بازدید 4348

راه‌کار ایتالیا برای مقابله با بحران کاهش جمعیت

کد خبر: ۹۳۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳ 05 November 2019
بحران جمعیت در شهر‌های کوچک و روستا‌های ایتالیا باعث شده برای جذب افراد، خانه‌های خالی شده را رایگان در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

مجله مهر: شهر‌های مختلف دنیا پویایی و رشد خودشان را از آدم‌هایی که خانه و زندگی‌شان آنجاست می‌گیرند، هرچه آدم‌ها بیشتر باشد و کار و فعالیت روزمره‌شان در شهر باشد، رونق هم بیشتر می‌شود و این همان چیزی است که یک دولت برای معرفی شهرش می‌خواهد. حتی آرام‌ترین و بی‌سرو صداترین شهر‌های دنیا هم هویت‌شان را از مردمشان می‌گیرند، خانواده‌ها و بچه‌هایی که هر از گاهی در کوچه و خیابان‌ها سر و صدا می‌کنند.

بحران جمعیت گریبان اروپا را گرفت

حالا کشور‌های اروپایی که به نظر می‌رسد طی سالیان گذشته مسائله خانواده و فرزندآوری را چندان جدی نگرفته بودند، حالا با بحران کم شدن جمعیت روبرو هستند، بحرانی که با گسترده شدن باعث از بین رفتن شهر‌های کوچکتر شده است، به شکلی که بسیاری از خانواده‌ها که اتفاقا علاقه چندانی به فرزند هم ندارند، به شهر‌های بزرگتر و اصلی کوچ می‌کنند و رفته‌رفته شهر‌های کوچکتر خالی از سکنه می‌شوند.

در این میان به نظر می‌رسد ایتالیا با مشکلات جدی روبرو شده است، در چند سال گذشته اخبار مختلفی منتشر شده که در آن‌ها شهر‌ها یا روستا‌های مختلف ایتالیا برای اینکه خانه‌های خالی را پُر کنند، حاضر به فروش آن‌ها با قیمت‌های ۱ یورو یا ۱ دلار شده‌اند! تک فرزندی یا فرزند نداشتن خانواده‌های باقی مانده در شهر‌های کوچکتر با در نظر گرفتن اینکه جوان‌ها برای زندگی بهتر به شهر‌های بزرگتر مهاجرت می‌کنند، از دلایل مهمی است که بسیاری از جامعه‌های کوچک‌تر این کشور در حال نابودی هستند.

سال گذشته خانه‌های شهر اولولای در منطقه کوهستانی بارباگیا را به بهای ۱.۲ دلار به فروش گذاشته بودند، این شهر که جذابیت‌های تاریخی دارد، اما بسیاری از خانه‌ها خالی شده بودند و نیاز به بازسازی داشتند، شهردار این منطقه گفته بود که خانه‌ها را با قیمت پایین به فروش می‌گذارند، اما حتما باید بازسازی شوند. با این‌کار هم آدم‌های جدید به شهر می‌آیند هم شغل ایجاد می‌شود. چون جمعیت شهر در ۵۰ سال گذشته از ۲۲ هزار نفر به ۱۳ هزار نفر رسیده و ادامه پیدا کردن این روند احتمال نابود شدن یک جامعه را می‌دهد.

حتی روستای سیسیل که اتفاقا اسم شناخته شده‌ای در دنیا هم دارد، با این معضل روبرو بوده است و شهردار آن تصمیم می‌گیرد ۸۰ خانه روستا را به قیمت یک یورو بفروشد.

از سوی دیگر روستای لوکانو هم برای رونق بخشیدن به اقتصاد، این نوید را داده بودند که اگر کسی به روستا مهاجرت کند، ۱۰ هزار دلار جایزه می‌گیرد. این روستا به دلیل مهاجرت افراد در آستانه از بین رفتن است و شرط گرفتن ۱۰ هزار دلار هم به دنیا آوردن فرزند در این روستاست.

اما به نظر می‌رسد این ایده‌ها آن‌طور که باید نتیجه نداده و نتوانسته روی افزایش جمعیت و احیای شرایط اقتصادی و اجتماعی شهر‌ها تاثیرگذار باشد. شهر کاماتارا یک قدم جلوتر رفته و حالا خانه‌هایی را که در شهر رها شده و خالی هستند را رایگان در اختیار دیگران قرار می‌دهد! خریداران مبلغ پنج هزار یورو پرداخت می‌کنند و متعهد می‌شوند که خانه را بازسازی می‌کنند، پس از بازسازی هم این مبلغ به آن‌ها بازگردانده می‌شود. همچنین اگر خودشان به خانه نقل مکان کرده و فرزند به دنیا بیاورند، جایزه هزار یورویی دریافت می‌کنند. البته آن‌ها می‌توانند خانه را هر ساختمان دیگری مثل هتل، رستوران یا مغازه نیز بدل کنند.

مشکلی که ایتالیا در شهر‌ها و روستا‌ها با آن روبرو است، موردی است که تعدادی از کشور‌های اروپایی با آن روبرو هستند و اخباری درباره خالی از سکنه شدن مناطق مختلف آن شنیده می‌شود؛ مهاجرت به شهر‌های اصلی برای زندگی بهتر و فرزند نداشتن از موراد اصلی کم شدن جمعیت در شهرهاست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار