بازدید 2626

شیوه تعیین مزد کارگران باید تغییر کند

کد خبر: ۹۳۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴ 11 November 2019

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است اگر کارفرمایان توان افزایش نقدی دستمزد سال آینده کارگران را ندارند آن را به شکل غیرنقدی افزایش دهند تا بخش اعظمی از هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری جبران شود.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر سال برای افزایش حداقل دستمزد کارگران وعده‌های مختلفی داده می‌شود ولی وقت تصویب می شود می‌بینیم که با وضع معیشت و مزد واقعی کارگران فاصله دارد و کفاف هزینه‌های زندگی آنها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: حداقل دستمزد بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تعیین می‌شود ولی با وجود آنکه چند سالی است دستمزد بیشتر از نرخ تورم تصویب می‌شود بازهم گره‌ای از مشکلات زندگی کارگران باز نمی‌کند و رضایت خاطر جامعه کارگری را به دنبال ندارد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: دولتها تلاش می‌کنند همه ساله نرخ تورم تا پایان سال کاهش پیدا کند ولی ما دستمزد را بر اساس تورم همان سال و برای سال آینده تعیین می‌کنیم که منطقی نیست چون اطلاعی از شرایط اقتصاد و نوسان بازارها در سال آینده نداریم.

دستمزد سال ۹۹ به سمت واقعی شدن برود

ابوی با بیان اینکه باید الگویی در تعیین دستمزد رعایت شود که حداقل دستمزد را به سمت واقعی شدن ببرد، اظهار کرد: اگر دستمزد و درآمد کارگر را کنار بگذاریم هزینه‌های معیشتی در داخل کشور را همه می‌دانند و نیازی نیست که اعلام کنیم. کمیته دستمزد کانون در طول سال فعال است و بر اساس گزارشهای میدانی و آنالیز اطلاعاتی که از نقاط مختلف کشور در خصوص هزینه‌های زندگی کارگران به دست می‌آورد رقم سبد معیشت کارگران را استخراج می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری (چهار نفره) نسبت به رقم سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟ گفت: با گزارشهایی که از وضع معیشت کارگران گرفته‌ایم خارج از مسایل رفاهی و پس انداز و مسافرت، حداقل‌های زندگی یک خانوار کارگری اعم از خوراک، ‌درمان، ایاب و ذهاب، اجاره بها و تحصیل فرزندان به رقم ۶ میلیون تومان در ماه رسیده است.

برآورد ما از رقم سبد زندگی کارگران ۶ میلیون تومان است

این مقام مسئول کارگری تاکید کرد: ممکن است آمار و ارقام دیگری هم ارائه شده باشد ولی با جمع بندی ما رقم شش میلیون تومان برای یک خانواده چهار نفره قطعی است و رقم سبد معیشت کارگران بیش از سه میلیون تومان است؛ لذا معتقدم شورای عالی کار دنبال این نباشد که تورم جامعه چقدر است و بر مبنای آن دستمزد را تعیین کند بلکه به دنبال واقعی کردن دستمزد کارگران باشد و به نحوی حداقل مزد را به تصویب برساند که کارگران افزایش دستمزد را در زندگی خود احساس کنند.

به گفته ابوی کارگران بدنه تولید و اشتغال کشور هستند و رفاه و آرامش و امنیت شغلی این قشر تلاشگر باید مدنظر قرار بگیرد.

احیای بن کالا و افزایش غیر نقدی دستمزد سال آینده

وی در پایان احیای بن کالای کارگران را خواستار شد و گفت: اگر کارفرمایان به دلیل مشکلات تولید توان افزایش دستمزد را ندارند می‌توانیم بخشی از دستمزد را به شکل غیرنقدی افزایش بدهیم. طبعا هزینه خوراکی‌ها در سبد کارگران رقم بالایی است که می‌توان از این طریق جبران کرد.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر اولین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با هدف بررسی رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری با حضور نمایندگان گروه کارفرمایی و کارگری برگزار شد و طبق گفته نمایندگان کارگری جلسه بعدی کمیته دستمزد به منظور ارائه گزارش وضعیت معیشت کارگران و نزدیک شدن دیدگاههای دو طرف اواخر آبان ماه برگزار می‌شود. کمیته دستمزد بهمن ماه سال گذشته رقم ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری (چهار نفره) را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر