لازمه بی بهره اند . مثلا حاج آقای جنتی سرآمد تقدس وطهارت هستند اما برای خلبان شدن این فاکتور بتنهایی کفایت نمیکند باید آموزش خلبانی دیده باشند ؟؟؟ چند نفر اقتصاد دان ، جامعه شناس و سیاست مدار مبرز وکار کشته در مجلس خبرگان داریم ؟ کدامیک از نمایندگان مجلس ما کتابی در باب اقتصاد نوشته است که در دانشگاههای بین المللی تدریس شود ؟ وووووووو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
واقعا باریکلاااااا
واقعا برام‌ جالبه من هم میگم مردم نبودن اینها خارجی‌ها بودن ولی زحمت به خودتون دادید ببینید که وضعیت مردم تو این چند سال چطور شده ؟
اگر میگید خوب بوده که حرفی باقی نمی مونه !
اگر هم بد شده !!! چرا بد شده ؟؟؟ چرا هر روز بدتر میشه
مردم دانا فهیم و عاقل که خیلی هاشون از این مملکت کوچیدمد و رفتند. وقتی دیدند آینده ای برایشان نبست. مردمی که هم اکنون هستند پر از بغض و آه و دلی خونین... به هیچ چیز امیدی نیست و منتظر پبشامدها هستند. چرا هیچ کس این مردم را درک نمی کند و هر کس ساز خودش را می زند؟ مردم از هر چیز و هرکس گله دارند و خسته اند..
جدیدا خوب داستان سرایی میکنی
صدای پای سکولار شدن جامعه می آید آیا مدیران از خواب بیدار خواهند شد یا در خواب عمیق خواهند ماند
واقعا اینده چی داره به سرمون میاد خیلی نگرانم سر بچه هامون چی میاد با این وضعیت گرانی وفشار
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
گرانی تنها مهم نیست ، بدونیم گرانی بخاطر عوامل غیر منتظره و غیرطبیعی بوده زیاد ملال و نگرانی نداره ،
متأسفانه و صد تأسف از :
جامعه بیمار ،
مسئولین غیر مردمی ،
مملکت هسته ای ،
اسلام رحمانی بدون مهربانی حاکم در جامعه ما،
بی فرهنگی در عین سابقه فرهنگی بالا
نادانی ملت و ..... !!
بی اعتماد ترین مسئولان رو داریم بی نظیرن
احساس میکنم نوشته هاتون داره به سمت پاچه خواری مردم پیش میره، نه عزیز، ما رای نمیدیم دیگه. هفته پیش مواضع شجاعانتون رو دیدیم
بلي، شما ميماني و سياهي زمستان...
به دشمنی بی پایه و پرهزینه با آمریکا پایان بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
ربطی به دشمنی با آمریکا نداره. آمریکا فاسده و باید باهاش دشمنی کرد اما این مسئولین خود ایران هستن که باعث و بانی مشکلات هستن. این دزدان و اخلاسگرها هستن که ایران رو به این روز انداختن نه دشمنی با آمریکا
نویسنده محترم، متاسفانه راهها و گوشها بسته، و مملکت روبسوی ناکجا آباد دارد، فقط میتوان نظاره گر بود ومتاسف
اصلا معترضان ايراني نبودن و به علت نفوذ اطلاعاتي عربستان مي دونستن كه بنزين مي خواد گرون بشه و از اين مسئله سو استفاده كردن و طبق برنامه به تمام نقاط ايران نيرو گسيل كردن بيشرفا........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
اره من خودم دیدم مکزیکی حرف میزدن جون تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
اره راست میگه منم یکی رو دیدم توی معترضین جیبوتیایی بود
یکیشونم از مثلث برمودا اومده بود
همونجا فهمیدم دشمن چقد زیرکه
اعتراضات حق مردم با این رفتارها و برچسب ها درست نمیشه
ای بابا چه حرفیه این خود فروخته ها ارزش وقت گذاشتن ندارن
با سلام
خواهشا یه زمان و مکان هم مشخص کنید جهت اعتراض های مسالمت آمیز نسبت به افزایش قیمت بنزین و همچنین عدم پرداخت کمک معیشتی ..
ما که اسفند نمیایم رای بدیم ولی حالا که به پایان رسیده بیزحمت اینترنت موبایلا رو وصل کنین کسب و کارمون نابود شد.
بکنید. شرمندم وطن. دیگه باید برم. خداحافظ سی سال باهات موندم . بسه
بخدا این بسته حمایتی هم بیشتر از سه چهار ماه دوام نمیاره...20 ملیون.نفر رو که کلا بحساب نیاوردن و نمیدونم چطور دارایی ملت رو براورد کردن که برخی از اغنیا مشمول بسته حمایتی شدن اما بحساب تعدادی از کم درامدها هیچ پولی واریز نشده...
کی میخوان سر ماشین را کج کننننننننننن؟
بخدا همین یکی دو ماه آینده تو قعر دره ایم!!!!!
لطفا به دولتی ها اجازه بدن سر ماشین را کج کنند.
دم بچه های تابناک گرم که لااقل درد دل مردم را منعکس می کنند.
کاش به همین اندازه دولت و مسئولین هم یاد بگیرن حرف مردم را گوش بدن. ما کشورمون را دوست داریم حتی اگر هم مهاجرت کنیم دلمون را اینجا جا میگذاریم. و اخبار را پیگیری می کنیم.
خدا حافظ ایران.
گیرم که همچی درست بشه
مگر عمری که با خون دل سپری کردیم برمی گرده
با این اقتصاد بیمار هیچ امیدی برای فرزندان میهنمان نیست
خدا خودش نظری کنه
شاید تو چند وقت اخیر توی سایتهای ایرانی اولین تحلیلی بود که حرف دل مردم رو تا حدودی به دور از تعصب و خودبرترپنداری مطرح کرده.
اکثر تحلیلها و مطالب به طرز چندش آوری، سفارشی و کاملا دور از واقعیت نوشته میشن.
امیدوارم مسؤلین به خودشون بیان و از خواب بیدار بشن. مردم الان مردم دهه ۶۰ و ۷۰ نیستن. دیدگاهها روحیات و عقاید عوض شده. مردم از این دولت و اون دولت خسته شدن از بس وعده و وعید شنیدن از بس دروغ شنیدن از بس دیده نشدن از بس بهشون بی احترامی شده از بس فشارهای روحی روانی اقتصادی و... بهشون وارد شده توی این سالها.
از وقتی من یادمه هر رئیس جمهوری میاد، اونقد افتضاح کار میکنه که نفر قبلیشو رو سفید میکنه. و ما تا امروز هرسال بدتر از سال قبل شدیم و اکثر مردم از اصلاح ساختاری کشور قطع امید کردن.
مردم به معنی واقعی کلمه خسته ان.
متاسفانه سیاستمداران کلان کشور یه تعداد محدودی ان که سالهاست فقط جاهاشون رو باهم عوض میکنن و هیچ کس جدیدی رو توی این حرقه راه نمیدن. مشخصه که وضعیت اینجوری میشه. مگه یه آدم چقد میتونه انرژی و خلاقیت و ایده جدید داشته باشه.
واقعا به نظر من یه خونه تکانی اساسی باید بین مسؤلین رده بالا اتفاق بیفته.
و تا زمانیکه مسؤلین ما بجای مردم حرف بزنن و هر چی تو ذهن خودشون هست رو به همه مردم نسبت بدن و فکر کنن مردم هنوز اون مردم ۲۰-۳۰ سال قبل هستن، اوضاع همین خواهد بود.
فقط امیدوارم این بار مسؤلین واقعا به خودشون بیان و از خواب سالهای زیادشون بیدار بشن و واقعیتهای تلخ کشور رو ببینن.
تابناک جان منتشر کن. ممنونم
آینده؟؟!!تابی؟!!
مدینه گفتی و کردی کبابم
آینده اگه اشتباه نکنم منظورت روزها و ماه ها و سالهای ه پیش رو ئ ه؟؟! اینها رو که ماچ کردیم گذاشتیم کنار.
اینترنت را وصل کنید.
مریض را دکتر درمان می کند نه معلم یا کارگر و پرستار
و اگر در کار طبابت مریض غیر از دکتر کس دیگری نظر بدهد درمانی حاصل نخواهد شد
مسئولین شریف و پاکدست ایران عزیز
خواهش می کنیم اقتصاد بیمار کشور را به دست اقتصاددان های قوی و وطن پرست بدهید و در کارشان دخالت نکنید
مدیریت را به مدیران تحصیل کرده وطن پرست بدهید کشور وضعیتش درست می شود
سیاست داخلی و خارجی را به اهل فنش واگذار کنید کشور درست می شود
با بگیر و ببند تا کی می شود کشور داری کرد
به داد کشور برسید مردم گناه دارند
کشور در فقر و افسردگی دارد غرق می شود
مردم اعصاب ندارند همش باهم درگیرند
گرانی و فقر هم باعث افزایش تنش و جونم های انی می شود
والا هیچ کس دوست ندارد جایی رو آتش بزند
تابناک جان یه بارم شده کامنت بنده رو منتشر کن شاید گوش شنوایی باشد
چون اگر سیل قوی بیاید به دارا و ندار پیر و جوان رحم نخواهد کردبه خدا ما کشورمان را دوست داریم
چقدر غصه بخوریم چقدر گریه کنیم
استخوان در گلو هست این زندگی کوفتی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار