بازدید 1868

توسعه یافتگی شهری باید مبتنی بر عدالت باشد

کمبود برخی مراکزفرهنگی در بخش‌های مختلف تهران موضوعی است که شاید کمتر به آن پرداخت شده باشد، اما شاهد آن هستیم که در برخی از مناطق تهران امکانات رفاهی بیشتری نسبت به مناطق دیگر وجود دارد و این نشان دهنده عدم توسعه یافتگی متوازن و اختصاص بیشتر سرانه خدماتی به برخی نقاط در سطح شهر است.
کد خبر: ۹۳۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 09 November 2019
به گزارش خبرنگار تیترشهر: بر اساس آخرین آماری که سازمان سینمایی از تعداد سالن‌های سینمایی استان تهران منتشر کرده، آورده شده که، در حال حاضر تهران ۷۷ سالن سینمایی دارد که شامل ۶۳ سینما و پردیس سینمایی و ۱۳ فرهنگسرا می‌شود و به تعبیری ۲۰۷ سالن سینمایی و بیش از ۴۸ هزار صندلی وجود دارد. با نگاهی به این آمار متوجه تعداد قابل توجهی سالن سینمایی می‌شویم، اما موضوع بحث عدم تعادل در پراکندگی این مراکز فرهنگی است. به طور مثال در منطقه ۱۵ که از نظر وسعت یکی از بزرگترین مناطق تهران است فقط ۲ سالن سینمایی وجود دارد و در منطقه ۱۳ که به نسبت مناطق دیگر مساحت کمتری دارد ۷ سالن سینمایی وجود دارد. این مسئله صرفا به سالن‌های سینما ختم نمی‌شود و شامل دیگر موضوعات مانند مراکزرفاهی و مراکز تفریحی نیز می‌شود.

توسعه تهران به سمت غرب است

با توجه به پروژه‌های دردست اجرای شهرداری تهران و بخش خصوصی در بخش غرب تهران می‌توان متوجه این موضوع شد که توسعه این شهر به سمت غرب است. آمار‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۱ تا سال ۹۵، ۴۳۹ پروژه در منطقه ۲۲ افتتاح و در منطقه ۱۰ تهران که دارای بیشترین تراکم جمعیت در هکتار است ۸۶ پروژه عمرانی افتتاح و به بهره برداری رسیده است و به نسبت پروژه‌های که درغرب تهران اجرا شده است نسبت به شرق تهران، از لحاض آماری بسیار بالاتر قرار می‌گیرد.

شورای شهر تهران، طرح "الزام شهرداری تهران به همکاری با فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در زمینه کمک به تامین زمین در مناطق ۲۲ گانه تهران برای ساخت کلانتری" تقدیم هیات رییسه کرد. اما جای سوال اینجاست که آیا این طرح در مورد مسائل فرهنگی نمی‌تواند اختصاص یابد، و زمینی را به بخش‌های فرهنگی اختصاص دهند تا پروژه‌های فرهنگی بیشتری در مناطق کمتر توسعه یافته اجرایی شود؟ عدم توسعه یافتگی در برخی مناطق بر روی قیمت مسکن نیز تاثیرگذار بوده است و مناطق کم برخوردار به لحاض قیمتی فاصله زیادی با مناطق توسعه یافته دارند، شاید اگر توجه بیشتری به مناطق کمتر توسعه یافته می‌شد رشد قیمت و ارزش ملک در این مناطق بالاتر می‌رفت و تعادل را در بازار مسکن ایجاد می‌کرد.

در همین رابطه محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با تیترشهر گفت: یکی الویت‌ها و شاخص‌های مهم مدیریت شهری در امر توسعه، بحث توسعه متوازن است، توسعه‌ای که همه‌ی اجزای حوزه جغرافیایی مورد نظر را بتواند پوشش دهد و این پوشش باید مبتنی برعدالت و توجه یکسان به همه‌ی عناصر توسعه باشد. زمانی که در حوزه مدیریت شهری سخن می‌گوییم، نمی‌توانیم با نابرابری‌هایی که شهر تهران با آن روبه رو است بی توجه باشیم.

حق شناس افزود: زمانی که اساتیدعلوم انسانی و علوم سیاسی به بررسی انقلاب می‌پردازند، معمولا یکی از دلایل شکل گیری انقلاب در دهه ۵۰ را وجود تبعیض و عدم نگاه یکسان به مناطق مختلف شهری و وجود پدیده‌ای مثل فقر در حاشیه‌های شهر ذکر می‌کنند.

وی افزود: موضوعی که شما به آن پرداخته اید در دهه ۴۰ و ۵۰ تبدیل به یک بیماری مزمن شده بود، بعد از انقلاب اسلامی یکی از اهدافی که در دستور کار رهبران انقلاب قرار گرفت توجه به همین حاشیه‌ها بود. شکل گیری طرح شهیدرجایی، کمیته امداد و بحث جهادسازندگی نشان می‌دهد که به بحث توسعه توجه شد.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: در حوزه شهرداری‌ها عمده توجه مدیریت شهری بعد از انقلاب وحتی زمانی که شورای شهر شکل می‌گرفت حداقل در دستور کار بوده است. اما در عمل ما همچنان کاستی و نابرابری را می‌بینیم و نمی‌توان آن را کتمان کرد؛ و وقتی به مقایسه مناطق مختلف تهران می‌پردازیم با حرف شما در رابطه با اینکه توسعه تهران به سمت غرب بوده است موافقم.

وی در رابطه با واگذاری زمین به نیروی انتظامی برای ساخت کلانتری گفت: شهر در این سال‌ها توسعه پیدا کرده است و یکی از مسئال مهم مدیریت شهری بحث امنیت است، ولی متاسفانه نیروی انتظامی متاسفانه نتوانسته زیرساخت‌های لازم را برای به کارگیری نیرو‌های خودش فراهم کند و معمولا سعی کرده در غالب کانکس‌های سیار خدمات رسانی انجام دهد. در جلسه‌ای که بین نیروی انتظامی و شهرداری تهران برگزار شد، قرار شد فضایی را شهرداری به نیروی انتظامی واگذار کند و نیروی انتظامی بحث ساخت کلانتری را انجام دهد.

حق شناس در پایان گفت: یکی از مواردی که در کمیسیون فرهنگی اخیرا بحث شد و در دستور کار ما قرار دارد، حداقل برای ۲ سال آینده، سعی بر این شد تا از منابع محدودی که در این دوره در اختیار داریم، بهره لازم را ببریم و این توجه را به سمت حوزه‌هایی که از امکانات توسعه شهری کمتری برخوردار هستند ببریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار