بازدید 7860
۳

گران‌ترین استان کشور در مهرماه ۹۸ کدام استان بوده است؟

طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های کل کشور ۱.۷ درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان کرمان با ۳.۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۰.۲ درصد کاهش بوده است.
کد خبر: ۹۳۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶ 29 October 2019
تابناک اقتصادیطبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های کل کشور ۱.۷ درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان کرمان با ۳.۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۰.۲ درصد کاهش بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، به تازگی مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهر ماه سال جاری برای کشور را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌داد که نرخ تورم سالانه کل کشور بعد از ۱۷ ماه صعود متوالی سرانجام نزولی شده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مهر ماه سال جاری با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به شهریورماه به ۴۲ درصد رسید. نرخ تورم سالانه در مهر ماه سال جاری برای خانوار‌های شهری کل کشور عدد ۴۱.۳ درصد و برای خانوار‌های روستایی کل کشور ۴۶.۳ درصد گزارش شد.

همچنین در مورخه ۴ آبان ماه سال جاری نیز مرکز آمار گزارش مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان‌ها را منتشر کرد. در این گزارش نرخ تورم در استان‌های مختلف اعلام شده است. از این رو با توجه به همین گزارش می‌توان به این پرسش پاسخ داد که گران‌ترین و ارزان‌ترین استان کشور در مهر ماه سال جاری کدام استان‌ها بوده اند؟

قبل از پاسخ به این پرسش باید گفت: نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالا‌ها و خدمات را در نظر می‌گیرد که در این سبد ۴۷۵ قلم کالا و خدمت وجود دارد.
 
همچنین همان گونه که گفته شد برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می‌کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های کل کشور ۱.۷ درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان کرمان با ۳.۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۰.۲ درصد کاهش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ۲۸.۳ درصد بوده است.
 
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به استان ایلام (۳۴.۷ درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان آذربایجان غربی (۲۲.۱ درصد) بوده است. همان گونه که عنوان شد نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۸ برای خانوار‌های کشور به عدد ۴۲ درصد رسیده است.
 
همان گونه که از نمودار زیر پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۳۹۸ مربوط به استان ایلام با نرخ تورم ۵۱ درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان قم با نرخ تورم ۳۶.۱ درصد می‌باشد.  
 
این اعداد بیانگر آن است که خانوار‌های ساکن استان ایلام به طور متوسط ۹ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های ساکن استان قم به طور متوسط ۵.۹ درصد کمتر از میانگین کل کشور در مهر ماه سال جاری برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند؛ بنابراین ارزان‌ترین استان برای زندگی استان قم و گران‌ترین استان برای زندگی استان ایلام بوده است.

نمودار زیر نشان می‌دهد نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهر ماه سال جاری در ۱۵ استان کشور پایین‌تر و در ۱۶ استان کشور بالاتر از نرخ تورم سالانه کل کشور بوده است.
 
گران‌ترین استان کشور در مهرماه ۹۸ کدام استان بوده است؟
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قابل توجه مسئولین استان ایلام
البته گزارش بانک مرکزی تورم را ۴ برابر مرکز آمار اعلام میکند
نرخ تورم واقعی که مربوط به شصت الا هفتاد قلم کالای مصرفی ،و خدماتی میباشد که مصرف عامه دارد ، بیش از دو برابر نرخ اعلام شده میباشد ، زیرا مردم با همین شصت ،الا هفتاد قلم کالا و خدمات سر و کار دارند ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار