بازدید 10574
پیمانه اقتصادی؛

نیمی از میلیارد‌رهای کشور مالیات نمی‌دهند/ برنده نوبل اقتصاد از یک سقوط قریب‌الوقوع بازار‌ها خبر داد/ ماجرای تخلفات دو شرکت خودروسازی کره‌ای برای فرار از پرداخت عوارض گمرکی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۲۳۵۲ واحدی شاخص کل بورس تهران، اس‌اندپی ۵۰۰ دوباره به رکورد تاریخی خود رسید، دلار به مرز ۱۱۰۰۰ تومان نزدیک شد، قیمت طلا و سکه شنبه چهارم آبان ۹۸، پیش‌بینی قیمت جهانی طلا در هفته جاری، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره اوراق هفتگی را کاهش داد و بازگشت بیل گیتس به صدر جدول ثروتمندترین‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 27 October 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۲۳۵۲ واحدی شاخص کل بورس تهران، اس‌اندپی ۵۰۰ دوباره به رکورد تاریخی خود رسید، دلار به مرز ۱۱۰۰۰ تومان نزدیک شد، قیمت طلا و سکه شنبه چهارم آبان ۹۸، پیش‌بینی قیمت جهانی طلا در هفته جاری، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره اوراق هفتگی را کاهش داد و بازگشت بیل گیتس به صدر جدول ثروتمندترین‌ها را در بر دارد.

نیمی از میلیاردرهای کشور مالیات نمی‌دهند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: لیست بانکی تراکنش‌های مالی حدود۳۰۰ هزار نفر که درآمدهای بالای میلیارد داشتند، در اختیار این سازمان قرار گرفته که بر اساس بررسی انجام گرفته، نیمی از آنان مودی مالیاتی نبودند و نیمی دیگر از آنان که مودی مالیاتی بودند، کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پرداختند. امید علی پارسا شامگاه شنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود: کل مالیات های وصولی کشور 8 درصد از درآمدهای آن است و کل درآمدهای وصولی در کشور کم است، زیرا معافیت های مالیاتی زیاد، فرارها زیادتر و پایه های مالیاتی کمتر است.

کاهش ۲۳۵۲ واحدی شاخص کل بورس تهران

در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، همه نماگرهای اصلی بورس تهران با عقبگرد مواجه شدند، ولی نکته مثبت این که به نظر می رسد فضای حاکم بر تالار حافظ مبنی بر لزوم اصلاح شرکت های کوچک تا حدودی متعادل شده و امروز برخی از این شرکت ها با صفوف خرید مواجه بودند. به نقل از نبض بورس، شاخص کل بورس تهران با عقبگرد 2352 واحدی در کانال 303 هزار و 454 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 630 واحدی رقم 81 هزار و 304 واحدی را نمایش داد، شاخص کل هم وزن با کاهش 661 واحدی به سطح 80 هزار و 163 واحدی برگشت، شاخص قیمت هم وزن با کاهش 442 واحدی رقم 53 هزار و 621 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص آزاد شناور با افت 2291 واحدی به کانال 344 هزار و 87 واحدی عقب نشینی کرد، شاخص بازار اول با کاهش 1723 واحدی به مدار 221 هزار و 150 واحدی رسید و شاخص بازار دوم با کاهش 4722 واحدی رقم 614 هزار و 399 واحدی را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات بورس تهران بیش از 1011.8 میلیارد تومان رسید که ناشی از جابجایی بیش از 2 میلیارد و 245 میلیون برگه سهم طی 278 هزار و 743 نوبت معاملاتی بود.

اس‌اندپی ۵۰۰ دوباره به رکورد تاریخی خود رسید

در پایان معاملات روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران)، با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران پس از اعلام درآمد سه ماهه قدرتمند شرکت اینتل و پیشرفت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا، سهام وال‌استریت رشد کرد. اس‌اندپی۵۰۰ با ۰.۴ درصد رشد به ۳۰۲۲.۵۳ واحد رسید و برای چند ساعت از رکورد تاریخی خود هم بالاتر رفت. همچنین این شاخص به فاصله بسیار نزدیکی از رکورد تاریخی میان‌جلسه‌ای خود رسید. روز جمعه، بخش تکنولوژی اس‌اندپی با یک درصد جهش، رکورد تاریخی ثبت کرد. داوجونز ۱۵۲.۲۳ واحد یا ۰.۶ درصد بالاتر و در ۲۶۹۵۸.۰۶ واحد، بسته شد. کامپوزیت نزدک ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۸۲۴۳.۱۲ واحد رسید. پس از این که نتایج عملکرد سه ماهه شرکت اینتل از آنچه تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند فراتر رفت، سهام این شرکت ۸.۱ درصد جهش کرد. همچنین پس از این که نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، اعلام کرد، پکن و واشنگتن در حال نهایی کردن بخش‌هایی از توافق تجاری فاز اول خود هستند، بازارهای سهام قوت قلب گرفتند. 

دلار به مرز ۱۱۰۰۰ تومان نزدیک شد

روز شنبه در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۰۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۱۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته، ۵۰ تومان و نسبت به یک هفته قبل، حدود ۳۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز، به نرخ ۱۲۳۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۲۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به پایان هفته قبل، ۵۰ تومان کاهش داشته است.

قیمت طلا و سکه شنبه ۴ آبان ۹۸

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز شنبه چهارم آبان ۹۸ در معاملات بازار آزاد تهران به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۸۲۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۳۹۹ هزار تومان معامله شد و هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۳۲ هزار تومان رسید.

پیش‌بینی قیمت جهانی طلا در هفته جاری

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد حرکت افزایشی دیرهنگام طلا در هفته گذشته باعث خوش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به بالا رفتن قیمت طلا در معاملات هفته جاری شده است. باید دید روند افزایشی که طلا در اواخر هفته گذشته پیدا کرد، آغاز یک روند صعودی جدید بوده یا یک اتفاق موقتی است. اگرچه قیمت طلا همچنان در بازه محدودی حبس شده، اما تحلیلگران می‌گویند عوامل فنی به نفع صعود قیمت طلا در کوتاه مدت هستند و اگر این فلز موفق شود از مقاومت در سطح قیمت ۱۵۲۵ دلار عبور کند، به قیمت بالاتری دست پیدا خواهد کرد. در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آن‌ها ۱۴ نفر یا ۷۸ درصد افزایش قیمت و تنها یک نفر یا معادل شش درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند. همچنین سه نفر یا ۱۷ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران ۸۹۰ نفر شرکت کردند که از میان آن‌ها ۵۸۳ نفر یا ۶۰ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۹۳ نفر یا ۲۲ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۵۹ نفر یا ۱۸ درصد هم نظری نداشتند.

برنده نوبل اقتصاد از یک سقوط قریب‌الوقوع بازار‌ها خبر داد

رابرت شیلر، برنده نوبل اقتصاد، که برای پیش‌بینی درست سقوط سهام در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ معروف شد، می‌گوید این بار حباب همه جای اقتصاد را فرا گرفته است، که این شامل بازارهای سهام، اوراق قرضه و مسکن می‌شود. او در لس‌آنجس به سرمایه‌گذاران گفت: هیچ جایی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. شما فقط می‌توانید با این جریان همراه شوید، حتی با این که انتظار دارید قیمت‌ها سقوط کنند. این اقتصاددان که استاد اقتصاد دانشگاه ییل است، می‌گوید: همه جا حباب وجود دارد... شما در وضعیتی گیر افتاده‌اید که می‌دانید بازار سقوط خواهد کرد، اما به قدر کافی برای دوام آوردن ذخیره کرده‌اید. شما هیچ انتخابی ندارید. این هشدار در نودمین سالگرد سقوط بزرگ سهام در سال ۱۹۲۹ مطرح می‌شود؛ سقوطی که پس از آن آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ دنیای صنعتی به دوره رکود بزرگ وارد شدند. این دوره طولانی‌ترین و بدترین دوره رکود اقتصادی تاریخ جهان مدرن است و تا ۱۹۳۹ به طول انجامید.

شیلر پیش‌بینی کرد، در سی سال آینده، میانگین سود سالانه سهام تنها ۴.۴ درصد بماند. او همچنین نگرانی‌هایی در مورد بازار اوراق قرضه، که در مواقعِ رکود، پناهگاه سرمایه‌گذاران است مطرح کرد و گفت: مردم باید به یک منطق ساده در مورد بازار اوراق قرضه توجه کنند، رشد این اوراق نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند و این روند پایان بدی خواهد داشت. این اوراق مدتی بعد سقوط می‌کنند. شیلر در مورد بازار مسکن هم گفت: این بازار در فاز حبابی شدن و وضعیت آن دوباره مثل سال ۲۰۰۵ است. سان‌فرانسیسکو و لس‌آنجس همین حالا در حال افول هستند. این شاخص بدی است، چون این بازارها سال‌های سال در حال رشد بوده‌اند.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره اوراق هفتگی را کاهش داد

کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی ترکیه پس از نشستی که به ریاست مراد اویسال، رئیس این بانک برگزار شد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نرخ بهره اوراق بازخرید هفتگی از ۱۶.۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش یافته است. بنا به اعلام کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی ترکیه، روند نزولی نرخ تورم و بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی همراه با بهبود شرایط مالی ادامه خواهد یافت.

بیل گیتس دوباره به صدر جدول ثروتمندترین‌ها بازگشت

پای جف بزوس، مؤسس و مدیرعامل آمازون پس از نتایج ضعیف‌تر از پیش‌بینی آمازون در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ که به ضرر هفت میلیارد دلاری این میلیاردر منجر شد، لغزید تا بار دیگر بیل‌گیتس در رتبه نخست ثروتمندترین افراد جهان قرار بگیرد. ارزش سهام آمازون با کاهش ۷ درصدی خود، ثروت جف بزوس را تا ۱۰۳.۹ میلیارد دلار پایین کشید. این درحالی است که بیل گیتس با ثروت ۱۰۵.۷ میلیارد دلاری خود اکنون ثروتمندترین فرد جهان به حساب می‌آید. بزوس در سال ۲۰۱۸ سلطه ۲۴ ساله بیل گیتس در صدر جدول ثروتمندترین افراد جهان را پایان داد و به نخستین انسانی تبدیل شد که رکورد ثروت ۱۶۰ میلیارد دلاری را به ثبت می‌رساند. آمازون اخیرا از کاهش ۲۶ درصدی درآمد خالص خود در سه‌ماهه سوم سال خبر داده است. این نخستین سه‌ماهه‌ سال از ۲۰۱۷ تاکنون است که سود این شرکت در آن با کاهش روبه رو می‌شود. بیل گیتس نخستین بار در سال ۱۹۸۷ با ثروتی به ارزش ۱.۲۵ میلیارد دلار در صدر جدول میلیاردرهای فوربس قرار گرفته بود.

افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت گندم در مقابل رشد هزینه ها کم است

علی ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص میزان و قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: اینکه نتوانسته‌ایم گندم مورد نیاز را از کشاورزان خریداری کنیم و در راستای تداوم خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک گام برداریم، نشان از سوءمدیریت دولت و مشخصا شورای اقتصاد دارد. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بر اساس تمامی گزارش‌های دریافتی بیش از 13 میلیون تن گندم در کشور تولید شده و امکان خرید حدود 11 میلیون تن از آن وجود داشته است، ادامه داد: قیمت غیر کارشناسی و غیر منطقی خرید تضمینی گندم که پایین تر از علوفه بود، باعث شد تا گندم‌های تولیدی در انبارهای واسطه‌ها و برخی از کشاورزان بماند و تحویل دولت ندهند. وی با تأکید بر اینکه با توجه به قیمت ارائه شده 2 هزار و 200 تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال آینده احتمال تکرار عدم تحویل گندم به سیلوهای دولتی علی رغم خودکفایی در تولید وجود دارد، عنوان کرد: هرچند حدود 500 تومان به قیمت خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته اضافه شده، در مقایسه با هزینه‌های تولید این میزان بسیار ناچیز و اندک است. ابراهیمی با اشاره به اینکه با وجود افزایش قیمت 500 تومانی گندم افرادی که 3 میلیون تن گندم را در انبارها نگهداری کرده‌اند، بدون هیچ فعالیت و تحمل هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت صاحب سود کلانی می‌شوند، ادامه داد: نباید اجازه داده شود عدم تحویل گندم به سیلوهای دولتی در سال آینده نیز تکرار شود؛ بنابراین، قیمت این محصول استراتژیک باید به 2 هزار 500 تومان افزایش پیدا کند. /خانه ملت ماجرای تخلفات دو شرکت خودروسازی کره‌ای برای فرار از پرداخت عوارض گمرکی

ماجرای تخلفات دو شرکت خودروسازی کره‌ای برای فرار از پرداخت عوارض گمرکی

امیر خجسته، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: پرونده های اظهارات خلاف واقع برخی خودرو سازان به گمرک مورد بررسی قرار گرفت. این خودروسازان، خودروی کامل را به صورت قطعات نیمه آماده (Skd)  وارد کشور کرده اما در فاکتورهای غیر واقعی واردات را به صورت قطعات کاملا منفصله (CKD) اظهار کرده اند و از این محل، حقوق دولتی و گمرکی هنگفتی ضایع و مستندات این تخلفات ارزیابی و جمع آوری شده است. این نماینده مجلس افزود: قطعا مسئولان مربوطه در جلسه کمیسیون نسبت به این موارد و موارد دیگری همچون دور زدن قوانین و مقررات صادرات و واردات به خصوص در مورد دو شرکت کره ای به صورتی که کالای تقریبا کامل را از مرزهای مختلف وارد و در داخل کشور تنها مونتاژ می کردند، پاسخگو باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
اگر بنا باشه بازارهای بین‌المللی سقوط کنند دوباره شاهد پرواز طلا خواهیم بود، پس بهتره آنهایی که ارز و پول در پشتی ها و متکا ذخیره کرده اند و حتی دولت هرچه سریعتر ارزها و پولها را به طلا تبدیل کنند و پس از سقوط بازارها در اوج قیمت طلا ، طلاهاشون را بفروشند تا روحشان شاد بشه. خخخخ
بیشتر فرارهای مالیاتی از طریق صندوق های قرض الحسنه صورت میگیرد کسانی که در این صندق ها حساب دارند و کلیه امور بانکی خود را از قبیل وصول چک و پرداخت مبالغی را ازطریق صندوق های قرض الحسنه انجام می دهند و هیچ نظارت و توجهی هم به آنها نمیشود به خصوص صندوقهای که در شهرکهای صنعتی دایر است افرادی که تراکنشهای میلیاردی دارند ولی هیچ کجا ثبت نیست.
یک آشنایی که در خرید و فروش ملک فعالیت می کند یعنی دلال است حدود چهارصد میلیارد پول نقد ققط دارد اصلا نمی داند مالیات یعنی چه
وای بر افرادی را که حق و حقوق فقرا و مستمندان جامعه را نمی‌پردازند. میلیاردها میلیارد اندوختی و خوردی بیچاره موقع مرگ یک ریالش هم به کارت نمی‌آید. بار سفر چه بسته‌ای مرگ خبر نمی‌کند. از ما به ثروتمندان و میلیاردرهای ایران گفتن بود.
آستان قدس وسایر نهودها مالیات نمیدن وی این نهادها بهانه شدن تا اونای دیگه هم از مالیات فرار کنند تکلیف این نهادهارو مشخص کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
در عوض کارمندان و کارگرهای بیچاره قبل از دریافت حقوق مالیات از حقوقشان کسر شده !!!!!!!
مشکل اینجاست که میخواهند مالیات مثل اروپا بگیرند ولی خدمات مانند افزیقا بدهند ، البته مالیات هم از نهادها وسازمانهایی که باید بگیرند نمیگیرند بلکه از مردم میگیرند،
ماليات فقط سهم اقشار پايين جامعه ميباشد همسايه من تعويض روغني دارد چند برابر من درامد دارد ولي معاف از ماليات است ولي من نه
...برنده نوبل اقتصاد از یک سقوط قریب‌الوقوع بازار‌ها خبر داد....

آها پس سقوط بورس تهران به خاطر ورشکستگی اقتصاد کشور و تحریم و سوء مدیریت و رانت بازی و فامیل سالاری و فساد سازمان یافته و ... نیست!!!!!
فقط حرف می زنند و مشکل را اعلام می کنند راه حل هم دارند ولی اجرا نمی کنند چون می ترسند و منافع شخصی بعضی ها به خطر می افتد
یکی از راههای آسون دور زدن گمرک چرب کردن سیبیل افرادی هست که در گمرک هستند(از دربان تا بالا بالایی) و دست بردن در فاکتور با قیمت کمتر از مقدار واقعی... هر کسی یکبار گذرش به گمرک افتاده باشه این رو خوب میدونه... منتهی کسی اصلا پیگیر این مفاسد نیست
اگر بزودی کل بازارهای سهام کرۀ زمین با سر و کله سقوط کنن و ورشکست بشن در عین ناباوری تالار شیشه ای حافظ بیکباره با روزی سیصد تریلیون واحد رشد ، قله های تاریخی دیگه ای رو فتح میکنه . هیچوقت از این بورس بنفش تعجب نکن و جانخور . بیخود نیس شش ساله کل اقتصاد و بازارهای رقیب در ایران رو فدای این بورس جونی جونی جونی کردن
مشکلات تولید:
دارایی
بیمه
بانک
وزارت کار
محیط زیست
استاندارد
گمرک
خلاصه:دولت
سلام مگر آمار حسابهای میلیاردرها را ندارید؟!خوب طبق قانون اگر مالیات نمی دهند، پس مجرم هستند و اگر راست می گویید، میتوانید از طریق قوه قضاییه پیگیری کنید.
تازمانی که کل تراکنشهای مالی تمام حسابها چه قرض الحسنه و جاری و املاک و مستغلات و واردات و صادرات اسناد ماشین سبک و سنگین و شرکتهای تجاری و تولیدی واقعی و ورود و خروج افراد از کشور براساس کد ملی افراد کنترل نشود حرف از مالیات از سرمایه دار ها به این جوری که داره گفته میشه توهین به ملت اساتید دلسوز دانشگاهی و آنان که دوست دارند تو این مملکت درست کار کنند است......
اگر قیمت گندم را براساس قیمت های بین المللی به کشاورزان بپردازند کشاورزهم گندم تولیدی اش را به دولت میفروشد ولی اگر کمتر به کشاورز بپردازند ناچار کشاورز هم از فروش گندم های تولیدی اش به دولت منصرف میشود و تولیداتش را روانه بازار قاچاق گندم وآرد مینماید ودولت ناچار است گندم را از خارج با قیمت های بین المللی خریداری و هزینه هنگفتی هم برای حمل ونقل آن بپردازد ضمن اینکه ممکن است گندم های خارجی آلوده باشند ویا تراریخته پس بهتراست با قیمت های بین المللی از کشاورز داخلی خریداری کنند که هم آلوده نیستند وهم هزینه حمل ونقل با کشتی وغیره از خارج را ندارد ...
فقط شعار ... عمل صفر
عیب نداره کارمند قراردادی وکارگر بیچاره هست که جبران کنه وچشم مسئولین روشن؟/...
مالیات خوبه به شرطی که درست مصرف شود و طبق قانون باشد نه مثل اخذ مالیات از خریداران سکه از بانک مرکزی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار