بازدید 9217
در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» بررسی شد؛

آیا عبور صادرات ایران از ۴۰ میلیارد دلار رکوردشکنی است؟

در زمینه صادرات پتروشیمی، صادرکنندگان ایرانی دارای رقبایی هستند که از آن جمله می‌توان به آرامکوی عربستان اشاره کرد که در حوزه پتروشیمی فعال است. هنگامی که ایران با موضوع تحریم‌ها مواجه شد، رقبا به سمت کسب سهم ایران در بازار‌های مشترک خیز برداشتند که همین عامل بر میزان صادرات ایران تأثیرگذار بود.
کد خبر: ۹۳۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 28 October 2019

شقاقی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی صندوق بین المللی پول در زمینه رکوردشکنی صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری و عبور آن از حجم ۴۰ میلیارد دلار گفت: البته همان گونه که در ابتدا بیان کردم با استناد به آمار گمرک، سال گذشته حجم صادرات غیرنفتی ایران ۴۴ میلیارد دلار گزارش شده بود؛ بنابراین این پیش بینی صندوق بین المللی پول رقم عجیبی نخواهد بود و رکوردشکنی محسوب نمی‌شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، آمار‌های منتشره در گمرک نشان می‌دهد که میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) توسط صادرکنندگان در شش ماهه نخست سال جاری، بالغ بر ۷۰۰۰۹ هزار تن و به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده که این میزان صادرات به لحاظ ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۱۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

این کاهش ارزش صادرات کالا‌های غیرنفتی در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حالی است که صندوق بین المللی پول در جدیدترین پیش بینی خود از اقتصاد ایران اعلام کرد که صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری میلادی به رقم بی‌سابقه بیش از ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

با توجه به این گزارش ها، حالا پرسش این است که دلیل کاهش ارزش صادرات غیرنفتی در شش ماهه نخست سال جاری چه بوده و آیا ثبات نرخ ارز در این کاهش ارزش صادرات غیرنفتی موثر بوده است؟ تا چه اندازه پیش بینی صندوق بین المللی پول در مورد صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد؟

وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: سال گذشته، ایران حدود ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۴۲ میلیارد دلار واردات داشت که بر همین اساس تراز بازرگانی غیرنفتی کشور حدود مثبت ۲ میلیارد دلار شد.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی ارزش صادرات کالا‌های غیرنفتی در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزود: صادرات غیرنفتی به چند عامل بستگی دارد.

اولین عامل که عاملی مهم در بحث تولید و صادرات محسوب می‌شود، تأمین مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و مواد واسطه است. طبیعتاً تامین این موارد در شرایط تحریمی کار دشواری است و همین سختی تأمین، تولید و متعاقب آن صادرات را با مشکل مواجه می‌کند. به عنوان مثال در صنعت خودروسازی تامین قطعات جهت تولید بسیار بااهمیت است.

دومین عامل، موضوع تحریم‌های بانکی و جابجایی پول است. وقتی تولیدکننده و صادرکننده با مشکلاتی در جابجایی پول مواجه باشد طبیعتاً این موضوع نیز می‌تواند روی صادرات تاثیرگذار باشد. سومین عامل، نرخ ارز است که می‌تواند در موضوع افزایش یا کاهش صادرات غیرنفتی مؤثر باشد.

شقاقی شهری افزود: هر چقدر نرخ ارز افزایش یابد صادرکننده به صادرات بیشتر ترغیب می‌شود و برعکس هر چقدر نرخ ارز کاهش یابد صادرات توجیه کمتری خواهد داشت. با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر نرخ دلار کاهش یافته و به کانال ۱۱ هزار تومان وارد شده و مدتی است در این کانال ثابت مانده، طبیعتاً تحریک و ترغیب صادرکننده به صادرات کمتر شده و صادرات نیز متعاقب آن کاهش یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: البته اشاره به این نکته نیز ضروری است که در کشور‌های هدف صادراتی، دارای رقبایی برای صادرات برخی کالا‌ها هستیم و به اصطلاح بازار‌های مشترکی داریم و این موضوع رقبا و فعالیت آن‌ها نیز می‌تواند بر صادرات کالا تأثیرگذار باشد.

به عنوان مثال می‌توان به صادرات پتروشیمی اشاره کرد که یک بخش بزرگی از صادرات ایران را به خود اختصاص داده و حدود ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی مربوط به موضوع پتروشیمی است. در زمینه صادرات پتروشیمی، صادرکنندگان ایرانی دارای رقبایی هستند که از آن جمله می‌توان به آرامکوی عربستان اشاره کرد که در حوزه پتروشیمی فعال است. هنگامی که ایران با موضوع تحریم‌ها مواجه شد، رقبا به سمت کسب سهم ایران در بازار‌های مشترک خیز برداشتند که همین عامل بر روی میزان صادرات ایران تأثیرگذار بود.

شقاقی شهری با اشاره به این که سه عامل فوق جزو عوامل کوتاه مدت تأثیرگذار بر صادرات ایران بودند، گفت: اگر بخواهیم در مورد عوامل بلندمدت تأثیرگذار بر صادرات صحبت کنیم باید بگویم هنگامی که کشوری قصد دارد کالایی را صادر کند نیازمند توسعه بخش صنعت، معدن و تولید کالا‌های غیرنفتی می‌باشد. چون ایران دارای استراتژی بلندمدت در حوزه توسعه صنعت، معدن و تولید نیست و اصلاً در کلان اقتصادی این استراتژی تعریف نشده است، لذا استراتژی صادراتی نیز در کشور ما تعریف نشده باقی مانده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد پیش بینی صندوق بین المللی پول در زمینه رکوردشکنی صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری و عبور آن از حجم ۴۰ میلیارد دلار گفت: البته همان گونه که در ابتدا بیان کردم با استناد به آمار گمرک، سال گذشته حجم صادرات غیرنفتی ایران ۴۴ میلیارد دلار گزارش شده بود؛ بنابراین، این پیش بینی صندوق بین المللی پول رقم عجیبی نخواهد بود و رکوردشکنی محسوب نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
امسال چون ارزش واقعی کالاها در گمرک اعمال میشه ده درصد افت ارزش داریم وگرنه صادرات بیشتر هم شده بعدش کشورهایی مثل ترکیه صادرات صدوشصت میلیارد دلاری دارند بدون پتروشیمی پس ما هنوز در اول راهیم داریم خام فروشی می کنیم در بسته بندی و رقابت عقب ماندیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
سنگاپور کشوری که جمعیتش 5 یا 6 میلیون بیشتر نیست، صادرات 300 میلیارد دلاری دارد. آمار رو ملاحظه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
ترکیه ۱۶۰ میلیارد دلار صادرات داره ولی وارداتش هم نزدیک ۲۲۵ میلیارد دلار هست. در مورد سنگاپور ۳۷۰ میلیارد دلار صادرات در مقابل ۳۲۷ میلیارد دلار وارداته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
وارداتش هم به همین مقدار بالا است
سلام ای عزیزان ورئیس جمهور محترم و مردم شریف ایران:گوش فرادهید
ما باید از کلمه خودکفایی که به غلط در فرهنگ واژه ها افتاده عبور کنیم و این موارد را همواره مد نظر قرار داده و اجرایی کنیم :
1 - در تولیدات استراتژیک انواع محصولات کشاورزی وتولید صنایع با کیفیت، جمعیت و نیازهای 600میلیونی کشورهای برای صادرات محصولات تولیدی , را نقشه راه قرار دهیم2- در تولید صنایع پیشران مانند لوازم ساختمانی، تجهیزات پزشکی داروسازی پیشتاز محصولات صادراتی باشیم3- نرخ بهره بانکی را مخصوصا برای تولیدات را بسیارتقلیل دهیم زیرا خود بهر ه بانکی بطورسیستمی تورم را افزایش داده وازارکان تورم در کشوراست و این بهره نامشروع مخالف آموزه های باری تعالی ،قرآن کریم و پیغمبر اکرم (ص)است 4- ازشرکت های دانش بنیان و دانشگاهای برتر صنعتی بطور برنامه ریزی شده درتولید همه صنایع پیشرفته حداکثر استفاده را ببریم 5- با پیمان های پولی دو و چند جانبه با کشورها، تحریم و سلطه دلار و یورورا برکشور قطع کنیم6- خام فروشی نفت این طلای سیاه و مواد معدنی را مطلقا ممنوع کرده و آنرا تبدیل به مواد پترو شیمی و مواد معدنی در صنایع تبدیلی خود استفاده و صادر کنیم7- با مخترعین و مکتشفین که تولیدات شان به ثبت می رسد جهت نیاز سنجی و تولید انبوه و صادرات دعوت کرده و هممکاری تنگاتنگ در آن عرصه ها داشته باشیم 8- جلوگیری و برخورد قاطعانه با واردات قاچاق کالا9- جلوگیری صادقانه و برنامه ریزی شده از واردات بی رویه کالا10- در صنعت خودرو سازی و تولید گوشی موبایل با مخترعین وشرکت های دانش بنیان و دانشگاهای برتر صنعتی بطور برنامه ریزی شده استفاده کنیم11- برنامه ریزی مدون و تسهیل زیر ساخت ها برای جذب گردشگری گسترده از کشورهای همسایه داشته باشیم 12- استفاده و بستر سازی از سیل خووشان مردمی و نیروهای بسیجی و جهادی در فرایند برنامه های اقتصادی در کشور13- مبنا واساس برنامه ریزی اقتصادی در کشور باید الزاما بر پایه اقتصاد اصیل اسلامی و عدالت محور باشد نه لیبرالیستی و نگاه به سرمایه داری غربی14- راه اندازی شبکه ملی اطلاعات وفضای مجازی مستقل از بیگانه 15- رفع قوانین دست و پاگیر و تسهیل در صدور مجوز های شرکت های تولیدی
تا وقتی تغییر در رفاه مردم ایجاد نکند هیچ چیز به هیچ دردنمیخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اتفاقا مردم ایران جزو مرفه ترین مردمان جهان هستن. واقعیت اینه که مردم ما بدون اینکه کار زیادی بکنن درآمد نسبتا خوبی دارن. عمده مردم در بخش خدمات و نه تولید مشغول کار و دلالی هستن
اقاي شقاقي ميشود بفرماييد چرا اين الگوي كاهش ارزش پول ملي براي رونق صادرات در ديگر كشورهاي دنيا مثل امريكا المان و كلا اروپا و اسيا اجرا نميشود واقعا حتما برايشان كلاس كاهش ارزش پول ملي مساوي با رونق و افزايش صادرات بگذاريد بالاخره اين نواوري و علم نبايد بدون مصرف بماند اقاي شقاقي علت ورشكستگي اقتصاد ايران استفاده از راهنمايي هاي امثال شماست براي صادر كنندگان ايران كدام قيمت دلار به صرفه است بابا با همين استدلالها هي دلار را گران ميكنيد و به گواه امار رشد صادرات كاهش ميابد و مردم بيچاره تر ميشوند وقتي بالاي ٩٥درصد صادرات در انحصار و مال دولت است معلوم است كه قيمت يالاي دلار به نفع شان است چون دلار درامد است و ريال هزينه و بقيه اش داستانسرايي است و در خاتمه با منطق اقاي شقاقي و دوستانشان قيمت دلار در سال اينده بالاي ٢٣هزارتومان خواهد بود
با توجه به اینکه در ماه های اخیر نرخ دلار کاهش یافته و به کانال 11 هزار تومان وارد شده ؟! این چه حرفیه یعنی الان خیلی کم شده دلار ؟!
مشکل اینه وقتی تحریم مالی باشیم ، صادرات سخت میشه. چون تصفیه حساب صادر کننده با طرف خارجی به دشواری انجام میشه. باید سلطه دلار رو بشکنیم که البته نیاز به اتحاد همه کشورها داره از جمله روسیه، ایران، چین، و امریکای لاتین...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
القا یا خانم محترم لطفا سرتون را از زیر برف بیرون بیارید
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
بعد 2023 آمرکیا دیگه قدرت اول اقتصادی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
باید سلطه دلار شکسته بشه. به نظرم در بلند مدت این اتفاق خواهد افتاد. اما در کوتاه مدت متاسفانه ما باید بهاش رو بپردازیم
امیدواریم هیچوقت دروغ نباشد
این کارشناستان را اصلا قبول ندارم و مطالبش را نمی خوانم
باید کشور براساس مالیات منصفانه و خرج کردن شفاف اداره شود نه اینکه دولت نفت و مواد خام معدنی بفروشد و بعد با دلار بالا بفروشد که کشور اداره شود یعنی یه جور دلالی دلار در واقع روش درامد و پرداخت هزینه دولت باید شفاف و تغییر کند به جای ایجاد رانت در فروش دلار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
پول نفت نباید صرف واردات بی رویه و کالاهای مصرفی شود. نفت باید تبدیل به یک سرمایه روی زمین شود. باید واردات کالا از محل درآمدهای نفتی ولو دارو ممنوع شود.
حتما اگه از تمرکزگرایی اقتصادی فاصله بگیریم وضعیتمون خوب میشه،یه فقره توجه به بندچابهاره که اثرش رو نشون داد
این اعداد و ارقام و خوشحالی بابت سعود و مثبت بودن تراز صادرات و واردات بکنار
من و خانواده ام دو سالی هست که تو تنگنا شدید قرار گرفتیم و هنوز اوضاعمون خوب نشده
هزینه اجاره بها و مسکن
خوراک، پوشاک و حتی درمان و دارو
تفریح و خوشگذرانی بماند و بخوره تو سرمون
واقعا بد اوضاعی شده خدا بدادمون برسه
حالا مگه چندتا ملیاردر داریم؟
10 میلیون نفر؟ چندین نفرن دیگه،همونا نتونستن ماشین و چیزای لاکچری و سلنتافه وارد کنن الان ترازتون مثبت شده
من کارگر چه گناهی کردم
اگر بدون نفت ،گاز و پتروشیمی و کلا مواد نفتی توانستیم با ترکیه برابری کنیم می توان گفت مسولین ما در حد ترکیه کار کرده اند در غیر این صورت باید به فکر چاره بود . باید درآمد توریستی ما هم در حد ترکیه باشد شاید هم بیشتر . مردم ایران لیاقت یک زندگی مرفه را دارند وقتی سرزمین ثروتمندی از نظر طبیعی دارند
کل صادرات ما به چند تا کشور همسایه که مرز مشترک دارند بوده وکشور چین که فعلا پول به ایران پرداخت نمی کند ،اگر به آمار گمرک مراجعه کنید می بینید که حجم صادرات به کشور های اروپایی در سال نود و هفت و امسال تقریبا به صفر نزدیک شده است و کره جنوبی هم که قبلا در رده سوم واردکنندگان خارجی بوده الان تقریبا وارداتی از ایران نداره و بزرگترین بازار مصرف کالای ایران عراق می باشد که رقیب سر سختی به اسم ترکیه در مقابل قرار دارد
عزیز دل فقط صادرات دلار توسط ذخایر نظام جهت ذخیره سازی برای روزهای مبادا رکورد شکنی است
صادراتش وسودش برای شماها بود
فقروبدبختی وگرانیش برای قشرکارگربشه
لطفا با اینگونه امار دادنها دشمن را اگاه نسازید.اگر راست میگویید اثرش را در سفره مردم نمایان سازید .اینکه امار درست کنید و تبلیغ الکی کنید اصلا پسندیده نیست.
صادر کننده ای که خواهان افزایش نرخ ارز باشد ،۱۰۰٪ ضد مردم است ،و جزٔ نیروهای دشمنان مردم ایران محسوب میشوند ، افزایش نرخ ارز در سه ماهه سال ۹۶ ،و ۹۷ باعث گردید که بیش از ۶۰٪ مردم ایران به زیر خط فقر بروند ؟ کاری که هیچ دشمنی در طی این چهل سال نتوانست بکنند ، دلالان ارز آنرا انجام دادند ؟
یعنی 44 نا صادر کردیم 42 تا وارد پس چرا نفت میفروشیم؟
همون بهتر صادر نشه بره کشورهای دوست
صاردات مواد غذايي و امثالهم كه منجر به گراني اين كالاها و كاهش قدرت خريد اقشار ضعيف جامعه مي گردد كه هنر نيست !! از صادات سيب زميني و پياز و مرغ و ..... فقط بازرگانان و دلالان منتفع خواهند شد كه سودي براي عامه مردم ندارد بلكه ضرر هم دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل