بازدید 2652
۲

۲ هزار و ۴۵۰ قلم دارو در فهرست بیمه

کد خبر: ۹۳۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴ 01 November 2019

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: در بسته بیمه پایه ۲ هزار و ۴۵۰ قلم دارو، ۴۸۰۰ خدمت و ۴۸ هزار نوع تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی وجود دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، طاهر موهبتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه این بسته توسط شورای عالی بیمه مشخص شده است افزود: زمان انتظار برای پرداخت بیمه‌ها در گذشته ۱۴ ماه بود که اکنون به سه ماه کاهش یافته است، البته این زمان نیز برای ما پذیرفتنی نیست و باید بهبود یابد.
وی گفت: پرداخت‌های بیمه در مقایسه با گذشته بهتر شده است، اما در مقایسه با شرایط اقتصادی کشور وضع مطلوبی نداریم.

موهبتی افزود: وزارت بهداشت برای اجرای نسخه الکترونیکی در ۲۳۵ شهرستان کشور شبکه اتصال را فراهم کرده است، اما در زیرساخت‌های اجتماعی مقاومت وجود دارد.
وی گفت: اکنون ۷۵ درصد مطب‌ها بدون نرم افزار هستند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: تا پایان آبان زیرساخت فنی همه داروخانه‌ها و تا پایان سال زیرساخت فنی نسخه الکترونیکی در کشور فراهم می‌شود.

موهبتی اضافه کرد: سوابق پزشکی گذشته افراد در پرونده الکترونیک سلامت آن‌ها قرار نمی‌گیرد بلکه فقط از زمان ایجاد این پرونده برای افراد سوابق آن‌ها در پرونده شان قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه اکنون برای ۲۶ میلیون روستایی نظام ارجاع اجرا می‌شود افزود: چهار هزار مرکز خدمات سلامت روستایی در کشور وجود دارد و به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک، ماما، دندان پزشک، ۵۳ نوع آزمایش و ۴۳۶ قلم دارو داریم.

موهبتی گفت: ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش نظام ارجاع روستایی قرار دارند.
وی افزود: ۱۸ هزار مرکز بهداشت روستایی؛ بیماریابی، پیشگیری و آموزش را به وسیله بهورز‌ها انجام و گزارش را به مرکز خدمات ارجاع می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: اگر پرونده سلامت در کشور اجرا نمی‌شود چطور ۴۳۰ راهنمای بالینی را اجرا می‌کنیم.

موهبتی افزود: با ایجاد زیرساخت‌های آی تی؛ تعداد دفعاتی که زنان باردار می‌توانستند سونوگرافی انجام دهند و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند به سه بار کاهش یافته است و هزینه‌های بیمه در تصویربرداری از رتبه یک به ششم کاهش یافته است.
وی گفت: در گذشته بیمه موظف بود هزینه همه سونوگرافی‌های دوران بارداری را هر تعداد که بود پرداخت کند.

موهبتی افزود: نرخ رشد مرکب سازمان بیمه سلامت از سال ۹۰ تا سال ۹۵ سالیانه ۴۲ درصد افزایش هزینه بود که در سال ۹۶ و ۹۷ به پنج و نیم درصد کاهش یافت و هزینه‌های سال ۹۷ به سال ۹۶ نیز هشت درصد کاهش یافته است.
وی گفت: زیان انباشته در سال ۹۵ چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد بود که اگر اوراق چاپ نمی‌شد این رقم به ۱۲ هزار میلیارد افزایش می‌یافت و این یعنی ۵۱۶ برابر حد نصابی که قانون تجارت برابر ماده ۱۴۱ خود باید ما را منحل می‌کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: اکنون زیان انباشته سازمان بیمه سلامت به نصف کاهش یافته است.
موهبتی گفت: بیمه رایگان با ارزیابی انجام می‌شود و قرار نیست محرومان سر سفره‌ای که به نام آن‌ها پهن می‌شود حضور نداشته باشند.
وی افزود: کمیته امداد برای بیمه افراد تحت پوشش خود ۹۰۰ هزار نفر را در شهرستان‌ها معرفی کرده است در حالی که در گذشته ۳۴ میلیون نفر بیمه رایگان داشتند.

سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: سازمان بیمه باید استقلال و پشتوانه مالی قوی داشته باشد، اما اکنون این دو موضوع مخدوش است.
وی افزود: ارزش دفترچه‌های بیمه با توجه به کمبود منابع و تأخیر چندماهه در پرداخت‌ها کاهش یافته است.

خاتمی اضافه کرد: پرونده الکترونیک سلامت که اخیراً کار خود را آغاز کرد نیمه تمام و از برنامه عقب است.
وی گفت: درباره پرونده الکترونیک سلامت باید همه مراکز طرف قرارداد به یکدیگر متصل شوند، اما تا کنون این موضوع عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در برنامه پنجم؛ وزارت بهداشت قرار بود با هماهنگی کامل با نظام پزشکی بر یک سری تمایلات درباره پرونده الکترونیک سلامت غلبه کند، اما در این زمینه نسبت به برنامه ششم عقب هستیم و باید مجموعه دولت و حاکمیت پای کار بیایند.

خاتمی گفت: باید بیمه‌ها مستقل باشند و این موضوع در برنامه ششم توسعه آمده است، زیرا اگر بیمه‌ها استقلال نسبی نیز داشته باشند می‌توانند راهنمای بالینی را درست اجرا کنند و خرید راهبردی داشته باشند.
وی افزود: با وضع کنونی بیمه‌ها که استقلال ندارند نمی‌توان کاری انجام داد.

مهدی اسفندیاری پژوهشگر حوزه سلامت نیز در این برنامه گفت: پرونده الکترونیک سلامت زمانی شکل می‌گیرد که همه بیمه‌ها به یکدیگر و همه مراکز ارائه خدمت به این سیستم متصل شده باشند.
وی افزود: تا زمانی که پرونده پزشکی از جمله فیلم، کاغذ و سی دی در دست بیماران است، صحبت از پرونده الکترونیک سلامت زیبنده مجموعه وزارت بهداشت نیست.

اسفندیاری گفت: استانداردسازی بسته‌های خدمت پزشکی یا راهنمای بالینی را وزارت بهداشت نوشته و بخشی از آن را ابلاغ کرده، اما راهنمای بالینی بیمه‌ها با راهنمای بالینی درمانی کامل متفاوت است.
وی افزود: تعارض منافع در ساختار تصمیم گیری نظام سلامت شدید است.

این پژوهشگر حوزه سلامت گفت: راهنمای بالینی ابزار کار بیمه و بر اساس منابع مالی بیمه‌ها متفاوت است.

اسفندیاری افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار نداریم در اواخر دوره خود به عنوان منتقد نظام اجرایی وارد شوند، اما چه کسی باید برای استقلال بیمه‌ها قانون تصویب و آن را تضمین کند.
وی گفت: آنچه از طرف دولت و مجلس شورای اسلامی در این سال‌ها دیده ایم مخدوش کردن استقلال بیمه‌ها با طرح‌های پوپولیستی است.

اسفندیاری افزود: در نظام سلامت منابع مالی کامل وجود دارد، اما ابزاری مانند راهنمای بالینی برای کنترل این منابع نداریم.
وی گفت: اگر راهنمای بالینی در کشور وجود داشت میزان سزارین ۵۵ درصد و تجویز آنتی بیوتیک‌ها چند برابر میانگین جهانی نبود.

این پژوهشگر حوزه سلامت افزود: تا زمانی که سازمان‌های بیمه گر زیر مداخلات دولت و مجلس هستند و دفترچه بیمه را هر فردی با یک شماره نظام پزشکی می‌نویسد، استقلال بیمه‌ها منطقی نیست.

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این برنامه گفت: بر اساس برنامه ششم تا پایان سال دوم این برنامه باید طرح پرونده سلامت اجرا شود و برای اتصال خدمات بیمه‌ای نیز شش ماه فرصت داده شده است.
وی افزود: پرونده سلامت زمانی اجرا شده است که دفترچه بیمه کاغذی در دست افراد نباشد.

عابدی با بیان اینکه کار اصلی باید در وزارت بهداشت و درمان انجام شود گفت: اگر پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شود، اما سیستم ارجاع وجود نداشته باشد همه مشکلات باقی خواهد ماند.
وی افزود: کل بیمه‌ها ازجمله بیمه سلامت ایرانیان و بیمه تأمین اجتماعی بدهکاران بدون اختیار هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه گام اساسی؛ پیاده کردن نظام ارجاع است اضافه کرد: مشکل اساسی نظام ارجاع از سطح دو به سطح سه یعنی از کلینیک به بیمارستان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
تو این فهرست از انواع استامینفون و دیکلوفناک و بقیه مسکن ها حتما آورده ولی مطمئنا از دارو های بیماری های خاص و سرطانی عمرا اسم آورده باشه
پاسخ ها
یحیی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
خب میگن اینا مردنین واسه چی بیخودی خرجشون کنیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر