بازدید 3061
اقتصاد در گذر زمان

از "ریاست وثوق الدوله بر کمیسیون نظارت بر بودجه" تا "واگذاری سهام شرکت‌های حوزه انرژی صندوق سرمایه‌گذاری خارجی نروژ"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۳۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵ 16 November 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

25 آبان 1285، از طرف مجلس شورای ملی عده ‌ای از نمایندگان تعیین شدند تا نسبت به تعدیل بودجه و توازن دخل و خرج مملکت طرحی تهیه و از اسراف و تبذیر جلوگیری کنند. وثوق ‌الدوله به ریاست این کمیسیون انتخاب شد، همچنین تقی ‌زاده نیز به عنوان یکی از اعضا برگزیده شد.

25 آبان 1290، در پي تصويب اعطای حق استخدام دستياران و مستشاران آمريكايي در ايران به مورگان شوستر رئيس كل خزانه داري ايران، دولت روسيه اين تصميم را محكوم و تهديد كرد در ايران مداخله نظامي خواهد كرد.

25 آبان 1335، ایران بخشی از بازار مصرفی شیخ ‌نشین‌ های سواحل جنوبی خلیج فارس را به دست گرفت.

25 آبان 1340، شرکت نفت ایران و پان ‌امریکن در ۵ کیلومتری جزیره خارک به نفت رسیدند.

25 آبان 1343، قرارداد خريد 5 هزار تن ذرت از امريكا به امضا رسيد. همچنین در این روز، بزرگ ‌ترین کنفرانس بین ‌المللی توسعه صنایع پتروشیمی با شرکت سیصد تن از کارشناسان و نمایندگان سی و دو کشور در هتل هیلتون تهران افتتاح شد.

25 آبان 1353، وزیر صنایع فرانسه در راس هیاتی وارد تهران شد.

25 آبان 1356، شاه پس از مدت ‌ها مقاومت در مقابل کاهش بهای نفت سرانجام به کارتر قول داد که در تثبیت قیمت فعلی نفت اقدام کند.

25 آبان 1392،  صندوق بین ‌المللی پول با بررسی دیون خارجی ۳۰ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرد ایران با نسبت ۱/۷ درصدی دیون خارجی به تولید ناخالص داخلی خود در سال ۲۰۱۳ پس از الجزایر به عنوان کم بدهکارترین کشور منطقه شناخته شده است.

25 آبان 1394، رضا شیوا برای دومین بار به عنوان رئیس شورای رقابت انتخاب شد.

25 آبان 1395، ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی لازمه حرکت به سمت ارز تک نرخی را عادی شدن روابط بین ‌المللی بانکی عنوان کرد و وجود ثبات و آرامش در فضای اقتصادی کشور را پیش‌شرط تک نرخی شدن ارز دانست.

25 آبان 1396، بانک مرکزی نروژ از تصمیم خود برای فروش سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری نروژ در غول‌های نفتی جهان خبر داد.

 منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار