بازدید 2711

اطلاعات بخش خصوصی در توافقنامه اقتصادی اوراسیا ناقص بود

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اطلاعات بخش خصوصی در موافقتنامه موقت تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ناقص بود و امیدوارم در مذاکره‌ای که برای تجارت آزاد برگزار می‌کنیم، اطلاعاتشان را تکمیل کنند.
کد خبر: ۹۳۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 10 November 2019

به گزارش فارس، امروز همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد تا جزئیات بیشتری از این موافقتنامه ارائه شود. 

علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: متأسفانه بخش خصوصی اطلاعاتی که به ما ارائه می‌دادند ناقص بود و امیدوارم برای مذاکره تجارت آزاد، این اطلاعات تکمیل‌تر شود. 

وی به عنوان نمونه گفت: تجار ما مرتب اعلام می‌کردند که تعرفه‌هایی که روسیه روی کالاهای ایرانی می‌بندد، بیشتر از ترکیه‌ای‌ها است، اما بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، تفاوت تعرفه‌ای وجود نداشته بلکه ارزش افزوده‌ای که آنها دریافت می‌کردند بیشتر بوده است. 

مهرفرد با بیان اینکه اطلاعات بخش خصوصی در مذکرات و چانه‌زنی ما بسیار مؤثر است، گفت: آنها باید برای تیم مذاکره‌‌کننده روشن کنند که در کدام محصولات مزیت بیشتری وجود دارد و کدام محصولات را می‌توانیم تخفیف بیشتری بگیریم، یا در کدام محصولات می‌توانیم تخفیف بدهیم. 

وی افزود: در مذاکره‌ای که قرار است برای انجام تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا انجام دهیم نیازمند اطلاعات دقیق‌تری از سوی بخش خصوصی هستیم. 

علی‌اکبر مهرفرد نقطه مقابل ایران را تیم روسیه داشت و بخش خصوصی آنها اطلاعات ریزتر و دقیق‌تری را همواره روی میز مذاکره‌کننده‌ها می‌گذاشتند و هر مذاکره‌ای که امروز انجام می‌شد، بلافاصله اطلاعات اقتصادی آن موجود بود و همینطور این اطلاعات نزد پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌رفت. 

به گفته معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، موافقتنامه موقت تجاری بین ایران و اوراسیا از 5 آبان اجرایی شده و قرار است پس از آن، مذاکرات روی تجارت آزاد انجام شود و این مذاکره نهایت تا سه سال آینده به نتیجه برسد. 

این موافقتنامه از آن جهت موقت عنوان شده است که باید طی سه سال به تجارت آزاد منتهی شود، که در غیر این صورت این موافقتنامه لغو می‌شود. 

مهرفرد درباره اطلاعات این موافقتنامه گفت: 126 کد تعرفه‌ای تعهدات اتحادیه اوراسیا نسبت به ایران بوده که در 113 کد تعرفه‌ای، تعهدات کاهش تعرفه را داده و قرار شده 13 کد هم فریز شود؛ یعنی اینکه تا سه سال آینده هیچ افزایشی در این تعرفه‌ها صورت نگیرد. میانگین کاهش تعرفه‌ها از سوی اقتصادی اوراسیا برای ایران میانگین 56 درصد بوده است. 

وی ادامه داد: در مقابل، ایران هم کل تعهدات بخش کشاورزی ایران 98 کد کالایی بوده که در 160 مورد تعرفه کاهشی بوده و در 38 مورد هم قرار شده تا سه سال آینده افزایش تعرفه‌ای انجام نشود و میانگین درصد کاهشی که در تعرفه‌های ایران صورت گرفته 59 درصد بوده است. 

به گفته مهرفرد، ایران در واردات محصولاتی مانند گوشت، کره، چای، ذرت و روغن آفتابگردان و خوراک دام که عمدتاً واردکننده هستیم، به طرف‌های اوراسیایی امتیاز دادیم و همچنین در مورد محصولاتی مانند سبزی، میوه، خشکبار، مرکبات، رب و آب‌میوه که مزیت تولید داریم، امتیاز گرفتیم. محصولاتی مانند شیرینی و شکلات هم قرار شد تا سه سال دیگر هیچ افزایش تعرفه‌ای از طرف آنها یا از طرف ما انجام نشود. 

معاون توسعه بازرگانی به یادداشت تفاهمی در مورد گندم و گوشت اشاره کرد که جزو پیوست‌های این موافقتنامه بوده است و با کشور روسیه منعقد شده است. در مورد گندم قرار شده ورود موقت از روسیه به ایران انجام شود. همچنین سوآپ گندم و ترانزیت گندم با روسیه و قزاقستان داشته باشیم. 

به گفته مهرفرد، ایران سالانه 11 میلیون تن مصرف گندم دارد و 25 میلیون تن ظرفیت کارخانه‌های آرد کشور است که می‌خواهد با ورود موقت گندم و تبدیل آن به آرد، به کشورهای دیگر صادر کند.

معاون توسعه بازرگانی همچنین درباره یادداشت تفاهم در مورد گوشت، گفت: با کشور بلاروس پس از بررسی‌ها و اعزام اکیپ‌های نظارتی و بهداشتی به توافقی رسیدیم که از مناطق خاصی از این کشور گوشت وارد کنیم که البته تاکنون عملیاتی نشده است، زیرا قیمت محصولات این کشور در مقایسه با برزیل بالاتر بود. 

وی دلیل اینکه به راحتی درخواست بلاروسی‌ها را برای واردات گوشت قبول نمی‌کردند، گفت: با توجه به حادثه چرنوبیل، نگرانی از وجود مواد هسته‌ای در محصولات کشاورزی این کشور وجود داشت که با اعزام کارشناسان مجرب، تصمیم‌گیری شد تنها از مناطق خاصی وارد شود.

معاون توسعه بازرگانی در ادامه گفت: موافقتنامه اکنون اجرایی می‌شود، اما قرار است روی تجارت آزاد کار کنیم، بنابراین بخش دولتی باید کمیته‌ای تشکیل دهد و به صورت آنلاین کارها را دنبال کند و آمارها و اطلاعات را آنالیز و تحلیل کند تا ما در مذاکرات دست پُر داشته باشیم. 

وی ادامه داد: بخش خصوصی هم باید اطلاعاتش را تکمیل کند و اطلاعات آنها در مذاکرات قبلی ناقص بود. 

موافقتنامه موقت تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی‌ماه سال 94 آغاز شد و در 17 تیر 98 برای اجرا ابلاغ شده است و بالاخره در 5 آبان این موافقتنامه اجرایی شد.

مهرفرد گفت: برای انجام بهتر این موافقتنامه،‌ روی حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی کار شده است. راه‌آهن رشت - آستارا قرار است به آذربایجان و پس از آن به روسیه وصل شود. تسهیلات بندری دریای خزر با قزاقستان انجام شده است و گمرک جمهوری اسلامی ایران هم دو پروتکل برای تعیین پایه ارزش گمرکی و همچنین راهروی سبز گمرکی امضا کرده است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل