بازدید 7414
۲

مرگ یک گلستانی بر اثر ابتلا به آنفولانزا

کد خبر: ۹۳۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 14 November 2019
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان گلستان گفت: براساس آخرین گزارش با تأیید کشت آنفولانزا یک مورد فوتی در استان مشاهده شده که فردی حدوداً ۵۰ ساله با سابقه دیابت بوده و علائم ریسک را داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سراج‎الدین عارف‎نیا ظهر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان، در خصوص بیماری آنفولانزای انسانی اظهار کرد: آنفولانزا جزو بیماری‎های ویروسی، مسری و واگیردار است، میزان کشندگی این بیماری در ۱۰۰ سال گذشته بسیار بالا بود، اما در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی میزان کشندگی آن بسیار کم شده و از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به آنفولانزا ممکن است یک تا چهار مورد فوتی به همراه داشته باشد که اجتناب‎ناپذیر است.

وی ادامه داد: ما نیز هر ساله شاهد آنفولانزای فصلی هستیم و این اتفاق جدیدی نیست، اما همیشه اعلام خطر و آمادگی، اقدامات پیشگیرانه و تأمین واکسن و دارو را از ضروریات بیماری آنفولانزا می‎دانیم.

*شناسایی ۱۰۳ بیمار با تشخیص احتمالی آنفولانزا در گلستان/ کشت آنفولانزا برای ۱۳ بیمار گلستانی مثبت بود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان گلستان بیان کرد: اتفاقی که در استان گلستان در حال رخ دادن است مشابه سال‎های گذشته است و از تاریخ اول مهرماه سال جاری تا ۲۲ آبان ماه ۱۰۳ بیمار بستری با تشخیص احتمالی آنفولانزا در استان گلستان گزارش شده که از این تعداد بر روی ۸۸ بیمار نمونه‎گیری شده و از این تعداد برای حدود ۱۳ مورد کشت آنفولانزا مثبت بوده است.

عارف‎نیا با بیان اینکه این تعداد بیمار آنفولانزا خیلی آمار عجیب و غریبی نیست و هر ساله این میزان آمار مثبت را خواهیم داشت، ابراز کرد: براساس آخرین گزارش با تأیید کشت آنفولانزا یک مورد فوتی را در استان گلستان شاهد بودیم که فردی حدوداً ۵۰ ساله با سابقه دیابت بوده و علائم ریسک را داشته است.

وی ابراز کرد: از ۱۰۳ بیمار بستری با تشخیص آنفولانزا، ۴۸ مورد زن و ۵۵ نفر مرد هستند که نشان می‎دهد جنسیت نقشی در آنفولانزا ندارد.

*بیماری آنفولانزا در گلستان در مرحله کنترل و مقابله است/ تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان گلستان با بیان اینکه این میزان بیمار در استان گلستان در مقایسه با سال قبل تفاوت زیادی نداشته است، متذکر شد: بیماری در حال کنترل و مقابله است و پرسنل ما در خط مقدم، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دادند.

عارف‎نیا تصریح کرد: سرماخوردگی با علایم تدریجی گرفتگی بینی و عطسه و آبریزش شروع می‎شود و معمولاً ابتدا بیمار سرفه و گلودرد و تب ندارد و در ادامه سرفه به آن اضافه می‎شود، اما آنفولانزا ناگهانی است و ممکن است بیماری که تا یک ساعت قبل هیچ علائمی نداشته به یک باره حالش دگرگون ‎شود و دچار تب، گلودرد، گرفتگی عضلانی و احساس خستگی و بی‎حالی شود، آنفولانزا آبریزش و عطسه ندارد و در ادامه ممکن است سرفه به آن اضافه شود.

*کمبود دارویی در گلستان تا ۴۸ ساعت آینده رفع می‌شود

وی بیان کرد: ممکن است در حال حاضر کمبود دارویی داشته باشیم، اما دارو در حال ارسال است و ظرف ۴۸ ساعت آینده به دست ما خواهد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان گلستان در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود دارویی اختلالی در روند درمان بیماران مبتلا به آنفولانزا ایجاد کرده است، پاسخ داد: ما سعی کردیم این مسأله را مدیریت کرده و داروی گروه پرریسک از جمله مادران باردار و کودکان زیر دو سال را تامین کنیم و خوشبختانه با اتمام موجودی ما در دو روز آینده، مجدد دارو به دست ما می‎رسد.

عارف‎نیا با بیان اینکه اپیدمی بیماری آنفولانزا معمولاً در پاییز و زمستان دیده می‎شود، گفت: آن چیزی که مهم است که افراد پرریسک واکسینه شوند و افراد دو هفته قبل از شروع و بروز بیماری در مهر و آبان واکسیناسیون انجام دهند

وی اضافه کرد: هر کسی در هر سن و جنسی می‎تواند سالانه واکسن را دریافت کند، تزریق واکسن بالای ۷۰ درصد پیشگیری دارد و از شدت علائم نیز می‎کاهد.

*شیوع بیماری آنفولانزا از کشور عراق شایعه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان گلستان تأکید کرد: مردم هنگام عطسه و سرفه دستمال را به همراه داشته باشند، اگر به ملاقات بیمار مبتلا به آنفولانزا می‎روند از تماس فیزیکی با بیمار پرهیز کنند و در فاصله یک الی دو متری بیمار باشند، همچنین شست‎وشوی مکرر دست‎ها رعایت شود و خانواده‎ها با مشاهده علائم در دانش آموزان از فرستادن آن‌ها به مدرسه به مدت سه تا ۵ روز پرهیز کنند.

عارف‎نیا در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر اینکه بیماری آنفولانزا از طریق زائران اربعین و از کشور عراق وارد ایران شده است، ابراز کرد: مرکز مدیریت بیماری‎های واگیر کشور چنین نظریه‎ای ندارد و این بیماری آنفولانزای فصلی است که در کل جوامع وجود دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
"عارف‎نیا شایعات مبنی بر اینکه بیماری آنفولانزا از طریق زائران اربعین و از کشور عراق وارد ایران شده است را رد کرد"
عجب مردم بیدین و لامذهبی شده ایم!. زائر کربلا فقط برکت می آورد . آنفولانزا را مسافرین ترکیه و اماران و گرجستان باخود به کشور می آورند
جالبه از ایشون پرسیدن کمبود تدارید گفته داریم مدیریت میکنیم و ایشالا تا دو روز دیگه به دستمون میرسه
وقتی سطر بالاش نوشته طرف تا ظهر هیچیش نبوده و افتاده فوت کرده
وقتی توی تولید و تامین یه واکسن ساده آنفلونزا مشکل دارید جرا با همه ی دنیا در میوفتید ؟؟؟؟
وقتی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی