بازدید 4159
۱

خطری که از سرِ سلامت گذشت...

کد خبر: ۹۳۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 01 November 2019

اوایل مهرماه سال جاری بود که استفساریه‌ای در مجلس مطرح شد که به موجب آن استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها و اتاق‌های استعمال دخانیات در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری مشمول اماکن عمومی نمی‌شد؛ طرحی که مخالفت‌ها و هشدارهای مسوولان وزارت بهداشت را به همراه داشت و نهایتا نیز از سوی شورای نگهبان رد شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این استفساریه در حالی مطرح شد که در روزهای پایانی مهرماه قرار بود نشستی مشترک میان وزیر بهداشت کشورمان و مدیران ارشد سازمان جهانی بهداشت با موضوع دخانیات برگزار شود و به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، اجرای این استفساریه اجازه نمی‌داد به هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴، دست یابیم.

از سوی دیگر ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان رئیس مجمع کنوانسیون مبارزه با دخانیات انتخاب شده است و اجرایی شدن این استفساریه به نوعی اقدامات کشورمان در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات را زیر سوال می‌برد.

سرانجام با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت این استفساریه در تاریخ ۲۴ مهرماه سال جاری از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت.

دکتر علیرضا رئیسی_معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشکر از حمایت شورای نگهبان از سلامت مردم، گفت: به علت مغایر بودن این استفساریه با اصل ۷۳ قانون اساسی، این استفساریه رد شد. استفساریه‌ای که به این مصوبه وارد شده از مواردی است که تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این استفساریه در صورت تصویب به معنای ترویج مصرف دخانیات و قلیان بود، افزود: در صورتی که این استفساریه اجرا می‌شد تمام زحماتی که ۳۲ دانشگاه علوم‌پزشکی برای جمع‌آوری قلیان و دخانیات از حوزه‌های تحت پوشش خود کرده بودند، به هدر می‌رفت.

وی در ادامه با غیرمنطقی خواندن برخی توجیه‌ها برای طرح استفساریه مبنی بر اشتغال‌زایی از محصولات دخانی،‌ تصریح کرد: آسیبی که صنایع دخانی به سلامت مردم وارد می‌کنند، جبران‌ناپذیر است و این درحالی است که هزینه‌هایی که درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات به نظام سلامت کشور وارد می‌کند نیز بالا می‌رود. بهترین کار اشتغال‌زایی از کارهای سازنده است. اجرایی شدن این استفساریه به معنای زدن تیرخلاص به سلامت مردم بود.

رئیسی ادامه داد: سن مصرف قلیان در دختران ایرانی به زیر ۱۴ سال رسیده است و به طورکلی قبح مصرف دخانیات شکسته شده و می‌بینیم که خانواده‌ها کنار هم اقدام به مصرف قلیان می‌کنند؛ این موضوعات تبعات و هزینه‌های اجتماعی ترویج قلیان را نشان می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارخانه دخانیات را تعطیل کنید بجایش سالن آموزش رقص و ورزش احداث کنید بخدا جواب مثبت میگیرید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل