بازدید 2748
اقتصاد در گذر زمان

از "تقدیم اولین لایحه به اولین دوره مجلس" تا "تکذیب رای 5 میلیون تومانی نمایندگان به وزرا"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۳۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ 08 November 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

17 آبان 1285، اولين لايحه به اولين دوره مجلس شوراي ملي تقديم شد. اين لايحه مربوط به قرض هايی به مبلغ بيست كرور تومان يا 400 هزار ليره بود كه دولت هاي روس و انگليس مشتركاً آن را به دولت ايران مي پرداختند.

17 آبان 1334، سد کرخه آماده بهره ‌برداری شد.

17 آبان 1339، راه ایران و عراق پس از دو سال و چهار ماه باز شد.

17 آبان 1340، ابوالحسن ابتهاج مدیرعامل سابق سازمان برنامه طبق قرار بازپرس دیوان کیفر دستگیر شد. وی با این اتهام که در دوران تصدی خود بر سازمان برنامه موجب اتلاف ۶۹ میلیون دلار شده است، بازداشت شد.

17 آبان 1346، بانك صادرات و واردت آمريكا 11 ميليون دلار وام به ايران داد.

17 آبان 1348، رییس بانک جهانی مک نامارا در تهران اعلام کرد که به ایران ۴۰۰میلیون دلار وام داده خواهد شد.

17 آبان 1350، دور دوم مذاكرات ايران با كنسرسيوم نفتي كشورهاي غربي آغاز شد.

17 آبان 1352، بلندپایگان دولتی از خرید سهام کارخانه‌ ها محروم شدند و حق انتقال سهام به همسر و فرزندان آنها نیز سلب شد.

17 آبان 1354، کنفرانس مقدماتی پول با شرکت ۱۲ کشور آسیایی در تهران برگزار شد.

17 آبان 1389، اولین سند محضری مسکن‌مهر برای یک مجتمع مسکونی در استان مرکزی صادر شد.

17 آبان 1391، جامعه دو قطبی آمریکا چهار سال دیگر به نخستین رییس‌ جمهوری سیاه ‌پوست این کشور فرصت داد و باراک اوباما را دوباره به کاخ سفید فرستاد.

17 آبان 1393، اتحادیه اروپا طی گزارشی اعلام کرد که سه موسسه بانکی و آموزشی و یک سرمایه ‌دار ایرانی را وارد لیست تحریم‌ های خود کرده است. بر اساس این گزارش، بانک سینا، دانشگاه صنعتی شریف، بابک زنجانی و موسسه «سورینت - ترست - بانکرز» تحت مدیریت بابک زنجانی، افراد و موسساتی هستند که از سوی اتحادیه اروپا وارد فهرست تحریم ‌ها شدند. بدین ترتیب دوباره بابک زنجانی در فهرست تحریم ها قرار گرفت.

17 آبان 1395، غلامرضا کاتب، عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به خبری مبنی‌بر خرید ۵ میلیون تومانی رای برخی نمایندگان، این اظهارات را دروغ محض خواند و گفت: هیچ انسان عاقلی رای خود را نمی‌فروشد، وجود زد و بند در مجلس فعلی و صرف هزینه‌های مالی برای تغییر رای نمایندگان بی‌پایه و اساس است و یک درصد هم صحت ندارد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر