بازدید 4631

کاهش تعهدات به جای حساس رسیده است

سانتریفیوژ‌های IR۱ معمولا در نطنز سازماندهی و آرایش یافتند و سعی کردیم سانتریفیوژ‌های نسل برتر را در فرود قرار دهیم، زیرا پدافند غیر عامل و امنیت آن مناسب‌تر است.
کد خبر: ۹۳۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷ 06 November 2019
کاهش تعهدات به جای حساس رسیده است

حجت الاسلام ذوالنوری:برای آن‌ها فردو‏، حساس‌ترین محل هسته‌ای ماست زیرا دفاع غیرعامل در آن رعایت شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده و اینکه سایت هسته‌ای فردو در زیر زمین قرار دارد زدن آن کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: سانتریفیوژ‌های IR۱ معمولا در نطنز سازماندهی و آرایش یافتند و سعی کردیم سانتریفیوژ‌های نسل برتر را در فرود قرار دهیم، زیرا پدافند غیر عامل و امنیت آن مناسب‌تر است.

ذوالنوری با بیان اینکه ۲۷۰۰ سانتریفیوژ در فردو داشتیم، گفت: بر اساس برجام به ما اجازه دادند فقط هزار و ۴۴ عدد آن بماند و اجازه ندادند همه این تعداد نیز روشن باشد و گفتند فقط ۵۰۰ عدد آن روشن باشد وگاز هم نباید به آن‌ها تزریق کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای‏ به این سانتریفیوژ‌ها گاز تزریق خواهیم کرد.

ذوالنوری ادامه داد: سانتریفیوژ‌های IR۱ و P۱ حدود ۸۰۰ گرم تا ۱۲۰۰ گرم اورانیوم را در سال غنی سازی می‌کنند، اما سانتریفیوژ‌های پیشرفته ما مانند IR۸ بین ۲۴ تا ۲۷ کیلوگرم در سال غنی سازی می‌کنند.

او اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در مدت یک سال در فردو حدود ۷۰۰ کیلوگرم به ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ما افزوده شود همچنین در حال تولید ایزوتوپ‌های پایدار هم در فردو هستیم.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه برخی از آزمایشگاه‌های خاص مواد و بخشی از رادیودارو‌ها را در فردو راه اندازی کردیم، افزود: فردو مجتمع بسیار مهم و حساسی است و با توجه به این حساسیت و بحث افزایش غنی سازی‏، آن‌ها حساسیت نشان می‌دهند، زیرا قله نگرانی آن‌ها در افزایش درصد غنی سازی اورانیوم و انباشت آن است و ما هم در گام چهارم دقیقا روی همین نقطه دست گذاشته ایم.

قطار کاهش تعهدات هسته‌ای در حال رسیدن به انتهاست

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی هم گفت: حساس‌ترین تاسیسات فردو در جغرافیای هسته‌ای ایران واقع است از این جهت که دشمن هیچ دسترسی به آن ندارد و اگر تصمیم بگیریم اقدامی را انجام دهیم در امنیت کامل انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: پدافند عامل و غیر عامل فردو کامل است و فردو به عنوان پدافند غیر عامل برای نظنز عمل می‌کند و در شرایطی که فردو فعال است اقدام دشمن علیه نطنز هم معنا ندارد.

محمدی افزود: فردو از روز اول با این هدف ایجاد شد که بتوانیم تاسیسات غنی سازی اورانیوم را در مقابل عملیات تهاجمی احتمالی دشمن امن کنیم و از این جهت، این طرح موفق بود.
او با تاکید بر اینکه طرف غربی حساسیت فوق العاده‌ای نسبت به فردو دارد‏، افزود: وارد شدن فردو به گام‌های کاهش تعهدات برجامی، اقدام راهبردی محسوب می‌شود ضمن اینکه چیز زیادی از اقدامات فنی باقی نمانده است و اکنون فقط بخش دسترسی و بازرسی‌های آژانس باقی مانده است که در قالب کاهش تعهدات، هنوز به سراغ آن نرفته ایم.
او اضافه کرد: در گام‌های قبلی کاهش تعهدات هسته‌ای اعلام کردیم به درصد سه و شصت و هفت صدم مندرج در برجام پایبند نیستیم بنابراین از این به بعد اختیار غنی سازی بیشتر از آن در دست خودمان است.

محمدی با بیان اینکه قطار کاهش تعهدات هسته‌ای در حال رسیدن به انتهاست، گفت: این موضوع اهمیت فوق العاده‌ای دارد.
وی با اشاره به برخی نکات فنی گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای کشورمان، افزود: بر اساس محاسبات سازمان انرژی اتمی، تا پیش از گام چهارم، ظرفیت غنی سازی ما ۸ هزار و ۶۰۰ سو بود، اما اکنون حدود ۱۰۰۰ سو به ظرفیت غنی سازی کشورمان افزوده می‌شود و در مجموع ظرفیت غنی سازی کشورمان به حدود ۱۰ هزار سو می‌رسد که قابل توجه است.

محمدی ادامه داد: بهتر این بود که ماشین‌های پیشرفته‌تر را از نطنز به فردو منتقل می‌کردیم، اما این اتفاق نیفتاده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اکنون حدود ۵۰۰ کیلوگرم مواد هسته‌ای با غنای ۵ درصد داریم که اگر با ظرفیت غنی سازی جدید کار کنیم می‌توانیم در زمان کوتاهی آن را به حدود ۹۰۰ تا هزار کیلوگرم برسانیم که عدد معناداری در برنامه هسته‌ای است.

محمدی افزود: همه این اقدامات از جمله راه اندازی فردو و حمل مواد هسته‌ای به آن، سیگنال قوی است و منتظر واکنش‌های مقام‌های رسمی و محافل تحلیلی در این باره هستیم.

او اضافه کرد: اکنون نه فقط اروپایی‌ها بلکه آمریکایی‌ها به عنوان طرف اصلی منازعه با ایران، باید متوجه شده باشند که مسیری را که در مقابل ایران در پیش گرفته اند در نهایت به شدت به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد.

برای گام پنجم هم باید اماده شویم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعاً گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای هم برداشته خواهد شد,‏ گفت: گام‌ها نباید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل را مقاوم کند بلکه گام‌ها باید اثر بخش و شوک آور باشد.

حجت الاسلام ذوالنوری در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره واکنش انگلیس به آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران افزود: آن‌ها حرف‌های پرت و پلای زیادی می‌زنند و هیچ ارتباطی میان غنی سازی ما و امنیت ملی انگلیس وجود ندارد.

وی ادامه داد: مدیر کل آژانس در ۱۶ قطعنامه اعلام کرده است که جمهوری اسلامی تعهدات برجامی را بی کم و کاست انجام داده و آژانس هم نظارت داشته و اینکه اقدامات هسته‌ای ما صلح آمیز است.

ذوالنوری با بیان اینکه اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد هم غنی سازی کنیم باز صلح آمیز است، اضافه کرد: برای تولید پنل سوخت راکتور ۵ مگاواتی تحقیقاتی رازی که رادیودارو‌های ۱۰۵ مرکز پزشکی هسته‌ای ما را تامین می‌کند به سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی شده نیاز داریم.

او گفت: استفاده از سوخت‌های فسیلی برای زیردریایی ها، خاصیت آن را کم می‌کند و نیاز به زیردریایی با سوخت هسته‌ای هستیم تا ماندگاری آن را در زیر آب بیشتر کنیم و ارتشاعات آن هم کمتر و رادار گریزتر می‌شود و برای باطری‌های این زیردریایی‌ها به غنی سازی ۶۰ درصدی نیاز داریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه غنی سازی ۵ درصدی تهدید آمیز نیست، گفت: در راهبرد دفاعی و نظامی ما بر اساس اعلام نظر مقام معظم رهبری، ساخت و استفاده از سلاح هسته ای، مشروع نیست.

ذوالنوری افزود: انگلیسی‌ها برای انجام ندادن تعهدات خود و مداخله در امور داخلی کشور ما و اعمال کینه خود حرف‌هایی می‌زنند که تکمیل پازل تهدیدات آمریکاست.

وی اضافه کرد: این گونه اظهارات نه تنها بی اعتمادی ما را بیشتر خواهد کرد بلکه ما را وادار می‌کند عزم ما در مسیر جزم‌تر شود.

ذوالنوری با اشاره به اینکه اروپایی‌ها در تنگنا قرار گرفته اند، گفت: آن‌ها می‌خواهند کاری را انجام دهند، اما اراده انجام آن را ندارند و نمی‌خواهند هزینه بدهند.

او ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند برجام بدون هزینه و صد در صد به نفع آن‌ها و صد در صد به ضرر جمهوری اسلامی باقی بماند.

ذوالنوری افزود: آن‌ها در دو ماه آینده هم اقدامی نخواهند کرد، غرب و آمریکا تقریبا به این نتیجه رسیده اند که دوام تحریم‌ها و فشار حداکثری نه تنها جمهوری اسلامی را از پا در نیاورده بلکه نقش مقاوم سازی داشته است یعنی سرعت ما را به سمت اقتصاد بدون نفت افزایش می‌دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر برنامه و بودجه کشور و مجلس این است که سال آینده اقتصاد بدون نفت باشد که از سال‌های پیش جزو تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است.
حجت الاسلام ذوالنوری افزود: همه دولت‌هایی که در گذشته در این زمینه کوتاهی کردند باید پاسخگوی فشار‌های وارده بر مردم باشند.

وی ادامه داد: قطعاً گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای هم برداشته خواهد شد. ما هنوز وارد موضوع نظارت آژانس نشده ایم. اکنون در حال اجرای پروتکل الحاقی و حتی فراتر از آن به صورت داوطلبانه هستیم.

ذوالنوری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از طرح اینستکس اروپایی‌ها گفت: آن‌ها ما را به زعم خود مهجور تلقی کرده اند و به نوعی نقش قیمومیت ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد: اینکه ما نفت را بفروشیم و پولش را در صندوق اینستکس بگذاریم و اختیار نوع معامله به دست آن‌ها باشد، منطقی نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: عمل آن‌ها نسبت به ما از جنایتکاران جنگی، تحقیرآمیزتر است.
وی افزود: اگر مسئولان به این موضوع تن دهند در پیشگاه ملت بخشیده نمی‌شوند.

 محمدی کارشناس مسائل سیاسی هم با بیان اینکه موضع نظام در برابر اروپایی‌ها روشن است، گفت: رهبرمعظم انقلاب فرمودند آن‌ها باید به برجام برگردند و همه تحریم‌ها هم باید لغو شود.
وی ادامه داد:برای ما تفاوتی ندارد با اروپا یا آمریکا مواجه باشیم. هر کدام از آن‌ها در چارچوب این دو شاخص ارزیابی می‌شوند.

او با اشاره به پیشنهادات اروپایی‌ها گفت: آن‌ها از نظر راهبردی می‌خواستند ما از گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای برگردیم و مذاکرات جامع فراهسته‌ای را بپذیریم که شامل موضوعات موشکی و منطقه‌ای و برداشتن سقف‌های زمانی برجام است. رفتار وخواسته‌های ان‌ها واکنش آن‌ها طلبکارانه است.

او ادامه داد: وابستگی طرف مقابل به برجام، جدی است و به شدت نیازمند برجام هستند و به این سادگی چارچوب آن را تخریب نخواهند کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: از نظر فنی نه حقوقی باید عمل به تعهدات برجام را پایان دهیم تا ببینیم چه می‌شود. در این صورت اگر روزی نظام تصمیم بگیرد دوباره مذاکره کند دست ما پُر است و می‌توانیم یک بار دیگر بر سر پایبندی طرف مقابل به تعهدات، امتیاز بخواهیم و نمی‌گذاریم بحث به موضوعات فراهسته‌ای کشیده شود.
وی ادامه داد: اگر هم نخواهیم مذاکره کنیم پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای خود را ادامه می‌دهیم.

 محمدی اضافه کرد: در گام پنجم باید کاملا از آن‌ها قطع امید کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار