بازدید 220259
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

طرح اقدام ملی مسکن چیست؟ شش ایراد به «اقدام ملی» پس از «مسکن مهر» / قیمت یک واحد ۷۵ متری در این طرح چقدر خواهد بود؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: قرارداد‌های مسکن مشارکتی باید به شکلی باشد که انبوه‌سازان واحد‌های خود را احتکار نکنند و واحد‌هایی که در اختیار انبوه‌ساز قرار می‌گیرد، نباید با قیمت بالا در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین وزارت راه و شهرسازی، نباید مالکیت را به انبوه‌ساز منتقل کند و انبوه‌ساز نیز ملزم به تکمیل واحد‌های مسکونی در زمان مشخص باشد.
کد خبر: ۹۳۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶ 10 November 2019

طرح اقدام ملی مسکن

تابناک اقتصادیقیمت متوسط ساخت هر متر مربع خانه در طرح اقدام ملی بین یک و نیم میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) و ٢ تا ۲.۵ میلیون تومان در آپارتمان در نظر گرفته می‌شود و بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ حدود شش سالی از طول عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و در این مدت دولت طرح هایی را در بخش مسکن و در راستای خانه دار کردن مردم اجرا کرده است؛ اما این طرح ها نتوانسته آن گونه که باید، تأثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه دار شدن مردم بگذارند. از جمله این طرح ها می توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن،  فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد. قبل از آن که به بررسی طرح مسکن ملی بپردازیم، آخرین وضعیت بخش مسکن در ایران را بررسی خواهیم کرد.

رشد قیمت، هزینه مسکن و اجاره نشینی در یک سال

بررسی آمارهای حوزه مسکن در سال 1397 نشان می دهد، 26 درصد خانوارهای شهری و 5 درصد از خانوارهای روستایی اجاره نشین بوده اند و این در حالی است که در سال 1396، این درصدها به ترتیب 25 درصد و 4.7 درصد بوده است. این نشان می دهد، در یک سال در شهرها و روستاها اجاره نشینی بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید 

همچنین در حالی که در سال 1396 حدود 33 درصد از کل هزینه های خانوارها مربوط به هزینه های مسکن بوده، این درصد در سال 1397 به 34 درصد رشد پیدا کرده است.

به علاوه گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران در مهر ماه 1398 نشان می دهد، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به 12.7 میلیون تومان رسیده که این رقم در مقایسه با ماه  و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 0.4 و 47.7 درصد افزایش یافته است. البته رشد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه سال جاری در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته 131 درصد بوده است.

طرح مسکن ملی چیست؟

در زمستان سال گذشته بود که طرح مسکن ملی مطرح شد. این طرح شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی است که ساخت 200 هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

اوایل شهریورماه امسال، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از هجدهم آبان ماه 1398 نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد.

در اولین گام در سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نام‌نویسی شروع شد.

دومین گام، مربوط به کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان است و در گام سوم نیز نام‌نویسی در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد شروع می ‌شود. به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، تهرانی‌ها نیز تا یک ماه آینده می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.

شرایط متقاضیان برای طرح مسکن ملی چگونه باید باشد؟

چهار شرط عمده برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام شده است که عبارتند از تأهل و سرپرست خانواده بودن، از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی بودن که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت پنج سال. در مورد سایر شرایط، متقاضیان ثبت‌نام می‌توانند با مراجعه به سایت www.tem.mrud.ir شروط نام‌نویسی را مطالعه کنند.

میزان تسهیلات پرداختی و آورده متقاضیان چقدر است؟

طبق مصاحبه محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام شده پیش‌بینی شده باید واریز شود.

همچنین طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در طرح  اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد. وی گفت: برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که قبلا می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و هم اکنون با تفاهمی که صورت گرفته است، می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند. گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان استفاده می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: وام نهایی یک وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد طی ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

قیمت یک واحد آپارتمان 75 متری در این طرح چقدر خواهد بود؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد متوسط ساخت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی گفت: قیمت متوسط ساخت هر متر مربع خانه در طرح اقدام ملی بین 1.5 میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) و  ٢ تا ۲.۵ میلیون تومان در  آپارتمان در نظر گرفته می‌شود و بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت. وی توضیح داد که کف و سقف قیمتی نمی‌توانیم برای هر واحد آپارتمان در این طرح قائل شویم اما اگر متوسط قیمت هر مترمربع ۲.۵ میلیون تومان را در نظر بگیریم یک واحد آپارتمان ٧٥ متری ٢٠٠ میلیون تومان تمام می‌شود.

میزان اقساط تسهیلات طرح مسکن ملی چقدر است؟

متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهیانه باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند اما اگر وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده باشند ماهیانه باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت کنند.

اگر وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

تفاوت این طرح با طرح مسکن مهر در چیست؟

از ابتدای دولت تدبیر و امید، این دولت با نقدهایی که به مسکن مهر دولت قبل از خود وارد کرد به دنبال جایگزینی طرحی برای خانه دار کردن مردم بود و هم اکنون گفته می شود، طرح مسکن ملی جایگزینی برای طرح مسکن مهر است.

مسئولان دولتی مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر را تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، عنوان می کنند. قراردادهای طرح اقدام ملی بین دولت و سازندگان منعقد می‌شود و بعد از پایان پروژه هریک از طرفین سهم خود را برمی‌دارند. طبیعی است، در این فرآیند، انبوه‌سازان پیش از کلنگ‌زنی، نیاز بازار را در نظر می‌گیرند. حال آن‌که در مسکن مهر، سازندگان بر اساس دستور دولت صرفا واحدها را احداث می‌کردند و فرآیند فروش بر عهده دولت بود.

در مسکن مهر، برای ساخت مسکن از اراضی و خارج از شهرها استفاده شد که امکانات و تأسیسات زیرساختی نداشت و گفته می شود در طرح اقدام ملی مکان‌یابی درون شهرهاست.

تفاوت ظاهری مسکن مهر و مسکن ملی در این است که در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان ها بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه نخواهند بود و تعداد طبقات این طرح در نهایت ۷ طبقه خواهد بود.

شانس خانه دار شدن مردم در این طرح چقدر است؟

با توجه به اقساط بالای تسهیلات پرداختی در این طرح به نظر می رسد، شانس خانه دار شدن قشرهای کم درآمد در طرح مسکن ملی کم باشد. فرهاد بیضایی، کارشناس حوزه اقتصاد مسکن در این باره گفت: با توجه به اینکه مالکیت بسیاری از واحد‌های مشارکتی به انبوه‌سازان انتقال می‌یابد، به نظر می‌رسد خانه‌های تکمیل شده با استفاده از این شیوه به دست قشرهای هدف و کم درآمد نخواهد رسید.

ایرادات این طرح چیست؟

شش ایراد عمده به این طرح وارد است؛ اولین ایراد این است که دولت تدبیر و امید، تنها دو سال زمان دارد تا به تکمیل این طرح بپردازد و در صورت عدم تکمیل طرح در این مدت، ممکن است دولت بعدی به هر دلیل با بی مهری با آن برخورد کند به مانند آنچه بر سر طرح مسکن مهر آمد.

دومین ایراد این که گفته می شود این طرح برای خانه دار کردن قشرهای ضعیف و متوسط است، ولی همان گونه که از اقساط و آورده متقاضی پیداست، قطعاً قشرهای ضعیف جامعه در این طرح جایی ندارند و برای قشرهای متوسط نیز پرداخت اقساط سخت به نظر می رسد.

سومین ایراد این است که هنوز مشخص نشده متراژ این خانه ها حدوداً چقدر خواهد بود.

چهارمین ایراد به زمان تکمیل و تحویل این مسکن ها بازمی گردد که هنوز مشخص نیست.

پنجمین ایراد مالکیت انبوه‌ساز بر بخش قابل توجهی از واحد‌ها در این طرح و ایجاد فضای سوداگری است.

در همین خصوص، صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، ضمن اشاره به لزوم جلوگیری از سواستفاده انبوه‌سازان در طرح اقدام ملی گفت: «در طرح مسکن مشارکتی زمین که سرمایه‌ای ملی است در اختیار انبوه ساز قرار خواهد گرفت، در همین راستا باید تمهیداتی پیش‌بینی شود تا راه سوء استفاده انبوه‌سازان بسته شود. قرارداد‌های مسکن مشارکتی باید به شکلی باشد که انبوه‌سازان واحد‌های خود را احتکار نکنند و واحد‌هایی که در اختیار انبوه ساز قرار می‌گیرد، نباید با قیمت بالا در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین وزارت راه و شهرسازی نباید مالکیت را به انبوه‌ساز منتقل کند و انبوه‌ساز نیز ملزم به تکمیل واحد‌های مسکونی در زمان مشخص باشد.»

ششمین ایراد به شرایط نامناسب بازگشت سرمایه و همچنین، ورود خصولتی‌ها به این حوزه باز می گردد که احتمال مشارکت پایین انبوه سازان را پایین می آورد.

در همین راستا، فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان اظهار داشت: اساس قرارداد‌ها در طرح اقدام ملی ساخت مسکن، به نحوی تنظیم شده بود که بخش خصوصی واقعی کشور صددرصد عقب نشینی کرد.

اجرای این طرح چه تأثیری بر بازار مسکن دارد؟

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن معتقد است این طرح هر چند میزان عرضه مسکن را افزایش خواهد داد، به دلیل سهم پایین دولت در بازار مسکن این طرح تأثیر آنچنانی بر قیمت مسکن نخواهد داشت. وی طی مصاحبه ای با اشاره به اینکه در هیچ مقطعی دولت نتوانسته است سهم خود را در بازار مسکن افزایش دهد و مرز 5 درصد را رد کند، گفت: پس چگونه می‌تواند با 5 درصد قیمت‌ را در بازار مسکن اصلاح و توزیع مسکن را عادلانه کند؟ طرح ملی مسکن نتیجه‌ای نخواهد داشت الا توزیع رانت به افرادی که در اطراف سیستم توزیع هستند و ما بارها این تجربه را داشته‌ایم و می‌دانیم که نمی‌تواند مسأله و مشکلات در بخش مسکن را حل کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۸
اخه من بدبخت رفتم با هزار بدبختی وام مسکن یکم گرفتم با هزار زور یه 30متری تو خواجه نظام خریدم،چند وقت بعدش زیر بار قسط طاقت نیاووردم فروختمش،داداش مگه قسط دادن الکیه؟!!!!!اونم با این بهره های ربوی!؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
میخواستی وام را دولت بلاعوض پرداخت کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
هیچ آدم عاقلی به وعده های سالهای آخری هیچ دولتی اعتماد نمی کند.
شش سال گذشته کجا بودید؟
مگه در عرض یکسال نیم می توان خونه نحویل داد؟
تازه همه دولت ها و کارگزارانشان دوسال آخر رو میرن استراحت. ایتا تازه طرح میدن.
شایدم پول جمع می کنن برای کانادا
حسن
| United States of America |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
مسکن مهر با همه مشکلات و کیفیتی که داشت باز بهتر از صرفا شعار دادن این دولت در زمینه مسکن است.
لنگ کفش کهنه (مسکن مهر) در بیابان (بی برنامگی دولت در مسئله مسکن) نعمت است
هزینه ساحت یک متر مسکن نهایتاً حداکثر یک میلیون تومانه نه بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
شما سازنده ای یا مهندس
رهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
کجا زندگی میکنی که با یک تومن متری خونه میسازی ؟؟
خواب دیدی خیر باشه برات
f
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
وشما دو نفر پایینی که نظر دادید دلال هستید یا مسِءول طرح مسکن یا هم منفعتی توش دارید که بهتون برخورده
مسکن مهری هنوز باپرجاست با وعده های که تکمیل کردن انها داده بودن هیچ کاری نکردن وام سی میلیونی رو کردن چهل میلیون ده میلیون خوردن دست به اتمام واحد ها نکردن ... واحدها چند ساله به حالت نمیه ساخته رها شده و افزایش قیمت با سالها عدم تکمیل میدهن چنین عملی اشکارا خیانت بزرگی به جامعه وارد شده بیش سیزده ساله مسکن مهر تکمیل نشده بیان دوساله مسکن اجتماعی رو تکمیل کنن.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
حداکثر 1 میلیون تومان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما بساز من 1/5 نقد ازت بگیرم !!!
مرد مومن حداقل نقد میکنی با انصاف نقد کن رو موضوغی ک اظهار نظر میکنی یه مطالعه داشته باش!
اصطلاحا به این طرحها میگن تسکین موقت درد اما درمان چیز دیگری است که از این دولت و هیچ دولتی تابحال ندیدیم.

طرحهایتان مال خودتان .
مستاجران و خریداران خانه هرگز به امید این دولت و هر دولت دیگری نباشید.
امروز خانه تان را بخرید بهتر از فرداست
در شهر ما خانه زیر۱۵۰ میلیونی با متراژ ۱۲۰ متری هم خرید و فروش می شود و این طرح بیشتر برای تهرانی ها در نظر گرفتند
منقاضیان واحدهای مسکن مهر نسبت به عدم تکمیل و تحویل به موقع واحدها از شرکت های تعاونی ساز شکایت دارن ایا کسی پاسخگو هست یا همیشه فقط متقاضیان ضرر وعده مسکن هفده میلیونی رو صدو چند میلیون تحویل بدن ما هم نسبت عدم تحویل به موقع واحدها و افزایش قیمت واحدها از اداره شهرسازی و پیمانکاران شکایت داریم.
برادران حمله کنید که بخور بخور شروع شد!
مسکن باید از حالت سرمایه ای خارج بشه تا وقتی مردم به دید سرمایه به مسکن نگاه میکنند روال همینه
البته برخی از دولت مردان ما هم که ماشاالله از قشر سرمایه دار هستند و از این نوسانات خوب سود میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
زمین و ملک نه در ایران بلکه در کل جهان بالاترین سرمایه هر شخص در طول زندگیشه . از اول تاریخ تا حالا همینطور بوده همینطور هم تا ابد خواهد بود
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
خونه وزمین تا بیست سال پیش هیچوقت اینقدر سرمایه حساب نمیشد نه تنها درایران بلکه کل دنیا!!!!!آخه تو کل دنیا رو‌گشتی؟!!!من بالای ده نفر میناسم که پول یه موتور هوندا رو میتونستن باهاش زمین بخرن ولی نخریده بودن یا حتی پول یه تلویزیون ۱۴اینج میشد زمین بخری!!!!پس خواهشا چیزی نگو دیگه
با ۴۰ میلیون می شد مسکن مهر خرید و اگر هم دوبرابر شده هزینه ساخت از ان وقت تا الان میشود ۸۰ میلیون
وقتی نمانده برای این دولت و ایکاش از ابتدای ۹۵ طرح را شروع میکردند.
این دولت طرح مسکن مهر‌را رها نزدیک یک سال از عمرش باقی از کجا معلوم هدف جمع اوری‌پول برای‌تامین بودجه نیست‌چرا بعد تقریبا ۷ سال به‌فکر این کار‌افتاده‌است.
نزدیک انتخابات
پرونده هاي خرابكاري پيمانكاران در ساختن مسكن هاي مهر را چرا نميگوييد كه از بدترين وارزانترين مصالح استفاده كردند
این چگونه خانه دار کردن مردم است منکه حقوقم 1.5میلیون اونم بیارم بدم قسط پس چی بخورم؟ در ضمن میانگین می گویند متری 2.5میلیون درمیاد خوب اطراف شهر که متری 700تومان هم می دهند. اگر حقوقم کفاف می داد همونو می گرفتیم و اینهمه منت دولت و رانت خواران را نمی کشیدیم.........
دیگرهیچ جوانی نه صاحب خانه میشود ونه ماشین
مگراینکه پدرپولداریاپدردزدداشته باشه
ازدواج هم که ديگه کلا برای پولدارها شده
پول داشته باش چهارتا چهارتابگیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
احسنت. چه زیبا گفتی.
در حال حاظر ساخت يك متر مربع ساختمان كه بتوان در ان زندگي كرد حداقل متري ١٥٠٠ ميليون پانصد هزار تومان براي سازنده تمام ميشه مدت يك. سال و نيم سرمايه خواب داره شش ماه طول ميكشه فروش بره قيمت زمين متري ٦ ميليون محاسبه شود عوارضات شهرداري تراكم ان زمان متوجه ميشويد كه سازنده زيان ميكند غير از اينكه انتظار داشته باشيم فردي مجانن براي ما سرمايه گذاري كند كار كند و قيمت تمام شده بجاي متري شش ميليون به ما بفروشد متري ٥ ميليون بنابر اين سرمايه گذار پول خود را در جاهاي ديگر با استفاده هاي كلان سرمايه گذاري خواهد كرد اگر بيهنر هم باشد سپرده در بانك سودش بيشتر از توليد است حرص و جوش هم ندارد بنابر اين مشكل مسكن با اين طرحها قابل حل نيست تورم مهار شود ثبات اقتصادي سياسي ايجاد شود بانكها تسهيلات خريد حداقل ٧٠ درصد ملك عرضه كنند عوارض و تراكم حذف شود ايجاد اشتغال براي مهندسهاي بيكار كه جز گيرهاي بيهوده به سازندگان نميدهند دستشان كوتاه شود و نظارت مستقيم از طرف شهرداري و كارمندانش صورت پذيرد شايد نيمي از مشكلات مسكن رفع شود در غير اينصورت همين ملك و ملك ادامه دارد
100 میلیون وام دریافت می کنید 12 ساله 2.5 برابر به بانک پس می دهید.
به عبارت بهتر در ازای گرفتن 100 میلیون حدود 250 میلیون (با احتساب بیمه و سایر هزینه ها) باید به بانک پس دهید.
-----------------------------------------------------------------------------
این وام در شرایط حاضر که مناسب نمی باشد.
مانده هاي مسكن مهربانام ديگرواردعرصه سياست واقتصادمريض شده است
نشستن بابت ثبت نام هر فرد که دوازده هزار تومان هزینه دارد بعدش سی درصد را هم بگیرند و وام به ظاهر 18 درصدی اما به واقعیت با بهره 100درصدی و کامل جیب مردم را خالی کنند و بعدش بگن بردند و خوردند حواله به قوه قضاییه و این رقم اندک قشر ضعیف را هم بکشند و کامل آنها را از بین ببرند.
آخه کدام مسکن کدام بودجه؟!!!!
دولتی که بودجه سراسریش با کمبود مواجه هست با کدام پول؟!!!!
بخش خصوصی ساخت مسکن هم که کامل نابود و کشتی ان به گل نشسته .حال کدام عاقلی گوشت اندک خود را دست گربه های چاق و چله میدهد ؟!!!!!
خدا با این وضع مملکت گردوندن از مسوولین نخواهد گذشت اینها مردم را به خاک سیاه نشوندن
یک فکر درست واساسی بکنید...این وعده های پوچ وتو خالی رو به ما مستاجرهای بدبخت ندهید...باز هم سرمایه دارها یک خونه به خونه هاشون اضافه میشه..خونه ها که یک میلیون بود تاآمدیم یک میلیون شد ده میلیون....ده میلیون جمع کردیم خونه شد بیست میلیون.والی آخر ...تا صد میلیون پیش رفتیم که اینبارخونه هاشد شش صد و.......الان هم با این گرانی ها که اصلان نمیشه پس انداز کرد چه برسه به دادن وامهای میلیونی....خدا فقط کمکون کنه ...ازشما هیچ نور سویی نمیاد.
رئیس جمهور قبلی به اندازه کافی آپارتمان جدید ساخت. بهتره دولت فعلی به فکر نوسازی بافتهای فرسوده و کلا خانه های کهنه با افزایش مقدار وام باشد، چون مقدار وام فعلی بافت فرسوده کفاف یک سوم یک واحد مسکونی را هم نمی کند.
متاسفانه همیشه مسوولین این مملکت در تامین مسکن مردم فشل و ناکارمد و بی کفایت بودند ، هستند و خواهند بود به ویژه دولت روحانی هیچ برنامه ای نداره ! شما به شرایط این طرح نگاه کنید چقدر جاهلانه طرح دادن ! توی تبلیغاتشون میگن این طرح برای اقشار کم درآمده ! حالا شما قضاوت کنین کدوم دولتی توی دنیا به قشر کم درآمدش وام 18درصدی میده و میگه پنجاه میلیون هم آورده داشته باشی و زمین هم داشته باشی !!! خب وزیر ، دولتمرد ، من اگه زمین داشتم و پنجاه میلیون هم پول داشتم که خودم شروع میکردم خورد خورد خونه میساختم و خودمو زیر بار وام 18 درصدی نمیبردم ! از این گونه طرحها که متاسفانه توی مملکت ما زیاد هست بازم هم به این نتیجه ی دیرینه میرسیم که مسوولین این مملکت به خصوص دولت فعلی تعریف درستی از طبقات جامعه ندارن ! علتشم اینه که خودشون به حدی توی رفاه و اشرافیت هستن که اصلن مفهوم فقر و کم درآمدی رو اساسا درک نمیکنن !
خوب عالي شد،
بهانه رييس جمهور و وزير مسكن دولت بعدي هم جور شد.
اينا كه دو دوره است تا حرف ميشه از ميراث ناميمون دولت قبلي (مسكن مهر) ميگن. دولت بعدي هم ٨سال ميخواد از گرفتاري بجا مونده از دولت تدبير و اميد ميگه (مسكن ملي،ملي مسكن )
متاسفانه همیشه مسوولین این مملکت در تامین مسکن مردم فشل و ناکارمد بودند ،به ویژه دولت فعلی که هیچ برنامه ای نداره ! شما به شرایط این طرح نگاه کنید چقدر عجیب و ناپخته طرح دادن ! توی تبلیغاتشون میگن این طرح برای اقشار کم درآمده ! حالا شما قضاوت کنین کدوم دولتی توی دنیا به قشر کم درآمدش وام 18درصدی میده و میگه پنجاه میلیون هم آورده داشته باشی و زمین هم داشته باشی !!! خب من اگه زمین داشتم و پنجاه میلیون هم پول داشتم که خودم شروع میکردم خورد خورد خونه میساختم و خودمو زیر بار وام 18 درصدی نمیبردم ! از این گونه طرحها که متاسفانه توی مملکت ما زیاد هست بازم هم به این نتیجه ی دیرینه میرسیم که مسوولین این مملکت به خصوص دولت فعلی تعریف درستی از طبقات جامعه ندارن ! علتشم اینه که خودشون به حدی توی رفاه و اشرافیت هستن که اصلن مفهوم فقر و کم درآمدی رو اساسا درک نمیکنن !
اخه کجای این طرح مشمول قشر کم درآمد و ضعیف میشه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
سود بانکیش!
سفره‌ای دیگر پهن شد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
بخور بخور شروع شد
اگر راست می گید مسکن مهر رو تموم کنید طرح ملی یعنی چه؟
با 18 درضد چه خبره مگه شما ها نمیگین این ها برای افراد کم بضاعت وکم درآمده پس چرا با 18 درصد.
دولتی که 6 سال مسکن مهر دولت قبلی را مزخرف خوانده و آن را نیمه تمام گذاشته و هیچ برنامه ای تاکنون نداشته، حالا آمده مشابه همان طرح را با نام مسکن ملی اجرا کند؟! البته معلوم است که هدف از اینکار تامین مالی کمبودهای دولت از جیب مردم است.
خداپدر احمدی نژاد بیامرزد که با مسکن مهر خیلی ها را صاحب خونه کرد. کاش برگرده لااقل همون مسکن مهر ادامه بده....
شش سال مملکت رو ول کردن به امان خدا و الان که باید غزل‌ خداحافظی رو بخونن یادشون افتاده طرح مسکن اجرا کنن. اقساطش هم ماشالله هم اندازه حقوق قانون کار مصوب همین دولته و تازه اسمش هم اینه که برای اقشار کم درآمده ! ....
کاملا واضحه دولتی که کمتر از دو سال به رفتنش باقی است نباید در دام این وعده افتاد دولت بعدی و وزیر بعدی می آید و می گوید اصلا این طرح را قبول ندارد و فقط حیب مردم را خالی می کنند اگر این دولت راست می گوید همان مسکن مهر را تمام کند نه اینکه باتلاق جدیدی برای مردم درست کند.
به نظرمن شمادلتون برای مردم نمیسوزه خدا می دونه هدف چیه
خوب بجاش مسكن مهرهاي احمدي نژادو تكميل كنيد بعدش شرايط اين طرح براي قشر پايين اصلا مناسب نبست مگه اينكه تعريف قشر پايين از ديد دولتيان با واقعيت جامعه فرق كند كه همينطور است . بجاي واگذاري زمين دولتي مفت و پول مفت بي ضمانت به چند پيمانكار كه نه ساختمان ساختند و در فضاي بدون نظارت دولتي و يا بدون نظارت درست پول بيت المال و اورده مردم پايمال شد و پيمانكاران با پول باد اورده در خارج از كشور شروع به سرمايه گذاري كردند براي خودشان و هيچ كس هم دستگير و مجازات نشد
یکنفر نظر مساعد نداره به این طرح
بجای مسکن و غذا و دارو، اول اعتماد این ملت رو جلب کنید
همه میدونن که هر طرحی تو این کشور نتیجه عکس داره
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
واقعا درست می فرمایید. مشکل از اعتماد است. من خودم پول کافی برای این طرح اقدام ملی دارم اما اعتماد ندارم به دولتهایی که تنها نگرانی که ندارن غم مردم خودشون هست. چون برفرض پول بی زبون دادی از کجا معلوم این دو سال ساخت خانه، بیست سال نشه یا وقتی قیمتش مشخص نیست بجای متری 2500 متری 4500 به پات در نیاد...
ده سال گرفتار مسکن مهر شدم،آخر سر یه خونه تو اون سر کرج دادن که هیچ امکاناتی نداره و حالا فقط ده میلیون جریمه دیرکرد وامش شده و هیچکس پاسخگو نیست. غیر از هزارتا ضرر دیگه. الانم بهمون از این مسکن نمیدن که قبلا گرفتید. ای بابا بیخیال شید.
...کسی نیس به اینا بگه مردم از گرسنگی داره دستوپا میزنه/شما کجای کارین؟
از سیستان و بلوچستان هستم اومدن روستاهایی رو طرحشون قرار دادن که طرف با پنجاه میلیون بهترین خونه رو واسه خودش میگیره نیازی به این وام نداره بعد شهری مثل چابهار که کرایه خونه ها بالای یک میلیون شده رو نزاشتن خدا بخیر کنه که اینا تموم کارهای راهبردی کشور رو همینجور انجام میدن بدون کارشناسی... متاسفم
سایت ثبت نام مسکن قم ظرف کمتر از یک ساعت بسته شد
پاسخ ها
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
قم که دیگه ارزونترین شهر ایرانه خونه توش نسبت به جاهای دیگه خیلی ارزونتره مسکن پوچ ملی میخوایی چیکار؟!
دولت اگه تدبیر داشت و امید مردم براش مهم بود نمیذاشت قیمت مسکن به عرش اعلی برسه که ی جوون نتونه حتی ی خونه ی چهل متری اجاره کنه چه برسم به خریدن
خیلی گنگ توضیح داده شده پدرم مجرده(مادرم به رحمت خدا رفته) و وام سپرده مسکن یکم میگیره .ولی چون قیمت خونه سرسام اور شده تو یک سال نمیتونه حتی تو شهرستان خونه بخره .حالا تو طرح ملی مسکن هم که شرایطش اینه که متاهل باشی.حالا چه جوری خونه بخره میتونه یا نمیتونه بالاخره .یا بنده خدا باید همچنان مستاجر باشه.کاش شرط تاهل رو حداقل بر دارن البته برادر شوهرم هم مجرده و همین مشکل پدرم رو داره و هر دو هم تصمیم به ازدواج ندارند فعلا .البته باز هم هیچ کدام از این ها که گفتن در حد صحبته و فکر نکنم که بانکهای مسکن اصلا اطلاعی داشته باشند .
دلمون خوش بود خونه دار میشیم .سایت بسته شد و ثبت نام نکردم حالا هم با این همه ایراد ی که طرح داره امیدمون از دست رفت
پاسخ ها
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
من نمیدونم شما چجور به این طرح دلت خوش بوده دیگه بچه پنج ساله هم میدونه خودت بری یه خونه بخری بهتر ازاین در میاد!!!یه ذره فکر خواهشا.اینطوری رأی میخواید بدید؟!!
بنده قصد داشتم امروز مسکن ملی اصفهان راثبت نام کنم. حدود یک ساعت که اصلاصفحه سایت باز نمیشد . آدرسم isfahan.mrud.ir میاورد . بعد تقریبا یک ساعت آدرس سایت به .tem.mrud تغییر یافت که طی چند دق شهر بهارستان تکمیل ظرفیت شد. جالبه که هیچ اولویتی برای خود ساکنان بی خانه شهر بهارستان در نظر گرفته نشده بود و همه میتوانستند این شهر را انتخاب کنند وما که چند ساله اینجا ساکنیم نتوانستیم ثبت نام کنیم. این منصفانه است؟؟؟
بااین طرح جز گرانی مسکن چیزی ندارد کس هم خاندار نموشود
سلام
با احترام به نظر تمام دوستان، همه شما درست میگید این طرح فقط برای پر کردن جیب یه عده همانند تعاونی های مسکن مهر میشه واقعا کدوم قشر کم درآمد میتونه ماهی ۱۶۰۰قسط اون هم ۱۲سال پرداخت کنه باور کنید ۱۲سال دیگه خونه ای هم ساخته نشده متاسفانه تو این مملکت ۴ نفر مسوول پیدا نمی شن درد مردم رو بفهمن!!!!!!!!؟ که بتونه یه طرح برا حل مشگل مسکن بده مثل تمام دنیا خونه رو اجاره به شرط تملیک بدین با بهره ۵درصد و متراژ هم باتوجه به توان پرداخت خریدار اونوقت مافیای مسکن و تورم می بینید چطور کنترل میشه مردم خونه دار میشن ولی خرید و فروش نمیشه تا پرداخت قسط و دلالی وتورم وجود نداره .
سلام.الان برای مشهد اومدن تو شهر جدید گلبهارش سهمیه میدن.بعد تازه میگن خونه اولیا میتونن وام 160 تومنیشو بگیرن .اونم با سود18 درصد که بعد حداقل من میگم 1 سال بخوان تحویل بدن . الان تو گلبهار واحدای مسکن مهرشو بصورت خام تحویل روز تو رنج 140 تا 150تومن میدن.
این طرح به جایی نمیرسه فقط برای اطرافیان همین سیستم خوبه و برای افراد پولدار که استفاده کنن از این طرح. واقعا چه هدفی پشت این طرحشونه
سلام فرم جیم من بعداز اعتراض زرد است لطفا رسیدگی شود من مستاجرم
سلام
جمله معروف سالی که نکوست از بهارش پیداس
کم گوی و گزیده گوی سال اخر هیچ کار انجام نمیدن. تحویل تو چهار سال دوم رییس جمهور. بعد هست اگه موافق باشه
عنوان کار آفرینی صحیح نیست ، انسانها با نعمات خدادادی مانند عقل و ابزار فقط هماهنگ کننده میتوانند باشند بخواست خدای بزرگ .
سلام از اول زندگیم مستآجرم ارنم وسط زندگیم مستآجرم خواهشن کمک کنید آخرزندگیمون مستآجر ازدنیا نریم
این همه نظر هست به هیچ کدوم توجهی نمیشه ول منم حرفمو میگم
من تو زنجان زندگی میکنم و تو سه منطقه خونه میدن یکی ۵۶۰ یکیش ۴۲۰ و یکیش ۳۰۰
البته اونجور که نوشتن اگه بعد کار قیمت تمام شده تغییر نکنه و البته بدون حساب کردن سود واو ۱۰۰ میلیونی که ۱۵۰ میلیون هست
فکر کنید بعضی از زمین هاشون ۹۹ ساله است و پول نمیگیرن بعضیاشون پولی اونم با مبالغ هنگفتی که تو ۵ سال باید پسش بدی و اینم هست که اولش هر ۶ ماه یکبار ۴۰ میلیون میریزی به حساب مسکن ملی ...
ما مردم بدبختی که نه پدر مادر پولداری داریم و نه سرمایهای چجوری اینهمه مشکل رو تحمل کنیم
...
اقدام ملی در شهرهای جدید کدام شهر بیابانهارامیسازیدمگربیابان زمینش رایگان نیست برای چی میخواید برای کوچکترین متراژ۳۸متری ۱۲۰میلیون پول زمین که بیابان بگیرید اسمشم میزاریدشهر ،شهری که هیچ امکاناتی نداره جز ساختمان...
۱۰۰ میلیون وام میدن با ۱۸ درصد که فکر کنم باید ۲۴۰ میلیون برگردونیم....
متراژ نامعلوم
قیمت هر متر مربع نامعلوم
اتمام ساخت نامعلوم
چقدر آورده مردم میشه دقیقا معلوم نیست و غیره....
آخه دولت محترم مگه شما کارشناسی نکردی؟؟؟در کارشناسی دقیق این موارد بالا باید معلوم بشه مگر اینکه بدون فکر کاری بکنی
آخه من که حقوق بگیر کمیتم وکرایه خونما زوری میدم الآنم دارم حرس پول پیش سال دیگما میخورم از کجا 30ملیون بدم از کجا ماهی 1.700قسط بدم ما جماعت فقط گوشت جلو گوله هستیم به اسم ما تموم میشه ولی سودش توجیب پول داراست
من ثبت نام کردم اماحالامیگن شناسنامه شما تهران بایدارز تهران اقدام می کردی نه ازشهری که 20 سال زندگی کردم الان میگن انصراف بدهیدازاوا سایت قبوال نمی کنه
سلام دوستان امکان نقل انتقال این مسکن ها برای کسانی که ۴۰ میلیون رو ریختن ب حساب ، وجود داره ؟
بنیاد مسکن بناب گفته که 4نفری خودتون پیمانکار پیدا کنین بسازین و تمومش کنین ماهم واستون دعا میکنیم فقط زمین رایگان میدیم اونم خارج شهر وسط بیابون که تاکسی هم رد نمیشه ازش
سلام کجا باید ثبت نام کنم در مهدیشهر استان سمنان هستم
سلام
این ابهام همیشگی دولت روحانی
قیمت به روز دوسال دیگه معلوم نیست قیمتش چند بشه
تضمینی از پیمانکار گرفته نمیشه دوساله تحویل بده
قیمت این واحدها در توان پرداخت اقشار آسیب پذیر نیست. کسی ۴۰تومن داشته باشه هر ۶ماه بریزه حساب دولت والا متمول نه آسیب پذیر
بعدش ۱۲سال ماهی ۱۷۰۰ بریزی حساب دولت همون اجاره نشینی بهتر نیست
به عبارت دیگه حداقل ۲۰۰ تومن پیش میدی با ماهی ۱۷۰۰ (۲سال ساخت و ۱۲ سال بازپرداخت) ۱۴سال آیندت با سختی میگذرونی بعد ۱۴سال حداقل صاحب خونه بشی
اونم زمینش هم بهت نفروختن
به قرآن اگه میدانستم باید ماهی ۱.۷۰۰ قسط یا گرایه بدی اسم نمی نوشتم /الان هم ۴۰میلیون دادم پیشیمان شدم الان این توشته های این سایت را خواندم .
بعد ۲سال هنوز هیچ کاری اتجام نشده ۳۵۰میلیون باید آورده اولبه داشته باشی با ۱۵۰تومان وام .....که روی هم۵۰۰ میلیون می شود ۲۰۰ تومان سود ۱۵۰ میلیون سر جمع میشود۷۰۰میلیون حالا اگر ۲۰۰ تومان هم وام کم بهره بگیری و ۱۰۰ تومان هم سود این وام میشه ۸۰۰ میلیون .واقعا کسی این مبلغ را داره ..منه کارمند ندارم یک شخص با شغل آزاد از کجا بیاره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان